(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2019 r.)
Pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Słowacką o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Słowackiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
W dniu 13 grudnia 2018 r. Rada Narodowa Słowacji przyjęła ustawę o podatku specjalnym od sieci sprzedaży detalicznej ("ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej") 1 , która wprowadza podatek od obrotów sprzedawców detalicznych sprzedających żywność konsumentom końcowym ("podatek od sprzedaży detalicznej"). Podatek od sprzedaży detalicznej wszedł w życie 1 stycznia 2019 r.
Deklarowanym celem podatku od sprzedaży detalicznej jest redystrybucja nieproporcjonalnych zysków, które sieci sprzedaży detalicznej o znaczącej pozycji rynkowej osiągają w łańcuchu dostaw żywności poprzez dyktowanie cen i wywieranie nacisku na lokalnych producentów.
Podatek od sprzedaży detalicznej polega na zastosowaniu stawki podatku w wysokości 2,5 % od całego obrotu sprzedawców detalicznych, jeżeli sprzedaż żywności końcowym konsumentom stanowi co najmniej 25 % ich obrotów oraz jeżeli prowadzą one działalność w co najmniej 15 % wszystkich słowackich okręgów administracyjnych. Franczyzobiorcy i członkowie sojuszy handlowych są traktowani jako odrębne podmioty. Niektóre kategorie sprzedawców detalicznych oraz przychodów są zwolnione z podatku od sprzedaży detalicznej.
OCENA ŚRODKA
Ponieważ podatek od sprzedaży detalicznej wynika z ustawy Rady Narodowej Słowacji, można go przypisać Republice Słowackiej. Republika Słowacka rezygnuje z dochodów, które w przeciwnym razie uzyskiwałaby od przedsiębiorstw całkowicie lub częściowo zwolnionych z podatku od sprzedaży detalicznej. W związku z tym środek pomocy jest finansowany z zasobów państwowych. Zwolnienia z podatku od sprzedaży detalicznej przynoszą korzyść przedsiębiorstwom objętym zwolnieniem, ponieważ nie ponoszą one obciążeń finansowych z tytułu tego podatku.
Celem podatkowym podatku od sprzedaży detalicznej jest opodatkowanie obrotu detalicznych sprzedawców żywności, których sprzedaż jest objęta tym podatkiem i stanowi zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. W świetle tego celu wszyscy detaliczni sprzedawcy żywności znajdują się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że całkowite lub częściowe zwolnienie z podatku dostępne dla zwolnionych sprzedawców detalicznych stanowi odstępstwo od systemu odniesienia i w związku z tym ma prima facie charakter dyskryminujący.
Na tym etapie można stwierdzić, że dwa przypadki zwolnień z podatku od sprzedaży detalicznej mogą być uzasadnione. Mówiąc bardziej szczegółowo, sklepy firmowe 2 i sklepy detaliczne, w przypadku których kwota podatku nie przekracza 5000 EUR na kwartał, nie są w stanie czerpać nieproporcjonalnych zysków poprzez dyktowanie cen i wywieranie nacisku na producentów. Nie można natomiast wykluczyć, że inne kategorie sprzedawców detalicznych, które są całkowicie lub częściowo zwolnione z podatku od sprzedaży detalicznej, mogłyby dyktować ceny i wywierać nacisk na lokalnych producentów ze względu na swoją pozycję rynkową.
W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że nie jest uzasadniona dyskryminacja prima facie spowodowana całkowitym lub częściowym zwolnieniem z podatku od sprzedaży detalicznej następujących kategorii sprzedawców detalicznych:
Środek wzmacnia pozycję przedsiębiorstw zwolnionych z podatku od sprzedaży detalicznej w porównaniu z przedsiębiorstwami, które podlegają temu podatkowi i które konkurują na rynku UE, i w związku z tym może zakłócać konkurencję lub grozić jej zakłóceniem oraz wpływać na handel wewnątrzunijny.
W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że zwolnienia podatkowe dla wyżej wymienionych kategorii sprzedawców detalicznych stanowią pomoc państwa i że taka pomoc nie jest zgodna z rynkiem wewnętrznym.
Zważywszy, że podatek od sprzedaży detalicznej, a także odnośne zwolnienia podatkowe, niedawno weszły w życie i obowiązują w dniu wydania decyzji, Komisja uznaje za konieczne wydanie nakazu zawieszenia zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 3 . Nakaz zawieszenia stanowi środek tymczasowy, który Komisja może przyjąć, nakazując państwu członkowskiemu zawieszenie wszelkiej pomocy przyznanej bezprawnie do momentu przyjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji.
TEKST PISMA
Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2019.194.11 |
| Rodzaj: | Ogłoszenie |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa SA.52194 (2018/FC) - Słowacki podatek obrotowy od sprzedaży detalicznej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
| Data aktu: | 07/06/2019 |
| Data ogłoszenia: | 07/06/2019 |