Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa SA.52194 (2018/FC) - Słowacki podatek obrotowy od sprzedaży detalicznej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Pomoc państwa SA.52194 (2018/FC) - Słowacki podatek obrotowy od sprzedaży detalicznej
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 194/03)

(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2019 r.)

Pismem z dnia 2 kwietnia 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Republikę Słowacką o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Republice Słowackiej. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

W dniu 13 grudnia 2018 r. Rada Narodowa Słowacji przyjęła ustawę o podatku specjalnym od sieci sprzedaży detalicznej ("ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej") 1 , która wprowadza podatek od obrotów sprzedawców detalicznych sprzedających żywność konsumentom końcowym ("podatek od sprzedaży detalicznej"). Podatek od sprzedaży detalicznej wszedł w życie 1 stycznia 2019 r.

Deklarowanym celem podatku od sprzedaży detalicznej jest redystrybucja nieproporcjonalnych zysków, które sieci sprzedaży detalicznej o znaczącej pozycji rynkowej osiągają w łańcuchu dostaw żywności poprzez dyktowanie cen i wywieranie nacisku na lokalnych producentów.

Podatek od sprzedaży detalicznej polega na zastosowaniu stawki podatku w wysokości 2,5 % od całego obrotu sprzedawców detalicznych, jeżeli sprzedaż żywności końcowym konsumentom stanowi co najmniej 25 % ich obrotów oraz jeżeli prowadzą one działalność w co najmniej 15 % wszystkich słowackich okręgów administracyjnych. Franczyzobiorcy i członkowie sojuszy handlowych są traktowani jako odrębne podmioty. Niektóre kategorie sprzedawców detalicznych oraz przychodów są zwolnione z podatku od sprzedaży detalicznej.

OCENA ŚRODKA

Ponieważ podatek od sprzedaży detalicznej wynika z ustawy Rady Narodowej Słowacji, można go przypisać Republice Słowackiej. Republika Słowacka rezygnuje z dochodów, które w przeciwnym razie uzyskiwałaby od przedsiębiorstw całkowicie lub częściowo zwolnionych z podatku od sprzedaży detalicznej. W związku z tym środek pomocy jest finansowany z zasobów państwowych. Zwolnienia z podatku od sprzedaży detalicznej przynoszą korzyść przedsiębiorstwom objętym zwolnieniem, ponieważ nie ponoszą one obciążeń finansowych z tytułu tego podatku.

Celem podatkowym podatku od sprzedaży detalicznej jest opodatkowanie obrotu detalicznych sprzedawców żywności, których sprzedaż jest objęta tym podatkiem i stanowi zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. W świetle tego celu wszyscy detaliczni sprzedawcy żywności znajdują się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że całkowite lub częściowe zwolnienie z podatku dostępne dla zwolnionych sprzedawców detalicznych stanowi odstępstwo od systemu odniesienia i w związku z tym ma prima facie charakter dyskryminujący.

Na tym etapie można stwierdzić, że dwa przypadki zwolnień z podatku od sprzedaży detalicznej mogą być uzasadnione. Mówiąc bardziej szczegółowo, sklepy firmowe 2  i sklepy detaliczne, w przypadku których kwota podatku nie przekracza 5000 EUR na kwartał, nie są w stanie czerpać nieproporcjonalnych zysków poprzez dyktowanie cen i wywieranie nacisku na producentów. Nie można natomiast wykluczyć, że inne kategorie sprzedawców detalicznych, które są całkowicie lub częściowo zwolnione z podatku od sprzedaży detalicznej, mogłyby dyktować ceny i wywierać nacisk na lokalnych producentów ze względu na swoją pozycję rynkową.

W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że nie jest uzasadniona dyskryminacja prima facie spowodowana całkowitym lub częściowym zwolnieniem z podatku od sprzedaży detalicznej następujących kategorii sprzedawców detalicznych:

-
członkowie sojuszy handlowych i franczyzobiorcy,
-
sprzedawcy detaliczni prowadzący działalność w mniej niż 15 % okręgów administracyjnych,
-
małe i średnie przedsiębiorstwa,
-
sprzedawcy detaliczni, których co najmniej 80 % obrotów pochodzi ze sprzedaży żywności jednej klasy,
-
zakłady żywienia zbiorowego,
-
sprzedawcy detaliczni generujący przychody w sklepach zatrudniających mniej niż 10 pracowników i znajdujących się w najmniej rozwiniętych okręgach,
-
sprzedawcy detaliczni generujący przychody w sklepach znajdujących się w gminach, gdzie istnieją nie więcej niż trzy sklepy sprzedające żywność, oraz
-
sprzedawcy detaliczni, którzy ze sprzedaży żywności konsumentom końcowym osiągają mniej niż 25 % swoich obrotów.

Środek wzmacnia pozycję przedsiębiorstw zwolnionych z podatku od sprzedaży detalicznej w porównaniu z przedsiębiorstwami, które podlegają temu podatkowi i które konkurują na rynku UE, i w związku z tym może zakłócać konkurencję lub grozić jej zakłóceniem oraz wpływać na handel wewnątrzunijny.

W związku z tym Komisja wstępnie stwierdza, że zwolnienia podatkowe dla wyżej wymienionych kategorii sprzedawców detalicznych stanowią pomoc państwa i że taka pomoc nie jest zgodna z rynkiem wewnętrznym.

Zważywszy, że podatek od sprzedaży detalicznej, a także odnośne zwolnienia podatkowe, niedawno weszły w życie i obowiązują w dniu wydania decyzji, Komisja uznaje za konieczne wydanie nakazu zawieszenia zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 3 . Nakaz zawieszenia stanowi środek tymczasowy, który Komisja może przyjąć, nakazując państwu członkowskiemu zawieszenie wszelkiej pomocy przyznanej bezprawnie do momentu przyjęcia przez Komisję ostatecznej decyzji.

TEKST PISMA

grafika

1 Ustawa nr 385/2018 Coll. z dnia 13 grudnia 2018 r. w sprawie podatku specjalnego od sieci sprzedaży detalicznej oraz zmieniająca ustawę nr 595/2003 Coll. w sprawie podatku dochodowego, z późniejszymi zmianami.
2 2 Sprzedawcy detaliczni, którzy są producentami żywności (lub są powiązani z producentami żywności), a odsetek ich obrotów netto pochodzących ze sprzedaży produkowanej przez siebie żywności, na rzecz konsumentów końcowych, wynosi co najmniej 80 %.
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.194.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Republika Słowacka - Pomoc państwa SA.52194 (2018/FC) - Słowacki podatek obrotowy od sprzedaży detalicznej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 07/06/2019
Data ogłoszenia: 07/06/2019