Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.

Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym
Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027

(2019/C 189/01)

(Dz.U.UE C z dnia 5 czerwca 2019 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ I JEJ PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE,

PODKREŚLAJĄ, ŻE:

1.
Unijny dialog młodzieżowy jest jednym z najważniejszych narzędzi zaangażowania dla młodzieży w UE, a w stosownych przypadkach - w innych europejskich krajach, a jego kluczowe elementy obejmują bezpośredni dialog między decydentami a młodzieżą i jej przedstawicielami, konsultacje z młodymi ludźmi na tematy ich dotyczące, a także stałe partnerstwo w zakresie zarządzania tym procesem na szczeblu lokalnym, krajowym i europejskim. W odniesieniu do realizacji unijnego dialogu młodzieżowego i zgodnie ze strategią Unii Europejskiej na rzecz młodzieży europejskie cele młodzieżowe powinny służyć "jako źródło inspiracji i wskazówek dla UE, państw członkowskich oraz właściwych interesariuszy i organów" 1 .
2.
W strategii UE na rzecz młodzieży podkreśla się potrzebę zapewnienia państwom członkowskim elastyczności i swobody w podejściu do realizacji unijnego dialogu młodzieżowego.
3.
We wspomnianej strategii wymienia się szereg elementów w odniesieniu do usystematyzowania realizacji tego dialogu, a mianowicie:
a.
wykorzystywanie doświadczeń z przeszłości;
b.
dążenie do jasności i prostoty procesu;
c.
jako rozwiązanie preferowane - podział na 18-miesięczne cykle robocze;
d.
jeden priorytet tematyczny w każdym cyklu;
e.
stosowny plan prac;
f.
elastyczność w odniesieniu do podmiotów uczestniczących w zarządzaniu dialogiem i jego realizacji;
g.
stały nadzór z myślą o monitorowaniu wyników pod kątem jakości oraz wpływu całego procesu;
h.
uznanie roli krajowych grup roboczych. Grupy te to podmioty na szczeblu państw członkowskich, które mają pomagać w organizowaniu konsultacji, propagowaniu dialogu z młodzieżą i zwiększaniu jego wpływu 2 . Zgodnie z postanowieniami strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży "państwa członkowskie zachęcane są do umożliwienia uczestnictwa młodzieży na wszystkich etapach realizacji unijnego dialogu młodzieżowego, m.in. poprzez przyznanie wiodącej roli w krajowej grupie roboczej krajowej radzie młodzieżowej" 3 .
4.
Za wskazówkę dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w unijny dialog młodzieżowy mogłyby posłużyć propozycje prezydencji z grudnia 2018 r. w sprawie realizacji tego dialogu i zarządzania nim 4  oraz komunikat Komisji pt. "Angażowanie, łączenie i wzmacnianie pozycji osób młodych: nowa strategia UE na rzecz młodzieży" 5 .

STAWIAJĄ SOBIE ZA CEL:

5.
Niniejsza rezolucja ma zapewnić wskazówki co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym, w szczególności skupiając się na zaangażowanych w ten dialog podmiotach, ich roli, organizacyjnych ramach, w których podmioty te prowadzą działania, oraz dotyczących zarządzania kwestiach z zakresu realizacji. Istotną rolę w organizacyjnych ramach tego dialogu ma do odegrania europejski sektor młodzieżowy 6 .

UWAŻAJĄ, ŻE:

6.
Trzy prezydencje powinny przyjąć wiodącą rolę, jeśli chodzi o kierowanie realizacją unijnego dialogu młodzieżowego, w ścisłej współpracy z Komisją Europejską i agencjami narodowymi, a także z Europejskim Forum Młodzieży i pozostałymi przedstawicielami młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego 7 .
7.
Choć trzy prezydencje organizują swoją pracę w sposób, który uznają za stosowny, powinny priorytetowo potraktować zwiększanie uczestnictwa młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego jako podstawy wysokiej jakości zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym, a następnie jego realizacji. Na szczeblu UE należy zaangażować młodzieżowe organizacje społeczeństwa obywatelskiego, najlepiej za pośrednictwem Europejskiego Forum Młodzieży, a w stosownych przypadkach - innych reprezentatywnych zainteresowanych podmiotów młodzieżowych. Na szczeblu trzech prezydencji przedstawicielami młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego powinny być krajowe grupy robocze, najlepiej, o ile to możliwe, za pośrednictwem krajowych rad młodzieżowych, z uwagi na ich wiodącą rolę w tej strukturze.
8.
Aby pomóc w zarządzaniu unijnym dialogiem młodzieżowym, należy organizować regularne kontakty między trzema prezydencjami a strukturami wspomnianymi w pkt 6 i 7; takie kontakty powinny mieć miejsce w ramach grupy koordynacyjnej, np. europejskiej grupy sterującej.
9.
Rolą europejskiej grupy sterującej jest:
a.
zapewnianie ogólnych wskazówek w zakresie unijnego dialogu młodzieżowego, dotyczących kwestii takich jak priorytet tematyczny danego cyklu, instrumenty konsultacyjne, wydarzenia mające związek z konsultacjami, w tym unijne konferencje na temat młodzieży;
b.
dostarczanie informacji, narzędzi, a gdzie to stosowne - wsparcia, z myślą o zapewnieniu jakości unijnego dialogu młodzieżowego oraz spójności tematycznej w ramach danego cyklu;
c.
zagwarantowanie skutecznej współpracy z krajowymi grupami roboczymi poprzez dostarczanie, w stosownych przypadkach, wytycznych, narzędzi i wsparcia, z myślą o zapewnieniu dobrej jakościowo realizacji unijnego dialogu młodzieżowego;
d.
zapewnienie prowadzonej z udziałem zainteresowanych stron oceny cyklu, a także jego monitorowania, realizowania, stosowania i szerokiego upowszechniania wyników unijnego dialogu młodzieżowego;
e.
wspieranie zachowania pamięci instytucjonalnej, z myślą o przekazaniu jej kolejnym trzem prezydencjom, przy wsparciu Komisji Europejskiej;
f.
podjęcie działań z myślą o niezakłóconym procesie przejęcia działań przez kolejne trzy prezydencje;
g.
omawianie wszelkich innych aspektów, które trzy prezydencje, w porozumieniu z państwami członkowskimi, uznają za stosowne.
10.
Trzy prezydencje powinny ułatwiać przedstawicielom młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego uczestnictwo w europejskiej grupie sterującej, która jest forum umożliwiającym omawianie i wspieranie wspólnych rozwiązań. Trzy prezydencje mogą zaprosić do uczestnictwa w europejskiej grupie sterującej inne podmioty, np. organizacje młodzieżowe, które są reprezentatywne na szczeblu europejskim lub poszczególnych państw członkowskich, badaczy, ekspertów itd. Udział wyżej wymienionych przedstawicieli i podmiotów w europejskiej grupie sterującej pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji trzech prezydencji określonych w traktatach i regulaminie wewnętrznym Rady.
11.
Kierując się zasadą przewodnią służącą zapewnieniu reprezentatywnego charakteru europejskiej grupy sterującej z punktu widzenia młodzieży, trzy prezydencje powinny rozważyć podjęcie działań, które pozwolą poznać stanowisko wszystkich młodych ludzi, w tym osób o mniejszych szansach i niezrzeszonych w organizacjach młodzieżowych.
12.
W razie potrzeby, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie europejskiej grupy sterującej, jej zadania operacyjne i metody pracy należy wyjaśnić w dokumencie roboczym.
13.
Aby zapewnić przewidywalność co do rozwoju unijnego dialogu młodzieżowego w każdym 18-miesięcznym cyklu, prezydencja powinna z odpowiednim wyprzedzeniem informować Grupę Roboczą ds. Młodzieży oraz krajowe grupy robocze o organizacji i funkcjonowaniu europejskiej grupy sterującej, postępach w realizacji unijnego dialogu młodzieżowego oraz wszelkich innych aspektach związanych z kwestiami wspomnianymi w pkt 9.
14.
Zgodnie z zasadami dotyczącymi unijnych dotacji utworzonych w tym celu, krajowe grupy robocze powinny mieć możliwość decydowania o składzie i procedurach działania, które najlepiej odpowiadają ich potrzebom zgodnie ze szczególnymi cechami ich państwa członkowskiego i odpowiednimi przepisami strategii UE na rzecz młodzieży, z myślą o zapewnieniu realizacji celów każdego cyklu unijnego dialogu młodzieżowego oraz odpowiedniej reprezentacji decydentów, odnośnych instytucji publicznych, młodzieży i jej zróżnicowanego statusu społeczno-ekonomicznego 8 .
15.
Niniejsza rezolucja wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2019 r. i w razie potrzeby będzie zmieniana, w wyniku przeglądu śródokresowego strategii Unii Europejskiej na rzecz młodzieży, który Rada przeprowadzi w 2024 r., tak by dostosować ją do ewentualnego rozwoju sytuacji i potrzeb.
1 Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży (Dz.U. C 456 z 18.12.2018, s. 2 (pkt 3 akapit trzeci)).
2 Zob. roczny program prac 2019 dotyczący wdrażania programu Erasmus+: unijnego programu na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu. Odniesienie internetowe: C (2018) 6572 z 11 października 2018 r.
3 Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży, s. 9 (załącznik I, pkt 4 akapit trzeci).
4 Dok. 15018/18 REV 1 + COR 1 + COR 2.
5 Dok. 9264/18 + ADD 1-8 - COM(2018) 269 final + SWD(2018) 168 i 169 final.
6 Unijny sektor młodzieżowy oznacza zasadniczo ogół organizacji, osób pracujących z młodzieżą, przedstawicieli środowisk akademickich, młodzieżowych organizacji społeczeństwa obywatelskiego lub innych ekspertów zaangażowanych w kształtowanie polityki na rzecz młodzieży, którzy w Unii prowadzą działania i projekty dotyczące młodzieży.
7 Mowa tu o agencjach narodowych odpowiedzialnych za zarządzanie programem Erasmus+ oraz programem "Europejski Korpus Solidarności" z państw członkowskich tworzących trzy prezydencje.
8 Tamże, przypis 2.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.189.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Rady i przedstawicieli państw członkowskich zebranych w Radzie w sprawie ustanowienia wytycznych co do zarządzania unijnym dialogiem młodzieżowym - Strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027.
Data aktu: 22/05/2019
Data ogłoszenia: 05/06/2019