Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - AT.40049 - MasterCard II.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 185/06)

(Dz.U.UE C z dnia 29 maja 2019 r.)

1.
Sprawa AT.40049 odnosi się do dwóch aspektów systemu płatności kartą MasterCard 2 . Niniejsze sprawozdanie sporządza się wraz z projektem decyzji ("projekt decyzji") odnoszącym się do jednego z tych aspektów: wcześniej obowiązujących zasad dotyczących "transgranicznego świadczenia usług acquiringu" w ramach tego systemu 3 .
2.
Transgraniczne świadczenie usługi acquiringu ma miejsce, gdy akceptant znajduje się w innym kraju niż jego agent rozliczeniowy 4 . Na podstawie spornych zasad transgraniczny agent rozliczeniowy był zobowiązany do zapłacenia wydawcy karty podstawowej wielostronnej opłaty interchange 5  ustalonej w kraju akceptanta, chyba że transgraniczny agent rozliczeniowy znajdujący się w innym państwie członkowskim EOG niż państwo akceptanta ustalił wcześniej z wydawcą karty opłatę interchange.
3.
Projekt decyzji jest skierowany do MasterCard Europe S.A., MasterCard Incorporated i MasterCard International Incorporated (zwanych łącznie "MasterCard").
4.
Zgodnie z projektem decyzji, w okresie od 27 lutego 2014 r. do 8 grudnia 2015 r. włącznie MasterCard naruszyło art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG przy przyjęciu decyzji regulujących obowiązującą wielostronną opłatę interchange w odniesieniu do transgranicznego świadczenia usługi acquiringu w sektorze płatności kartą w EOG.
5.
W dniu 9 kwietnia 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie względem MasterCard. W dniu 9 lipca 2015 r. przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń obejmujące oba aspekty sprawy AT.40049.
6.
W dniu 24 lipca i 3 sierpnia 2015 r. MasterCard przyznano dostęp do dokumentów nieopatrzonych klauzulą poufności zawartych w aktach dochodzenia. Na wniosek MasterCard i za zgodą danych dostawców informacji DG ds. Konkurencji zorganizowała w sierpniu 2015 r. procedurę biura danych, podczas której określeni zewnętrzni doradcy MasterCard mogli w "biurze danych" zapoznać się z informacjami szczególnie chronionymi uzyskanymi w kontekście postępowania Komisji, chociaż w stosownych przypadkach w anonimowej formie.
7.
MasterCard wyraziło sprzeciw wobec poziomu utajnienia narzuconego przez DG ds. Konkurencji w projekcie sprawozdania przygotowanym dla MasterCard przez jego zewnętrznych doradców w biurze danych. W związku z utajnieniami zastosowanymi w konkretnej sekcji tego sprawozdania MasterCard przekazało mi swoje zastrzeżenia zgodnie z art. 7 ust. 1 decyzji 2011/695/UE. MasterCard zwróciło się również o odroczenie terminu na pisemną odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
8.
W mojej decyzji z kwietnia 2016 r. nie zgodziłem się z oceną Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji uznającą poufność utajnionych informacji w tej sekcji. Zmieniłem również termin pisemnej odpowiedzi MasterCard na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń na dwa tygodnie po otrzymaniu przez MasterCard odtajnionej wersji tej sekcji. MasterCard dotrzymało tego zmienionego terminu i przesłało pisemną odpowiedź w dniu 21 kwietnia 2016 r.
9.
W dniu 22 kwietnia 2016 r. DG ds. Konkurencji dostarczyła MasterCard ostatnią transzę innych fragmentów sprawozdania z biura danych, których MasterCard nie przekazało mi do niezależnej oceny ich poufnego charakteru i które DG ds. Konkurencji zdecydowała się udostępnić, o ile odpowiednie strony trzecie się na to zgodzą.
10.
W związku z tym MasterCard przedstawiło zaktualizowaną wersję swojej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 6 maja 2016 r.
11.
Dopuściłem trzy zainteresowane osoby trzecie do postępowania, pierwsze dwie z nich to trzy podmioty reprezentujące system płatności kartą Visa. Podczas przyjmowania trzeciej zainteresowanej osoby trzeciej wyjaśniłem, że jej wniosek o udział w złożeniu ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym pojawił się zbyt późno, abym na niego przystał.
12.
MasterCard przedstawiło swoje argumenty podczas złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym w dniu 31 maja 2016 r. Brały w nim udział dwie zainteresowane osoby trzecie reprezentujące system płatności kartą Visa.
13.
W dniu 3 grudnia 2018 r. MasterCard przedstawiło formalną propozycję współpracy z Komisją. Między innymi MasterCard przyznało w swojej propozycji, że otrzymało pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, pełny dostęp do akt i wystarczającą możliwość przedstawienia swoich opinii Komisji.
14.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 W "otwartym" (lub "czterostronnym") systemie płatności, takim jak system płatności MasterCard, stronami biorącymi udział w każdym zakupie dokonanym kartą płatniczą są, poza właścicielem/licencjodawcą systemu: 1) posiadacz karty; 2) instytucja finansowa, która wydała kartę (zwana "wydawcą karty"); 3) "akceptant"; i 4) instytucja finansowa świadcząca akceptantowi usługi umożliwiające mu akceptowanie karty jako środka służącego rozliczeniu danej transakcji (zwana "agentem rozliczeniowym").
3 Trwa postępowanie w odniesieniu do drugiego aspektu sprawy AT.40049, mianowicie międzyregionalnych wielostronnych opłat interchange, które agenci rozliczeniowi wnoszą na rzecz wydawców kart z tytułu transakcji z udziałem akceptanta znajdującego się w Europejskim Obszarze Gospodarczym ("EOG"), rozliczanych konsumenckimi kartami debetowymi lub kredytowymi firmy MasterCard wydanymi poza EOG.
4 Zob. przypis 2 powyżej krótko wyjaśniający terminy "akceptant" i "agent rozliczeniowy" w tym kontekście.
5 Wielostronne opłaty interchange są to kwoty, które - w odniesieniu do transakcji rozliczanych za pomocą karty płatniczej w takim systemie jak system MasterCard - agent rozliczeniowy ma zapłacić wydawcy karty w przypadku braku alternatywnej umowy "inter-change" zawartej dwustronnie pomiędzy wydawcą karty a agentem rozliczeniowym w odniesieniu do danego typu karty i danej transakcji.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.185.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - AT.40049 - MasterCard II.
Data aktu: 29/05/2019
Data ogłoszenia: 29/05/2019