Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad.

Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 136/07)

(Dz.U.UE C z dnia 12 kwietnia 2019 r.)

Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1  w dniu 29 marca 2019 r. Komisja otrzymała od Niderlandów powiadomienie dotyczące projektu dekretu ustanawiającego niderlandzką zasadę podziału ruchu lotniczego między portem lotniczym Schiphol a portem lotniczym Lelystad. Na podstawie proponowanych przepisów, po ich przyjęciu i wejściu w życie, ruch lotniczy między portami lotniczymi Schiphol i Lelystad zostanie podzielony w następujący sposób:

-
Port lotniczy Lelystad zostanie wyznaczony jako koordynowany port lotniczy w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty 2  od dnia wejścia w życie tego dekretu.
-
Linia lotnicza, która dobrowolnie przenosi bezpośredni lot z portu lotniczego Schiphol do portu lotniczego Lelystad otrzyma, bez uszczerbku dla rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie, pierwszeństwo uzyskania przydziału czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym Lelystad. Jedynie w przypadku jednakowego pierwszeństwa na podstawie rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie pierwszeństwo otrzymają loty rozpoczynające się w Schiphol.
-
Przydział czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym Schiphol udostępniony w wyniku przeniesienia lotu bezpośredniego do portu lotniczego Lelystad musi zostać wykorzystany w Schiphol na potrzeby lotu transferowego. Czas na start lub lądowanie jest udostępniany w porcie lotniczym Schiphol, gdy linia lotnicza dobrowolnie przekazuje go koordynatorowi przydziałów czasu na start lub lądowanie lub innemu przedsiębiorstwu lotniczemu bądź od tego momentu wykorzystuje go do wykonywania lotów transferowych.

W skrócie, loty transferowe są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów (przesiadek) w porcie lotniczym Schiphol wynosi co najmniej 10 %. Loty bezpośrednie są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów w porcie lotniczym Schiphol wynosi mniej niż 10 %.

Miejsca docelowe spełniające te kryteria wyszczególniono w załącznikach do dekretu.

Linie lotnicze są w stanie uzasadnić ex ante ministerstwu, że miejsce docelowe, które nie znajduje się w załączniku dotyczącym miejsc docelowych lotów transferowych, będzie obsługiwane ze średnią stopą transferów wynoszącą co najmniej 10 %.

Zasada pierwszeństwa będzie miała zastosowanie w pierwszej kolejności do pierwszych 10 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie dostępnych dla lotów komercyjnych w porcie lotniczym Lelystad, a po dokonaniu oceny - i zatwierdzeniu przez Komisję Europejską - do maksymalnie 25 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie. W ciągu trzech lat od wejścia w życie zasady podziału ruchu władze niderlandzkie przedstawią Parlamentowi i Komisji Europejskiej sprawozdanie na temat skuteczności, wpływu i proporcjonalności dekretu, kładąc nacisk na dostępną pojemność rynku i dostęp nowych podmiotów do niderlandzkiego rynku lotniczego.

Pełny tekst można znaleźć na stronie internetowej pod następującym adresem:

https://ec.europa.eu/transport/modes/air/consultations/2019-schiphol-lelystad-distribution-rules_en

Komisja zwraca się do zainteresowanych stron o przekazanie uwag w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego komunikatu, na adres:

Directorate-General for Mobility and Transport (Unit E1 aviation policy) (Dyrekcja Generalna ds. Mobilności

i Transportu (dział E1 Polityka w dziedzinie lotnictwa))

European Commission

Office: DM24 05/100

1049 Bruxelles/Brussels

BELGIQUE/BELGIË

MOVE-AIR-SERVICES-REGULATION@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
2 Dz.U. L 14 z 22.1.1993, s. 1.

Zmiany w prawie

Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.136.26

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad.
Data aktu: 12/04/2019
Data ogłoszenia: 12/04/2019