Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad.

Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 136/07)

(Dz.U.UE C z dnia 12 kwietnia 2019 r.)

Zgodnie z art. 19 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1  w dniu 29 marca 2019 r. Komisja otrzymała od Niderlandów powiadomienie dotyczące projektu dekretu ustanawiającego niderlandzką zasadę podziału ruchu lotniczego między portem lotniczym Schiphol a portem lotniczym Lelystad. Na podstawie proponowanych przepisów, po ich przyjęciu i wejściu w życie, ruch lotniczy między portami lotniczymi Schiphol i Lelystad zostanie podzielony w następujący sposób:

-
Port lotniczy Lelystad zostanie wyznaczony jako koordynowany port lotniczy w rozumieniu rozporządzenia Rady (EWG) nr 95/93 z dnia 18 stycznia 1993 r. w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty 2  od dnia wejścia w życie tego dekretu.
-
Linia lotnicza, która dobrowolnie przenosi bezpośredni lot z portu lotniczego Schiphol do portu lotniczego Lelystad otrzyma, bez uszczerbku dla rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie, pierwszeństwo uzyskania przydziału czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym Lelystad. Jedynie w przypadku jednakowego pierwszeństwa na podstawie rozporządzenia w sprawie przydzielania czasu na start lub lądowanie pierwszeństwo otrzymają loty rozpoczynające się w Schiphol.
-
Przydział czasu na start lub lądowanie w porcie lotniczym Schiphol udostępniony w wyniku przeniesienia lotu bezpośredniego do portu lotniczego Lelystad musi zostać wykorzystany w Schiphol na potrzeby lotu transferowego. Czas na start lub lądowanie jest udostępniany w porcie lotniczym Schiphol, gdy linia lotnicza dobrowolnie przekazuje go koordynatorowi przydziałów czasu na start lub lądowanie lub innemu przedsiębiorstwu lotniczemu bądź od tego momentu wykorzystuje go do wykonywania lotów transferowych.

W skrócie, loty transferowe są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów (przesiadek) w porcie lotniczym Schiphol wynosi co najmniej 10 %. Loty bezpośrednie są to loty do miejsc docelowych, w przypadku których średnia stopa transferów w porcie lotniczym Schiphol wynosi mniej niż 10 %.

Miejsca docelowe spełniające te kryteria wyszczególniono w załącznikach do dekretu.

Linie lotnicze są w stanie uzasadnić ex ante ministerstwu, że miejsce docelowe, które nie znajduje się w załączniku dotyczącym miejsc docelowych lotów transferowych, będzie obsługiwane ze średnią stopą transferów wynoszącą co najmniej 10 %.

Zasada pierwszeństwa będzie miała zastosowanie w pierwszej kolejności do pierwszych 10 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie dostępnych dla lotów komercyjnych w porcie lotniczym Lelystad, a po dokonaniu oceny - i zatwierdzeniu przez Komisję Europejską - do maksymalnie 25 000 przydziałów czasu na start lub lądowanie. W ciągu trzech lat od wejścia w życie zasady podziału ruchu władze niderlandzkie przedstawią Parlamentowi i Komisji Europejskiej sprawozdanie na temat skuteczności, wpływu i proporcjonalności dekretu, kładąc nacisk na dostępną pojemność rynku i dostęp nowych podmiotów do niderlandzkiego rynku lotniczego.

Pełny tekst można znaleźć na stronie internetowej pod następującym adresem:

https://ec.europa.eu/transport/modes/air/consultations/2019-schiphol-lelystad-distribution-rules_en

Komisja zwraca się do zainteresowanych stron o przekazanie uwag w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego komunikatu, na adres:

Directorate-General for Mobility and Transport (Unit E1 aviation policy) (Dyrekcja Generalna ds. Mobilności

i Transportu (dział E1 Polityka w dziedzinie lotnictwa))

European Commission

Office: DM24 05/100

1049 Bruxelles/Brussels

BELGIQUE/BELGIË

MOVE-AIR-SERVICES-REGULATION@ec.europa.eu

1 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
2 Dz.U. L 14 z 22.1.1993, s. 1.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.136.26

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Powiadomienie ze strony Niderlandów o zastosowaniu art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, dotyczącego zasad podziału ruchu lotniczego, w odniesieniu do portu lotniczego Schiphol i portu lotniczego Lelystad.
Data aktu: 12/04/2019
Data ogłoszenia: 12/04/2019