Streszczenie decyzji Komisji z dnia 7 marca 2019 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 7 marca 2019 r.
dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG

(Sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej)

(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 1772)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2019/C 132/06)

(Dz.U.UE C z dnia 9 kwietnia 2019 r.)

W dniu 7 marca 2019 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja niniejszym podaje do wiadomości nazwy stron oraz zasadniczą treść decyzji, uwzględniając jednak uzasadniony interes przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnicy handlowej.

Wprowadzenie

1)
Decyzja nadaje moc prawnie wiążącą zobowiązaniom zaproponowanym przez Universal Studios International B.V., Universal Studios Limited i Comcast Corporation (łącznie "NBCUniversal"), CPT Holdings Inc., Colgems Productions Limited i Sony Corporation (łącznie "Sony Pictures"), Warner Bros. International Television Distribution Inc. i Warner Media LLC (łącznie "Warner Bros."), The Walt Disney Company, The Walt Disney Company Limited (łącznie "Disney") oraz Sky UK Limited i Sky Limited (łącznie "Sky") zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 ("rozporządzenie nr 1/2003") w ramach postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat") oraz w art. 53 Porozumienia EOG.
2)
Decyzja ta dotyczy umów licencyjnych w odniesieniu do filmów, które to umowy zostały zawarte przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Disney ze Sky. NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Disney nazywane są dalej "Studia".

Procedura

3)
W dniu 13 stycznia 2014 r. Komisja wszczęła postępowania zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 przeciwko, między innymi, Paramount Pictures International Limited (dawniej Viacom Global (Holandia) B.V.), Viacom Inc. (łącznie "Paramount Pictures"), Universal Studios International B.V., CPT Holdings, Inc., Warner Bros. International Television Distribution Inc., British Sky Broadcasting Limited (obecnie "Sky UK Limited") oraz British Sky Broadcasting Group Plc. (obecnie "Sky Limited").
4)
W dniu 23 lipca 2015 r. Komisja wszczęła postępowania zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 773/2004 przeciwko, między innymi, Comcast Corporation, Colgems Productions Limited, Sony Corporation, The Walt Disney Company, The Walt Disney Company Limited oraz Time Warner, Inc.
5)
Tego samego dnia Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń skierowane do Studiów, Sky, Twentieth Century Fox Telecommunications International Inc. (wraz z Twenty-First Century Fox Inc., "Fox") i Paramount Pictures. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń przedstawiono zidentyfikowane przez Komisję problemy w zakresie konkurencji związane z niektórymi klauzulami zawartymi w określonych umowach licencyjnych w odniesieniu do filmów, które to umowy zostały zawarte ze Sky przez Studia, Fox i Paramount Pictures i dotyczyły Zjednoczonego Królestwa i Irlandii. Pisemne zgłoszenie zastrzeżeń stanowi ocenę wstępną w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia nr 1/2003.
6)
W dniach 18-20 stycznia 2016 r. odbyło się spotkanie wyjaśniające, na którym Studia, Fox, Paramount Pictures i Sky złożyły ustne wyjaśnienia, przedstawiając swoje argumenty.
7)
W dniu 26 lipca 2016 r. Komisja przyjęła decyzję, zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003, nadającą moc prawnie wiążącą zobowiązaniom zaproponowanym przez Paramount Pictures.
8)
W dniu 12 stycznia 2018 r., w następstwie zmian w strukturze korporacyjnej NBCUniversal, Komisja wszczęła postępowanie przeciwko Universal Studios Limited i przyjęła uzupełniające pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
9)
Tego samego dnia Komisja skierowała pismo przedstawiające okoliczności faktyczne do Studiów, Fox i Sky, informując je o pewnych dokumentach wewnętrznych, które potwierdzają wstępne wnioski zawarte w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
10)
Dnia 25 października 2018 r. Disney przedstawił zobowiązania zgodnie z art. 9 rozporządzenia nr 1/2003, aby rozwiać zidentyfikowane przez Komisję problemy w zakresie konkurencji wskazane w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
11)
W dniach 12 i 13 grudnia 2018 r. NBCUniversal, Sony, Warner Bros. i Sky przedstawiły zobowiązania, aby rozwiać zidentyfikowane przez Komisję problemy w zakresie konkurencji wskazane w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
12)
W dniach 9 listopada i 21 grudnia 2018 r., zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia nr 1/2003, Komisja opublikowała w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie, w którym streściła sprawę i podsumowała zobowiązania zaproponowane przez Disney, NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky oraz wezwała zainteresowane strony trzecie do przedstawienia uwag na temat tych zobowiązań.
13)
W dniu 5 lutego 2019 r. Disney przedstawił wyjaśnienia dotyczące niektórych aspektów swoich zobowiązań ("zmienione zobowiązania Disneya") w świetle zobowiązań zaproponowanych przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i Sky.
14)
Komisja otrzymała uwagi od dziesięciu zainteresowanych stron dotyczące zobowiązań zaproponowanych przez Studia i Sky.
15)
Dnia 21 lutego 2019 r. Komisja zasięgnęła opinii Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących.
16)
W dniu 26 lutego 2019 r. urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające wydał sprawozdanie końcowe.

Zidentyfikowane przez Komisję problemy w zakresie konkurencji

17)
Studia, Fox i Paramount Pictures zawarły ze Sky umowy licencyjne, na mocy których Studia, Fox i Paramount Pictures przyznają Sky wyłączne prawa do telewizji kodowanej oraz subskrypcji usługi wideo na żądanie ("SVoD") w odniesieniu do niektórych filmów w Zjednoczonym Królestwie i w Irlandii.
18)
Poza przyznaniem Sky wyłącznego prawa do wyświetlania treści objętych licencją na użytek abonentów w Zjednoczonym Królestwie i w Irlandii, każda umowa zawiera klauzule, które nakładają na Sky zakaz lub ograniczenie świadczenia - przez internet lub przy pomocy transmisji satelitarnej - detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających siedzibę na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego ("EOG"), ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią.
19)
Ponadto niektóre umowy zawierają klauzule, które wymagają, aby dane studio nałożyło na nadawców telewizji kodowanej mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza Zjednoczonym Królestwem i Irlandią, zakaz lub ograniczenie świadczenia ich usług w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Zjednoczonym Królestwie i Irlandii.
20)
Klauzule te zwane są dalej "klauzulami spornymi".
21)
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja doszła do wstępnego wniosku, że klauzule sporne mogą szkodzić konkurencji i mieć antykonkurencyjny cel, gdyż zostały opracowane tak, aby zakazać transgranicznej sprzedaży biernej detalicznych usług telewizji kodowanej lub aby taką sprzedaż ograniczyć, oraz aby przyznać całkowitą wyłączność terytorialną w związku z treściami prezentowanymi przez Studia, Fox i Paramount Pictures.
22)
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja doszła również do wstępnego wniosku, że nie istnieją żadne okoliczności leżące w gospodarczym i prawnym kontekście klauzul spornych, w tym charakter usług, których dotyczą, ani warunki funkcjonowania i struktura odnośnego rynku, które uzasadniałyby stwierdzenie, że klauzule te nie mogą naruszać konkurencji i nie mają zatem antykonkurencyjnego celu.
23)
W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja zbadała argumenty przedstawione przez Studia, Fox, Paramount Pictures i Sky, w których stwierdziły one między innymi, że klauzule sporne:
(i)
przynoszą korzyści w zakresie kosztów i jakości;
(ii)
zapewniają, aby klienci mogli korzystać z produktu, który jest dostosowany do kultury i lokalnego języka, przy większym wyborze i większej różnorodności treści;
(iii)
utrzymują zachęty do inwestowania w lokalne treści przez Studia, Fox, Paramount Pictures, nadawców telewizji kodowanej, takich jak Sky, i dystrybutorów oraz
(iv)
nie eliminują znacznej części konkurencji między nadawcami telewizji kodowanej na terytorium EOG. Komisja doszła do wstępnego wniosku, że klauzule sporne nie spełniają żadnego z łącznych warunków zwolnienia na podstawie art. 101 ust. 3 Traktatu i art. 53 ust. 3 Porozumienia EOG.

Zobowiązania

24)
Poniżej przedstawiono główne aspekty zobowiązań zaproponowanych przez NBCUniversal, Sony Pictures, Warner Bros. i zmienione zobowiązania zaproponowane przez Disneya.
25)
Po pierwsze, Studia nie będą zawierać, odnawiać ani przedłużać umowy licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji, która w odniesieniu do jakiegokolwiek obszaru na terytorium EOG, wprowadza (ponownie) jakiekolwiek:
a)
klauzule, które nakładają na nadawcę telewizji kodowanej mającego siedzibę na terytorium EOG zakaz lub ograniczenie reagowania na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją tego nadawcy telewizji kodowanej ("zobowiązanie nadawcy") oraz
b)
klauzule, które wymagają, aby Studia nałożyły na innych nadawców telewizji kodowanej mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją danego nadawcy telewizji kodowanej, zakaz lub ograniczenie reagowania na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze objętym licencją tego nadawcy telewizji kodowanej ("zobowiązanie studia").
26)
Po drugie, Studia nie będą:
a)
dążyć do wykonania postanowień lub wszczęcia postępowania przed sądem lub trybunałem w związku z naruszeniem, odpowiednio, zobowiązania nadawcy lub zobowiązania studia zawartego w obowiązującej umowie licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji ani
b)
przestrzegać, odpowiednio, zobowiązań nadawcy lub zobowiązań studia, które mają do niego zastosowanie na mocy obowiązującej umowy licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji.
27)
Poniżej przedstawiono główne aspekty zobowiązań zaproponowanych przez Sky.
28)
Po pierwsze, Sky nie będzie zawierać, odnawiać ani przedłużać umowy licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji ze Studiami, Fox lub Paramount Pictures, która w odniesieniu do jakiegokolwiek obszaru na terytorium EOG, wprowadza (ponownie) jakiekolwiek:
a)
klauzule, które nakładają na Sky zakaz lub ograniczenie reagowania na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją Sky ("zobowiązanie nadawcy") oraz
b)
klauzule, które wymagają, aby Studia, Fox lub Paramount Pictures nałożyły na innych nadawców telewizji kodowanej mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją danego nadawcy telewizji kodowanej, zakaz lub ograniczenie reagowania na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze objętym licencją tego nadawcy telewizji kodowanej ("zobowiązanie studia").
29)
Po drugie, Sky nie będzie:
a)
dążyć do wykonania postanowień lub wszczęcia postępowania przed sądem lub trybunałem w związku z naruszeniem zobowiązania studia zawartego w obowiązującej umowie licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji ani
b)
przestrzegać zobowiązań nadawcy, które mają do niego zastosowanie na mocy obowiązującej umowy licencyjnej w zakresie telewizji kodowanej dotyczącej produkcji.
30)
Zobowiązania zaproponowane przez Studia i Sky obejmują zarówno linearne usługi telewizji kodowanej, jak również - w zakresie przewidzianym w umowie licencyjnej (umowach licencyjnych) z nadawcą - towarzyszące usługi SVoD.
31)
Zobowiązania obejmują obecne i przyszłe jednostki zależne zobowiązujących się stron.
32)
Zobowiązania zawierają również klauzule dotyczące nie obchodzenia przyjętych zobowiązań, przeglądu i pełnomocnika ds. monitorowania.
33)
Zobowiązania są wyraźnie bez uszczerbku dla praw przyznanych Studia na podstawie rozporządzenia (UE) 2017/1128 ("rozporządzenie w sprawie przenoszenia") lub zgodnie z prawami autorskimi. Zobowiązania nie mają również wpływu na prawa Studia ani nadawcy telewizji kodowanej, aby jednostronnie decydować o stosowaniu technologii filtrowania geograficznego.
34)
Zobowiązania będą obowiązywać przez pięć lat.

Wniosek

35)
Zobowiązania stanowią adekwatną odpowiedź na problemy wskazane w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń i uzupełniającym pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń.
36)
Po pierwsze, zobowiązania będą miały zastosowanie do wszystkich detalicznych usług telewizji kodowanej i doprowadzą do usunięcia we wszelkich nowych umowach licencyjnych w zakresie telewizji kodowanej dotyczących produkcji zawieranych między Studiami lub ich przyszłymi spółkami zależnymi a nadawcami telewizji kodowanej mającymi siedzibę na terytorium EOG, w przypadku przedłużania takich umów lub ich odnawiania, wszelkich klauzul, które wymagają, aby nałożyć na nadawcę telewizji kodowanej zakaz lub ograniczenie świadczenia jego detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza terytorium Zjednoczonego Królestwa i Irlandii.
37)
Po drugie, zobowiązania doprowadzą do usunięcia we wszelkich nowych umowach licencyjnych w zakresie telewizji kodowanej dotyczących produkcji zawieranych między Studiami lub ich przyszłymi spółkami zależnymi a nadawcami telewizji kodowanej mającymi siedzibę na terytorium EOG, w przypadku przedłużania takich umów lub ich odnawiania wszelkich klauzul, które wymagają, aby Studia lub ich przyszłe jednostki zależne nakładały na innych nadawców telewizji kodowanej mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją danego nadawcy telewizji kodowanej, zakaz lub ograniczenie świadczenia ich detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze objętym licencją tego nadawcy telewizji kodowanej.
38)
Po trzecie, zobowiązania doprowadzą do tego, że Studia lub ich przyszłe spółki zależne nie będą dążyły do egzekwowania, ani przestrzegania, podobnych klauzul w istniejących umowach licencyjnych w zakresie telewizji kodowanej dotyczących produkcji zawartych z nadawcami telewizji kodowanej mającymi siedzibę na terytorium EOG.
39)
Po czwarte, zobowiązania doprowadzą do usunięcia we wszelkich nowych umowach licencyjnych w zakresie telewizji kodowanej dotyczących produkcji zawartych między Sky a Studiami, Fox lub Paramount Pictures, w przypadku przedłużania takich umów lub ich odnawiania wszelkich klauzul, które wymagają, aby nałożyć na Sky zakaz lub ograniczenie świadczenia jego detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją Sky.
40)
Po piąte, doprowadzą one do usunięcia we wszelkich nowych umowach licencyjnych w zakresie telewizji kodowanej dotyczących produkcji zawartych między Sky a Studiami, Fox lub Paramount Pictures, w przypadku przedłużania tych umów lub ich odnawiania wszelkich klauzul, które wymagają, aby Studia, Fox lub Paramount Pictures nakładały na innych nadawców telewizji kodowanej mających siedzibę na terytorium EOG, ale poza obszarem objętym licencją Sky, zakaz lub ograniczenie świadczenia ich detalicznych usług telewizji kodowanej w odpowiedzi na spontaniczne wnioski ze strony klientów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na obszarze objętym licencją Sky.
41)
Po szóste, zobowiązania doprowadzą do tego, że Sky nie będzie dążyć do egzekwowania, ani przestrzegania, podobnych klauzul w istniejących umowach licencyjnych w zakresie telewizji kodowanej dotyczących produkcji zawartych ze Studiami, Fox lub Paramount Pictures.
42)
Decyzja nadaje zobowiązaniom zaproponowanym przez Studia i Sky moc prawnie wiążącą. Wersja decyzji nieopatrzona klauzulą poufności będzie dostępna na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
43)
Komisja uważa, że w świetle zobowiązań nie ma już żadnych podstaw do podejmowania działań względem Studiów i Sky i że w związku z tym, nie naruszając przepisów art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1/2003, postępowanie przeciwko Studiom i Sky powinno zostać zamknięte.
1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1.

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.132.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 7 marca 2019 r. dotyczącej postępowania przewidzianego w art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w art. 53 Porozumienia EOG (Sprawa AT.40023 - Transgraniczny dostęp do telewizji kodowanej).
Data aktu: 07/03/2019
Data ogłoszenia: 09/04/2019