Streszczenie decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2018 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.39849 - BEH Gas).

Streszczenie decyzji Komisji
z dnia 17 grudnia 2018 r.
dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.39849 - BEH Gas)

(notyfikowana jako dokument nr C(2018)8806 final)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2019/C 121/06)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2019 r.)

Dnia 17 grudnia 2018 r. Komisja przyjęła decyzję dotyczącą postępowania przewidzianego w art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami art. 30 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 1  Komisja podaje niniejszym do wiadomości nazwy Stron oraz zasadniczą treść decyzji, wraz z informacjami na temat wszelkich nałożonych kar, uwzględniając jednak uzasadnione prawo przedsiębiorstw do ochrony ich tajemnic handlowych.

1. WPROWADZENIE

(1) Decyzja dotycząca zakazu na mocy art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 ("decyzja") jest skierowana do przedsiębiorstwa Bulgarian Energy Holding EAD ("BEH"), jego spółki zależnej Bulgargaz EAD ("Bulgargaz") zajmującej się dostawą gazu i jego zależnej jednostki zarządzającej infrastrukturą gazową Bulgartransgaz EAD ("Bulgartransgaz"), (zwanych dalej "grupą BEH" lub "stronami") w związku z naruszeniem art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE").

(2) W decyzji stwierdza się, że grupa BEH odmówiła innym przedsiębiorstwom dostępu do kluczowej infrastruktury przesyłu i magazynowania gazu kontrolowanej przez grupę BEH, chroniąc tym samym dominującą pozycję swojej spółki zależnej (Bulgargaz) na bułgarskim rynku dostaw gazu. Nadużycie rozpoczęło się w dniu 30 lipca 2010 r. i trwało do dnia 1 stycznia 2015 r.

(3) W dniach 23 listopada 2018 r. i 12 grudnia 2018 r. Komitet Doradczy ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydał pozytywne opinie dotyczące przedmiotowej decyzji zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 oraz grzywny nałożonej na grupę BEH.

2. OKREŚLENIE RYNKU I POZYCJA DOMINUJĄCA

(4) W decyzji stwierdzono, że właściwym rynkiem produktowym i geograficznym do celów niniejszej sprawy są: (i) usługi związane ze zdolnością przesyłową w ramach bułgarskiej sieci przesyłowej, (ii) usługi związane ze zdolnością przesyłową w ramach rumuńskiego gazociągu tranzytowego nr 1, (iii) usługi związane ze zdolnościami do magazynowania w podziemnym obiekcie magazynowania gazu ("PMG Chiren"), (iv) hurtowe dostawy gazu na rynku niższego szczebla (dostarczane bułgarską siecią przesyłową) oraz (v) detaliczne dostawy gazu dla dużych odbiorców końcowych przyłączonych do bułgarskiej sieci przesyłowej (razem "rynki dostaw gazu w Bułgarii").

Dominacja grupy BEH

(5) Poprzez Bulgartransgaz grupa BEH jest właścicielem i operatorem bułgarskiej sieci przesyłowej, jak również PMG Chiren. W okresie objętym postępowaniem wyjaśniającym grupa BEH kontrolowała również, poprzez przedsiębiorstwo Bulgargaz, pełną zdolność przepustową rumuńskiego gazociągu tranzytowego nr 1 - na podstawie długoterminowej rezerwacji zdolności przesyłowej. Przedsiębiorstwo Bulgargaz zaopatrywało również znaczną większość klientów na hurtowym rynku gazu w Bułgarii i prawie wszystkich odbiorców detalicznych podłączonych do bułgarskiej sieci przesyłowej. W decyzji stwierdza się, że grupa BEH w okresie objętym postępowaniem wyjaśniającym miała pozycję dominującą na wszystkich rynkach wymienionych w pkt(4).

3. NADUŻYCIE POZYCJI DOMINUJĄCEJ

(6) Operatorzy systemów przesyłowych mają ogólny obowiązek regulacyjny w zakresie zapewnienia stronom trzecim dostępu do bułgarskiej sieci przesyłowej i do PMG Chiren. Bułgarska sieć przesyłowa, PMG Chiren i rumuński gazociąg tranzytowy nr 1 są niezbędne do prowadzenia działalności na rynkach dostaw gazu w Bułgarii.

(7) W decyzji stwierdza się, że grupa BEH, pomimo swoich obowiązków regulacyjnych w zakresie zapewnienia stronom trzecim dostępu do swojej infrastruktury gazowej, wdrożyła spójną strategię: (i) uniemożliwiania, ograniczania lub opóźniania dostępu do sieci przesyłowej i magazynowania; (ii) opracowywania dyskryminujących zasad dostępu do magazynowania, które zapewniały pierwszeństwo dostępu przedsiębiorstwu należącemu do grupy BEH, tj. Bulgargaz; oraz(iii) akumulacji mocy (rezerwując moc przesyłową, z której nie korzystała) jedynego rurociągu importującego gaz do Bułgarii, tj. rumuńskiego gazociągu tranzytowego nr 1.

(8) Wszystkie trzy przedsiębiorstwa, których dotyczy postępowanie, BEH, Bulgargaz i Bulgartransgaz, w równym stopniu i bezpośrednio uczestniczyły w naruszeniu i wspólnie opracowały strategię mającą na celu ochronę dominującej pozycji Bulgargaz na rynkach dostaw gazu w Bułgarii. Grupa BEH uczestniczyła zatem w pojedynczym i ciągłym naruszeniu art. 102 TFUE.

Skutki antykonkurencyjne

(9) Postępowanie grupy BEH mogło prawdopodobnie mieć skutki antykonkurencyjne. Dowody wskazują, że zainteresowanym nowym operatorom uniemożliwiono wejście na rynki gazu w Bułgarii lub rozszerzenie działalności na te rynki, utrwalając w ten sposób dominację grupy BEH. Postępowanie grupy BEH nie może być obiektywnie uzasadnione.

Czas trwania naruszenia

(10) Nadużycia rozpoczęły się wtedy, gdy pojawił się popyt na infrastrukturę gazową kontrolowaną przez grupę BEH, a następnie nie został on zaspokojony ze względu na odmowę grupy BEH, tj. wraz z pierwszym wnioskiem o udzielenie dostępu do infrastruktury, co miało miejsce w dniu 30 lipca 2010 r., i trwało ono do dnia 1 stycznia 2015 r., kiedy to grupa BEH zaczęła udzielać obiektywnego, przejrzystego i niedyskryminacyjnego dostępu do swojej infrastruktury.

4. GRZYWNA

(11) Grzywnę nałożoną na grupę BEH z tytułu postępowania stanowiącego nadużycie obliczono zgodnie z zasadami określonymi w wytycznych z 2006 r. w sprawie metody ustalania grzywien nakładanych na mocy art. 23 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1/2003. W decyzji stwierdza się, że ostateczna kwota grzywny nałożonej na przedsiębiorstwo BEH wynosi 77 068 000 EUR.

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 411/2004 (Dz.U. L 68 z 6.3.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.121.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 17 grudnia 2018 r. dotyczącej postępowania na podstawie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Sprawa AT.39849 - BEH Gas).
Data aktu: 01/04/2019
Data ogłoszenia: 01/04/2019