Wyrok Trybunału z dnia 16 listopada 2018 r. w sprawie E-8/17 - Henrik Kristoffersen przeciwko Norweskiemu Związkowi Narciarskiemu (Norges Skiforbund) wspieranemu przez Norweski Komitet Olimpijski i Paraolimpijski i konfederację sportu (Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité) (Swoboda świadczenia usług - Art. 36 EOG - Dyrektywa 2006/123/WE - Sportowcy zawodowi - Stowarzyszenia sportowe - Prawa do obrotu - Ograniczenia - Proporcjonalność - Odpowiedniość - Konieczność).

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 16 listopada 2018 r.
w sprawie E-8/17 Henrik Kristoffersen przeciwko Norweskiemu Związkowi Narciarskiemu (Norges Skiforbund) wspieranemu przez Norweski Komitet Olimpijski i Paraolimpijski i konfederację sportu (Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité)

(Swoboda świadczenia usług - Art. 36 EOG - Dyrektywa 2006/123/WE - Sportowcy zawodowi - Stowarzyszenia sportowe - Prawa do obrotu - Ograniczenia - Proporcjonalność - Odpowiedniość - Konieczność)

(2019/C 107/04)

(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2019 r.)

W sprawie E-8/17 Henrik Kristoffersen przeciwko Norweskiemu Związkowi Narciarskiemu (Norges Skiforbund) wspieranemu przez Norweski Komitet Olimpijski i Paraolimpijski i konfederację sportu (Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité) - WNIOSEK skierowany do Trybunału na mocy art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości złożony przez Sąd Rejonowy w Oslo (Oslo tin-grett) dotyczący wykładni art. 36 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym, Trybunał w składzie: Páll Hreinsson, prezes (sędzia sprawozdawca), Per Christiansen i Martin Ospelt (ad hoc), sędziowie, wydał w dniu 16 listopada 2018 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1.
Kryterium prawnym oceny czy system krajowego związku sportowego polegający na uprzedniej kontroli i wydawaniu zgody na zawarcie indywidualnych umów sponsorskich stanowi ograniczenie na mocy art. 36 Porozumienia EOG jest stwierdzenie czy rzeczony system zmniejsza atrakcyjność korzystania przez sportowców ze swobody świadczenia usług marketingowych.
2.
Jeśli tego typu system uprzedniej kontroli i wydawania zgody na zawarcie indywidualnych umów sponsorskich stanowi ograniczenie, to samo będzie dotyczyć konkretnego przypadku odrzucenia wniosku o zawarcie indywidualnej umowy sponsorskiej w ramach tego systemu.
3.
System uprzedniej kontroli i wydawania zgody na zawarcie indywidualnych umów sponsorskich oraz konkretnego przypadku odrzucenia wniosku w ramach tego systemu są zgodne z prawem, pod warunkiem że system i odmowa służą zgodnemu z prawem celowi, uzasadnionemu nadrzędnymi względami interesu publicznego, a także pod warunkiem że nadają się do osiągnięcia tego celu i nie wykraczają poza to co jest konieczne do jego osiągnięcia. W tej ocenie systemu i konkretnego przypadku odmowy nie można rozpatrywać oddzielnie, ale w świetle ogólnych możliwości podjęcia indywidualnej działalności marketingowej przez sportowców lub sportowca.
4.
Konkretna decyzja, podjęta w ramach krajowego system uprzedniej kontroli i wydawania zgody na zawarcie indywidualnych umów sponsorskich przez krajowy związek sportowy, musi opierać się na właściwej równowadze między interesami związku a interesami danego sportowca. Decyzja musi być uzasadniona i przekazana sportowcy w rozsądnym terminie. Powinno się ponadto zapewnić dostępność procedury odwoławczej przed organem niezależnym od związku. Podlegając tym gwarancjom procesowym, związek sportowy może korzystać ze swobody uznania przy ocenie wniosków dotyczących indywidualnych umów sponsorskich. Konsekwencje niezastosowania się do tych wymagań muszą zostać określone przez sąd krajowy i podlegać zasadom równoważności i skuteczności.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.107.9

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 16 listopada 2018 r. w sprawie E-8/17 - Henrik Kristoffersen przeciwko Norweskiemu Związkowi Narciarskiemu (Norges Skiforbund) wspieranemu przez Norweski Komitet Olimpijski i Paraolimpijski i konfederację sportu (Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité) (Swoboda świadczenia usług - Art. 36 EOG - Dyrektywa 2006/123/WE - Sportowcy zawodowi - Stowarzyszenia sportowe - Prawa do obrotu - Ograniczenia - Proporcjonalność - Odpowiedniość - Konieczność).
Data aktu: 16/11/2018
Data ogłoszenia: 21/03/2019