Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2017 na rok budżetowy 2017, zapewniającego finansowanie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR) oraz zwiększenie rezerwy na pomoc nadzwyczajną w następstwie zmiany rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych (12441/2017 - C8-0351/2017 - 2017/2135(BUD)).

Projekt budżetu korygującego nr 5/2017: Zapewnienie finansowania Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju oraz zwiększenie rezerwy na pomoc nadzwyczajną

P8_TA(2017)0399

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2017 na rok budżetowy 2017, zapewniającego finansowanie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR) oraz zwiększenie rezerwy na pomoc nadzwyczajną w następstwie zmiany rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych (12441/2017 - C8-0351/2017 - 2017/2135(BUD))

(2018/C 346/49)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2018 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017, przyjęty w dniu 1 grudnia 2016 r. 2 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 3  (rozporządzenie w sprawie wieloletnich ram finansowych),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2017/1123 z dnia 20 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 5 ,
-
uwzględniając decyzję Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 6 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2017 przyjęty przez Komisję dnia 28 lipca 2017 r. (COM(2017)0485),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2017, przyjęte przez Radę w dniu 10 października 2017 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu dnia 11 października 2017 r. (12441/2017 - C8-0351/2017),
-
uwzględniając art. 88 i 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A8-0301/2017),
A.
mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 5/2017 ma na celu zapewnienie finansowania EFZR w następstwie przyjęcia odpowiedniej podstawy prawnej oraz ujęcie w budżecie ogólnym na rok 2017 zmian wynikających ze śródokresowej rewizji rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych w odniesieniu do kwestii podwyższenia rocznej kwoty rezerwy na pomoc nadzwyczajną z 280 do 300 mln EUR (po cenach z 2011 r.);
B.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2017 zapisano 275 mln EUR w środkach na zobowiązania i środkach na płatności na rzecz EFZR, które zostaną w pełni udostępnione za pośrednictwem instrumentu elastyczności ze względu na brak marginesu w ramach pułapu zobowiązań w dziale 4 ("Globalny wymiar Europy");
C.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2017 przewidziano jednocześnie obniżenie środków na płatności w dziale 3 ("Bezpieczeństwo i obywatelstwo"), przewidzianych dla Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, o 275 mln EUR, co wynika ze spodziewanego niedostatecznego wykonania budżetu z powodu późnego przyjęcia podstaw prawnych i opóźnień w procesie programowania;
D.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2017 przewiduje się ponadto dodatkową kwotę w wysokości 22,8 mln EUR (po cenach bieżących) w środkach na zobowiązania z przeznaczeniem na rezerwę na pomoc nadzwyczajną, co odpowiada śródokresowym zmianom wprowadzonym do rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych;
E.
mając na uwadze, że projektowi budżetu korygującego nr 5/2017 towarzyszy wniosek dotyczący decyzji w sprawie uruchomienia instrumentu elastyczności na kwotę 275 mln EUR w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności w dziale 4 w celu zapewnienia finansowania EFZR (COM(2017)0480);
F.
mając na uwadze, że w ramach procedury budżetowej 2017 Parlament Europejski i Rada zwróciły się do Komisji o wystąpienie z wnioskiem o niezbędne środki na finansowanie EFZR, w postaci budżetu korygującego, jak tylko zostanie przyjęta podstawa prawna, a także zobowiązały się do szybkiego rozpatrzenia projektu budżetu korygującego na rok 2017, przedstawionego przez Komisję;
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 5/2017, przedstawiony przez Komisję;
2.
wyraża zadowolenie z powodu terminowego przyjęcia i wejścia w życie rozporządzenia (UE) nr 2017/1601 w sprawie EFZR 7  oraz apeluje o jego sprawne wdrożenie z pełnym poszanowaniem zasad i priorytetów ustanowionych przez prawodawcę, a także o zwrócenie szczególnej uwagi na postanowienia dotyczące rozliczalności;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że śródokresowy przegląd wieloletnich ram finansowych umożliwia finansowanie EFZR za pośrednictwem rozszerzonego instrumentu elastyczności przy jednoczesnym podniesieniu środków w rezerwie na pomoc nadzwyczajną;
4.
wyraża ubolewanie z powodu niskiego wskaźnika wykonania przez państwa członkowskie budżetu Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz budżetu Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego; przypomina, że w wyniku przesunięcia środków budżetowych (DEC 18/2017) obniżono już środki na płatności w dziale 3 ("Bezpieczeństwo i obywatelstwo") o 284 mln EUR, a Fundusz Azylu, Migracji i Integracji oraz Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego wykorzystano jako źródło dodatkowych środków w innym dziale; apeluje do państw członkowskich o przestrzeganie porozumień politycznych i dołożenie wszelkich starań, w ramach przysługujących im kompetencji, aby oddać znaczenie tego unijnego priorytetu;
5.
zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2017;
6.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2017 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
7.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
3 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
4 Dz.U. L 163 z 24.6.2017, s. 1.
5 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
6 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
7 Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2018.346.364

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 24 października 2017 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2017 na rok budżetowy 2017, zapewniającego finansowanie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR) oraz zwiększenie rezerwy na pomoc nadzwyczajną w następstwie zmiany rozporządzenia w sprawie wieloletnich ram finansowych (12441/2017 - C8-0351/2017 - 2017/2135(BUD)).
Data aktu: 24/10/2017
Data ogłoszenia: 27/09/2018