(2018/C 223/02)(Dz.U.UE C z dnia 27 czerwca 2018 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 121 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 2 akapit drugi,
uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 121 Traktatu państwa członkowskie wspierają zdrowe finanse publiczne w perspektywie średniookresowej poprzez koordynację polityk gospodarczych oraz nadzór wielostronny w celu zapobieżenia powstaniu nadmiernego deficytu budżetowego.
(2) Pakt stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia dobrego stanu finansów państwa jako środka służącego umocnieniu warunków stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu gospodarczego, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy.
(3) W dniu 16 czerwca 2017 r. Rada zaleciła 2 Rumunii wprowadzenie koniecznych środków w celu zapewnienia, by stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto 3 nie przekroczyła 3,3 % w 2017 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,5 % PKB, a tym samym sprowadzenie kraju na właściwą ścieżkę dostosowawczą prowadzącą do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego. W dniu 5 grudnia 2017 r. Rada stwierdziła, że Rumunia nie podjęła skutecznych działań w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 16 czerwca 2017 r. Na tej podstawie Rada wydała w dniu 5 grudnia 2017 r. zmienione zalecenie 4 skierowane do Rumunii, w którym nakazała jej przyjąć konieczne środki w celu zapewnienia, by stopa wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto nie przekroczyła 3,3 % w 2018 r., co odpowiadałoby rocznej korekcie strukturalnej wynoszącej 0,8 % PKB.
(4) Z prognozy Komisji z wiosny 2018 r. i z potwierdzonych przez Eurostat danych dotyczących wyników budżetu w 2017 r. wynika, że wzrost publicznych wydatków pierwotnych netto znacznie przekroczył w 2017 r. wartość odniesienia dotyczącą wydatków, co wskazuje na znaczące odstępstwo z dużym marginesem (odstępstwo o 3,3 % PKB). Saldo strukturalne, które wynosiło w 2016 r. -2,1 % PKB, pogorszyło się do poziomu -3,3 % PKB, co również wskazuje na znaczne odstępstwo od zalecanej korekty strukturalnej, z dużym marginesem (odstępstwo o 1,7 % PKB). Negatywny wpływ na wielkość odstępstwa sygnalizowanego przez saldo strukturalne ma oszacowanie punktowe wzrostu potencjalnego PKB, które jest wyższe niż średniookresowa średnia wykorzystywana do obliczeń wartości odniesienia dotyczącej wydatków, a także spadek inwestycji publicznych, którego wpływ zostaje "rozmyty" w przypadku wartości odniesienia dotyczącej wydatków. Niezależnie od tej różnicy obydwa wskaźniki potwierdzają znaczne odstępstwo od wymogów funkcji zapobiegawczej paktu stabilności i wzrostu w 2017 r.
(5) W dniu 23 maja 2018 r., po dokonaniu ogólnej oceny Komisja uznała, że w Rumunii istnieje znaczące odnotowane odstępstwo od ścieżki dostosowawczej prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego, i skierowała ostrzeżenie do tego państwa członkowskiego zgodnie z art. 121 ust. 4 Traktatu oraz art. 10 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1466/97.
(6) Zgodnie z art. 10 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1466/97 w ciągu jednego miesiąca od daty przyjęcia ostrzeżenia Rada kieruje do danego państwa członkowskiego zalecenie w sprawie niezbędnych środków z zakresu polityki. W rozporządzeniu (WE) nr 1466/97 przewidziano, że w zaleceniu zostanie wyznaczony termin usunięcia odstępstwa przez dane państwo członkowskie nie dłuższy niż pięć miesięcy. W świetle tego właściwe jest wyznaczenie dnia 15 października 2018 r. jako terminu usunięcia odstępstwa przez Rumunię. W tym terminie Rumunia powinna poinformować o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie.
(7) Na podstawie prognoz Komisji z wiosny 2017 r. dotyczących wielkości luki produktowej w Rumunii utrzyma się w latach 2018 i 2019 normalna koniunktura. Wskaźnik zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych w Rumunii znajduje się poniżej progu 60 % PKB. Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1466/97 oraz wspólnie uzgodnionej macierzy dostosowań w ramach paktu stabilności i wzrostu, minimalny wysiłek strukturalny wynosi zatem - przy uwzględnieniu obecnej sytuacji gospodarczej i ewentualnych kwestii stabilności - 0,5 % PKB w latach 2018 i 2019.
(8) Deficyt strukturalny Rumunii wzrósł o 2,1 % PKB w 2016 r. i o 1,2 % PKB w 2017 r., osiągając poziom 3,3 % PKB w 2017 r. Obowiązkową minimalną korektę należy uzupełnić o dodatkowy, trwały wysiłek konieczny do skorygowania skumulowanego odstępstwa oraz do przywrócenia Rumunii na właściwą ścieżkę dostosowania, od której odeszła w latach 2016 i 2017. Z uwagi na wielkość odnotowanego znacznego odstępstwa od wymaganej ścieżki dostosowania prowadzącej do osiągnięcia średniookresowego celu budżetowego dodatkowy wysiłek odpowiadający 0,3 % PKB wydaje się odpowiedni i przyspieszy powrót do wspomnianego dostosowania.
(9) Wymagana poprawa salda strukturalnego o 0,8 % PKB w latach 2018 i 2019 jest spójna z wymogiem utrzymania stopy wzrostu nominalnego publicznych wydatków pierwotnych netto na poziomie nieprzekraczającym 3,3 % w 2018 r. i 5,1 % w 2019 r.
(10) W prognozie Komisji z wiosny 2018 r. przewiduje się dalsze pogorszenie salda strukturalnego o 0,4 % PKB w 2018 r. i dalsze 0,4 % PKB w 2019 r. W związku z tym poprawa strukturalna w wysokości 0,8 % PKB w latach 2018 i 2019 oznacza konieczność uchwalenia środków przynoszących ogółem 1,2 % PKB w 2018 r. i dodatkowych środków przynoszących 1,2 % PKB w 2019 r., w porównaniu z obecnym scenariuszem podstawowym przedstawionym w prognozie Komisji z wiosny 2018 r.
(11) W prognozie Komisji z wiosny 2018 r. przewiduje się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniesie 3,4 % PKB w 2018 r. i 3,8 % PKB w 2019 r., czyli powyżej określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB. Wydaje się, że wymagana korekta strukturalna jest również właściwa, aby zapewnić w latach 2018 i 2019 przestrzeganie przez Rumunię, z zachowaniem pewnego marginesu, określonej w Traktacie wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB.
(12) W świetle niepodjęcia działań w odpowiedzi na wcześniejsze zalecenia dotyczące skorygowania odnotowanego znaczącego odstępstwa oraz groźby przekroczenia wartości referencyjnej 3 % PKB określonej w Traktacie wymagane jest pilne podjęcie kroków w celu przywrócenia ostrożnego kursu polityki budżetowej w Rumunii.
(13) Niniejsze zalecenie powinno zostać podane do wiadomości publicznej.
(14) W celu osiągnięcia zalecanych celów budżetowych istotne jest, aby Rumunia przyjęła i rygorystycznie wdrażała niezbędne środki i ściśle monitorowała wydatki bieżące,
NINIEJSZYM ZALECA RUMUNII:
Niniejsze zalecenie skierowane jest do Rumunii.
Sporządzono w Luksemburgu dnia 22 czerwca 2018 r.
|
W imieniu Rady |
|
V. GORANOV |
|
Przewodniczący |