Uzupełnienie tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej (2013/2582(RSP)).

Uzupełnienie tabeli wyników dla procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej

P7_TA(2013)0188

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 18 kwietnia 2013 r. w sprawie uzupełnienia tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej (2013/2582(RSP))

(2016/C 045/12)

(Dz.U.UE C z dnia 5 lutego 2016 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając rozporządzenie (UE) nr 1176/2011 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 listopada 2011 r. w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej i ich korygowania 1 (będące częścią tzw. sześciopaku, zwane dalej rozporządzeniem w sprawie zakłóceń równowagi makroekonomicznej),
-
uwzględniając swą rezolucję z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie planowanego wstępnego kształtu tabeli wskaźników do celów nadzorowania zakłóceń równowagi makroekonomicznej 2 ,
-
uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 14 listopada 2012 r. dotyczący uzupełnienia tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej: nowy wskaźnik dotyczący sektora finansowego (SWD(2012)0389);
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Banku Centralnego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Komitetu Regionów i Europejskiego Banku Inwestycyjnego przedkładane w ramach mechanizmu ostrzegania 2013 r. (COM(2012)0751),
-
uwzględniając poglądy Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego w sprawie tabeli przewidywanych wskaźników mających znaczenie dla stabilności rynków finansowych z dnia 9 grudnia 2011 r.,
-
uwzględniając pismo Komisji do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego z dnia 19 grudnia 2011 r. zawierające istotne informacje i dokumenty dotyczące zmienionej tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej;
-
uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie uzupełnienia tabeli wskaźników w ramach procedury dotyczącej zakłóceń równowagi makroekonomicznej (O-000039/2013 - B7-0117/2013),
-
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że procedura dotycząca zakłóceń równowagi makroekonomicznej to narzędzie polityczne wprowadzone w ramach sześciopaku, które stanowi ważny filar zarządzania gospodarczego strefy euro mający na celu zapobieganie zakłóceniom równowagi makroekonomicznej w państwach członkowskich i korygowanie ich, ze zwróceniem szczególnej uwagi na te zakłócenia, które mogą potencjalnie wiązać się ze skutkami ubocznymi dla innych państw członkowskich;
B.
mając na uwadze, że tabela stworzona zgodnie z art. 4 rozporządzenia w sprawie zakłóceń równowagi makroekonomicznej zawierała pierwotnie dziesięć wskaźników obejmujących szeroki zakres nadzoru w ramach procedury dot. zakłóceń równowagi makroekonomicznej;
C.
mając na uwadze, że w listopadzie 2012 r. Komisja dodała wskaźnik dotyczący stopy wzrostu zobowiązań sektora finansowego, o czym poinformowała Parlament w piśmie z dnia 19 listopada 2012 r., a także opublikowała odnośną analizę w sprawozdaniu dotyczącym mechanizmu ostrzegania w dniu 28 listopada 2012 r.;
D.
mając na uwadze, że zgodnie z motywem 12 rozporządzenia w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej "Komisja powinna przedstawić propozycje dotyczące planów określenia wskaźników i progów oraz ich zmian właściwym komisjom Parlamentu Europejskiego i Rady, tak aby mogły one przedłożyć swoje komentarze";
1.
głęboko ubolewa nad faktem, że Komisja zignorowała ducha współpracy propagowanego w rozporządzeniu w sprawie zakłóceń równowagi makroekonomicznej, dokonując aktualizacji tabeli wskaźników do celów nadzorowania zakłóceń równowagi makroekonomicznej;
2.
ubolewa ponadto nad faktem, że Parlament otrzymał odnośny komunikat zaledwie na kilka dni przed publikacją tabeli wskaźników przez Komisję w listopadzie 2012 r.;
3.
zwraca się do Komisji o zawiadamianie Parlamentu i Rady z odpowiednim wyprzedzeniem o ewentualnym zamiarze dokonania kolejnych aktualizacji tabeli przed 2015 r.;
4.
zauważa z ubolewaniem brak równego traktowania współustawodawców w tym procesie, jako że Komisja rzekomo skonsultowała się z odnośną grupą roboczą Rady;
5.
podkreśla, że rezolucja z dnia 15 grudnia 2011 r. w sprawie tabeli wskaźników, w której Parlament zwraca się o dodanie wskaźnika dla sektora finansowego, nie może zostać uznana za odpowiedni sposób konsultowania się z Parlamentem przewidziany w motywie 12 rozporządzenia w sprawie zakłóceń równowagi makroekonomicznej, jako że rezolucję przyjęto rok wcześniej i nie stanowiła ona odpowiedzi na wniosek Komisji; zwraca ponadto uwagę, że wybór oraz konstrukcja wskaźnika zakładały wysoki poziom uznaniowości, czego dowodem jest dokument roboczy służb Komisji z dnia 14 listopada 2012 r.;
6.
przyjmuje do wiadomości oświadczenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego z dnia 9 grudnia 2011 r. zawierające zastrzeżenia dotyczące wskaźnika finansowego, w których stwierdza ona, że tabela wskaźników "powinna obejmować zobowiązania krótkoterminowe (sumę zobowiązań, które stają się wymagalne w terminie jednego roku) dla nieskonsolidowanego sektora finansowego, bez depozytów bankowych, jako udział w ogóle zobowiązań" oraz że "wskaźnik ten powinno się preferować w stosunku do wskaźników opartych na środkach kapitałowych przepływu funduszy, takich jak wskaźnik zadłużenia lub wykorzystanie dźwigni finansowej, ponieważ - jako że kapitał własny szacuje się w oparciu o wartości rynkowe - jest on bardzo podatny na zmiany zachodzące na giełdzie"; przypomina Komisji, że zgodnie z art. 4 ust. 5 rozporządzenia w sprawie zapobiegania zakłóceniom równowagi makroekonomicznej "w trakcie opracowywania wskaźników dotyczących stabilności rynku finansowego w należytym stopniu uwzględnia się prace Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego";
7.
nie będzie dłużej tolerować tego, że w służbach Komisji nadal nie nastąpiła jeszcze niezbędna zmiana kulturowa polegająca na pełnym uznaniu roli Parlamentu Europejskiego w zarządzaniu gospodarczym,; podkreśla, że konieczne jest, by Komisja w sposób zdecydowany respektowała Parlament jako współustawodawcę w zakresie nadzoru wielostronnego, o czym stanowi m. in. art. 121 ust. 6 i art. 136 TFUE, a także do traktowania Parlamentu na równi z Radą w zakresie wszystkich aktów unijnych w tej dziedzinie; przypomina Komisji, że zasięganie opinii Parlamentu w sprawie zmian tabeli wskaźników to również element wzorcowych praktyk w dziedzinie kurtuazyjnych stosunków pomiędzy instytucjami;
8.
przypomina Komisji o jej zobowiązaniu do odpowiedzialności wobec Parlamentu, o którym mowa w art. 17 ust. 8 TUE;
9.
zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji i EBC.
1 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 25.
2 Teksty przyjęte, P7_TA(2011)0583.

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024