Zmiana decyzji Prezydium ustanawiającej przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.

DECYZJA PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 7 października 2015 r.
zmieniająca decyzję Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2004 r. ustanawiającą przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania

(2015/C 428/01)

(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2015 r.)

PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 224,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. 2 ("rozporządzenie finansowe") oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. 3 ("zasady stosowania rozporządzenia finansowego"),

uwzględniając art. 25 ust. 11 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Do art. 209 ust. 1 zasad stosowania rozporządzenia finansowego odnosi się art. II.7 załącznika 2 A i art. II.7 załącznika 2B do decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2004 r. 4 ("decyzja").

(2) W ostatnich latach Parlament Europejski, zgodnie z art. 104 rozporządzenia finansowego i art. 137 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, wymagał od partii i fundacji zebrania co najmniej trzech ofert w przypadku udzielania zamówień o wartości przekraczającej kwotę 15 000 EUR.

(3) Zgodnie z art. 209 ust. 2 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, w przypadku gdy wykonanie działania lub programu prac wymaga udzielenia zamówienia o wartości przekraczającej 60 000 EUR, właściwy urzędnik zatwierdzający może zażądać, aby oprócz zasad wymienionych w art. 209 ust. 1 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, beneficjent przestrzegał również szczególnych zasad. Te szczególne zasady muszą być oparte na zasadach zawartych w rozporządzeniu finansowym i muszą być określone przy należytym uwzględnieniu wartości danych zamówień, względnej wielkości wkładu Unii w stosunku do łącznego kosztu danego działania oraz ryzyka. Ponadto, takie zasady szczególne muszą być zawarte w decyzji lub umowie dotyczącej przyznania dotacji.

(4) W rezultacie, art. 209 ust. 2 zasad stosowania rozporządzenia finansowego stanowi odpowiednią podstawę prawną w odniesieniu do udzielania zamówień w ramach udzielania dotacji o wartości przekraczającej 60 000 EUR a tym samym może być stosowany, jako podstawa prawna dotacji przekraczających tę kwotę, między innymi, dla partii politycznych i fundacji na poziomie europejskim.

(5) W ustaleniach z audytu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2014 5 znalazła się uwaga dotycząca nieprzestrzegania wymogu zebrania co najmniej trzech ofert w przypadku zamówień o wartości przekraczającej 15 000 EUR. Kiedy dano partiom i fundacjom możliwość odniesienia się do tej uwagi, zaznaczyły one, że nie jest jasne, czy wymóg ten dotyczy tylko nowych zamówień i czy odnosi się do wartości wskazanej w fakturze, czy wartości wskazanej przez dostawcę. Zauważyły ponadto, że coroczne ogłaszanie przetargów na niektóre usługi, np. sprzątanie czy utrzymanie, prowadziłyby do niepotrzebnego obciążenia administracyjnego.

(6) W świetle art. 209 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, wspomnianych ustaleń z audytu i komentarzy należy wyjaśnić ogólną zasadę udzielania zamówień, uwzględniając fakt, że - po pierwsze - europejskie partie polityczne i fundacje mają ograniczone zasoby ludzkie i zdolności zarządzania, a po drugie - że ich szczególne orientacje polityczne i ideologiczne mają wpływ na wybór dostawcy. Ta specyfika jest już uznana w art. II.2 ust. 1 załącznika 2 A do Decyzji, który stanowi: "Przekonania polityczne zasadniczo nie stanowią powodu konfliktu interesów w przypadku umów zawieranych między partiami politycznymi a organizacjami podzielającymi takie same wartości polityczne".

(7) W szczególności należy zebrać co najmniej trzy oferty w przypadku zamówień dotyczących wykonania przekraczających wartość 60 000 EUR na dostawcę, rok i odrębną usługę lub produkt. Umowy nie powinny być zawierane na okres dłuższy, niż pięć lat. Należy udokumentować ocenę ofert, a ostateczny wybór dostawcy należy uzasadnić podając wystarczające powody takiego wyboru. W niektórych szczególnych okolicznościach rynkowych, w należycie uzasadnionych przypadkach, powinna istnieć możliwość udzielenia zamówienia jedynemu oferentowi. W takim przypadku ciężar dowodu spoczywa na partii lub fundacji otrzymującej dotację,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W Decyzji wprowadza się następujące zmiany:

1)
W załączniku 2 A art. II.7 otrzymuje brzmienie:

Artykuł II.7

- UDZIELANIE ZAMÓWIEŃ

Jeżeli beneficjent udziela zamówień na potrzeby wykonania programu prac a będące przedmiotem zamówienia towary lub usługi stanowią koszty kwalifikowalne do objęcia dofinansowaniem z budżetu na działalność, jest on zobowiązany do ogłoszenia przetargu dla potencjalnych oferentów oraz do udzielenia zamówienia oferentowi, którego oferta jest najkorzystniejsza z punktu widzenia ekonomicznego; za taką ofertę uważa się ofertę zapewniającą najkorzystniejszą relację ceny do jakości. Beneficjent przestrzega zasad przejrzystości i równego traktowania oferentów oraz unika wystąpienia konfliktu interesów. W przypadku zamówień o wartości przekraczającej kwotę 60 000 EUR rocznie na dostawcę i na towar lub usługę, beneficjent musi zebrać co najmniej trzy oferty w odpowiedzi na pisemne ogłoszenie o przetargu określające szczegółowe wymogi udzielenia zamówienia. Beneficjent przechowuje zapis oceny ofert i uzasadnia na piśmie ostateczny wybór dostawcy. Jeżeli w odpowiedzi na pisemne ogłoszenie o przetargu przedstawione zostaną mniej niż trzy oferty, Beneficjent jest zobowiązany wykazać, że w danym przetargu pozyskanie większej liczby ofert było niemożliwe.

Okres obowiązywania umów nie może przekraczać pięciu lat.

Wyłączna odpowiedzialność za wykonanie programu prac oraz za przestrzeganie decyzji spoczywa na beneficjencie. Beneficjent musi zobowiązać się do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków mających na celu zrzeczenie się przez zleceniobiorcę wszelkich roszczeń wobec Parlamentu Europejskiego z tytułu decyzji.";

2)
w załączniku 2B art. II.7 otrzymuje brzmienie:

Artykuł II.7

- UDZIELANIE ZAMÓWIEŃ

Jeżeli beneficjent udziela zamówień na potrzeby wykonania programu prac a będące przedmiotem zamówienia towary lub usługi stanowią koszty kwalifikowalne do objęcia dofinansowaniem z budżetu na działalność, jest on zobowiązany do ogłoszenia przetargu dla potencjalnych oferentów oraz do udzielenia zamówienia oferentowi, którego oferta jest najkorzystniejsza z punktu widzenia ekonomicznego; za taką ofertę uważa się ofertę zapewniającą

najkorzystniejszą relację ceny do jakości. Beneficjent przestrzega zasad przejrzystości i równego traktowania oferentów oraz unika wystąpienia konfliktu interesów. W przypadku zamówień o wartości przekraczającej kwotę 60 000 EUR rocznie na dostawcę i na towar lub usługę beneficjent musi zebrać co najmniej trzy oferty w odpowiedzi na pisemne ogłoszenie o przetargu określające szczegółowe wymogi udzielenia zamówienia. Beneficjent przechowuje zapis oceny ofert i uzasadnia na piśmie ostateczny wybór dostawcy. Jeżeli w odpowiedzi na pisemne ogłoszenie o przetargu przedstawione zostaną mniej niż trzy oferty, Beneficjent jest zobowiązany wykazać, że w danym przetargu pozyskanie większej liczby ofert było niemożliwe.

Okres obowiązywania umów nie może przekraczać pięciu lat.

Wyłączną odpowiedzialność za wykonanie programu prac oraz za przestrzeganie decyzji spoczywa na beneficjencie. Beneficjent musi zobowiązać się do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków mających na celu zrzeczenie się przez zleceniobiorcę wszelkich roszczeń wobec Parlamentu Europejskiego z tytułu decyzji.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.

1 Rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
4 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2004 r. ustanawiającą przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania, zmieniona decyzjami Prezydium z dnia 1 lutego 2006 r., 18 lutego 2008 r., 2 lutego 2011 r. i 13 stycznia 2014 r. (Dz.U. C 63 z 4.3.2014, s. 1).
5 Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami instytucji (Dz.U. C 373 z 10.11.2015, s. 1).

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2015.428.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Zmiana decyzji Prezydium ustanawiającej przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania.
Data aktu: 07/10/2015
Data ogłoszenia: 19/12/2015
Data wejścia w życie: 20/12/2015, 01/01/2016