(2015/C 428/01)(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2015 r.)
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 224,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. 2 ("rozporządzenie finansowe") oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. 3 ("zasady stosowania rozporządzenia finansowego"),
uwzględniając art. 25 ust. 11 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Do art. 209 ust. 1 zasad stosowania rozporządzenia finansowego odnosi się art. II.7 załącznika 2 A i art. II.7 załącznika 2B do decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2004 r. 4 ("decyzja").
(2) W ostatnich latach Parlament Europejski, zgodnie z art. 104 rozporządzenia finansowego i art. 137 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, wymagał od partii i fundacji zebrania co najmniej trzech ofert w przypadku udzielania zamówień o wartości przekraczającej kwotę 15 000 EUR.
(3) Zgodnie z art. 209 ust. 2 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, w przypadku gdy wykonanie działania lub programu prac wymaga udzielenia zamówienia o wartości przekraczającej 60 000 EUR, właściwy urzędnik zatwierdzający może zażądać, aby oprócz zasad wymienionych w art. 209 ust. 1 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, beneficjent przestrzegał również szczególnych zasad. Te szczególne zasady muszą być oparte na zasadach zawartych w rozporządzeniu finansowym i muszą być określone przy należytym uwzględnieniu wartości danych zamówień, względnej wielkości wkładu Unii w stosunku do łącznego kosztu danego działania oraz ryzyka. Ponadto, takie zasady szczególne muszą być zawarte w decyzji lub umowie dotyczącej przyznania dotacji.
(4) W rezultacie, art. 209 ust. 2 zasad stosowania rozporządzenia finansowego stanowi odpowiednią podstawę prawną w odniesieniu do udzielania zamówień w ramach udzielania dotacji o wartości przekraczającej 60 000 EUR a tym samym może być stosowany, jako podstawa prawna dotacji przekraczających tę kwotę, między innymi, dla partii politycznych i fundacji na poziomie europejskim.
(5) W ustaleniach z audytu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2014 5 znalazła się uwaga dotycząca nieprzestrzegania wymogu zebrania co najmniej trzech ofert w przypadku zamówień o wartości przekraczającej 15 000 EUR. Kiedy dano partiom i fundacjom możliwość odniesienia się do tej uwagi, zaznaczyły one, że nie jest jasne, czy wymóg ten dotyczy tylko nowych zamówień i czy odnosi się do wartości wskazanej w fakturze, czy wartości wskazanej przez dostawcę. Zauważyły ponadto, że coroczne ogłaszanie przetargów na niektóre usługi, np. sprzątanie czy utrzymanie, prowadziłyby do niepotrzebnego obciążenia administracyjnego.
(6) W świetle art. 209 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, wspomnianych ustaleń z audytu i komentarzy należy wyjaśnić ogólną zasadę udzielania zamówień, uwzględniając fakt, że - po pierwsze - europejskie partie polityczne i fundacje mają ograniczone zasoby ludzkie i zdolności zarządzania, a po drugie - że ich szczególne orientacje polityczne i ideologiczne mają wpływ na wybór dostawcy. Ta specyfika jest już uznana w art. II.2 ust. 1 załącznika 2 A do Decyzji, który stanowi: "Przekonania polityczne zasadniczo nie stanowią powodu konfliktu interesów w przypadku umów zawieranych między partiami politycznymi a organizacjami podzielającymi takie same wartości polityczne".
(7) W szczególności należy zebrać co najmniej trzy oferty w przypadku zamówień dotyczących wykonania przekraczających wartość 60 000 EUR na dostawcę, rok i odrębną usługę lub produkt. Umowy nie powinny być zawierane na okres dłuższy, niż pięć lat. Należy udokumentować ocenę ofert, a ostateczny wybór dostawcy należy uzasadnić podając wystarczające powody takiego wyboru. W niektórych szczególnych okolicznościach rynkowych, w należycie uzasadnionych przypadkach, powinna istnieć możliwość udzielenia zamówienia jedynemu oferentowi. W takim przypadku ciężar dowodu spoczywa na partii lub fundacji otrzymującej dotację,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.
1 Rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. w sprawie zasad stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (Dz.U. L 362 z 31.12.2012, s. 1).
4 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2004 r. ustanawiającą przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania, zmieniona decyzjami Prezydium z dnia 1 lutego 2006 r., 18 lutego 2008 r., 2 lutego 2011 r. i 13 stycznia 2014 r. (Dz.U. C 63 z 4.3.2014, s. 1).
5 Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2014 wraz z odpowiedziami instytucji (Dz.U. C 373 z 10.11.2015, s. 1).