(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2015 r.)
PREZYDIUM PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 224,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 1,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. 2 ("rozporządzenie finansowe") oraz rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1268/2012 z dnia 29 października 2012 r. 3 ("zasady stosowania rozporządzenia finansowego"),
uwzględniając art. 25 ust. 11 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Do art. 209 ust. 1 zasad stosowania rozporządzenia finansowego odnosi się art. II.7 załącznika 2 A i art. II.7 załącznika 2B do decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 29 marca 2004 r. 4 ("decyzja").
(2) W ostatnich latach Parlament Europejski, zgodnie z art. 104 rozporządzenia finansowego i art. 137 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, wymagał od partii i fundacji zebrania co najmniej trzech ofert w przypadku udzielania zamówień o wartości przekraczającej kwotę 15 000 EUR.
(3) Zgodnie z art. 209 ust. 2 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, w przypadku gdy wykonanie działania lub programu prac wymaga udzielenia zamówienia o wartości przekraczającej 60 000 EUR, właściwy urzędnik zatwierdzający może zażądać, aby oprócz zasad wymienionych w art. 209 ust. 1 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, beneficjent przestrzegał również szczególnych zasad. Te szczególne zasady muszą być oparte na zasadach zawartych w rozporządzeniu finansowym i muszą być określone przy należytym uwzględnieniu wartości danych zamówień, względnej wielkości wkładu Unii w stosunku do łącznego kosztu danego działania oraz ryzyka. Ponadto, takie zasady szczególne muszą być zawarte w decyzji lub umowie dotyczącej przyznania dotacji.
(4) W rezultacie, art. 209 ust. 2 zasad stosowania rozporządzenia finansowego stanowi odpowiednią podstawę prawną w odniesieniu do udzielania zamówień w ramach udzielania dotacji o wartości przekraczającej 60 000 EUR a tym samym może być stosowany, jako podstawa prawna dotacji przekraczających tę kwotę, między innymi, dla partii politycznych i fundacji na poziomie europejskim.
(5) W ustaleniach z audytu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego za rok budżetowy 2014 5 znalazła się uwaga dotycząca nieprzestrzegania wymogu zebrania co najmniej trzech ofert w przypadku zamówień o wartości przekraczającej 15 000 EUR. Kiedy dano partiom i fundacjom możliwość odniesienia się do tej uwagi, zaznaczyły one, że nie jest jasne, czy wymóg ten dotyczy tylko nowych zamówień i czy odnosi się do wartości wskazanej w fakturze, czy wartości wskazanej przez dostawcę. Zauważyły ponadto, że coroczne ogłaszanie przetargów na niektóre usługi, np. sprzątanie czy utrzymanie, prowadziłyby do niepotrzebnego obciążenia administracyjnego.
(6) W świetle art. 209 zasad stosowania rozporządzenia finansowego, wspomnianych ustaleń z audytu i komentarzy należy wyjaśnić ogólną zasadę udzielania zamówień, uwzględniając fakt, że - po pierwsze - europejskie partie polityczne i fundacje mają ograniczone zasoby ludzkie i zdolności zarządzania, a po drugie - że ich szczególne orientacje polityczne i ideologiczne mają wpływ na wybór dostawcy. Ta specyfika jest już uznana w art. II.2 ust. 1 załącznika 2 A do Decyzji, który stanowi: "Przekonania polityczne zasadniczo nie stanowią powodu konfliktu interesów w przypadku umów zawieranych między partiami politycznymi a organizacjami podzielającymi takie same wartości polityczne".
(7) W szczególności należy zebrać co najmniej trzy oferty w przypadku zamówień dotyczących wykonania przekraczających wartość 60 000 EUR na dostawcę, rok i odrębną usługę lub produkt. Umowy nie powinny być zawierane na okres dłuższy, niż pięć lat. Należy udokumentować ocenę ofert, a ostateczny wybór dostawcy należy uzasadnić podając wystarczające powody takiego wyboru. W niektórych szczególnych okolicznościach rynkowych, w należycie uzasadnionych przypadkach, powinna istnieć możliwość udzielenia zamówienia jedynemu oferentowi. W takim przypadku ciężar dowodu spoczywa na partii lub fundacji otrzymującej dotację,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2016 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2015.428.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Zmiana decyzji Prezydium ustanawiającej przepisy wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przepisów regulujących partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczących ich finansowania. |
| Data aktu: | 07/10/2015 |
| Data ogłoszenia: | 19/12/2015 |
| Data wejścia w życie: | 20/12/2015, 01/01/2016 |