(2015/C 383/08)(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2015 r.)
Sprawozdawca: Ivan VOLEŠ
Dnia 18 lutego 2015 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny postanowił, zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego, sporządzić opinię z inicjatywy własnej w sprawie:
"Finansowanie rozwoju - stanowisko społeczeństwa obywatelskiego".
Sekcja Stosunków Zewnętrznych, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię dnia 11 czerwca 2015 r.
Na 509. sesji plenarnej w dniach 1-2 lipca 2015 r. (posiedzenie z dnia 2 lipca 2015 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny 142 głosami (3 osoby wstrzymały się od głosu) przyjął następującą opinię:
1 Wrześniowy szczyt ONZ w Nowym Jorku.
2 Opinia EKES-u w sprawie: "Godne życie dla wszystkich: eliminacja ubóstwa i zapewnienie światu zrównoważonej przyszłości" (Dz. U. C 271 z 19.9.2013, s. 144).
3 Opinia EKES-u w sprawie zaangażowania społeczeństwa obywatelskiego w politykę rozwojową UE oraz we współpracę na rzecz rozwoju (Dz.U. C 181 z 21.6.2012, s. 28).
4 Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Ochrona socjalna w ramach współpracy UE na rzecz rozwoju" (Dz.U. C 161 z 6.6.2013, s. 82).
5 Opinia EKES-u w sprawie zaangażowania sektora prywatnego w ramy rozwoju na okres po 2015 r. (Dz.U. C 67 z 6.3.2014, s. 1).
6 Opinia w sprawie: "Zrównoważony rozwój i zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego w kontekście niezależnych umów inwestycyjnych między UE a krajami trzecimi" (Dz.U. C 268 z 14.8.2015, s. 19).
7 Opinia w sprawie: "Handel, wzrost gospodarczy i rozwój - Dostosowanie polityki handlowej i inwestycyjnej do sytuacji krajów najbardziej potrzebujących" (Dz.U. C 351 z 15.11.2012, s. 77).
8 Opinia REX/438 w sprawie celów na okres po roku 2015 w regionie eurośródziemnomorskim, punkt 6.4, zob. s. 47 niniejszego Dziennika Urzędowego.
9 Konwencja Narodów Zjednoczonych z dnia 18 grudnia 1979 r. w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, konwencja o ochronie praw wszystkich pracowników migrujących i członków ich rodzin, konwencja nr 189 dotycząca pracowników domowych, konwencja nr 184 dotycząca bezpieczeństwa i zdrowia w rolnictwie, międzynarodowy pakt praw gospodarczych, społecznych i kulturalnych i jego protokół fakultatywny oraz inne.
10 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Globalne partnerstwo na rzecz eliminacji ubóstwa i zrównoważonego rozwoju po roku 2015", COM(2015) 44 final, 5 lutego 2015 r.
11 Zhang, J. (dyrektor w UNCTAD, szef działu ds. inwestycji i przedsiębiorstw oraz zespołu opracowującego sprawozdanie UNCTAD dotyczące inwestycji światowych), The Global Development Financing Landscape - Who can contribute what?, prezentacja na wysłuchaniu publicznym w Parlamencie Europejskim w dniu 24 lutego 2015 r.
12 Wysokość aktywów w bankach szacuje się na 121 bln USD, w funduszach emerytalnych - na 34 bln, w instytucjach ubezpieczeniowych - na 28 bln, w przedsiębiorstwach wielonarodowych - na 25 bln, a w państwowych funduszach majątkowych - na 6,5 bln.
13 W takich dziedzinach, jak handel, rolnictwo, tworzenie miejsc pracy, zabezpieczenie społeczne, zmiana klimatu, energia, ochrona środowiska i różnorodności biologicznej, transport, zdrowie, polityka produktowa i konsumencka, rozwój regionalny i rozwój obszarów miejskich, migracja oraz walka z korupcją i praniem pieniędzy.
14 TOSSD - Total official support for Sustainable Development.
19 InfoDev, Crowdfunding's Potential for the Developing World, 2013, Bank Światowy, Departament Finansów i Rozwoju Sektora Prywatnego.
20 Opinia EKES-u "Uwolnienie potencjału finansowania społecznościowego w Unii Europejskiej" (Dz.U. C 451 z 16.12.2014, s. 69).
21 Jednoroczny przydział zasobów budżetowych na ODA całkowicie wyklucza taką możliwość.
22 Belgijska organizacja inwestycyjna (BIO), założona przez rząd w celu wspierania sektora przedsiębiorstw w krajach Afryki, część swoich zasobów finansowych przeznaczonych na pożyczki dla przedsiębiorców przeniosła do innych funduszy inwestycyjnych, a później je stamtąd stopniowo pobierała, zależnie od potrzeb.