Opinia nr 2/2014 (przedstawiona na mocy art. 336 TFUE) dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur oraz wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur.

OPINIA NR 2/2014

(przedstawiona na mocy art. 336 TFUE)

dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur

oraz

wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur

(2014/C 94/02)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2014 r.)

TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 336,

uwzględniając regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (zwany dalej "regulaminem pracowniczym") 1 ,

uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-63/12 z dnia 19 listopada 2013 r.,

uwzględniając wnioski Komisji z dnia 10 grudnia 2013 r. 2 ,

uwzględniając wniosek Rady o wydanie do dnia 5 marca 2014 r. opinii w sprawie wyżej wymienionych wniosków, który wpłynął do Trybunału w dniu 26 lutego 2014 r.,

uwzględniając wniosek Parlamentu Europejskiego o wydanie opinii w sprawie wyżej wymienionych wniosków, który wpłynął do Trybunału w dniu 3 marca 2014 r.,

mając na uwadze, że zgodnie z art. 65 regulaminu pracowniczego wynagrodzenie urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej jest aktualizowane co roku przy uwzględnieniu polityki gospodarczej i społecznej Unii,

mając na uwadze, że jak dotąd nie dokonano dostosowań za lata 2011 i 2012,

mając na uwadze, że w wyroku w sprawie C-63/12 dotyczącej dostosowania za rok 2011 Trybunał Sprawiedliwości podkreślił 3 , że jeżeli na podstawie obiektywnych danych przedłożonych przez Komisję Rada stwierdzi, że ma miejsce poważne i nagłe pogorszenie sytuacji gospodarczej i społecznej w Unii w rozumieniu art. 10 załącznika XI do regulaminu pracowniczego, Komisja zobowiązana jest przedstawić Parlamentowi i Radzie odpowiednie wnioski na podstawie tego artykułu. W tej sytuacji przysługuje jej jednak własne uznanie co do treści tych wniosków, tj. tego, jakie działania są jej zdaniem odpowiednie, biorąc pod uwagę daną sytuację gospodarczą i społeczną, a także w stosownych przypadkach inne czynniki, które należy uwzględnić, np. dotyczące zarządzania zasobami ludzkimi, a w szczególności wymogi dotyczące naboru,

mając na uwadze, że sprawa C-86/13 dotycząca dostosowania za rok 2012 wciąż jest w toku,

mając na uwadze, że Komisja za odpowiednie uznaje dostosowanie wynagrodzeń i emerytur w Belgii i Luksemburgu o 0,9 % ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. i o kolejne 0,9 % ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r.,

mając na uwadze, że jako podstawę swoich wniosków Komisja przywołuje przepisy "klauzuli wyjątkowej" (dawny art. 10 załącznika XI do regulaminu pracowniczego) oraz przewidziany w niej margines uznania,

mając na uwadze, że zmiany w regulaminie pracowniczym dotyczące procedury rocznej aktualizacji wynagrodzeń zostały przyjęte i weszły w życie 4 sześć tygodni przed przedłożeniem przez Komisję wniosków, które stanowią przedmiot niniejszej opinii,

mając na uwadze, że obowiązująca wcześniej "klauzula wyjątkowa" została zastąpiona przez "ograniczenie wzrostu płac i klauzule wyjątkowe" (art. 10 i 11 załącznika XI do regulaminu pracowniczego),

PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:

1.
Trybunał zauważa, że w odniesieniu do treści wniosków w sprawie dostosowania wynagrodzeń i emerytur Komisja powołuje się na margines uznania.
2.
Trybunał odnotowuje, że brzmienie motywu 3 w obydwu wnioskach może prowadzić do nieporozumień, ponieważ nie wprowadzono w nim wyraźnego rozróżnienia pomiędzy utratą siły nabywczej a dostosowaniem nominalnych wynagrodzeń i emerytur. Ponadto nie jest wystarczająco jasne, na jakiej podstawie obliczono proponowane dostosowania w wysokości 0,9 %.
3.
Trybunał zwraca uwagę, że "klauzula wyjątkowa" stanowiąca podstawę wniosków Komisji przestała obowiązywać.
4.
Trybunał sugeruje rozważenie, czy w celu dokonania zaległych aktualizacji rocznych za lata 2011 i 2012 można by wykorzystać obecnie obowiązujące przepisy załącznika XI do regulaminu pracowniczego oraz, w razie potrzeby, przepisy dotyczące ograniczenia wzrostu płac i klauzule wyjątkowe zawarte w tym załączniku. W przepisach tych określono procedurę, która opiera się na zweryfikowanych i obiektywnych danych.
5.
Trybunał zauważa, że proponowane dostosowania będą wymagać udostępnienia środków budżetowych.

Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę IV, której przewodniczył Louis GALEA, członek Trybunału Obrachunkowego, na posiedzeniu w Luksemburgu w dniu 3 marca 2014 r.

W imieniu Trybunału Obrachunkowego
Vítor Manuel da SILVA CALDEIRA
Prezes
1 Rozporządzenie nr 31/EWG, 11/EWEA ustanawiające regulamin pracowniczy urzędników i warunki zatrudnienia innych pracowników Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. 45 z 14.6.1962, s. 1385/62).
2 COM(2013) 895 final i COM(2013) 896 final.
3 Zob. pkt 74 wyroku.
4 Zob. art. 1 pkt 44 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1023/2013 z dnia 22 października 2013 r. zmieniającego regulamin pracowniczy urzędników Unii Europejskiej i warunki zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 15).

Zmiany w prawie

Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2014.94.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia nr 2/2014 (przedstawiona na mocy art. 336 TFUE) dotycząca wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2011 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur oraz wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dostosowującego ze skutkiem od dnia 1 lipca 2012 r. wynagrodzenia i emerytury urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej, a także współczynniki korygujące stosowane w odniesieniu do wynagrodzeń i emerytur.
Data aktu: 03/03/2014
Data ogłoszenia: 31/03/2014