P7_TC1-COD(2010)0366Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 4 lipca 2012 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr .../2012 zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 485/2008 w sprawie kontroli przez państwa członkowskie transakcji stanowiących część systemu finansowania przez Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji
(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2013 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 42 akapit pierwszy i art. 43 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 485/2008 3 nadaje Komisji uprawnienia w zakresie wykonania niektórych przepisów tego rozporządzenia.
(2) W wyniku wejścia w życie traktatu lizbońskiego, uprawnienia nadane Komisji na mocy rozporządzenia (WE) nr 485/2008 należy dostosować do art. 290 i 291 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "Traktatem").
(3) Aby zapewnić należyte działanie systemu ustanowionego na mocy rozporządzenia (WE) nr 485/2008, Komisja powinna otrzymać uprawnienia zostać uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z art. 290 Traktatu, aby mogła uzupełniać lub zmieniać niektóre, inne niż istotne, elementy rozporządzenia (WE) nr 485/2008. Należy określić, wobec których elementów stosować będzie można wymienione uprawnienia, a także warunki, którym uprawnienia te będą podlegać o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do ustanawiania listy środków, które ze względu na swój charakter nie kwalifikują się do przeprowadzenia kontroli ex post w formie badania dokumentów handlowych, do których to środków niniejsze rozporządzenie nie ma zastosowania.Szczególnie istotne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym z ekspertami. W procesie przygotowywania i sporządzania aktów delegowanych Komisja powinna zagwarantować równoczesne, terminowe i odpowiednie przekazywanie stosownych dokumentów Parlamentowi Europejskiemu i Radzie. [Popr. 1]
(4) Aby zapewnić jednolite stosowanie warunki wdrażania rozporządzenia (WE) nr 485/2008 we wszystkich państwach członkowskich, Komisji należy nadać powierzyć uprawnienia do przyj mowania aktów wykonawczych zgodnie z art. 291 Traktatu. W szczególności należy Komisji nadać uprawnienia do przyjmowania jednolitych przepisów dotyczących wymiany informacji. Komisja powinna przyjmować te akty wykonawcze z pomocą Komitetu ds. Funduszy Rolniczych ustanowionego na mocy art. 41d ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 4 , zgodnie z przepisami rozporządzenia (UE) nr XX/XXXX Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ... [Należy uzupełnić po przyjęciu rozporządzenia w sprawie środków kontroli, o którym mowa w art. 291 ust. 3 TFUE, będącego obecnie przedmiotem debaty w Parlamencie Europejskim i w Radzie] wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiającym przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję 5 . [Popr. 2]
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 485/2008,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U C 218 z 23.7.2011, s. 126.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 4 lipca 2012 r.
3 Dz.U. L 143 z 3.6.2008, s. 1.
4 Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
5 Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.
* Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16."
* Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1."