Przyszłość europejskiego prawa spółek (2012/2669(RSP)).

Przyszłość europejskiego prawa spółek

P7_TA(2012)0259

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 czerwca 2012 r. w sprawie przyszłości europejskiego prawa spółek (2012/2669(RSP))

(2013/C 332 E/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 listopada 2013 r.)

Parlament Europejski,

uwzględniając konsultacje społeczne na temat przyszłości europejskiego prawa spółek rozpoczęte przez Komisję w dniu 20 lutego 2012 r. 1 ,
uwzględniając konferencję "Przyszłość europejskiego prawa spółek" zorganizowaną przez Komisję w dniach 16 i 17 maja 2011 r. 2 ,
uwzględniając sprawozdanie na temat przyszłości europejskiego prawa spółek sporządzone przez grupę refleksji w dniu 5 kwietnia 2011 r. 3 ,
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 kwietnia 2011 r. zatytułowany "Akt o jednolitym rynku. Dwanaście dźwigni na rzecz pobudzenia wzrostu gospodarczego i wzmocnienia zaufania. »Wspólnie na rzecz nowego wzrostu gospodarczego« " (COM(2011)0206),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 25 października 2011 r. zatytułowany "Inicjatywy na rzecz przedsiębiorczości społecznej - budowanie ekosystemu sprzyjającego przedsiębiorstwom społecznym w centrum społecznej gospodarki i społecznych innowacji" (COM(2011)0682),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 10 lipca 2007 r. zatytułowany "Uproszczone otoczenie biznesu dla przedsiębiorstw w dziedzinie prawa spółek, rachunkowości i audytu" (COM(2007)0394),
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 21 maja 2003 r. zatytułowany "Unowocześnienie prawa spółek i wzmocnienie ładu korporacyjnego w Unii Europejskiej - plan przyszłych działań" (COM(2003)0284),
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie komunikatu Komisji do Rady i Parlamentu Europejskiego zatytułowanego Unowocześnienie prawa spółek i wzmocnienie ładu korporacyjnego w Unii Europejskiej - plan działania 4 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 4 lipca 2006 r. w sprawie ostatnich działań i perspektyw w dziedzinie prawa spółek 5 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 października 2007 r. w sprawie europejskiej spółki prywatnej i czternastej dyrektywy o prawie spółek dotyczącej przenoszenia siedzib spółek 6 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 marca 2009 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie transgranicznego przenoszenia siedzib spółek 7 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 23 listopada 2010 r. w sprawie aspektów prawa cywilnego, prawa handlowego, prawa rodzinnego oraz międzynarodowego prawa prywatnego w ramach planu działań służącego realizacji programu sztokholmskiego 8 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 2 lutego 2012 r. z zaleceniami dla Komisji w sprawie czternastej dyrektywy w sprawie prawa spółek dotyczącej transgranicznego przenoszenia siedzib spółek 9 ,
uwzględniając pytanie do Komisji z dnia 7 maja 2012 r. w sprawie przyszłości europejskiego prawa spółek (O-000110/2012 - B7-0117/2012),
uwzględniając art. 115 ust. 5 oraz art. 110 ust. 2 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że należy dostosować ramy regulacyjne UE dotyczące prawa spółek i ładu korporacyjnego, tak aby odzwierciedlona została narastająca tendencja spółek europejskich do prowadzenia transgranicznej działalności gospodarczej w UE oraz ciągła integracja rynków europejskich;
B.
mając na uwadze, że ogólnym celem jest zapewnienie europejskim przedsiębiorstwom możliwości bardziej efektywnego konkurowania i odnoszenia większych sukcesów w wysoce konkurencyjnym otoczeniu globalnym, a jednocześnie zagwarantowanie odpowiedniej ochrony interesów wierzycieli, udziałowców, członków i pracowników;
C.
zważywszy, że przyjazne otoczenie regulacyjne zachęciłoby przedsiębiorstwa, a w szczególności MŚP do wykorzystania możliwości oferowanych przez jednolity rynek;
D.
mając na uwadze, że jakiekolwiek przyszłe inicjatywy powinny być zgodne z krajowymi zasadami ładu korporacyjnego oraz krajowymi przepisami dotyczącymi zaangażowania pracowników, a jednocześnie należy dążyć do większej elastyczności i swobody wyboru formy prawnej spółki, wewnętrznego podziału kompetencji oraz zrównoważonych strategii spółek;
E.
mając na uwadze, że istnieje niewykorzystany potencjał form prawnych spółek na poziomie europejskim, który powinien być dalej analizowany, rozwijany i wspierany;
F.
mając na uwadze, że należy ułatwić przedsiębiorstwom transgraniczną mobilność;
G.
mając na uwadze, że kryzys finansowy pokazał, iż potrzebne są bardziej klarowne ramy regulacyjne w zakresie ładu korporacyjnego, w których położy się większy nacisk na udział zainteresowanych stron;
1.
z zadowoleniem przyjmuje niedawne prowadzone przez Komisję konsultacje społeczne na temat przyszłości europejskiego prawa spółek, które powinny pomóc w kształtowaniu przyszłych inicjatyw mających na celu uproszczenie środowiska biznesowego dla firm, zmniejszenie zbędnych obciążeń administracyjnych i umożliwienie firmom skutecznego prowadzenia działalności na jednolitym rynku, a jednocześnie zapewnienie należytej ochrony interesów wierzycieli, udziałowców, członków i pracowników;
2.
stoi na stanowisku, że formy spółek europejskich, stanowiące uzupełnienie dotychczasowych form dostępnych na mocy prawa krajowego, oferują znaczny potencjał i powinny być dalej rozwijane i promowane; wzywa Komisję, aby w celu zaspokojenia szczególnych potrzeb MŚP dokładała większych starań o przyjęcie przepisów w sprawie statutu europejskiej spółki prywatnej (SPE) 10 , które w pełni uwzględniałyby interesy wszystkich interesariuszy, aby przezwyciężyć impas w Radzie;
3.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Komisja przeprowadza badanie na temat europejskich towarzystw ubezpieczeń wzajemnych, jak poinformowała we wspomnianej Inicjatywie na rzecz przedsiębiorczości społecznej 11 , i wzywa do szybkiego złożenia nowego wniosku w sprawie przepisów dotyczących ich statutu;
4.
uważa, że ewentualne reformy drugiej dyrektywy w sprawie prawa spółek 12 powinny skupiać się na dalszych uproszczeniach zamiast wprowadzania alternatywnych systemów akumulacji i utrzymywania kapitału;
5.
z zadowoleniem przyjmuje przegląd dyrektyw o rachunkowości i sugeruje, że Komisja powinna dalej badać możliwości opracowania europejskich standardów rachunkowości, w szczególności pod kątem szczególnych potrzeb MŚP, biorąc pod uwagę tradycyjne wartości zrównoważonego rozwoju, długoterminowego planowania, własności rodzinnej i innych tradycyjnych aspektów MŚP;
6.
uważa, że należy rozważyć wznowienie prac nad piątą dyrektywą w sprawie prawa spółek w zakresie struktury i funkcjonowania spółek akcyjnych;
7.
ponownie zwraca się do Komisji o przedłożenie wniosku ustawodawczego dotyczącego środków opracowanych w celu ułatwienia spółkom transgranicznej mobilności w UE (czternasta dyrektywa w sprawie prawa spółki do transgranicznego transferu siedziby spółki);
8.
przypomina, że w porozumieniu ramowym w sprawie stosunków między Parlamentem Europejskim a Komisją Komisja zobowiązała się do informowania o konkretnych działaniach podjętych w następstwie wszystkich żądań o przedłożenie wniosku zgodnie z art. 225 TFUE w terminie trzech miesięcy od przyjęcia odpowiedniej rezolucji na sesji plenarnej; ubolewa nad tym, że zobowiązanie to nie zostało spełnione w odniesieniu do rezolucji Parlamentu z zaleceniami dotyczącymi czternastej dyrektywy w sprawie prawa spółek; wzywa Komisję, by przestrzegała porozumienia ramowego, składając w przyszłości bardziej szczegółowe sprawozdania dotyczące działań następczych;
9.
proponuje, aby Komisja wznowiła prace nad dziewiątą dyrektywą w sprawie prawa spółek dotyczącą grup spółek w celu zapewnienia ram prawnych dla tej powszechnej formy związków przedsiębiorstw; uważa, że w pełni zharmonizowane prawodawstwo europejskie w zakresie grup spółek nie jest potrzebne, istnieje natomiast potrzeba opracowania zbioru wspólnych reguł, m.in. w zakresie ochrony spółek zależnych i zainteresowanych stron oraz bardziej przejrzystej struktury prawnej i struktury własności;
10.
przypomina, że zgodnie z programem inteligentnych regulacji Komisji prawodawstwo powinno być bardziej przejrzyste i dostępne; uważa, że Komisja powinna skodyfikować europejskie prawo spółek w celu zapewnienia przyjaznego dla użytkownika zestawu przepisów oraz zapewnienia spójności prawa UE; uznaje korzyści związane z wprowadzeniem pojedynczego instrumentu UE w zakresie prawa spółek, ale uważa, że w pierwszej kolejności należy zgrupować dyrektywy dotyczące prawa spółek; proponuje ich podział na kategorie, obejmujące tworzenie i funkcjonowanie przedsiębiorstw (np. pierwsza i druga dyrektywa, a także dyrektywy w sprawie rachunkowości i w sprawie badań rocznych sprawozdań finansowych), mobilność (np. trzecia 13 , szósta 14 , dziesiąta 15 , jedenasta 16 i trzynasta 17 dyrektywa oraz przyszła czternasta dyrektywa) oraz europejskie formy prawne spółek (np. spółka europejska, spółdzielnia europejska, europejskie ugrupowanie interesów gospodarczych); podkreśla, że ten projekt kodyfikacji nie powinien oczywiście doprowadzić do zatrzymania koniecznych reform;
11.
uważa, że prawo spółek powinno również uwzględniać kwestie konfliktu przepisów oraz że propozycja środowisk akademickich w tej sprawie 18 mogłaby posłużyć za punkt wyjścia dla dalszych prac nad normami kolizyjnymi w zakresie transgranicznej działalności spółek;
12.
wzywa Komisję do przedstawienia planu działania wskazującego działania, jakie należy podjąć po konsultacjach, który powinien obejmować inicjatywy krótko-, średnio- i długookresowe mające na celu poprawę ram regulacyjnych w zakresie europejskiego prawa spółek; uważa, że inicjatywy krótkookresowe powinny obejmować czternastą dyrektywę w sprawie prawa spółek oraz środki poprawiające europejskie przepisy w dziedzinie ładu korporacyjnego, natomiast inicjatywy średniookresowe powinny się odnosić m.in. do dziewiątej dyrektywy w sprawie prawa spółek, a inicjatywy długookresowe do kodyfikacji europejskiego prawa spółek;
13.
zaznacza, że oczekuje, iż inicjatywy krótkookresowe będą formalnie uwzględnione w programie prac legislacyjnych na rok 2013 oraz że ustalone zostaną docelowe terminy inicjatyw średnio- i długookresowych;
14.
powtarza swoje poprzednie apele skierowane do Komisji, dotyczące analizy problemów związanych z wdrożeniem istniejących przepisów, tak aby wnioski z tych analiz mogły być wzięte pod uwagę przy pracy nad nowymi wnioskami ustawodawczymi;
15.
przypomina, że wszelkie wnioski ustawodawcze przedłożone przez Komisję powinny być oparte na ocenie wpływu uwzględniającej interesy zainteresowanych stron, w tym inwestorów, właścicieli, wierzycieli i pracowników, w pełnej zgodzie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności;
16.
wzywa Komisję do pełnego informowania Parlamentu o wynikach konsultacji na temat przyszłości europejskiego prawa spółek oraz do udzielania szczegółowych wyjaśnień dotyczących decyzji, które podejmie ona w wyniku tych konsultacji;
17.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz parlamentom i rządom państw członkowskich.
4 Dz.U. C 104E z 30.4.2004, s. 714.
5 Dz.U. C 303E z 13.12.2006, s. 114.
6 Dz.U. C 263 E z 16.10.2008, s. 671.
7 Dz.U. C 87 E z 1.4.2010, s. 5.
8 Dz.U. C 99 E z 3.4.2012, s. 19.
9 Teksty przyjęte, P7_TA(2012)0019.
10 COM(2008)0396.
11 COM(2011)0682, s. 10.
12 Dz.U. L 26 z 31.1.1977, s. 1.
13 Dz.U. L 295 z 20.10.1978, s. 36.
14 Dz.U. L 378 z 31.12.1982, s. 47.
15 Dz.U. L 310 z 25.11.2005, s. 1.
16 Dz.U. L 395 z 30.12.1989, s. 36.
17 Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 12.
18 H.-J. Sonnenberger (red.), Vorschläge und Berichte zur Reform des europäischen und deutschen internationalen Gesellschaftsrechts - Vorgelegt im Auftrag der zweiten Kommission des Deutschen Rates für Internationales Privat-recht, Spezialkommission Internationales Gesellschaftsrecht, Mohr Siebeck, Tybinga, 2007.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024