Konkluzje Rady z dnia 26 listopada 2012 r. w sprawie umiejętności czytania(2012/C 393/01)
(Dz.U.UE C z dnia 19 grudnia 2012 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
UWZGLĘDNIAJĄC:
A ZWŁASZCZA PRZYPOMINAJĄC O:
Konkluzjach Rady z dnia 19 listopada 2010 r. w sprawie podnoszenia poziomu podstawowych umiejętności w kontekście europejskiej współpracy na rzecz szkół na miarę XXI wieku(3), w których potwierdzono zobowiązanie państw członkowskich, w kontekście ich wysiłków na rzecz reform, do poświęcenia szczególnej uwagi tworzeniu programów nauczania i promowaniu w nich umiejętności czytania, na wszystkich etapach kształcenia; do pobudzania motywacji do czytania, zwłaszcza wśród chłopców; do zbadania wpływu nowych technologii na umiejętność czytania wśród dzieci w celu wykorzystania potencjału takich technologii na potrzeby nowych form uczenia się; do zapewnienia lepszego wsparcia osobom mającym problem z czytaniem i uczniom ze środowisk migracyjnych; do zapewnienia nauczycielom lepszego przygotowania w zakresie przekazywania umiejętności czytania oraz do wzmocnienia etosu szkoły,
DEFINIUJĄC:
Umiejętność czytania jako umiejętność składającą się zarówno z kompetencji w zakresie czytania, jak i pisania pozwalających zrozumieć, wykorzystać i krytycznie ocenić różne formy informacji, w tym teksty pisane, drukowane, elektroniczne oraz obrazy, i obejmującą: podstawową, funkcjonalną i wielopoziomową umiejętność czytania(4),
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄC:
Sprawozdanie unijnej grupy ekspertów wysokiego szczebla ds. umiejętności czytania i pisania(5), w którym zgromadzono najważniejsze fakty dotyczące umiejętności czytania w UE i w którym wezwano do podjęcia działań na rzecz poprawy umiejętności czytania w UE,
W ŚWIETLE:
Konferencji pt. "Literacy for All", zorganizowanej przez prezydencję w Nikozji w dniach 5-6 września 2012 r., podczas której po raz pierwszy przedstawiono wnioski ze sprawozdania grupy wysokiego szczebla,
oraz nieformalnego spotkania ministrów, które odbyło się w dniach 4-5 października 2012 r. i podczas którego ministrowie edukacji UE omawiali zagadnienia związane z umiejętnością czytania,
ODNOTOWUJĄC, ŻE:
ZGADZA SIĘ, ŻE:
ZWRACA SIĘ ZATEM DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, BY:
ZWRACA SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, BY:
ZWRACA SIĘ DO KOMISJI, BY:
______(1) Dz.U. C 119 z 28.5.2009, s. 2.
(2) Dz.U. C 372 z 20.12.2011, s. 1.
(3) Dz.U. C 323 z 30.11.2010, s. 1.
(4)Podstawowa umiejętność czytania: znajomość liter, słów i struktur tekstu niezbędna do czytania i pisania na poziomie dającym wiarę w siebie i motywującym do dalszego rozwoju.
Funkcjonalna umiejętność czytania: umiejętność czytania i pisania na poziomie, który umożliwia rozwój i funkcjonowanie w społeczeństwie, w domu, w szkole i w pracy.
Wielopoziomowa umiejętność czytania: zdolność wykorzystywania umiejętności czytania i pisania w celu tworzenia, rozumienia, interpretowania i krytycznego oceniania informacji na piśmie. Stanowi ona podstawę aktywności w świecie cyfrowym i podejmowania świadomych wyborów w zakresie finansów, zdrowia itd.
______
(5)http://ec.europa.eu/education/literacy/what-eu/high-leve-lgroup/documents/literacy-fina-lreport_en.pdf
(6) Do celów niniejszego tekstu niedostateczną umiejętność czytania rozumie się jako odpowiadającą - w skali PISA - poziomowi 1 i poniżej, co oznacza zdolność do wykorzystywania najbardziej podstawowych umiejętności w zakresie czytania, takich jak rozpoznawanie słów i pisanie prostych zdań. Uczniowie na takim poziomie nie potrafią porównywać, zestawiać, klasyfikować, łączyć ani oceniać informacji, radzić sobie z długimi, złożonymi, sprzecznymi lub nieznanymi tekstami, wyciągać wniosków, stawiać hipotez ani krytycznie podchodzić do tekstu.
(7) Należy zapewnić wszystkim państwom członkowskim prawo uczestnictwa w pracach tej organizacji.