P7_TC1-COD(2010)0252 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr …/2011/UE w sprawie utworzenia pierwszego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego.

P7_TC1-COD(2010)0252

Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr .../2011/UE w sprawie utworzenia pierwszego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 7 grudnia 2012 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 114,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,

uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(1),

stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 8a ust. 3 dyrektywy 2002/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie wspólnych ram regulacyjnych sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa ramowa)(3) stanowi, że Komisja może przedkładać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wnioski ustawodawcze dotyczące ustanowienia wieloletnich programów dotyczących polityki w zakresie widma radiowego określających kierunki i cele polityki w zakresie planowania strategicznego i harmonizacji wykorzystania widma radiowego zgodnie z przepisami dyrektyw mających zastosowanie wobec sieci i usług łączności elektronicznej. Takie kierunki i cele polityki powinny dotyczyć dostępności i efektywnego wykorzystania widma niezbędnego dla utworzenia i funkcjonowania rynku wewnętrznego. Program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego wspiera cele i główne działania nakreślone w strategii Europa 2020 oraz w agendzie cyfrowej i jest ujęty wśród 50 działań priorytetowych w Akcie o jednolitym rynku. Niniejsza decyzja nie narusza przepisów obowiązujących aktów prawnych Unii, w szczególności dyrektywy 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(4), 2002/19/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie dostępu do sieci łączności elektronicznej i urządzeń towarzyszących oraz wzajemnych połączeń (dyrektywa o dostępie)(5), 2002/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie zezwoleń na udostępnienie sieci i usług łączności elektronicznej (dyrektywa o zezwoleniach)(6), 2002/21/WE oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/140/WE zmieniającej dyrektywy 2002/21/WE, 2002/19/WE i 2002/20/WE(7) oraz decyzji nr 676/ 2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(8). Niniejsza decyzja nie narusza środków podjętych na poziomie krajowym, zgodnie z prawem unijnym, w szczególności odnoszących się do regulacji treści i polityki audiowizualnej oraz nie narusza prawa państw członkowskich do organizowania i używania swojego widma radiowego do celów zachowania porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz obronności. [Popr. 1]

(2) Widmo radiowe stanowi podstawowy publiczny zasób dla kluczowych sektorów i usług, w tym dla mobilnego, bezprzewodowego Internetu szerokopasmowego i łączności satelitarnej, transmisji telewizyjnych i radiowych, transportu, radiolokacji, a także urządzeń takich jak alarmy, piloty, aparaty słuchowe, mikrofony i urządzenia medyczne. Wspomaga ono takie służby publiczne jak służby bezpieczeństwa, w tym służby ochrony ludności, oraz działalność naukową, w tym meteorologię, obserwacje Ziemi, radioastronomię i badania przestrzeni kosmicznej. Efektywne wykorzystanie widma radiowego odgrywa również rolę w powszechnym dostępie do łączności elektronicznej, w szczególności dla obywateli i przedsiębiorstw znajdujących się na obszarach mniej zaludnionych lub oddalonych, takich jak obszary wiejskie lub wyspy. Środki regulacyjne dotyczące widma radiowego mają zatem skutki dotyczące gospodarki, bezpieczeństwa, służby zdrowia, interesu publicznego, kultury, nauki, społeczeństwa, ochrony środowiska i techniki. [Popr. 2]

(3) W odniesieniu do zarządzania widmem oraz do jego przydziału i wykorzystania należy przyjąć zmienione podejście gospodarcze i społeczne, w ramach którego szczególną uwagę zwraca się na tworzenie regulacji zapewniających większą wydajność widma, lepsze planowanie wykorzystania częstotliwości i zabezpieczenia przed antykonkurencyjnym zachowaniem i przyjmowaniem anty-społecznych środków w odniesieniu do wykorzystania widma. [Popr. 3]

(4) Planowanie strategiczne i harmonizacja widma radiowego na poziomie unijnym powinny wspomagać jednolity rynek usług i urządzeń bezprzewodowej łączności elektronicznej oraz inne dziedziny polityki unijnej, dla których potrzebne jest wykorzystanie widma radiowego, a co za tym idzie, tworzyć nowe możliwości w zakresie innowacji oraz zatrudnienia i przyczyniać się jednocześnie do poprawy sytuacji gospodarczej i integracji społecznej w całej Unii, a jednocześnie zachowywać istotną wartość społeczną, kulturową i gospodarczą widma radiowego. Harmonizacja wykorzystania widma jest również istotna dla zapewnienia jakości usług świadczonych przez operatorów łączności elektronicznej oraz dla wywołania efektu skali, który obniża zarówno koszt wdrażania sieci bezprzewodowych, jak i koszt urządzeń bezprzewodowych dla konsumentów. W tym celu Unia Europejska potrzebuje programu dotyczącego polityki obejmującego rynek wewnętrzny we wszystkich obszarach polityki Unii, w których wykorzystuje się widmo radiowe, takich jak łączność elektroniczna, badania i rozwój, transport, kultura i energetyka. Nie wolno dopuścić do jakiegokolwiek opóźnienia niezbędnej reformy przez obecnych posiadaczy uprawnień. [Popr. 4]

(5) Ten pierwszy program powinien promować konkurencyjność, wprowadzić równe szanse dla całej Europy oraz stanowić fundament faktycznego jednolitego rynku cyfrowego. Aby zagwarantować maksymalny potencjał tego programu dotyczącego widma radiowego oraz jak największe płynące z niego korzyści dla konsumentów i jednolitego rynku, należy uzupełnić ten program planowanymi i nowymi wnioskami, które umożliwią rozwój gospodarki internetowej, obejmującej ochronę danych i europejski system koncesji dotyczących treści internetowych. [Popr. 5]

(6) W pierwszym programie należy w szczególności uwzględnić wsparcie dla strategii "Europa 2020" na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu ze względu na ogromny potencjał usług bezprzewodowych w zakresie promowania gospodarki informacyjnej, rozwoju i wspierania sektorów zależnych od technologii informatycznych i komunikacyjnych, oraz niwelowania przepaści cyfrowej(9). Szybki rozwój w szczególności usług mediów audiowizualnych i treści online prowadzi do zapotrzebowania na większą przepustowość i zasięg. Jest to również kluczowe działanie określone w europejskiej agendzie cyfrowej, która ma na celu zapewnienie Internetu szerokopasmowego o dużej przepustowości w opartej na wiedzy i sieci gospodarce przyszłości, i w której wyznaczono ambitny cel powszechnego dostępu do Internetu. Dostarczenie możliwie największej szerokopasmowej przepustowości i pojemności, przy zapewnieniu wszystkim co najmniej 30 Mb/s do 2020 r., a przynajmniej połowie europejskich gospodarstw domowych dostępu szerokopasmowego o przepustowości co najmniej 100 Mb/s, jest ważne dla wspierania wzrostu gospodarczego i globalnej konkurencyjności i konieczne, aby przynieść zrównoważone korzyści gospodarcze i społeczne wynikające z jednolitego rynku cyfrowego. Program powinien również wspomagać i promować inne obszary unijnej polityki sektorowej, takie jak zrównoważone środowisko oraz integracja ekonomiczno-społeczna dla wszystkich obywateli Unii. Ze względu na znaczenie aplikacji bezprzewodowych dla innowacji, program ten stanowi również kluczową inicjatywę wspomagającą obszary polityki unijnej dotyczące innowacji. [Popr. 6]

(7) Pierwszy program powinien położyć fundament pod rozwój, aby Unia mogła przejąć inicjatywę w odniesieniu do przepustowości szerokopasmowej, mobilności, zasięgu i pojemności. Takie przewodnictwo ma ogromne znaczenie dla utworzenia jednolitego rynku cyfrowego, gdyż jest w stanie uwolnić rynek wewnętrzny dla wszystkich obywateli Unii. [Popr. 7]

(8) W pierwszym programie należy ustalić zasady ▐ oraz cele dla państw członkowskich i instytucji unijnych do 2015 r., a także sformułować inicjatywy wykonawcze. Chociaż zarządzanie widmem radiowym należy w dużym stopniu do kompetencji krajowych, to należy je prowadzić zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi i uwzględniać działania mające na celu realizacje polityki unijnej. [Popr. 8]

(9) W programie należy również uwzględnić decyzję nr 676/2002/WE oraz techniczną wiedzę ekspercką Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT), tak aby uzgodnioną przez Parlament i Radę politykę unijną w dziedzinach zależnych od widma radiowego można było realizować przy pomocy technicznych środków wykonawczych, z uwzględnieniem faktu, iż takie środki można podejmować w każdym przypadku wystąpienia konieczności realizacji obecnej polityki unijnej.

(10) Zapewnienie optymalnego i produktywnego wykorzystania widma jako dobra publicznego może wymagać od Komisji i państw członkowskich wprowadzenia - obok tradycyjnych rozwiązań takich jak aukcje - innowacyjnych rozwiązań w zakresie zezwoleń, takich jak wspólne wykorzystanie widma, zezwolenia ogólne lub współdzielenie infrastruktury. Zastosowanie takich zasad w Unii można ułatwić dzięki wskazaniu najlepszych praktyk i zachęcaniu do wymiany informacji, a także zdefiniowaniu pewnych wspólnych lub zbieżnych warunków wykorzystania widma. Zezwolenia ogólne, które są najbardziej odpowiednim i najmniej kłopotliwym systemem zezwoleń, są szczególnie istotne w przypadkach, gdy nie istnieje ryzyko, że zakłócenia spowodują utrudnienia w rozwoju innych usług, a także są najodpowiedniejsze zgodnie z art. 5 dyrektywy 2002/20/WE. [Popr. 9]

(11) Odsprzedaż praw do widma w połączeniu z elastycznymi warunkami użytkowania powinna mieć istotny pozytywny wpływ na wzrost gospodarczy. Zakresy częstotliwości, dla których wprowadzono elastyczne wykorzystania na podstawie przepisów unijnych, powinny zatem zostać wprowadzone do natychmiastowego obrotu na mocy dyrektywy 2002/21/WE. Ponadto wspólne zasady dotyczące formatu i zakresu takich praw podlegających odsprzedaży, jak również wspólne środki zapobiegania gromadzeniu widma, które może prowadzić do powstawania pozycji dominującej oraz nieuzasadnionego niewykorzystania nabytego widma, ułatwiałyby skoordynowane wprowadzenie przez państwa członkowskie takich środków oraz nabywanie praw tego typu w dowolnym miejscu na terenie Unii. Poza tym aby osiągnąć cele europejskiej agendy cyfrowej, należałoby wykorzystać część dochodu z aukcji praw do korzystania z widma radiowego ("dywidendę cyfrową") na przyspieszenie rozbudowy łączy szerokopasmowych. [Popr. 11]

(12) Jak podkreślono w europejskiej agendzie cyfrowej bezprzewodowy Internet szerokopasmowy jest istotnym środkiem wzmocnienia konkurencji, ogólnoeuropejskiej równości szans, wyboru dla konsumentów i dostępu do Internetu w obszarach wiejskich oraz innych obszarach, w których wprowadzanie przewodowego Internetu szerokopasmowego napotyka trudności lub jest nieopłacalne pod względem ekonomicznym. Zarządzanie widmem może jednak mieć wpływ na konkurencję dzięki zmianie roli i siły podmiotów rynkowych, np. jeśli obecni użytkownicy skorzystają z nadmiernej przewagi konkurencyjnej. Ograniczony dostęp do widma, szczególnie w przypadku, gdy odpowiedni zakres widma jest coraz mniej dostępny, może tworzyć przeszkody dla wprowadzania nowych usług lub aplikacji i utrudniać utrzymanie konkurencji oraz wprowadzanie innowacji. Nabycie nowych praw do użytkowania również poprzez odsprzedaż praw do widma lub inne transakcje pomiędzy użytkownikami oraz wprowadzenie nowych elastycznych kryteriów wykorzystania widma może mieć wpływ na obecną sytuację w zakresie konkurencji. Państwa członkowskie powinny zatem przeprowadzić dogłębną analizę skutków konkurencji przed przydzieleniem nowych pasm widma oraz przedsięwziąć odpowiednie środki regulacyjne ex ante lub ex post (takie jak działania w celu zmiany istniejących uprawnień, wprowadzenia zakazu dla pewnych rodzajów nabywania praw do widma, wprowadzenia warunków dotyczących przetrzymywania widma i jego efektywnego wykorzystania, o czym jest mowa w art. 9 dyrektywy 2002/21/WE, ograniczenia ilości widma dla każdego operatora lub unikania nadmiernego gromadzenia widma) w celu uniknięcia zakłócenia konkurencji zgodnie z zasadami stanowiącymi podstawę art. 5 ust. 6 dyrektywy 2002/20/WE i art. 1 ust. 2 dyrektywy Rady 87/372/EWG z dnia 25 czerwca 1987 r. w sprawie pasm częstotliwości, które mają zostać zarezerwowane dla skoordynowanego wprowadzenia publicznej paneuropejskiej komórkowej cyfrowej naziemnej łączności ruchomej we Wspólnocie (dyrektywa GSM)(10). Państwa członkowskie mogą również podjąć działania w celu doprowadzenia do bardziej równomiernego podziału widma między podmiotami gospodarczymi, rezerwując dla nowych podmiotów widmo ograniczające się do jednego pasma częstotliwości lub grupy pasm o podobnych cechach. [Popr. 12]

(13) Optymalne i efektywne wykorzystanie widma wymaga ciągłego monitorowania rozwoju sytuacji i aktualnych informacji dotyczących wykorzystania widma w całej Unii. Chociaż w decyzji Komisji 2007/344/WE z dnia 16 maja 2007 r. w sprawie jednolitego dostępu do informacji o wykorzystaniu widma radiowego we Wspólnocie(11) nałożono na państwa członkowskie wymóg publikowania informacji o prawach do użytkowania, to szczegółowy wykaz dotyczący obecnego stanu wykorzystania widma i skuteczności takiego wykorzystania będący następstwem wspólnego przeglądu i metodyki oceny jest niezbędny w Unii w celu poprawy efektywności wykorzystania widma radiowego i urządzeń radiowych, szczególnie w zakresie częstotliwości od 300 MHz do 6 GHz, ale również w zakresie między 6 GHz i 70 GHz, gdyż ze względu na szybki postęp technologiczny częstotliwości te będą coraz ważniejsze. Wykaz powinien być wystarczająco szczegółowy w celu identyfikacji niewydajnych technologii i niewydajnego wykorzystania widma w sektorze prywatnym i publicznym oraz niewykorzystywanych przydzielonych częstotliwości i możliwości wspólnego wykorzystania, jak również w celu oceny przyszłego zapotrzebowania ze strony konsumentów i przedsiębiorstw. Ponadto, zważywszy na stały wzrost liczby aplikacji stosujących dane bezprzewodowe, państwa członkowskie powinny promować efektywne wykorzystywanie widma w zastosowaniach użytkowych. [Popr. 13]

(14) Powinno się wziąć pod uwagę dalsze badanie tak zwanych "technologii kognitywnych", będących jeszcze w fazie rozwoju, oraz ich wdrażanie w postaci informacji geolokalizacyjnych o wykorzystaniu widma, które powinny zostać idealnie odwzorowane w wykazie. [Popr. 89]

(15) Normy zharmonizowane na mocy przepisów dyrektywy 1999/5/WE są nieodzowne dla osiągnięcia efektywnego wykorzystania widma i należy w nich uwzględniać zdefiniowane pod względem prawnym warunki współdzielenia. W normach europejskich dotyczących nieradiowych urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz sieci należy unikać zakłóceń wykorzystania widma. Łączny wpływ rosnącej ilości i rosnącego zagęszczenia urządzeń i aplikacji bezprzewodowych w powiązaniu z różnorodnością wykorzystania widma stanowi wyzwanie dla obecnych metod zarządzania zakłóceniami. Powyższą kwestię, jak również charakterystykę odbiorników i bardziej zaawansowane mechanizmy unikania zakłóceń należy poddać sprawdzeniu i ponownej ocenie w celu uniknięcia szkodliwych zakłóceń i zaburzeń w obecnym i przyszłym wykorzystywaniu widma. Ponadto zgodnie z prawem krajowym państwa członkowskie powinny mieć możliwość w razie potrzeby wprowadzić środki kompensacyjne w związku z bezpośrednimi kosztami unikania zakłóceń i kosztami migracji. [Popr. 14]

(16) Zgodnie z celami sztandarowej inicjatywy Komisji "Europejska agenda cyfrowa" usługi bezprzewodowej łączności szerokopasmowej wnoszą znaczny wkład w ożywienie gospodarcze i wzrost gospodarczy pod warunkiem udostępnienia wystarczających zasobów widma, szybkiego przyznania praw do użytkowania i zezwolenia na odsprzedaż widma w celu dostosowania do zmian rynkowych. W agendzie cyfrowej postawiono postulat dostępu do Internetu szerokopasmowego o przepustowości co najmniej 30 Mb/s do 2020 r. Widmo, które zostało już zharmonizowane, należy zatem do 2012 r. objąć zezwoleniami w zakresie łączności naziemnej, aby zapewnić wszystkim łatwy dostęp do bezprzewodowego Internetu szerokopasmowego, w szczególności w pasmach widma wyznaczonych decyzjami Komisji 2008/477/WE(12), 2008/411/WE(13) i 2009/766/WE(14). W celu uzupełnienia naziemnych usług szerokopasmowych i zapewnienia zasięgu dla najbardziej oddalonych obszarów Unii, szybkim, realnym i korzystnym pod względem kosztów rozwiązaniem mógłby być dostęp szerokopasmowy za pomocą satelity. [Popr. 15]

(17) Według licznych zbieżnych badań mobilna transmisja danych jest coraz powszechniejszym zjawiskiem i obecnie każdego roku odnotowuje się jej dwukrotny wzrost. Przy takim tempie wzrostu, które prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, częstość mobilnej transmisji danych zwiększy się niemal 40-krotnie między 2009 a 2014. Aby zapanować nad tym gwałtownym wzrostem, organy regulacyjne i podmioty gospodarcze będą zmuszone podjąć szereg działań obejmujących m.in. poprawę ogólnej efektywności wykorzystania widma, ewentualne dalsze przydziały zharmonizowanego widma dla bezprzewodowej łączności szerokopasmowej oraz przeniesienie transmisji danych na inne sieci przy wykorzystaniu urządzeń działających w wielu trybach. [Popr. 16]

(18) Pożądane byłoby zwiększenie elastyczności w korzystaniu z częstotliwości, aby sprzyjać innowacyjności i promocji usług związanych z szybkimi połączeniami przez łącza szerokopasmowe, które pozwalają przedsiębiorstwom na zmniejszenie kosztów i na zwiększenie konkurencyjności i które umożliwiają tworzenie nowych interaktywnych usług internetowych, na przykład w dziedzinie edukacji i zdrowia oraz usług świadczonych ludności w interesie ogólnym. [Popr. 17]

(19) Europejski rynek, na którym blisko 500 milionów osób korzysta z szerokopasmowego łącza o dużej przepustowości, sprzyjałby rozwojowi rynku wewnętrznego, tworząc globalnie unikatową masę krytyczną użytkowników otwierającą nowe możliwości przed wszystkimi regionami i oferującą każdemu użytkownikowi większą wartość, a Unii - zdolność do zyskania miana wiodącej na świecie gospodarki opartej na wiedzy. Szybki rozwój łączy szerokopasmowych ma kluczowe znaczenie dla rozwoju produktywności w Unii oraz powstawania nowych i małych przedsiębiorstw, które mają szansę stać się liderami w różnych sektorach, np.: opieki zdrowotnej, wytwórstwa i usług. [Popr. 18]

(20) Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) oszacował przyszłe zapotrzebowanie na pasma widma w związku z rozwojem normy IMT-2000 i opartych na niej systemów (np. telefonia komórkowa trzeciej i czwartej generacji) jako obejmujące przedział od 1 280 MHz do 1 720 MHz w 2020 r. w odniesieniu do branży usług łączności ruchomej w każdym regionie ITU, w tym w Europie. Bez udostępnienia dodatkowego widma, najlepiej zharmonizowanego na poziomie globalnym, rozwój nowych usług i wzrost gospodarczy zostaną zahamowane wskutek ograniczonej pojemności mobilnych sieci. [Popr. 19]

(21) Oprócz terminowego i korzystnego dla konkurencyjności uwolnienia pasm 880-915 MHz i 925-960 MHz ("pasmo 900 MHz") zgodnie z dyrektywą GSM 2009/114/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(15), pasmo 790-862 MHz ("pasmo 800 MHz") może być optymalnie wykorzystywane do celów uzyskania zasięgu na dużych obszarach za pomocą usług szerokopasmowych. Na podstawie harmonizacji warunków technicznych na mocy przepisów decyzji Komisji 2010/267/UE z dnia 6 maja 2010 r. w sprawie zharmonizowanych warunków technicznych użycia zakresu częstotliwości 790-862 MHz do systemów naziemnych mogących zapewniać usługi łączności elektronicznej w Unii Europejskiej(16) i na podstawie zalecenia Komisji 2009/848/WE z dnia 28 października 2009 r. umożliwiającego uwalnianie dywidendy cyfrowej w Unii Europejskiej(17), w którym postuluje się zakończenie nadawania analogowego do dnia 1 stycznia 2012 r., oraz uwzględniając szybkie zmiany regulacji krajowych, pasmo to należy zasadniczo udostępnić do celów łączności elektronicznej w Unii do 2013 r. Szybka realizacja w odniesieniu do tego pasma jest niezbędna, aby uniknąć zakłóceń technicznych, zwłaszcza w regionach przygranicznych między państwami członkowskimi. Uwzględniając nadawania w paśmie 800 MHz na dużych obszarach, obowiązki dotyczące zasięgu, wynikające z zasad neutralności technologii i usług, należy powiązać z prawami. Dodatkowe widmo na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowych w paśmie 1 452-1 492 MHz ("pasmo 1,5 GHz"), a także uwolnienie pasma 2 300-2 400 MHz ("pasmo 2,3 GHz") na potrzeby rosnącego zapotrzebowania na mobilną transmisję danych powinno zapewnić równe szanse różnym rozwiązaniom technologicznym oraz przyczynić się do powstawania ogólnoeuropejskich operatorów w UE. Dalsze przydziały widma dla usług łączności mobilnej, np. pasmo 694-790 MHz ("pasmo 700 MHz"), należy uzależnić od przyszłego zapotrzebowania na pojemność łącza w dziedzinie usług bezprzewodowej łączności szerokopasmowej i telewizji naziemnej. [Popr. 20]

(22) Większe możliwości w zakresie mobilnej łączności szerokopasmowej mają istotne znaczenie dla zapewnienia nowych platform dystrybucji w sektorze kulturalnym, torując w ten sposób drogę dla pomyślnego rozwoju tego sektora w przyszłości. Ważne jest, aby podmioty oferujące usługi telewizji naziemnej i inne podmioty gospodarcze były w stanie utrzymać dotychczasowe usługi, gdy udostępniona zostanie dodatkowa część widma dla usług bezprzewodowych. Koszty migracji, wynikające z uwolnienia dodatkowego widma, mogą zostać pokryte z opłat koncesyjnych, co pozwoli nadawcom korzystać z tych samych możliwości, z których mogą korzystać obecnie w innych częściach widma. [Popr. 21]

(23) Systemy dostępu bezprzewodowego, w tym lokalne sieci radiowe, wykraczają poza swoje obecne przydziały bez wymaganej koncesji w paśmie 2,4 GHz i 5 GHz. Aby zapewnić miejsce kolejnej generacji bezprzewodowych technologii, konieczne jest, wprowadzenie szerszych kanałów o przepustowości ponad 1 Gb/s. Dodatkowo, realna możliwość rozszerzenia przydziałów niekoncesjonowanego widma dla systemów dostępu bezprzewodowego, z uwzględnieniem lokalnych sieci radiowych, stworzona na mocy decyzji Komisji 2005/513/WE(18), powinna być oceniana w stosunku do wykazu obecnych zastosowań widma oraz nowych zapotrzebowań na widmo oraz uzależniona od innych rodzajów korzystania z widma. [Popr. 22 i 25]

(24) Podczas gdy nadawanie pozostanie istotną platformą dystrybucji treści, gdyż wciąż jest najoszczędniejszą platformą dystrybucji masowej, łącze szerokopasmowe - zarówno stałe, jak i mobilne - oraz inne nowe usługi stwarzają w sektorze kulturalnym nowe możliwości różnicowania jego zasięgu platform dystrybucyjnych, świadczenia usług na zamówienie oraz skorzystania z gospodarczego potencjału dużego wzrostu transmisji danych. [Popr. 23]

(25) Tak jak w przypadku normy GSM, która została pomyślnie przyjęta na świecie dzięki wczesnej i zdecydowanej harmonizacji ogólnoeuropejskiej, Unia powinna dążyć do przyjęcia globalnego programu działania dotyczącego realokacji widma w przyszłości, zwłaszcza w odniesieniu do najbardziej efektywnej części widma. Porozumienia zawarte podczas Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w 2016 r. będą miały istotne znaczenie dla zapewnienia globalnej harmonizacji i koordynacji z sąsiednimi państwami trzecimi. [Popr. 24]

(26) Ponieważ wspólne podejście oraz efekt skali są kluczowymi aspektami rozwoju łączności szeroko-pasmowej w całej Unii i zapobiegania zakłóceniom konkurencji, pewne warunki zezwoleń i warunki proceduralne powinno się zdefiniować w ramach wspólnego działania państw członkowskich i Komisji. Warunki powinny w pierwszym rzędzie zapewnić nowym podmiotom dostęp do niższych pasm w drodze aukcji lub procedur konkursowych. Warunki mogą również obejmować obowiązki dotyczące zasięgu, wielkość bloku częstotliwości, terminy przyznawania uprawnień, dostęp do operatorów wirtualnych sieci łączności ruchomej (MVNO) oraz czas obowiązywania praw do użytkowania. Odzwierciedlając znaczenie odsprzedaży praw do widma dla zwiększania efektywnego wykorzystania widma, ułatwienia powstawania nowych ogólnoeuropejskich usług i rozwoju rynku wewnętrznego bezprzewodowych urządzeń i usług, warunki takie powinny mieć zastosowanie w stosunku do pasm widma przydzielanych dla łączności bezprzewodowej, dla których można dokonywać przenoszenia lub dzierżawy praw do użytkowania. [Popr. 26]

(27) Inne sektory, takie jak transport (w zakresie systemów bezpieczeństwa, informacji i zarządzania), badania i rozwój, kultura, e-zdrowie, e-integracja oraz ochrona publiczna i pomoc w wypadku klęsk żywiołowych ▐ , mogą potrzebować dodatkowego widma radiowego, przy czym te ostatnie sektory z uwagi na zwiększone zastosowanie transmisji wideo i danych w celu zapewnienia szybkich i skuteczniejszych usług. Optymalizacja synergii i bezpośrednich powiązań pomiędzy polityką w zakresie widma a działaniami w dziedzinie badań i rozwoju oraz realizacją badań dotyczących kompatybilności radiowej różnych użytkowników widma powinna wspomagać innowacje. Odpowiednie organizacje badawcze powinny pomóc w opracowaniu aspektów technicznych regulacji widma radiowego przede wszystkim poprzez zapewnienie zaplecza badawczego w celu weryfikacji modeli zakłóceń istotnych w kontekście przepisów unijnych. Wyniki badań w ramach siódmego programu ramowego w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji(19) powodują konieczność sprawdzenia potrzeb w zakresie widma dla projektów, które mogą mieć duży potencjał gospodarczy lub inwestycyjny, w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), np. radio kognitywne lub e-zdrowie. Należy również zapewnić odpowiednią ochronę przed szkodliwymi zakłóceniami w celu zabezpieczenia prac badawczo-rozwojowych i naukowych. [Popr. 27]

(28) W strategii "Europa 2020" wyznaczono cele w zakresie ochrony środowiska dla zrównoważonej, zasobooszczędnej i konkurencyjnej gospodarki, takie jak np. poprawa efektywnej gospodarki zasobami o 20 %. Jak podkreślono w europejskiej agendzie cyfrowej, sektor technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) odgrywa kluczową rolę. Proponowane działania obejmują przyspieszenie wdrożenia na skalę całej Unii inteligentnych systemów zarządzania energią (inteligentne sieci, inteligentne liczniki) z wykorzystaniem potencjału łączności w celu zmniejszenia zużycia energii oraz opracowanie inteligentnych systemów transportowych i inteligentnego zarządzania ruchem w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w sektorze transportu. Efektywne wykorzystanie technologii widma radiowego może również pomóc w zmniejszeniu zużycia energii przez urządzenia radiowe i ograniczyć wpływ na środowisko w obszarach wiejskich i oddalonych.

(29) Ochrona zdrowia publicznego przed wpływem pola elektromagnetycznego jest nieodzowna dla dobrego stanu zdrowia obywateli i należy ją koniecznie uwzględnić w spójnym podejściu do wydawania zezwoleń na użytkowanie widma radiowego w Unii. Chociaż ochrona zdrowia publicznego przed wpływem pola elektromagnetycznego podlega już przepisom zalecenia Rady 1999/519/WE z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia ekspozycji ogółu ludności na pola elektromagnetyczne (0 Hz do 300 GHz)(20), jest rzeczą niezbędną, aby lepiej zrozumieć reakcje żywych organizmów na pola elektromagnetyczne oraz zapewnić ciągłe monitorowanie skutków jonizujących i niejonizujących użytkowania widma dla zdrowia, w tym rzeczywistych kumulatywnych skutków wykorzystania widma o różnych częstotliwościach w coraz większej liczbie rodzajów urządzeń. Przy osiąganiu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa publicznego państwa członkowskie powinny zagwarantować, że środki ochrony będą neutralne w odniesieniu do technologii i usług. [Popr. 28]

(30) Cele kluczowe dla interesu publicznego, takie jak bezpieczeństwo życia ludzkiego, wymagają skoordynowanych rozwiązań technicznych w celu zapewniania współpracy między służbami bezpieczeństwa i służbami ratunkowymi państw członkowskich. Należy udostępnić w skoordynowanym ogólnoeuropejskim bloku widma radiowego odpowiednio duże zasoby widma do celów rozwoju i swobodnego rozpowszechniania usług i urządzeń bezpieczeństwa oraz do celów innowacyjnych paneuropejskich lub interoperacyjnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa i ratownictwa. Badania wykazały już zapotrzebowanie na dodatkowe zharmonizowane zakresy widma o częstotliwości poniżej 1 GHz do celów zapewniania mobilnych usług szerokopasmowych w zakresie PPDR w całej Unii w ciągu najbliższych 5-10 lat. Wszelkie dodatkowe zharmonizowane przydziały widma na potrzeby PPDR poniżej 1 GHz powinien również obejmować przegląd możliwości zwolnienia lub podziału widma przydzielonego na inne potrzeby PPDR. [Popr. 29]

(31) Regulacja widma radiowego posiada silny wymiar transgraniczny i międzynarodowy ze względu na charakterystykę rozchodzenia się, międzynarodowy charakter rynków zależnych od usług radiowych i konieczność unikania szkodliwych zakłóceń pomiędzy państwami. Odniesienia do umów międzynarodowych znajdujące się w dyrektywach 2002/21/WE i 2002/20/WE zmienionych dyrektywą 2009/140/WE oznaczają ponadto, iż państwa członkowskie nie będą zaciągać zobowiązań międzynarodowych, które by im uniemożliwiałyby lub utrudniały wypełnianie zobowiązań unijnych. Zgodnie z orzecznictwem państwa członkowskie powinny podejmować wszelkie niezbędne starania w celu umożliwienia odpowiedniej reprezentacji Unii w sprawach należących do zakresu jej uprawnień w instytucjach międzynarodowych kierujących koordynacją widma. W przypadkach dotyczących polityki lub zakresu uprawnień Unii, Unia powinna ponadto stanowić polityczną siłę napędową przygotowań do negocjacji oraz zagwarantować, że Unia będzie mówiła jednym głosem w negocjacjach wielostronnych, żeby wypracować globalną synergię i znaczne oszczędności w korzystaniu z widma, w tym w negocjacjach prowadzonych w ramach Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej, która odpowiada poziomowi odpowiedzialności Unii za sprawy spektrum radiowego określonemu w przepisach unijnych. [Popr. 30]

(32) Aby przejść od obecnych praktyk, opierając się na zasadach określonych w konkluzjach Rady z dnia 3 lutego 1992 r. w sprawie procedur, których należy przestrzegać w trakcie obrad Światowej Konferencji Administracji Radiowej w 1992 r. oraz w przypadku gdy WRC i inne negocjacje wielostronne dotyczą zasad i kwestii związanych z polityką istotnych dla Unii, Unia powinna być w stanie ustanowić nowe procedury w celu obrony swoich interesów w ramach negocjacji wielostronnych jako dodatkowy cel oprócz swojego długoterminowego celu zakładającego uzyskanie statusu członka Międzynarodowej Unii Telekomunikacyjnej wraz z państwami członkowskimi; w tym celu Komisja, uwzględniając opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego, może również zaproponować Parlamentowi Europejskiemu i Radzie wspólne cele polityki zgodnie z dyrektywą 2002/21/WE.

(33) W celu uniknięcia narastającego obciążenia pasma częstotliwości zarezerwowanego dla nawigacji i komunikacji satelitarnej ich częstotliwości należy zagwarantować w nowym planowaniu korzystania z widma. WRC w 2012 r. obejmuje konkretne kwestie mające znaczenie dla Unii, takie jak dywidenda cyfrowa, usługi naukowe i meteorologiczne, zrównoważony rozwój i zmiana klimatu, komunikacja satelitarna oraz wykorzystanie widma dla systemu Galileo (utworzonego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 876/2002 z dnia 21 maja 2002 r. ustanawiającego Wspólne Przedsiębiorstwo Galileo(21) i rozporządzenia Rady (WE) nr 1321/2004 z dnia 12 lipca 2004 r. w sprawie ustanowienia struktur zarządzania europejskimi programami radionawigacyjnymi)(22), jak również europejskiego programu monitorowania Ziemi (GMES)(23) mającego na celu poprawę wykorzystania danych pochodzących z obserwacji Ziemi. [Popr. 31]

(34) Państwa członkowskie powinny kontynuować negocjacje dwustronne z sąsiednimi państwami trzecimi, w tym z państwami kandydującymi i potencjalnie kandydującymi, aby zrealizowały zobowiązania wobec Unii w zakresie koordynacji częstotliwości oraz dążyły do wypracowania porozumień, które mogą stać się pozytywnym przykładem dla pozostałych państw członkowskich. Unia powinna udzielić państwom członkowskim technicznego i politycznego wsparcia podczas ich dwustronnych i wielostronnych negocjacji z państwami trzecimi, a zwłaszcza sąsiednimi państwami, w tym państwami kandydującymi i potencjalnie kandydującymi. Powyższe powinno również pomóc w uniknięciu szkodliwych zakłóceń oraz wspomóc poprawę efektywności wykorzystania widma i konwergencję wykorzystania widma, nawet poza granicami Unii. Szczególnie pilnie potrzebne są działania w zakresie pasma 800 MHz oraz 3,4-3,8 GHz w celu przejścia na komórkowe technologie szerokopasmowe i harmonizacji widma niezbędnego dla modernizacji kontroli ruchu lotniczego. [Popr. 32]

(35) Aby zrealizować cele tego programu, jest rzeczą istotną, aby wypracować odpowiednie ramy instytucjonalne w celu koordynacji zarządzania widmem i regulacji na szczeblu unijnym, przy jednoczesnym pełnym uwzględnieniu uprawnień i wiedzy eksperckiej administracji krajowych. Takie ramy mogą również pomóc w nadaniu koordynacji widma pomiędzy państwami członkowskimi wymiaru związanego z rynkiem wewnętrznym. Organy normalizacyjne, instytucje badawcze i CEPT muszą również prowadzić współpracę i koordynację.

(36) Komisja powinna corocznie składać Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z wyników działań podjętych w związku z obowiązywaniem niniejszej decyzji, jak również na temat planowanych przyszłych działań. [Popr. 33]

(37) Sporządzając wniosek Komisja uwzględniła w największym możliwym stopnie opinię Zespołu ds. Polityki Spektrum Radiowego.

(38) Niniejsza decyzja nie narusza ochrony przyznanej podmiotom gospodarczym przez dyrektywę 2009/140/WE, [Popr. 34]

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W zgodzie z dyrektywami

1.
Niniejszą decyzją ustanawia się wieloletni program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego do celów planowania strategicznego i harmonizacji wykorzystania widma, aby zapewnić funkcjonowanie rynku wewnętrznego.
2.
Niniejsza decyzja reguluje rynek wewnętrzny we wszystkich obszarach polityki UE, w których wykorzystuje się widmo radiowe, takich jak łączność elektroniczna, badania, rozwój i innowacje, transport, energetyka i usługi audiowizualne, ale nie ogranicza się do nich.
3.
Niniejsza decyzja jest zgodna z obowiązującym prawem UE, w szczególności z dyrektywami 2002/19/WE, 2002/20/WE, 2002/21/WE i 1999/5/WE, a także z decyzją nr 676/2002/WE oraz ze środkami podejmowanymi na szczeblu krajowym zgodnie z prawem unijnym i odpowiednimi umowami międzynarodowymi, m.in. rozporządzeniem ITU dotyczącym łączności radiowej.
4.
Niniejsza decyzja nie stoi na przeszkodzie przyjmowaniu na szczeblu krajowym, w całkowitej zgodności z przepisami prawa UE, środków niezbędnych do realizacji celów interesu ogólnego, w szczególności związanych z uregulowaniami dotyczącymi treści i polityką audiowizualną. [Popr. 35]
Artykuł  2

Ogólne warunki regulacyjne

1.
Państwa członkowskie współpracują ze sobą i z Komisją w sposób przejrzysty, aby zapewnić spójne stosowanie następujących ogólnych zasad regulacyjnych w całej Unii:
a)
wspieranie efektywnego wykorzystania widma w celu jak najlepszego zaspokojenia popytu na korzystanie z częstotliwości, z jednoczesnym uwzględnieniem znacznej wartości społecznej, kulturalnej i gospodarczej widma;
b)
stosowanie najbardziej odpowiednich, niedyskryminacyjnych i najmniej uciążliwych systemów wydawania zezwoleń, tak aby maksymalizować elastyczność i efektywności wykorzystania tych częstotliwości;
c)
zagwarantowanie rozwoju rynku wewnętrznego i usług cyfrowych poprzez zapewnienie efektywnej konkurencji, równych szans w całej Europie i wspieranie powstawania w przyszłości usług ogólnoeuropejskich;
d)
wspieranie innowacji;
e)
pełne uwzględnienie stosownych przepisów UE w zakresie wpływu pola elektromagnetycznego na zdrowie ludzkie podczas określania technicznych warunków użytkowania widma;
f)
promowanie neutralności technologii i usług w zakresie wykorzystania widma. [Popr. 36]
2.
W odniesieniu do łączności elektronicznej mają zastosowanie, zgodnie a art. 8a, 9 i 9b dyrektywy 2002/21/WE i decyzją 676/2002/WE, następujące zasady:
a)
stosowanie zasady neutralności technologii i usług w ramach wykorzystania widma dla potrzeb sieci i usług łączności elektronicznej oraz przenoszenia lub najmu indywidualnych praw do korzystania z częstotliwości radiowych;
b)
propagowanie harmonizacji użytkowania częstotliwości radiowych w obrębie Unii w sposób spójny z potrzebą zapewnienia skutecznego i wydajnego ich wykorzystania;
c)
ułatwianie w coraz większym zakresie mobilnej transmisji danych i usług łączności szerokopasmowej, w szczególności poprzez wspieranie elastyczności, a także w celu promowania innowacji, przy uwzględnieniu potrzeby unikania szkodliwych zakłóceń i zapewnienia technicznej jakości usług;
d)
utrzymanie i rozwój efektywnej konkurencji poprzez uniemożliwienie - za pomocą środków ex ante lub ex post - nadmiernego gromadzenia częstotliwości radiowych, co poważnie ogranicza konkurencję. [Popr. 37]
Artykuł  3

Cele strategiczne

W celu skupienia się na priorytetach niniejszego pierwszego programu państwa członkowskie i Komisja współpracują ze sobą, aby wspierać i realizować następujące cele strategiczne:

a)
przeznaczenie wystarczającej ilości - co najmniej 1 200 MHz - odpowiedniego widma na mobilną transmisję danych do roku 2015, chyba że program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego będzie przewidywał co innego, aby wspierać cele polityki Unii, jak najlepiej zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na mobilną transmisję danych, umożliwiając tym samym rozwój usług komercyjnych i publicznych przy uwzględnieniu ważnych celów leżących w interesie publicznym, takich jak różnorodność kulturowa i pluralizm mediów; [Popr. 38]
b)
niwelowanie przepaści cyfrowej i osiąganie celów agendy cyfrowej dla Europy przy zapewnieniu, że wszyscy obywatele Unii uzyskają szerokopasmowy dostęp o przepustowości co najmniej 30 Mb/s do roku 2020 oraz umożliwieniu Unii oferowania łącza szerokopasmowego o możliwie najwyższej przepustowości i pojemności; [Popr. 39]
c)
umożliwienie Unii przejęcia inicjatywy w zakresie usług bezprzewodowej i szerokopasmowej łączności elektronicznej poprzez udostępnienie wystarczającej ilości dodatkowego widma w najbardziej racjonalnych pod względem kosztów pasmach, aby zagwarantować powszechną dostępność tych usług; [Popr. 40]
d)
zabezpieczenie możliwości rozwoju zarówno sektora komercyjnego, jak i sektora usług publicznych, poprzez zwiększenie pojemności łączy szerokopasmowych w łączności ruchomej; [Popr. 41]
e)
maksymalizacja elastyczności wykorzystania widma w celu promowania innowacji i inwestycji poprzez konsekwentne stosowanie w całej UE zasady neutralności technologii i usług w sposób spójny w całej Unii, aby zagwarantować w całej Europie równe szanse dla rozwiązań technologicznych, które mogą zostać przyjęte, oraz za pomocą odpowiedniej przewidywalności regulacyjnej, uwolnienie zharmonizowanego widma dla nowych, zaawansowanych technologii oraz możliwość odsprzedaży praw do widma, co w przyszłości umożliwi rozwój usług ogólnoeuropejskich; [Popr. 42]
f)
wzmocnienie efektywnego wykorzystania widma poprzez kontrolę korzyści płynących z zezwoleń ogólnych i zwiększanie wykorzystania takich rodzajów zezwoleń;
g)
zachęcanie do pasywnego współdzielenia infrastruktury tam, gdzie byłoby to proporcjonalne i nie stanowiło dyskryminacji zgodnie z art. 12 dyrektywy 2002/21/WE; [Popr. 43]
h)
utrzymanie i rozwój efektywnej konkurencji, szczególnie w zakresie usług łączności elektronicznej, poprzez uniemożliwienie ex ante lub rozwiązywanie ex post kwestii gromadzenia częstotliwości radiowych przez pewne podmioty gospodarcze, która powoduje poważne szkody dla konkurencji, poprzez odbieranie praw do korzystania z częstotliwości lub za pomocą innych środków, albo poprzez przydzielanie częstotliwości w sposób korygujący zakłócenia konkurencji na rynku; [Popr. 44]
i)
zmniejszenie rozdrobnienia i pełne wykorzystanie potencjału rynku wewnętrznego w celu zagwarantowania w całej Europie równych szans z myślą o wspieraniu wzrostu gospodarczego oraz ekonomii zakresu i skali na szczeblu unijnym poprzez wzmożenie, w stosownych przypadkach, koordynacji i harmonizacji warunków technicznych korzystania z widma i jego dostępności ▐ ; [Popr. 45]
j)
unikanie szkodliwych zakłóceń lub zaburzeń ze strony innych urządzeń radiowych lub nieradiowych poprzez ułatwianie opracowywania norm uwzględniających elastyczne i efektywne wykorzystania widma oraz zwiększanie odporności odbiorników na zakłócenia, ze szczególnym uwzględnieniem kumulatywnego wpływu rosnącej ilości i rosnącego zagęszczenia urządzeń i zastosowań radiowych;
k)
pełne uwzględnienie wyników badań w zakresie potencjalnego wpływu pola elektromagnetycznego na zdrowie ludzkie certyfikowanych przez organizacje międzynarodowe podczas określania technicznych warunków przydziału widma oraz stosowanie ich z zachowaniem zasady neutralności technologii i usług; [Popr. 46]
l)
zapewnienie konsumentom dostępności nowego sprzętu i technologii, tak by zyskać poparcie konsumentów przy przechodzeniu na technologię cyfrową i dywidendę cyfrową; [Popr. 47]
m)
obniżenie emisji dwutlenku węgla w UE poprzez poprawę technicznej skuteczności sieci i aplikacji do komunikacji bezprzewodowej. [Popr. 48]
Artykuł  4

Zwiększona efektywność i elastyczność

1.
Do dnia 1 stycznia 2013 r. państwa członkowskie przyjmą środki dotyczące wydawania zezwoleń i przydziału widma, które wykazują wzajemne podobieństwo i są właściwe dla rozwoju usług szerokopasmowych, zgodnie z dyrektywą 2002/20/WE, takie jak umożliwienie odpowiednim operatorom, tam gdzie jest to możliwe i na podstawie konsultacji zgodnych z przepisami art. 12, bezpośredniego lub pośredniego dostępu do sąsiadujących ze sobą bloków częstotliwości wynoszących co najmniej 10 MHz, co pozwoli na osiągnięcie możliwie największej pojemności i przepustowości łączy szerokopasmowych oraz umożliwi skuteczną konkurencję. [Popr. 49]
2.
Państwa członkowskie we współpracy z Komisją wspierają wspólne wykorzystanie widma oraz niepodlegające koncesji współdzielenie widma. Wspierają one rozwój obecnych i nowych technologii, takich jak bazy danych na potrzeby geolokalizacji i radio kognitywne, aby mogły się one rozwijać na przykład w obecnie niewykorzystywanych pasmach częstotliwości po przeprowadzeniu należytej oceny wpływu. Takie oceny wpływu wydawane są w terminie dwunastu miesięcy od wejścia w życie niniejszej decyzji. [Popr. 50]
3.
Państwa członkowskie i Komisja współdziałają w celu opracowania i zharmonizowania norm dotyczących urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych, jak również urządzeń elektrycznych i elektronicznych oraz sieci, opierając się w koniecznych wypadkach na upoważnieniach normalizacyjnych udzielonych przez Komisję odpowiednim organom normalizacyjnym. Szczególną uwagę zwraca się również na normy dotyczące urządzeń użytkowanych przez osoby niepełnosprawne, ale bez pozbawiania ich prawa do użytkowania niestandardowych urządzeń, jeśli sobie tego życzą. Szczególne znaczenie ma skoordynowanie harmonizacji i unormowania częstotliwości widma, aby umożliwić konsumentom korzystanie bez ograniczeń z urządzeń obsługujących wszystkie częstotliwości na całym rynku wewnętrznym. [Popr. 51]
4.
Państwa członkowskie nasilą badania naukowe i rozwój w dziedzinie nowych technologii, takich jak technologie kognitywne, ponieważ ich rozwój może w przyszłości przynieść korzyści pod względem skuteczności wykorzystania widma. [Popr. 52]
5.
Państwa członkowskie gwarantują, że warunki i procedury wyboru wspierają konkurencję, równe szanse w całej Europie, inwestycje i efektywne wykorzystanie widma jako dobra publicznego oraz współistnienie obecnych i nowych usług i narzędzi. Ponadto państwa członkowskie wspierają trwałe efektywne wykorzystanie widma zarówno na potrzeby sieci, jak i zastosowań użytkowych. [Popr. 53]
6.
W celu uniknięcia ewentualnego rozdrobnienia rynku wewnętrznego ze względu na rozbieżne warunki i procedury wyboru dla zharmonizowanych pasm widma, przydzielonych dla usług łączności elektronicznej i wprowadzonych do obrotu we wszystkich państwach członkowskich na mocy art. 9b dyrektywy 2002/21/WE, Komisja we współpracy z państwami członkowskimi i zgodnie z zasadą pomocniczości identyfikuje najlepsze praktyki, zachęca do wymiany informacji dotyczących takich pasm oraz opracowuje wytyczne dotyczące warunków i procedur udzielania zezwoleń dla takich pasm, na przykład w zakresie współdzielenia infrastruktury i warunków zasięgu, aby zagwarantować równe szanse w całej Europie w oparciu o zasadę neutralności technologii i usług. [Popr. 54]
7.
W razie konieczności państwa członkowskie podejmują odpowiednie środki, z uwzględnieniem kar finansowych, wykorzystania narzędzi w zakresie opłat o charakterze zachęt lub odebrania praw, w celu zapewnienia efektywnego wykorzystania praw do widma radiowego i uniknięcia przetrzymywania widma. [Popr. 55]
8.
Środki, które państwa członkowskie mają przyjąć zgodnie z ust. 1, zostaną przedsięwzięte wraz z bliskim już i sprzyjającym konkurencji uwolnieniem pasma 900 MHz zgodnie z dyrektywą GSM. Środki te nie mogą być dyskryminujące ani zakłócać konkurencji na korzyść operatorów już dominujących na rynku. [Popr. 56]
Artykuł  5

Konkurencja

1.
Państwa członkowskie utrzymują i wspierają efektywną konkurencję oraz unikają zakłóceń konkurencji zarówno na rynku wewnętrznym, jak i na poszczególnych rynkach krajowych. [Popr. 57]
2.
Aby w pełni wykonać obowiązki, o których mowa w ust. 1, a w szczególności, aby zapewnić niezakłócanie konkurencji przez jakiekolwiek przypadki przydzielania, gromadzenia, przekazywania lub zmiany praw do korzystania z częstotliwości radiowych, planując przydział widma, państwa członkowskie przeprowadzają szczegółowe badanie w celu sprawdzenia, czy planowany przydział widma może zakłócić lub ograniczyć konkurencję na odnośnych rynkach łączności ruchomej, biorąc pod uwagę prawa do widma posiadane aktualnie przez odnośne podmioty działające na rynku. Jeżeli planowany przydział widma może doprowadzić do zmniejszenia lub zakłócenia konkurencji, państwa członkowskie przyjmują najodpowiedniejsze środki mające na celu skuteczne wspieranie konkurencji, a przynajmniej jeden z następujących środków, które pozostają bez uszczerbku dla stosowania przepisów dotyczących konkurencji: [Popr. 58]
a)
Państwa członkowskie mogą ograniczyć ilość spektrum, dla której są przyznawane prawa do użytkowania jakiemukolwiek podmiotowi ▐ lub mogą obwarować takie prawa do użytkowania warunkami, takimi jak postanowienia dotyczące dostępu hurtowego, roamingu krajowego lub regionalnego, w przypadku pewnych pasm lub grup pasm o podobnej charakterystyce, np. pasm częstotliwości mniejszych niż 1 GHz przydzielanych dla usług łączności elektronicznej; [Popr. 59]
b)
Państwa członkowskie mogą zarezerwować pewną część widma w jednym lub większej liczbie pasm dla nowych podmiotów gospodarczych, którym wcześniej nie przyznano żadnej ilości widma lub dużo mniejszą ilość widma w celu zagwarantowania równych szans pomiędzy podmiotami już działającymi na rynku telefonii ruchomej a nowymi podmiotami poprzez zapewnienie dostępu do pasm widma o niższej częstotliwości na równych warunkach; [Popr. 60]
c)
Państwa członkowskie mogą odmówić przyznania nowych praw do użytkowania lub umożliwić nowe użytkowanie widma w pewnych pasmach, bądź obwarować przyznanie nowych praw do użytkowania lub wydanie nowych zezwoleń na użytkowanie warunkami, kiedy takie działanie prowadziłoby do gromadzenia częstotliwości widma przez pewne podmioty gospodarcze i gdy takie gromadzenie mogłoby przynieść znaczne szkody dla konkurencji; [Popr. 61]
d)
Państwa członkowskie mogą wprowadzić zakaz przekazywania praw do użytkowania widma niepodlegającego krajowej lub unijnej procedurze dotyczącej kontroli połączeń lub obwarować je warunkami, gdy występuje prawdopodobieństwo znacznej szkody dla konkurencji;
e)
Państwa członkowskie mogą zmienić obowiązujące obecnie prawa zgodnie z art. 14 dyrektywy 2002/20/WE, gdy jest to niezbędne dla rozwiązania ex post problemu nadmiernego nagromadzenia częstotliwości widma przez pewne podmioty gospodarcze, co może zakłócać konkurencję. [Popr. 62]
3.
Jeżeli państwa członkowskie pragną przyjąć którekolwiek ze środków, o których mowa w ust. 2, czynią to, nakładając warunki zgodnie z procedurami dotyczącymi nałożenia lub zmiany takich warunków w odniesieniu do praw do użytkowania częstotliwości radiowych, określonymi w dyrektywie 2002/20/WE. [Popr. 63]
4.
Państwa członkowskie gwarantują, że procedury udzielania zezwoleń nie będą powodować opóźnień, nie będą dyskryminujące i będą promować efektywną konkurencję dzięki zapobieganiu ewentualnym skutkom zakłócającym konkurencję i zmniejszającym korzyści osiągane przez obywateli Unii i konsumentów. [Popr. 64]
Artykuł  6

Widmo dla bezprzewodowej łączności szerokopasmowej

1.
Nie naruszając zasad neutralności usług i technologii, państwa członkowskie we współpracy z Komisją podejmują wszelkie niezbędne kroki zapewniające przydzielenie w ramach Unii odpowiedniego zharmonizowanego spektrum pod względem zakresu i zdolności, umożliwiając Unii osiągnięcie największej przepustowości szerokopasmowej na świecie, w celu zapewnienia efektywnego wkładu aplikacji bezprzewodowych i europejskiego przywództwa w dziedzinie nowych usług w zwiększanie wzrostu gospodarczego i realizację celu polegającego na zapewnieniu wszystkim obywatelom dostępu do Internetu szerokopasmowego o przepustowości nie mniejszej niż 30 Mb/s do 2020 r. [Popr. 65]
2.
Do dnia 1 stycznia 2012 r. państwa członkowskie udostępnią pasma wyznaczone decyzjami Komisji 2008/477/WE (2,5-2,69 GHz), 2008/411/WE (3,4-3,8 GHz) oraz 2009/766/WE (900/1 800 MHz) w celu wspierania większej dostępności bezprzewodowych usług szerokopasmowych dla obywateli i konsumentów z UE, bez uszczerbku dla aktualnych i wprowadzanych w przyszłości usług, przy zapewnieniu równego dostępu do tego widma na warunkach określonych we wspomnianych decyzjach Komisji. [Popr. 66]
3.
Państwa członkowskie wspierają stałą aktualizację sieci przez dostawców usług łączności elektronicznej za pomocą najnowszej i najskuteczniejszej technologii w celu stworzenia własnych dywidend. [Popr. 67]
4.
Do dnia 1 stycznia 2013 r. państwa członkowskie udostępniają pasmo 800 MHz dla usług łączności elektronicznej zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami technicznymi określonymi na mocy przepisów decyzji nr 676/2002/WE. W wyjątkowych przypadkach uzasadnionych względami technicznymi i historycznymi Komisja może zezwolić na szczególne odstępstwa do końca 2015 r. w odpowiedzi na odpowiednio umotywowany wniosek od zainteresowanego państwa członkowskiego. W przypadku gdy trudności w transgranicznej koordynacji częstotliwości z jednym państwem trzecim lub ich większą liczbą uniemożliwiają w dalszym ciągu dostępność pasma, Komisja może wyrazić zgodę na wyjątkowe roczne odstępstwa do chwili usunięcia takich przeszkód. Zgodnie z art. 9 dyrektywy 2002/21/WE Komisja we współpracy z państwami członkowskimi kontroluje wykorzystanie widma o częstotliwości mniejszej niż 1 GHz i ocenia, czy można uwolnić i udostępnić dodatkowe pasma widma ▐ . [Popr. 68]
5.
Zachęca się Komisję, by we współpracy z państwami członkowskimi podejmowała działania na odpowiednich szczeblach w celu doprowadzenia do dalszej harmonizacji i skuteczniejszego wykorzystania pasma 1,5 GHz oraz pasma 2,3 GHz dla usług bezprzewodowej łączności szerokopasmowej.

Komisja stale monitoruje zapotrzebowanie w zakresie pojemności łącza dla usług bezprzewodowej łączności szerokopasmowej i we współpracy z państwami członkowskimi nie później niż do dnia 1 stycznia 2015 r. ocenia konieczność podjęcia działań w celu harmonizacji dodatkowych pasm widma, np. pasma 700 MHz. Ocena ta uwzględnia rozwój technologii w zakresie widma, doświadczenia rynkowe z nowymi usługami, ewentualne przyszłe potrzeby naziemnych transmisji radiowych i telewizyjnych oraz brak innych pasm widma odpowiednich dla udostępniania szerokopasmowych usług transmisji bezprzewodowej.

W stosownych przypadkach państwa członkowskie mogą zadbać o to, aby koszty migracji lub realokacji użytkowania widma były odpowiednio kompensowane zgodnie z przepisami prawa krajowego. [Popr. 69]

6.
Komisja we współpracy z państwami członkowskimi zapewnia propagowanie dostępu do ▐ usług szerokopasmowych wykorzystujących zakres 800 MHz w obszarach słabo zaludnionych, na przykład za pomocą obowiązków dotyczących zasięgu, opierając się na zasadzie neutralności technologii i usług.

Państwa członkowskie we współpracy z Komisją sprawdzają sposoby, a w razie konieczności podejmują ▐ środki techniczne i regulacyjne gwarantujące, że uwolnienie pasma 800 MHz nie będzie miało niekorzystnego wpływu na użytkowników realizujących programy i imprezy specjalne (PMSE). [Popr. 70]

7.
Komisja we współpracy z państwami członkowskimi ocenia realną możliwość rozszerzenia przydziałów niekoncesjonowanego widma dla systemów dostępu bezprzewodowego, z uwzględnieniem lokalnych sieci radiowych tworzonych na mocy decyzji 2005/513/WE, na całe pasmo 5 GHz.

Zachęca się Komisję do realizacji celów przyjętego programu harmonizacji na stosownych forach międzynarodowych, a zwłaszcza podczas Światowych Konferencji Radiokomunikacyjnych ITU. [Popr. 71]

8.
Komisję wzywa się do przyjęcia, jako priorytetu, odpowiednich środków na mocy art. 9b ust. 3 dyrektywy 2002/21/WE, aby uzyskać pewność, że państwa członkowskie umożliwią odsprzedaż w Unii praw do użytkowania widma w zharmonizowanych pasmach 790-862 MHz, 880-915 MHz, 925-960 MHz, 1 710-1 785 MHz, 1 805-1 880 MHz, 1 900-1 980 MHz, 2 010-2 025 MHz, 2 110-2 170 MHz, 2,5-2,69 GHz i 3,4-3,8 GHz oraz w pozostałej, dodatkowej części widma dla usług mobilnych, bez uszczerbku dla wprowadzanych obecnie i w przyszłości innych usług o równym dostępie do tego widma na warunkach określonych w decyzjach Komisji przyjętych na mocy decyzji nr 676/ 2002/WE. [Popr. 72]
9.
W celu zagwarantowania wszystkim obywatelom dostępu do zaawansowanych usług cyfrowych, w tym łączności szerokopasmowej, zwłaszcza na odległych i słabo zaludnionych obszarach, państwa członkowskie wraz z Komisją mogą zbadać czy ▐ jest dostępna wystarczająca ilość widma do celów zapewnienia szerokopasmowych usług satelitarnych umożliwiających dostęp do Internetu ▐ . [Popr. 73]
10.
Państwa członkowskie we współpracy z Komisją badają możliwość zwiększenia dostępności i wykorzystania pikokomórek i femtokomórek. Ponadto uwzględniają w pełni potencjał stacji bazowych telefonii komórkowej oraz niepodlegającego koncesji współdzielenia widma w celu stworzenia podstaw dla rozwoju bezprzewodowych sieci rozproszonych, co może odegrać kluczową rolę w zmniejszeniu przepaści cyfrowej. [Popr. 92]
Artykuł  7

Potrzeby w zakresie widma dla pozostałych obszarów polityki dotyczącej łączności bezprzewodowej

Aby wspierać dalszy rozwój innowacyjnych audiowizualnych usług medialnych i innych usług oferowanych obywatelom Unii, przy uwzględnieniu korzyści gospodarczych i społecznych wynikających z jednolitego rynku cyfrowego, państwa członkowskie we współpracy z Komisją zapewniają dostępność odpowiednich zasobów widma na potrzeby świadczenia takich usług drogą satelitarną i naziemną. [Popr. 75]

Artykuł  8

Potrzeby w zakresie widma dla pozostałych określonych obszarów polityki unijnej [Popr. 76]

1.
Państwa członkowskie i Komisja zapewniają dostępność widma i zabezpieczają częstotliwości radiowe niezbędne do monitorowania atmosfery i powierzchni Ziemi, umożliwiające rozwój i eksploatację aplikacji kosmicznych oraz usprawnianie systemów transportowych, w szczególności dla globalnego cywilnego systemu nawigacji satelitarnej Galileo, globalnego programu na rzecz monitorowania środowiska i bezpieczeństwa GMES, oraz inteligentnych systemów bezpieczeństwa transportu i zarządzania transportem.
2.
We współpracy z państwami członkowskimi Komisja prowadzi badania i sprawdza możliwość opracowania systemów zezwoleń, które przyczyniłyby się do realizacji polityki redukcji emisji dwutlenku węgla dzięki oszczędności energii w ramach wykorzystania widma, jak również dzięki udostępnieniu widma dla technologii bezprzewodowych posiadających potencjał do oszczędności energii i podniesienia wydajności energetycznej innych sieci dystrybucji, takich jak sieć wodociągowa, z uwzględnieniem inteligentnych sieci energetycznych oraz inteligentnych systemów pomiarowych. [Popr. 77]
3.
▐ Komisja zapewnia - w ramach zharmonizowanych warunków i pasm przeznaczonych na potrzeby ochrony publicznej i pomocy w wypadku klęsk żywiołowych (PPDR) - udostępnienie wystarczających zasobów widma w celu podejmowania odpowiednich działań i wspomagania rozwoju usług bezpieczeństwa i swobodnego obrotu powiązanymi z nimi urządzeniami, jak również rozwoju innowacyjnych rozwiązań interoperacyjnych w zakresie PPDR. W celu efektywnego wykorzystania widma Komisja bierze pod uwagę możliwość wykorzystania częstotliwości wojskowych na potrzeby PPDR. [Popr. 78]
4.
Państwa członkowskie i Komisja prowadzą przegląd potrzeb środowisk naukowych i akademickich w zakresie widma i współpracują z nimi; określają szereg inicjatyw w zakresie badań i rozwoju oraz innowacyjnych aplikacji, które mogą mieć duży wpływ społeczno-gospodarczy lub potencjał inwestycyjny, i przygotowują się do przydzielenia takim aplikacjom wystarczających zasobów widma w ramach zharmonizowanych warunków technicznych i przy najmniejszym obciążeniu administracyjnym. [Popr. 79]
5.
We współpracy z Komisją państwa członkowskie dążą do znalezienia minimalnego zestawu zharmonizowanych pasm podstawowych dla użytkowników realizujących programy i imprezy specjalne (PMSE) w UE, zgodnie z celami UE polegającymi na poprawie integracji rynku wewnętrznego oraz dostępu do kultury. Te zharmonizowane pasma mają częstotliwość 1 GHz lub wyższą. [Popr. 80]
6.
Państwa członkowskie wraz z Komisją zapewniają dostępność widma do celów identyfikacji radiowej oraz innych technologii łączności bezprzewodowej w zakresie "Internetu przedmiotów" oraz prowadzą prace nad standaryzacją podziału widma do celów łączności w zakresie Internetu przedmiotów pomiędzy państwa członkowskie. [Popr. 81]
Artykuł  9

Wykaz i monitorowanie obecnych zastosowań widma oraz nowych zapotrzebowań na widmo

1.
Komisja ▐ opracowuje wykaz całkowitego obecnego stanu wykorzystania widma radiowego, a państwa członkowskie dostarczają w tym celu wszelkich niezbędnych danych o stanie faktycznym.

Informacje przekazywane przez państwa członkowskie są wystarczająco szczegółowe, aby umożliwić sporządzenie wykazu w celu oceny skuteczności wykorzystania widma oraz określenia potencjalnych przyszłych możliwości harmonizacji widma z myślą o wspieraniu polityki UE.

Początkowo wykaz ten będzie obejmował częstotliwości w zakresie od 300 MHz do 6 GHz, a następnie częstotliwości od 6 GHz do 70 GHz.

W razie potrzeby państwa członkowskie przekazują informacje dotyczące poszczególnych koncesji z uwzględnieniem zarówno użytkowników komercyjnych, jak i użytkowników sektora publicznego, nie ujawniając newralgicznych informacji handlowych ani informacji poufnych. [Popr. 82]

2.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, w oparciu o jasno określone i przejrzyste kryteria i metody umożliwia ocenę efektywności technicznej obecnych zastosowań widma oraz określenie niewydolnych technologii i aplikacji, niewykorzystanego lub niewystarczająco wykorzystanego widma oraz możliwości współdzielenia widma w oparciu o przejrzyste, jasno i wspólnie zdefiniowane kryteria i metodologię oceny. Ponadto należy zagwarantować, że w przypadku nieoptymalnego wykorzystania widma zostaną podjęte niezbędne działania zmierzające do osiągnięcia jak największej wydajności. W ocenie uwzględnia się przyszłe potrzeby, w tym potrzeby długookresowe, w zakresie widma na podstawie zapotrzebowania ze strony konsumentów, społeczności, przedsiębiorstw i operatorów oraz możliwość ich zaspokojenia. [Popr. 83]
3.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, obejmuje przegląd różnych rodzajów wykorzystania widma przez użytkowników prywatnych i publicznych i pomaga w określeniu pasm widma, które można przydzielić lub ponownie przyznać w celu zwiększenia ich efektywnego wykorzystania, promowania innowacji i wzmocnienia konkurencji na rynku wewnętrznym, co dałoby korzyści zarówno użytkownikom prywatnym, jak i publicznym; przy jednoczesnym uwzględnieniu możliwych pozytywnych i negatywnych skutków dla obecnych użytkowników tych pasm.
4.
Wykaz obejmuje również sprawozdanie ze środków podejmowanych przez państwa członkowskie w celu wprowadzenia w życie na poziomie unijnym decyzji dotyczących harmonizacji i użytkowania pasm o określonej częstotliwości. [Popr. 84]
Artykuł  10

Negocjacje międzynarodowe

1.
Przedstawiciele Unii biorą udział w negocjacjach międzynarodowych dotyczących spraw widma w celu obrony jej interesów i zapewnienia jej wiodącej pozycji, działając zgodnie z przepisami Unii dotyczącymi, m.in. zasad w zakresie kompetencji wewnętrznych i zewnętrznych Unii. [Popr. 85]
2.
Państwa członkowskie zapewniają zgodność postanowień umów międzynarodowych, których są stronami w kontekście Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego, z przepisami Unii, w szczególności z odpowiednimi zasadami ram regulacyjnych Unii w zakresie łączności elektronicznej.
3.
Państwa członkowskie gwarantują, że przepisy międzynarodowe umożliwiają pełne wykorzystanie pasm częstotliwości do celów, dla których zostały wyznaczone na mocy przepisów Unii, oraz że wystarczająca ilość odpowiednio zabezpieczonego widma jest dostępna w celu wdrażania unijnej polityki sektorowej. [Popr. 86]
4.
W celu rozwiązania kwestii koordynacji, które w przeciwnym razie uniemożliwiałyby państwom członkowskim realizację zobowiązań podjętych na mocy przepisów Unii dotyczących polityki w zakresie widma i zarządzania nim, Unia udziela państwom członkowskim wsparcia politycznego i technicznego podczas ich negocjacji dwustronnych i wielostronnych z krajami trzecimi, a zwłaszcza sąsiednimi państwami trzecimi, w tym z państwami kandydującymi i potencjalnymi kandydatami ▐ . Unia wspiera starania państw trzecich mające na celu wdrożenie zarządzania widmem zgodnego z systemem unijnym, tak aby chronić cele unijnej polityki w zakresie widma. [Popr. 87]
5.
Prowadząc negocjacje z państwami trzecimi, państwa członkowskie są związane swoimi zobowiązaniami na mocy przepisów Unii. Podpisując lub przyjmując w inny sposób jakiekolwiek zobowiązania międzynarodowe dotyczące widma, państwa członkowskie dołączają do podpisu lub innego potwierdzenia przyjęcia wspólną deklarację, w której stwierdza się, iż wykonują takie umowy lub zobowiązania międzynarodowe zgodnie ze swoimi zobowiązaniami na mocy traktatów.
Artykuł  11

Współpraca pomiędzy różnymi organami

1.
Komisja i państwa członkowskie współpracują w celu wzmocnienia obecnych ram instytucjonalnych, aby wspierać koordynację zarządzania widmem na szczeblu unijnym, z uwzględnieniem spraw mających bezpośredni wpływ na dwa państwa członkowskie lub ich większą liczbę i zapewniając pełną realizację celów unijnej polityki w zakresie widma radiowego. Państwa członkowskie i Komisja podejmują starania na rzecz wspierania interesów Unii w zakresie widma radiowego poza Unią zgodnie z art. 10.
2.
Komisja i państwa członkowskie zapewniają ścisłą współpracę pomiędzy organami normalizacyjnymi, CEPT i Wspólnym Centrum Badawczym Komisji w zakresie wszelkich kwestii technicznych, gdy jest to potrzebne do zapewnienia efektywnego wykorzystania widma. W tym celu w spójny sposób podtrzymują związek między zarządzaniem widmem a normalizacją, tak aby wzmacniać rynek wewnętrzny.
Artykuł  12

Konsultacje publiczne

We właściwych przypadkach Komisja organizuje konsultacje publiczne w celu zebrania opinii wszystkich zainteresowanych stron, jak również opinii społeczeństwa, na temat wykorzystania widma w Unii.

Artykuł  13

Sprawozdawczość

Do dnia 31 grudnia 2015 r. Komisja przeprowadzi przegląd stosowania niniejszego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego. Komisja przedkłada corocznie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z opracowanych działań i środków podjętych na mocy niniejszej decyzji. [Popr. 88]

Artykuł  14

Notyfikacja

O ile nie określono inaczej w powyższych artykułach, państwa członkowskie stosują niniejsze kierunki i cele polityki do dnia 1 lipca 2015 r.

Państwa członkowskie przedstawiają Komisji wszystkie informacje niezbędne w celu przeprowadzenia przeglądu stosowania niniejszej decyzji.

Artykuł  15

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

Przewodniczący

Przewodniczący

______

(1) Dz.U C 107 z 6.4.2011, s. 53.

(2) Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 11 maja 2011 r.

(3) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 33.

(4)Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10.

(5)Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 7.

(6)Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 21.

(7)Dz.U. L 337 z 18.12.2009, s. 37.

(8)Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.

(9) COM(2010)0245.

(10)Dz.U. L 196 z 17.7.1987, s. 85.

(11) Dz.U. L 129 z 17.5.2007, s. 67.

(12) Decyzja Komisji 2008/477/WE z dnia 13 czerwca 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 2 500-2 690 MHz na potrzeby ziemskich systemów zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 163 z 24.6.2008, s. 37).

(13) Decyzja Komisji 2008/411/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie harmonizacji zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 144 z 4.6.2008, s. 77).

(14) Decyzja Komisji 2009/766/WE z dnia 16 października 2009 r. w sprawie harmonizacji pasm częstotliwości 900 MHz i 1 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych umożliwiających dostarczanie paneuropejskich usług łączności elektronicznej we Wspólnocie (Dz.U. L 274 z 20.10.2009, s. 32).

(15)Dz.U. L 274 z 20.10.2009, s. 25.

(16)Dz.U. L 117 z 11.5.2010, s. 95.

(17)Dz.U. L 308 z 24.11.2009, s. 24.

(18)Decyzja Komisji 2005/513/WE z dnia 11 lipca 2005 r. w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w paśmie częstotliwości 5 GHz celem wdrożenia Bezprzewodowych Systemów Dostępowych, włączając Lokalne Sieci Radiowe (WAS/RLANs) (Dz.U. L 187 z 19.7.2005, s. 22).

(19) Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013) (Dz.U. L 412 z 30.12.2006, s. 1).

(20)Dz.U. L 199 z 30.7.1999, s. 59.

(21) Dz.U. L 138 z 28.5.2002, s. 1.

(22) Dz.U. L 246 z 20.7.2004, s. 1.

(23) Dz.U. L 276 z 20.10.2010, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.377E.259

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: P7_TC1-COD(2010)0252 Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 11 maja 2011 r. w celu przyjęcia decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr …/2011/UE w sprawie utworzenia pierwszego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego.
Data aktu: 11/05/2011
Data ogłoszenia: 07/12/2012