Pomoc państwa nr C 23/2004 (ex NN 153/2003) - Pomoc dla przedsiębiorstw z regionów Kastoria i Eubea (rozporządzenie ministerialne nr 69836/B1461, zmienione rozporządzeniami nr 2035824/5887, 2045909/7431/0025, 2071670/11297 i 72742/B1723)
Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 52/07)
(Dz.U.UE C z dnia 2 marca 2005 r.)
Pismem z dnia 16 czerwca 2004 r., zamieszczonym w oryginalnej wersji językowej na dalszych stronach po niniejszym streszczeniu, Komisja poinformowała Grecję o swojej decyzji wszczęcia procedury przewidzianej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wymienionej pomocy.
Zainteresowane strony mogą nadsyłać swoje uwagi na temat pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczęła procedurę, w terminie do jednego miesiąca od daty opublikowania niniejszego streszczenia oraz towarzyszącego mu pisma, na następujący adres:
Komisja Europejska
Dyrekcja Generalna ds. Rolnictwa
Dyrekcja H2
Biuro DM 130 5/120
B-1049 Bruksela
Faks: (32-2) 296 76 72
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Grecji. Zainteresowana strona przedkładająca uwagi może wystąpić z pisemnym, odpowiednio umotywowanym wnioskiem o traktowanie jej danych jako poufnych.
STRESZCZENIE
Wymienione rozporządzenia przewidują różne środki pomocy przedsiębiorstwom rzemieślniczym i przemysłowym. Wydaje się, że przedsiębiorstwa w sektorze rolnym również skorzystały z wymienionych następujących środków:
a) zgrupowanie w ramach jednego nowego kredytu preferencyjnego z możliwością umorzenia spłat, wysokich długów związanych z pożyczkami przyznanymi na inwestycje i/lub stworzenie/zasilenie kapitału obrotowego;
b) przyznanie gwarancji państwa na działania związane z restrukturyzacją długów;
c) zastosowanie preferencyjnych stóp procentowych nawet przed zmniejszeniem odsetek.
Środki te są przeznaczone dla przedsiębiorstw, które mają problemy z płynnością finansową.
Ocena
Na tym etapie, zgodność przyznanej pomocy ze wspólnym rynkiem jest kwestionowana z następujących powodów:
– w chwili zwrócenia się do władz greckich z prośbą o wyjaśnienia na temat pomocy, o której mowa, stwierdziły one, że nie poinformowały o wymienionych rozporządzeniach, ponieważ uważały, że pomoc, którą przyznają nie stanowi pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu; ponadto dodały, że mimo nieznanej im dokładnej liczby beneficjentów, kwotę udzielonej pomocy powinna prawdopodobnie obejmować zasada de minimis,
– biorąc pod uwagę, że zasada de minimis nie ma zastosowania w sektorze rolnym oraz że wymienione rozporządzenia są skierowanie do przedsiębiorstw mających problemy z płynnością finansową, udzieloną pomoc należy przeanalizować w świetle różnych przepisów mających zastosowanie do ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw zagrożonych od czasu wejścia w życie pierwszego z wymienionych rozporządzeń; jednakże dostępne informacje nie pozwalają na określenie, czy przestrzegano tych przepisów,
– nadal w sektorze rolnym, dostępne informacje nie pozwalają na określenie, czy gwarancja państwa została przyznana zgodnie z wieloma przepisami mającymi zastosowanie do pomocy państwa w postaci gwarancji od wejścia w życie pierwszego z wymienionych rozporządzeń,
– zasada de minimis ma na pewno zastosowanie w sektorze przemysłowym i rzemieślniczym, jednak ponieważ władze greckie nie znają dokładnej liczby beneficjentów środków przewidzianych w wymienionych rozporządzeniach, a pułapy pomocy w ramach zasady de minimis oblicza się na okres trzech lat, a nie w odniesieniu do jednorazowego działania, nie można określić, czy pomoc przewidziana w wymienionych rozporządzeniach może rzeczywiście podlegać zasadzie de minimis; w takich okolicznościach, pomoc musi być również przeanalizowana w świetle różnych przepisów mających zastosowanie do ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw zagrożonych od czasu wejścia w życie pierwszego z wymienionych rozporządzeń; jednakże dostępne informacje nie pozwalają na określenie, czy przestrzegano tych przepisów,
– nadal w wymienionych sektorach, dostępne informacje nie pozwalają na określenie, czy gwarancja państwa została przyznana zgodnie z wieloma przepisami mającymi zastosowanie do pomocy państwa w postaci gwarancji od wejścia w życie pierwszego z wymienionych rozporządzeń.
TEKST PISMA
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.52.9 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Grecja - Pomoc państwa nr C 23/2004 (ex NN 153/2003) - Pomoc dla przedsiębiorstw z regionów Kastoria i Eubea (rozporządzenie ministerialne nr 69836/B1461, zmienione rozporządzeniami nr 2035824/5887, 2045909/7431/0025, 2071670/11297 i 72742/B1723) - Zaproszenie do składania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 02/03/2005 |
| Data ogłoszenia: | 02/03/2005 |