Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 41/2005 (ex NN 49/2005) - Koszty osierocone - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 41/2005 (ex NN 49/2005) - Koszty osierocone

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 324/05)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 9 listopada 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącej wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji na następujący adres lub numer faksu:

Commission of the European Communities

Competition DG, State aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Węgrom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1.

PROCEDURA

Komisja z własnej inicjatywy podjęła decyzję o zarejestrowaniu niniejszej sprawy w celu oceny potencjalnego przypadku zaistnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu i jej zgodności ze wspólnym rynkiem.

Pismem z dnia 24 maja 2005 r. Komisja zwróciła się do władz Węgier z prośbą o dostarczenie informacji uzupełniających. Odpowiedź z dnia 20 lipca 2005 r. zarejestrowano w Komisji w dniu 25 lipca 2005 r.

2.

OPIS ŚRODKÓW

W latach 90. głównym celem Państwa Węgierskiego w zakresie sektora energetycznego było zapewnienie bezpieczeństwa dostaw oraz modernizacja infrastruktury związanej z wytwarzaniem energii. Aby zrealizować te cele, będący w 99,9 % własnością państwa operator sieci "MVM" przystąpił do długoterminowych umów o zakup energii (PPA) z producentami energii, którzy mieli dokonać inwestycji na Węgrzech.

Zgodnie z postanowieniami umów PPA operator MVM jest zobowiązany dokonywać zakupu energii elektrycznej po stałej cenie, zapewniając tym samym producentom energii zwrot z inwestycji nieobarczony ryzykiem. W ramach umów PPA zagwarantowany jest również zysk w wysokości do 8 do 10 %. Umowy PPA podpisano między 1995 a 2001 r., a wygasają między 2010 a 2020 r. w zależności od producenta energii.

Umowy te pokrywają obecnie 85 % popytu na energię elektryczną na Węgrzech.

Główni inwestorzy, którzy przystąpili do umów PPA z węgierskim operatorem sieci, i którzy wciąż korzystają z tych umów to: RWE (Niemcy), EDF (Francja), Electrabel (Belgia), ATEL (Szwajcaria) oraz AES (USA).

Na mocy rządowego dekretu nr 183/2002 (VIII.23.) o kosztach osieroconych operator MVM jest zobowiązany do podjęcia renegocjacji ustalonej w umowach PPA ilości kupowanej energii. Dzięki korzystnym warunkom zawartym w umowach PPA, zapewniających zwrot z inwestycji oraz zysk nieobarczony ryzykiem, żaden z producentów energii nie wyraził zgody na proces renegocjacji, który prowadziłby do obniżenia zagwarantowanych ilości kupowanej energii.

3.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Istnienie pomocy państwa

Umowy PPA mogą w sposób wybiórczy zapewniać producentom energii będącym stroną umowy uprzywilejowaną pozycję konkurencyjną, co z kolei może zakłócić konkurencję i wpłynąć na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

Na obecnym etapie postępowania Komisja uważa, że warunki zawarte w umowach PPA stawiają producentów energii, będących stronami tych umów, w sytuacji ekonomicznej korzystniejszej niż pozostałych producentów, których warunki te nie obejmują, oraz sprawiają, że mają oni przewagę nad innymi podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność na rynku w ramach innych porównywalnych sektorów, którym takich umów nawet nie zaproponowano. Tym samym przedmiotowy środek w sposób wybiórczy przyznaje producentom energii będącym stronami umów PPA pozycję uprzywilejowaną.

Rynki energii elektrycznej zostały otwarte na konkurencję, a handel energią elektryczną między Państwami Członkowskimi jest prowadzony w szczególności od momentu wejścia w życie dyrektywy 96/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 grudnia 1996 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej(1).

Środki, które stawiają w korzystniejszej sytuacji przedsiębiorstwa sektora energetycznego w jednym Państwie Członkowskim, mogą zatem wpłynąć ograniczająco na możliwości eksportu energii do tych Państw przez przedsiębiorstwa w innych Państwach Członkowskich lub też stwarzać lepsze warunki dla eksportu energii z państw, które zastosują te środki, do Państw Członkowskich, które takich środków nie zastosowały. W szczególności odnosi się do Węgier, które są centralnie położone w Europie i są połączone lub też mają możliwość łatwego połączenia z poszczególnymi obecnymi i przyszłymi Państwami Członkowskimi.

Ponadto producenci energii korzystający z umów PPA to główne grupy międzynarodowe obecne w kilku Państwach Członkowskich. Przyznanie tym grupom uprzywilejowanej pozycji konkurencyjnej może wpłynąć na wymianę handlową oraz zakłócić konkurencję.

Obecnie Komisja jest również zdania, że przewaga ta powstała w oparciu o zasoby państwowe, jako że podpisanie umów PPA stanowiło element polityki państwowej realizowanej przez operatora sieci MVM będącego w całości własnością państwa. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału(2) w przypadku gdy przedsiębiorstwo będące własnością państwa wykorzystuje swoje fundusze w sposób wiążący się z tym państwem, fundusze te należy uznać za zasoby państwowe w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

W świetle powyższego na obecnym etapie postępowania prawdopodobnym wydaje się wniosek, że umowy PPA stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE na rzecz producentów energii.

Zgodność środka ze wspólnym rynkiem

Narzędziem użytym w celu analizy pomocy państwa, jaką otrzymują producenci energii, byłaby metoda analizy pomocy państwa związana z kosztami osieroconymi stosowana przez Komisję (zwana dalej "metodą"). Na podstawie dokumentów, jakimi obecnie dysponuje Komisja, stwierdza się wątpliwości co do zgodności umów PPA z kryteriami metody.

Po pierwsze Komisja ma wątpliwości, czy same zasady długoterminowej umowy o zakup energii wykluczające znaczną część rynku mogłyby być zgodne z ogólnymi celami metody, tj. zwiększaniem tempa liberalizacji w ramach danego sektora poprzez przyznawanie adekwatnej rekompensaty podmiotom, które nie mają równych szans względem konkurentów.

Po drugie Komisja ma wątpliwości, czy element pomocy zawarty w umowach PPA jest zgodny ze szczegółowymi kryteriami metody w zakresie obliczania kwalifikowanych kosztów osieroconych i przyznawania adekwatnej rekompensaty.

4.

WNIOSEK

Komisja niniejszym wszczyna formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do umów PPA, które obowiązywały w dniu przystąpienia Węgier do UE (1 maja 2004 r.).

Komisja wzywa Republikę Węgierską do dostarczenia wszelkich informacji, które mogą pomóc w ocenie przedmiotowego środka.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przekazania uwag w ciągu jednego miesiąca od dnia odpowiedniej publikacji.

______

(1) Dz.U. L 27 z 30.1.1997, str. 20.

(2) Patrz: wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie "Stardust", sprawa C-482/99 z dnia 16 maja 2002 r.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024