united kingdom
ukraine

Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 41/2005 (ex NN 49/2005) - Koszty osierocone - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 41/2005 (ex NN 49/2005) - Koszty osierocone

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 324/05)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 21 grudnia 2005 r.)

Pismem z dnia 9 listopada 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE, dotyczącej wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji na następujący adres lub numer faksu:

Commission of the European Communities

Competition DG, State aid Greffe

B-1049 Brussels

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Węgrom. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1.

PROCEDURA

Komisja z własnej inicjatywy podjęła decyzję o zarejestrowaniu niniejszej sprawy w celu oceny potencjalnego przypadku zaistnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu i jej zgodności ze wspólnym rynkiem.

Pismem z dnia 24 maja 2005 r. Komisja zwróciła się do władz Węgier z prośbą o dostarczenie informacji uzupełniających. Odpowiedź z dnia 20 lipca 2005 r. zarejestrowano w Komisji w dniu 25 lipca 2005 r.

2.

OPIS ŚRODKÓW

W latach 90. głównym celem Państwa Węgierskiego w zakresie sektora energetycznego było zapewnienie bezpieczeństwa dostaw oraz modernizacja infrastruktury związanej z wytwarzaniem energii. Aby zrealizować te cele, będący w 99,9 % własnością państwa operator sieci "MVM" przystąpił do długoterminowych umów o zakup energii (PPA) z producentami energii, którzy mieli dokonać inwestycji na Węgrzech.

Zgodnie z postanowieniami umów PPA operator MVM jest zobowiązany dokonywać zakupu energii elektrycznej po stałej cenie, zapewniając tym samym producentom energii zwrot z inwestycji nieobarczony ryzykiem. W ramach umów PPA zagwarantowany jest również zysk w wysokości do 8 do 10 %. Umowy PPA podpisano między 1995 a 2001 r., a wygasają między 2010 a 2020 r. w zależności od producenta energii.

Umowy te pokrywają obecnie 85 % popytu na energię elektryczną na Węgrzech.

Główni inwestorzy, którzy przystąpili do umów PPA z węgierskim operatorem sieci, i którzy wciąż korzystają z tych umów to: RWE (Niemcy), EDF (Francja), Electrabel (Belgia), ATEL (Szwajcaria) oraz AES (USA).

Na mocy rządowego dekretu nr 183/2002 (VIII.23.) o kosztach osieroconych operator MVM jest zobowiązany do podjęcia renegocjacji ustalonej w umowach PPA ilości kupowanej energii. Dzięki korzystnym warunkom zawartym w umowach PPA, zapewniających zwrot z inwestycji oraz zysk nieobarczony ryzykiem, żaden z producentów energii nie wyraził zgody na proces renegocjacji, który prowadziłby do obniżenia zagwarantowanych ilości kupowanej energii.

3.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Istnienie pomocy państwa

Umowy PPA mogą w sposób wybiórczy zapewniać producentom energii będącym stroną umowy uprzywilejowaną pozycję konkurencyjną, co z kolei może zakłócić konkurencję i wpłynąć na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi.

Na obecnym etapie postępowania Komisja uważa, że warunki zawarte w umowach PPA stawiają producentów energii, będących stronami tych umów, w sytuacji ekonomicznej korzystniejszej niż pozostałych producentów, których warunki te nie obejmują, oraz sprawiają, że mają oni przewagę nad innymi podmiotami gospodarczymi prowadzącymi działalność na rynku w ramach innych porównywalnych sektorów, którym takich umów nawet nie zaproponowano. Tym samym przedmiotowy środek w sposób wybiórczy przyznaje producentom energii będącym stronami umów PPA pozycję uprzywilejowaną.

Rynki energii elektrycznej zostały otwarte na konkurencję, a handel energią elektryczną między Państwami Członkowskimi jest prowadzony w szczególności od momentu wejścia w życie dyrektywy 96/92/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 grudnia 1996 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej(1).

Środki, które stawiają w korzystniejszej sytuacji przedsiębiorstwa sektora energetycznego w jednym Państwie Członkowskim, mogą zatem wpłynąć ograniczająco na możliwości eksportu energii do tych Państw przez przedsiębiorstwa w innych Państwach Członkowskich lub też stwarzać lepsze warunki dla eksportu energii z państw, które zastosują te środki, do Państw Członkowskich, które takich środków nie zastosowały. W szczególności odnosi się do Węgier, które są centralnie położone w Europie i są połączone lub też mają możliwość łatwego połączenia z poszczególnymi obecnymi i przyszłymi Państwami Członkowskimi.

Ponadto producenci energii korzystający z umów PPA to główne grupy międzynarodowe obecne w kilku Państwach Członkowskich. Przyznanie tym grupom uprzywilejowanej pozycji konkurencyjnej może wpłynąć na wymianę handlową oraz zakłócić konkurencję.

Obecnie Komisja jest również zdania, że przewaga ta powstała w oparciu o zasoby państwowe, jako że podpisanie umów PPA stanowiło element polityki państwowej realizowanej przez operatora sieci MVM będącego w całości własnością państwa. Zgodnie z orzecznictwem Trybunału(2) w przypadku gdy przedsiębiorstwo będące własnością państwa wykorzystuje swoje fundusze w sposób wiążący się z tym państwem, fundusze te należy uznać za zasoby państwowe w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

W świetle powyższego na obecnym etapie postępowania prawdopodobnym wydaje się wniosek, że umowy PPA stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE na rzecz producentów energii.

Zgodność środka ze wspólnym rynkiem

Narzędziem użytym w celu analizy pomocy państwa, jaką otrzymują producenci energii, byłaby metoda analizy pomocy państwa związana z kosztami osieroconymi stosowana przez Komisję (zwana dalej "metodą"). Na podstawie dokumentów, jakimi obecnie dysponuje Komisja, stwierdza się wątpliwości co do zgodności umów PPA z kryteriami metody.

Po pierwsze Komisja ma wątpliwości, czy same zasady długoterminowej umowy o zakup energii wykluczające znaczną część rynku mogłyby być zgodne z ogólnymi celami metody, tj. zwiększaniem tempa liberalizacji w ramach danego sektora poprzez przyznawanie adekwatnej rekompensaty podmiotom, które nie mają równych szans względem konkurentów.

Po drugie Komisja ma wątpliwości, czy element pomocy zawarty w umowach PPA jest zgodny ze szczegółowymi kryteriami metody w zakresie obliczania kwalifikowanych kosztów osieroconych i przyznawania adekwatnej rekompensaty.

4.

WNIOSEK

Komisja niniejszym wszczyna formalne postępowanie wyjaśniające zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do umów PPA, które obowiązywały w dniu przystąpienia Węgier do UE (1 maja 2004 r.).

Komisja wzywa Republikę Węgierską do dostarczenia wszelkich informacji, które mogą pomóc w ocenie przedmiotowego środka.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do przekazania uwag w ciągu jednego miesiąca od dnia odpowiedniej publikacji.

______

(1) Dz.U. L 27 z 30.1.1997, str. 20.

(2) Patrz: wyrok Trybunału Sprawiedliwości w sprawie "Stardust", sprawa C-482/99 z dnia 16 maja 2002 r.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2025
Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2005.324.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 41/2005 (ex NN 49/2005) - Koszty osierocone - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Data aktu: 21/12/2005
Data ogłoszenia: 21/12/2005