Pomoc państwa nr C 19/2005 (ex PL 31/2004 & N 203/2005)
Pomoc na restrukturyzację Stoczni Szczecińskiej
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE
(2005/C 222/10)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE C z dnia 9 września 2005 r.)
Pismem z dnia 1 czerwca 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State aid Greffe
SPA 3, 6/5
B-1049 Brussels
Faks: (32-2) 296 12 42
Uwagi te zostaną przekazane Polsce. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURA
Pismem z dnia 27 kwietnia 2004 r. zgodnie z procedurą w ramach mechanizmu przejściowego na podstawie Traktatu o Przystąpieniu Polska zgłosiła środki przyznane na rzecz restrukturyzacji Stoczni Szczecińskiej Nowej Sp. z o. o. Pismem z dnia 22 kwietnia 2005 r. Polska zgodziła się, aby Komisja potraktowała ostatnie zgłoszenie również jako zgłoszenie w myśl art. 88 ust. 2 Traktatu WE w odniesieniu do wszelkich środków, które zostaną uznane za stanowiące nową pomoc.
OPIS BENEFICJENTA I ŚRODKÓW POMOCY
Beneficjent działa w sektorze budownictwa okrętowego (budowa nowych statków, produkcja części statków i części stalowych, usługi pomocnicze) Stocznia Szczecińska Nowa została utworzona 25 czerwca 2002 r. w celu przejęcia działalności związanej z budownictwem okrętowym od Stoczni Szczecińskiej Porta Holding S.A. (zwanej dalej "SSPH") oraz jej głównej spółki zależnej Stoczni Szczecińskiej (zwanej dalej "SS"), które zostały postawione w stan upadłości 29 lipca 2002 r. Nowa stocznia została przejęta przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. ("ARP"), która posiada obecnie 97,7 % jej udziałów, oraz Skarb Państwa.
Zaraz po utworzeniu przedsiębiorstwa w 2002 r. rozpoczęła się jego restrukturyzacja. Plan restrukturyzacji obejmuje lata 2002 - 2004. Restrukturyzację przedsiębiorstwa wspierały różne władze publiczne zarówno na szczeblu centralnym jak i lokalnym.
Łączne koszty restrukturyzacji ocenia się na kwotę 5,1 mld PLN (1,3 mld EUR). Obejmuje ona przede wszystkim restrukturyzację długu oraz poprawę płynności. Według obliczeń polskich władz, całkowita kwota pomocy państwa wynosi 1,061 mld PLN (265 mln EUR).
W stoczni trwa restrukturyzacja organizacyjna (reorganizacja, automatyzacja) prowadząca do zwiększenia wydajności i oszczędności kosztów. Stocznia ma się skoncentrować na produkcji statków [...](*) oraz statków specjalnego przeznaczenia.
OCENA
W oparciu o otrzymane informacje Komisja stwierdziła, że większość środków na rzecz beneficjenta została przyznana przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej i nie ma zastosowania po przystąpieniu. W odniesieniu do tych środków polskie władze wykazały, że przed przystąpieniem właściwe władze zobowiązały się, na mocy prawnie wiążących decyzji, przyznać określoną kwotę pomocy. Środki te nie wchodzą w zakres kompetencji Komisji co do oceny zgodności pomocy państwa zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
Jednak w odniesieniu do pozostałych środków pomocy Komisja stwierdziła, na podstawie dostępnych informacji, że nie były one przyznane przed przystąpieniem i nadal nie zostały przyznane. Środki te stanowią zatem nową pomoc, a ich zgodność ze wspólnym rynkiem zostanie oceniona przez Komisję zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.
W odniesieniu do tych środków Komisja uważa, że stanowią one pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE. Komisja przeanalizowała omawianą pomoc w świetle Wytycznych Wspólnoty z 1999 r. w sprawie pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw w trudnej sytuacji ekonomicznej, mających zastosowanie w chwili zgłoszenia pomocy, tj. 27 kwietnia 2004 r.
Komisja zdecydowała o wszczęciu postępowania ustanowionego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE ponieważ ma wątpliwości co do tego, czy spełnione są wszystkie warunki pozwalające na zatwierdzenie pomocy restrukturyzacyjnej, a w szczególności:
– czy beneficjent kwalifikuje się do pomocy restrukturyzacyjnej, która nie przysługuje nowo powstałym przedsiębiorstwom;
– czy plan restrukturyzacji doprowadzi do długoterminowej rentowności beneficjenta, zważywszy że restrukturyzacja dotyczy głównie redukcji długu i poprawy płynności;
– czy unika się nadmiernego zakłócenia konkurencji, zważywszy że planowane lub wprowadzane środki kompensacyjne wydają się nie być wystarczające;
– czy pomoc była ściśle ograniczona do minimum niezbędnego do restrukturyzacji, zważywszy że należy ocenić kwalifikowalność niektórych zgłoszonych kosztów restrukturyzacji;
– czy wkład własny beneficjenta w pokrycie kosztów restrukturyzacji był znaczący, zważywszy że niektóre z rzekomych przypadków wkładu własnego wydają się nie kwalifikować jako takowe, w szczególności kredyty gwarantowane przez Korporację Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE).
Polska została poproszona o przedstawienie dodatkowych informacji pozwalających na rozwianie powyższych wątpliwości.
TEKST PISMA
"Komisja pragnie poinformować Polskę, że po przeanalizowaniu informacji przedstawionych przez polskie władze na temat wspomnianych powyżej środków pomocy państwa, zgłoszonych w ramach procedury przejściowej, o której mowa w załączniku IV sekcja 3 do Aktu Przystąpienia, podjęła decyzję, że szereg z nich zostało przyznanych przed przystąpieniem i nie ma zastosowania po przystąpieniu. Odnośnie gwarancji i niektórych innych środków opisanych poniżej oraz biorąc po uwagę pismo władz polskich z dnia 5 stycznia 2005 r., Komisja podjęła decyzję o wszczęciu procedury określonej w art. 88(2) Traktatu Wspólnot Europejskich.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.222.7 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa nr C 19/2005 (ex PL 31/2004 & N 203/2005) - Pomoc na restrukturyzację Stoczni Szczecińskiej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE. |
| Data aktu: | 09/09/2005 |
| Data ogłoszenia: | 09/09/2005 |