BILANSE I SPRAWOZDANIA FINANSOWE SZÓSTEGO, SIÓDMEGO, ÓSMEGO ORAZ DZIEWIĄTEGO EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU ZA ROK BUDŻETOWY 2003
(2004/C 291/01)
(Dz.U.UE C z dnia 29 listopada 2004 r.)
I. ZASADY RACHUNKOWOŚCI ORAZ REGUŁY WYCENY
I.1. ROZPORZĄDZENIA FINANSOWE
Bilanse oraz sprawozdania z przychodów i wydatków zostały sporządzone zgodne z rozporządzeniami finansowymi mającymi zastosowanie do szóstego, siódmego, ósmego i dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR).
Odnośne dokumenty winny zostać przesłane do Parlamentu Europejskiego, Rady oraz Trybunału Obrachunkowego zgodnie z art. 71 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 7. EFR, art. 66, art. 67 i art. 68 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 8. EFR oraz art. 102 i art. 103 rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 9. EFR.
I.2. ZASADY I STANDARDY RACHUNKOWOŚCI
A. Zasada jednostki rozliczeniowej
Środki EFR określane i realizowane są w euro; także rozliczenia przedstawiane są w euro.
Jednakże do celów zarządzania środkami finansowymi, o którym mowa w art. 26, księgowy może przeprowadzać operacje w euro, w innych walutach i w walutach krajowych.
B. Zasada specyfikacji
Środki EFR są przeznaczone do szczególnych celów zgodnie z głównymi instrumentami współpracy, opisanymi w protokole finansowym Umowy AKP-WE i w Decyzji o Stowarzyszeniu Zamorskim.
C. Zasada należytego zarządzania finansami
Środki EFR są wykorzystywane zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, to znaczy, zgodnie z zasadami gospodarności, wydajności i skuteczności.
D. Zasada przejrzystości
Środki EFR są określane i realizowane, a rozliczenia są przedstawiane zgodnie z zasadą przejrzystości.
E. Dochody
Składki finansowe wpłacane są w euro. Komisja przekazuje z powyższych rachunków na rachunki operacyjne prowadzone w euro lub walucie Państwa Członkowskiego kwoty potrzebne do spełnienia wymagań finansowych projektów i programów.
Ponadto składki Państw Członkowskich do EFR muszą zostać w pełni wykorzystane zanim zostanie skierowane wezwanie do wpłaty składek na kolejny EFR.
F. Wydatki
Wydatki uwzględniają wszystkie polecenia płatności zrealizowane przez banki do dnia 31 grudnia 2003 r. Jednakże w przypadku wydatków lokalnych w krajach AKP, a także płatności, o których departamenty księgowości Komisji nie zostały poinformowane przed upływem roku budżetowego, płatności oparte są na informacjach za ostatni okres przed dniem 31 grudnia. Ogólna kwota rozpatrywanych płatności, których nie ujęto w rozliczeniach za 2003 r., nie jest uważana za istotną.
Wydatki przedstawicielstw zostaną ostatecznie ujęte w rozliczeniach EFR po ich uznaniu przez intendenta oraz księgowego. Wydatki nie uznane ujmuje się w pozycji "operacje przeznaczone do finalizacji".
G. Wypłata zaliczek
Wypłaty zaliczkowe (dowolnych kwot na podstawie dokumentów uzupełniających, do czasu wypłaty ostatecznej) oraz zaliczki wypłacone w ramach realizacji kontraktów ujęto w rocznych wydatkach, nie ujęto natomiast w aktywach bilansu.
Jednakże zaliczki na badania i pomoc techniczną traktowane są jako należne i, co za tym idzie, ujmowane w aktywach bilansu.
H. Księgowanie operacji
Środki EFR nie podlegają ograniczeniom czasowym. Po ich przyznaniu są dostępne do momentu ich pełnego wykorzystania lub zmiany przeznaczenia. Obowiązek przedstawienia bilansu aktywów i pasywów EFR oznacza, że należności od Państw Członkowskich (głównie składki, których spłata została odroczona, a także odsetki za zwłokę w płatnościach) muszą zostać ujęte w rozliczeniach. Te pozycje ujęto w bilansach różnych EFR.
Zgodnie z zasadami księgowości w ujęciu memoriałowym sprawozdanie finansowe ukazuje koszty i przychody finansowe za rok budżetowy, bez względu na datę wypłaty lub datę otrzymania, przy czym w chwili obecnej płatności z tytułu działalności operacyjnej rozlicza się w momencie ich realizacji kasowej.
I. Pozostałe ogólnie przyjęte zasady rachunkowości
Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami rachunkowości, a mianowicie:
a) kontynuacji działalności;
b) ostrożnej wyceny;
c) jednolitych metod rachunkowości;
d) porównywalności informacji;
e) istotności;
f) niesaldowania;
g) nadrzędności treści ekonomicznej nad formą prawną;
h) w ujęciu memoriałowym.
Ta ostatnia zasada stanowi zmianę w stosunku do lat ubiegłych, gdzie wydatki i dochody były księgowane według daty waluty na wyciągu, z wyjątkiem płatności dotyczących działalności operacyjnej, które nadal są rozliczane w momencie ich realizacji kasowej.
I.3. REGUŁY WYCENY
A. Dochody
Składki Państw Członkowskich wpłacane są w euro.
Pozostałe dochody księgowane są według kursów obowiązujących w dniu ich uzyskania.
B. Wydatki
Do przeliczenia na euro płatności realizowanych w walutach lokalnych z tytułu projektów i programów stosuje się kursy obowiązujące w dniu faktycznej realizacji płatności. Niektóre kontrakty wymagają jednak stałych kursów i stanowią one wyjątek od ogólnej reguły.
C. Przelewy
Przelewy z rachunków prowadzonych w euro na rachunki operacyjne prowadzone w walutach narodowych realizowane są po kursie obowiązującym w dniu realizacji przelewu.
D. Przyznane fundusze
Przyznane fundusze są przeliczane na euro po kursie obowiązującym w dniu księgowania i są księgowane według ich wartości historycznej.
E. Środki pieniężne w banku
Środki pieniężne w banku w walutach narodowych przelicza się na euro w dniu 31 grudnia 2003 r. według następujących kursów Europejskiego Banku Centralnego:
1 EUR = 0,7048 GBP
Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2004.291.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Komunikat Komisji do Rady, Parlamentu Europejskiego i Trybunału Obrachunkowego - Bilanse i sprawozdania finansowe szóstego, siódmego, ósmego oraz dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju za rok budżetowy 2003. |
Data aktu: | 29/11/2004 |
Data ogłoszenia: | 29/11/2004 |