Wzmocnienie możliwości Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony ludności.

REZOLUCJA RADY I PRZEDSTAWICIELI RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, ZEBRANYCH W RADZIE
z dnia 26 lutego 2001 r.
w sprawie wzmocnienia możliwości Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony ludności

(2001/C 82/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2001 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANYCH W RADZIE

1. PRZEKONANI, że niekończące się serie klęsk żywiołowych, technologicznych oraz spowodowanych działaniami ludzkimi dotykające Unię Europejską oraz państwa trzecie wzywają do wzmocnienia i usprawnienia możliwości Unii Europejskiej i Państw Członkowskich w dziedzinie ochrony ludności.

2. WIERZĄC, że, bez uszczerbku dla obowiązków Państw Członkowskich, Wspólnota powinna wspierać właściwą kombinację środków przygotowawczych i zapobiegawczych, sprawne gromadzenie i przepływ informacji oraz doświadczenia, koordynację środków istniejących na szczeblu danego Państwa Członkowskiego oraz szczeblu wspólnotowym, a także współpracę między Państwami Członkowskimi, w szczególności jeżeli klęski te występują na skalę przekraczającą możliwości interwencyjne pojedynczego Państwa Członkowskiego.

3. PODKREŚLAJĄC fakt, że programy wspólnotowego działania w dziedzinie ochrony ludności ustanowione na mocy decyzji Rady 98/22/WE(1) i decyzji Rady 1999/847/WE(2) przyczyniają się do lepszego wykorzystania i zintegrowania zasobów Państw Członkowskich oraz środków uzupełniających przyjętych w odpowiedzi na wcześniejsze rezolucje Rady i Państw Członkowskich(3).

4. ZWAŻYWSZY, że właściwym jest uzupełnienie wcześniejszych rezolucji niniejszą rezolucją, biorąc pod uwagę niedawne zmiany, również te w pozamilitarnym zarządzaniu kryzysami w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB).

5. PODKREŚLAJĄ, że elastyczność, która została wprowadzona w program wspólnotowego działania powinna ułatwić dostosowanie działań przewidzianych na szczeblu Wspólnoty i Państwa Członkowskiego do zmieniających się priorytetów w dziedzinie ochrony ludności, między innymi przez ulepszone włączenie celów ochrony ludności do innych polityk i działań, takich jak ochrona środowiska naturalnego, i polepszać rolę środków trwałych ochrony ludności w cywilnym aspekcie zarządzania kryzysami.

6. INFORMACJA/KSZTAŁCENIE/KOMUNIKACJA

PODKREŚLAJĄ w tym względzie:

a) vademecum ochrony ludności w Unii Europejskiej, które, między innymi, zawiera opis krajowej organizacji ochrony ludności, właściwych tekstów prawnych i metodologii planowania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń, stwierdzając, że musi być uaktualnione i uzupełniane w poszczególnych względach;

b) wartość dodaną wspólnotowego systemu kontaktów pomiędzy korespondentami krajowymi;

c) że zwiększone wykorzystanie zaawansowanych systemów informatycznych i telekomunikacyjnych jest niezbędne do udostępniania aktualnych informacji dotyczących klęsk;

d) znaczenie inicjatyw takich jak kampanie informacyjne w dziedzinie ochrony ludności oraz inicjatywy informujące, kształcące i uświadamiające skierowane do społeczeństwa, w szczególności do młodych ludzi w celu podniesienia poziomu ochrony obywateli we własnym zakresie;

e) korzyści z wymiany osób odpowiedzialnych za ochronę ludności jako części programów szkoleniowych, w szczególności w trakcie ćwiczeń symulacyjnych, oraz ułatwienie poszerzania doświadczenia osób pracujących na rzecz ochrony ludności;

f) że współpraca pomiędzy szkołami i krajowymi ośrodkami szkoleniowymi zaangażowanymi w ochronę ludności powinny postępować szybciej;

g) wartość oceny doświadczenia w sektorze wolontariatu - organizacjach pozarządowych i prywatnych zaangażowanych w ochronę ludności w celu lepszego wykorzystania zasobów i poprawienia stopnia ich przyczynienia się do działań związanych z ochroną ludności.

7. DZIAŁANIA OPERACYJNE I INSTRUMENTY

PODKREŚLAJĄ:

a) postęp poczyniony w zakresie rozwiązań dotyczących pomocy między Państwami Członkowskimi i organizacjami zaangażowanymi w ochronę ludności;

b) wartość wspólnotowego podręcznika działania, który wymienia krajowe i wspólnotowe, punkty kontaktowe dotyczące dostępności opinii ekspertów w niektórych dziedzinach interwencji, jak również rejestry zasobów dostępnych w Państwie Członkowskim oraz procedury i uzgodnienia dotyczące udostępniania takich zasobów, które przyczynią się do lepszej koordynacji pomiędzy Państwami Członkowskimi;

c) wartość całodobowej obsługi operacyjnej udostępnionej przez Komisję i uzgodnień z Komisją dotyczących oddelegowania biegłych;

d) użyteczność wspólnego alarmowego numeru telefonu 112 ustanowionego na mocy decyzji Rady 91/396/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie wprowadzenia jednego europejskiego numeru alarmowego(4);

e) rolę stałej sieci korespondentów krajowych w zapewnieniu spójności we współpracy Wspólnoty oraz w gromadzeniu informacji dotyczącej pomocy dostępnej w każdym Państwie Członkowskim w przypadku klęsk;

f) ważną rolę, którą mogą odgrywać dyrektorzy generalni ochrony ludności lub osoby im odpowiadające w ustalaniu kluczowych priorytetów i wspólnych celów oraz w zapewnieniu wysokiego stopnia koordynacji, w szczególności podczas ich regularnych spotkań.

8. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA

a) PODKREŚLAJĄC, że koordynacja środków podjętych na szczeblu międzynarodowym, na przykład w ramach ONZ, OBWE i NATO, będzie polepszona w celu racjonalnego wykorzystania zasobów zaangażowanych w takie środki; stwierdzając zamiar Państw Członkowskich i Komisji do podjęcia kroków w celu uniknięcia powtarzania tych samych czynności i polepszenia możliwie najskuteczniejszego wykorzystania wiedzy fachowej;

b) STWIERDZAJĄ, że kraje EFTA uczestniczą w różnych działaniach w ramach programu wspólnotowego działania;

c) PRZYJMUJĄ z zadowoleniem fakt, że konwencja EKG/ONZ dotycząca transgranicznych efektów wypadków przemysłowych weszła w życie z dniem 19 kwietnia 2000 r.;

d) NALEGAJĄ na natychmiastowe wykonanie rezolucji Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, zebranych w Radzie, z dnia 9 grudnia 1999 r. dotyczącej współpracy Państw Członkowskich Europy Środkowej i Wschodniej oraz Cypru w dziedzinie ochrony ludności(5), w szczególności w odniesieniu do wymiany informacji między nimi, oraz odnośnych instrukcji obsługi. UZNAJĄ, że takie samo postępowanie powinno być stosowane w odniesieniu do innych państw, które są kandydatami do przystąpienia do Unii Europejskiej;

e) WZYWAJĄ Komisję i Państwa Członkowskie do kontynuacji projektu pilotażowego dotyczącego ochrony ludności podjętego w ramach Strategii Eurośródziemnomorskiej oraz do poszukiwania sposobów i środków zmierzających do wzmocnienia współpracy w ramach tej strategii;

f) RÓWNIEŻ WZYWAJĄ Komisję i Państwa Członkowskie do poszukiwania sposobów i środków zmierzających do ustanowienia podobnych działań za pośrednictwem eurobałtyckiego programu ochrony ludności w regionie Morza Bałtyckiego i Morza Barentsa.

9. ZASOBY OCHRONY LUDNOŚCI W RAMACH ZARZĄDZANIA KRYZYSAMI

a) STWIERDZAJĄC, że podczas wykonywania planu działania pozamilitarnego zarządzania kryzysami przygotowanego przez Helsińską Radę Europejską w grudniu 1999 r. może zaistnieć konieczność wykorzystania środków trwałych ochrony ludności i, w konsekwencji, należy zapewnić, że dąży się do spójności pomiędzy filarami;

b) PRZYJMUJĄ Z ZADOWOLENIEM FAKT, że ochrona ludności została potraktowana priorytetowo w badaniu konkretnych celów cywilnych aspektów zarządzania kryzysami, które zostało przedłożone Radzie w dniach 19 i 20 czerwca 2000 r. na szczycie w Feirze;

c) STWIERDZAJĄ powołanie decyzją Rady, przyjętą dnia 22 maja 2000 r., Komitetu Aspektów Cywilnych Zarządzania Kryzysami(6);

d) ZALECAJĄ, by środki trwałe ochrony ludności lub Państw Członkowskich były wykorzystywane w ramach zarządzania kryzysami wspierając tym samym CFSP, po sprawdzeniu ich przez kompetentne organy.

______

(1) Dz.U. L 8 z 14.1.1998, str. 20.

(2) Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 53.

(3) Rezolucje z dnia:

– 25 czerwca 1987 r. w sprawie wprowadzenia współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 176 z 4.7.1987, str. 1),

– 13 lutego 1989 r. w sprawie rozwoju we współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 44 z 23.2.1989, str. 3),

– 23 listopada 1990 r. w sprawie współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 315 z 14.12.1990, str. 1),

– 23 listopada 1990 r. w sprawie poprawy wzajemnej pomocy między Państwami Członkowskimi w przypadku klęski żywiołowej bądź spowodowanej przez człowieka (Dz.U. C 315 z 14.12.1990, str. 3),

– 8 lipca 1991 r. w sprawie poprawy wzajemnej pomocy w przypadku klęski żywiołowej bądź technologicznej (Dz.U. C 198 z 27.7.1991, str. 1),

– 31 października 1994 r. w sprawie wzmocnienia współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 313 z 10.11.1994, str. 1).

(4) Dz.U. L 217 z 6.8.1991, str. 31.

(5) Dz.U. C 373 z 23.12.1999, str. 2.

(6) Dz.U. L 127 z 27.5.2000, str. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2001.82.1

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Wzmocnienie możliwości Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony ludności.
Data aktu: 26/02/2001
Data ogłoszenia: 13/03/2001