Wzmocnienie możliwości Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony ludności.

REZOLUCJA RADY I PRZEDSTAWICIELI RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH, ZEBRANYCH W RADZIE
z dnia 26 lutego 2001 r.
w sprawie wzmocnienia możliwości Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony ludności

(2001/C 82/01)

(Dz.U.UE C z dnia 13 marca 2001 r.)

RADA I PRZEDSTAWICIELE RZĄDÓW PAŃSTW CZŁONKOWSKICH ZEBRANYCH W RADZIE

1. PRZEKONANI, że niekończące się serie klęsk żywiołowych, technologicznych oraz spowodowanych działaniami ludzkimi dotykające Unię Europejską oraz państwa trzecie wzywają do wzmocnienia i usprawnienia możliwości Unii Europejskiej i Państw Członkowskich w dziedzinie ochrony ludności.

2. WIERZĄC, że, bez uszczerbku dla obowiązków Państw Członkowskich, Wspólnota powinna wspierać właściwą kombinację środków przygotowawczych i zapobiegawczych, sprawne gromadzenie i przepływ informacji oraz doświadczenia, koordynację środków istniejących na szczeblu danego Państwa Członkowskiego oraz szczeblu wspólnotowym, a także współpracę między Państwami Członkowskimi, w szczególności jeżeli klęski te występują na skalę przekraczającą możliwości interwencyjne pojedynczego Państwa Członkowskiego.

3. PODKREŚLAJĄC fakt, że programy wspólnotowego działania w dziedzinie ochrony ludności ustanowione na mocy decyzji Rady 98/22/WE(1) i decyzji Rady 1999/847/WE(2) przyczyniają się do lepszego wykorzystania i zintegrowania zasobów Państw Członkowskich oraz środków uzupełniających przyjętych w odpowiedzi na wcześniejsze rezolucje Rady i Państw Członkowskich(3).

4. ZWAŻYWSZY, że właściwym jest uzupełnienie wcześniejszych rezolucji niniejszą rezolucją, biorąc pod uwagę niedawne zmiany, również te w pozamilitarnym zarządzaniu kryzysami w ramach wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB).

5. PODKREŚLAJĄ, że elastyczność, która została wprowadzona w program wspólnotowego działania powinna ułatwić dostosowanie działań przewidzianych na szczeblu Wspólnoty i Państwa Członkowskiego do zmieniających się priorytetów w dziedzinie ochrony ludności, między innymi przez ulepszone włączenie celów ochrony ludności do innych polityk i działań, takich jak ochrona środowiska naturalnego, i polepszać rolę środków trwałych ochrony ludności w cywilnym aspekcie zarządzania kryzysami.

6. INFORMACJA/KSZTAŁCENIE/KOMUNIKACJA

PODKREŚLAJĄ w tym względzie:

a) vademecum ochrony ludności w Unii Europejskiej, które, między innymi, zawiera opis krajowej organizacji ochrony ludności, właściwych tekstów prawnych i metodologii planowania w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń, stwierdzając, że musi być uaktualnione i uzupełniane w poszczególnych względach;

b) wartość dodaną wspólnotowego systemu kontaktów pomiędzy korespondentami krajowymi;

c) że zwiększone wykorzystanie zaawansowanych systemów informatycznych i telekomunikacyjnych jest niezbędne do udostępniania aktualnych informacji dotyczących klęsk;

d) znaczenie inicjatyw takich jak kampanie informacyjne w dziedzinie ochrony ludności oraz inicjatywy informujące, kształcące i uświadamiające skierowane do społeczeństwa, w szczególności do młodych ludzi w celu podniesienia poziomu ochrony obywateli we własnym zakresie;

e) korzyści z wymiany osób odpowiedzialnych za ochronę ludności jako części programów szkoleniowych, w szczególności w trakcie ćwiczeń symulacyjnych, oraz ułatwienie poszerzania doświadczenia osób pracujących na rzecz ochrony ludności;

f) że współpraca pomiędzy szkołami i krajowymi ośrodkami szkoleniowymi zaangażowanymi w ochronę ludności powinny postępować szybciej;

g) wartość oceny doświadczenia w sektorze wolontariatu - organizacjach pozarządowych i prywatnych zaangażowanych w ochronę ludności w celu lepszego wykorzystania zasobów i poprawienia stopnia ich przyczynienia się do działań związanych z ochroną ludności.

7. DZIAŁANIA OPERACYJNE I INSTRUMENTY

PODKREŚLAJĄ:

a) postęp poczyniony w zakresie rozwiązań dotyczących pomocy między Państwami Członkowskimi i organizacjami zaangażowanymi w ochronę ludności;

b) wartość wspólnotowego podręcznika działania, który wymienia krajowe i wspólnotowe, punkty kontaktowe dotyczące dostępności opinii ekspertów w niektórych dziedzinach interwencji, jak również rejestry zasobów dostępnych w Państwie Członkowskim oraz procedury i uzgodnienia dotyczące udostępniania takich zasobów, które przyczynią się do lepszej koordynacji pomiędzy Państwami Członkowskimi;

c) wartość całodobowej obsługi operacyjnej udostępnionej przez Komisję i uzgodnień z Komisją dotyczących oddelegowania biegłych;

d) użyteczność wspólnego alarmowego numeru telefonu 112 ustanowionego na mocy decyzji Rady 91/396/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie wprowadzenia jednego europejskiego numeru alarmowego(4);

e) rolę stałej sieci korespondentów krajowych w zapewnieniu spójności we współpracy Wspólnoty oraz w gromadzeniu informacji dotyczącej pomocy dostępnej w każdym Państwie Członkowskim w przypadku klęsk;

f) ważną rolę, którą mogą odgrywać dyrektorzy generalni ochrony ludności lub osoby im odpowiadające w ustalaniu kluczowych priorytetów i wspólnych celów oraz w zapewnieniu wysokiego stopnia koordynacji, w szczególności podczas ich regularnych spotkań.

8. WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA

a) PODKREŚLAJĄC, że koordynacja środków podjętych na szczeblu międzynarodowym, na przykład w ramach ONZ, OBWE i NATO, będzie polepszona w celu racjonalnego wykorzystania zasobów zaangażowanych w takie środki; stwierdzając zamiar Państw Członkowskich i Komisji do podjęcia kroków w celu uniknięcia powtarzania tych samych czynności i polepszenia możliwie najskuteczniejszego wykorzystania wiedzy fachowej;

b) STWIERDZAJĄ, że kraje EFTA uczestniczą w różnych działaniach w ramach programu wspólnotowego działania;

c) PRZYJMUJĄ z zadowoleniem fakt, że konwencja EKG/ONZ dotycząca transgranicznych efektów wypadków przemysłowych weszła w życie z dniem 19 kwietnia 2000 r.;

d) NALEGAJĄ na natychmiastowe wykonanie rezolucji Rady i przedstawicieli rządów Państw Członkowskich, zebranych w Radzie, z dnia 9 grudnia 1999 r. dotyczącej współpracy Państw Członkowskich Europy Środkowej i Wschodniej oraz Cypru w dziedzinie ochrony ludności(5), w szczególności w odniesieniu do wymiany informacji między nimi, oraz odnośnych instrukcji obsługi. UZNAJĄ, że takie samo postępowanie powinno być stosowane w odniesieniu do innych państw, które są kandydatami do przystąpienia do Unii Europejskiej;

e) WZYWAJĄ Komisję i Państwa Członkowskie do kontynuacji projektu pilotażowego dotyczącego ochrony ludności podjętego w ramach Strategii Eurośródziemnomorskiej oraz do poszukiwania sposobów i środków zmierzających do wzmocnienia współpracy w ramach tej strategii;

f) RÓWNIEŻ WZYWAJĄ Komisję i Państwa Członkowskie do poszukiwania sposobów i środków zmierzających do ustanowienia podobnych działań za pośrednictwem eurobałtyckiego programu ochrony ludności w regionie Morza Bałtyckiego i Morza Barentsa.

9. ZASOBY OCHRONY LUDNOŚCI W RAMACH ZARZĄDZANIA KRYZYSAMI

a) STWIERDZAJĄC, że podczas wykonywania planu działania pozamilitarnego zarządzania kryzysami przygotowanego przez Helsińską Radę Europejską w grudniu 1999 r. może zaistnieć konieczność wykorzystania środków trwałych ochrony ludności i, w konsekwencji, należy zapewnić, że dąży się do spójności pomiędzy filarami;

b) PRZYJMUJĄ Z ZADOWOLENIEM FAKT, że ochrona ludności została potraktowana priorytetowo w badaniu konkretnych celów cywilnych aspektów zarządzania kryzysami, które zostało przedłożone Radzie w dniach 19 i 20 czerwca 2000 r. na szczycie w Feirze;

c) STWIERDZAJĄ powołanie decyzją Rady, przyjętą dnia 22 maja 2000 r., Komitetu Aspektów Cywilnych Zarządzania Kryzysami(6);

d) ZALECAJĄ, by środki trwałe ochrony ludności lub Państw Członkowskich były wykorzystywane w ramach zarządzania kryzysami wspierając tym samym CFSP, po sprawdzeniu ich przez kompetentne organy.

______

(1) Dz.U. L 8 z 14.1.1998, str. 20.

(2) Dz.U. L 327 z 21.12.1999, str. 53.

(3) Rezolucje z dnia:

– 25 czerwca 1987 r. w sprawie wprowadzenia współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 176 z 4.7.1987, str. 1),

– 13 lutego 1989 r. w sprawie rozwoju we współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 44 z 23.2.1989, str. 3),

– 23 listopada 1990 r. w sprawie współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 315 z 14.12.1990, str. 1),

– 23 listopada 1990 r. w sprawie poprawy wzajemnej pomocy między Państwami Członkowskimi w przypadku klęski żywiołowej bądź spowodowanej przez człowieka (Dz.U. C 315 z 14.12.1990, str. 3),

– 8 lipca 1991 r. w sprawie poprawy wzajemnej pomocy w przypadku klęski żywiołowej bądź technologicznej (Dz.U. C 198 z 27.7.1991, str. 1),

– 31 października 1994 r. w sprawie wzmocnienia współpracy Wspólnoty w zakresie ochrony ludności (Dz.U. C 313 z 10.11.1994, str. 1).

(4) Dz.U. L 217 z 6.8.1991, str. 31.

(5) Dz.U. C 373 z 23.12.1999, str. 2.

(6) Dz.U. L 127 z 27.5.2000, str. 1.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024