united kingdom
ukraine

Zmiana rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1
z dnia 28 września 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2021 r. poz. 1915 oraz z 2022 r. poz. 583, 1116, 1700 i 1730) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków (Dz. U. poz. 1700 i 1780 oraz z 2021 r. poz. 1203) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 24 ust. 3-5 otrzymują brzmienie:

"3. Duplikat wydaje się na druku według wzoru obowiązującego w dniu wydania oryginału świadectwa, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub zaświadczenia określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia. Na pierwszej stronie u góry należy umieścić wyraz "Duplikat", a na końcu dokumentu dodać wyrazy "oryginał podpisali" i wymienić nazwiska osób, które podpisały oryginał świadectwa, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe lub zaświadczenia, lub stwierdzić nieczytelność podpisów oraz zamieścić datę wydania duplikatu i opatrzyć odciskiem pieczęci urzędowej odpowiednio szkoły, okręgowej komisji egzaminacyjnej lub kuratora oświaty. Na duplikacie nie umieszcza się fotografii absolwenta.

4. Jeżeli szkoła, okręgowa komisja egzaminacyjna lub kurator oświaty posiada odpowiednio dokumentację przebiegu nauczania, dokumentację egzaminu ósmoklasisty, sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w sześcioletniej szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie, egzaminów eksternistycznych, egzaminu dojrzałości lub dokumenty stanowiące podstawę wydania odpowiednio dyplomu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, a w załączniku nr 3 do rozporządzenia nie określono wzoru świadectwa, certyfikatu, świadectwa potwierdzającego kwalifikację w zawodzie, dyplomu, dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, zaświadczenia, zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w sześcioletniej szkole podstawowej lub zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, który byłby zgodny z wzorem obowiązującym w dniu wydania oryginału tego dokumentu, duplikat wydaje się na poddruku duplikatu według wzoru odpowiednio nr 75, 75a lub 75b określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia, przygotowanym przez szkołę, okręgową komisję egzaminacyjną lub kuratora oświaty, na którym umieszcza się informacje zgodne z treścią oryginału dokumentu.

5. Jeżeli o wydanie duplikatu dyplomu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe ubiega się osoba posiadająca dokumenty stanowiące podstawę wydania odpowiednio dyplomu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, a w załączniku nr 3 do rozporządzenia nie określono wzoru dyplomu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, który byłby zgodny z wzorem obowiązującym w dniu wydania oryginału tego dokumentu, duplikat wydaje się na poddruku duplikatu według wzoru nr 75 określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia, przygotowanym przez okręgową komisję egzaminacyjną, na którym umieszcza się informacje zgodne z treścią oryginału dyplomu lub dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.";

2)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Duplikaty świadectw, z wyjątkiem duplikatu świadectwa dojrzałości i aneksu do świadectwa dojrzałości, drukuje się na papierze zadrukowanym tłem giloszowym w kolorze szarym Pantone Cool Gray 3 C. Duplikat świadectwa dojrzałości i aneksu do świadectwa dojrzałości drukuje się na papierze zadrukowanym tłem giloszowym według wzoru nr 75b określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.";

3)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia w części VI "Duplikat":
a)
pozycje dotyczące wzorów nr 75 i 75a otrzymują brzmienie:
75 MEN-I/75 dwustronicowy poddruk duplikatu, o którym mowa w § 24 ust. 4 i 5 rozporządzenia, z tym że wzoru nr 75 nie stosuje się do duplikatu świadectwa dojrzałości i aneksu do świadectwa dojrzałości
75a MEN-I/75a czterostronicowy poddruk duplikatu, o którym mowa w § 24 ust. 4 rozporządzenia, z tym że wzoru nr 75a nie stosuje się do duplikatu świadectwa dojrzałości i aneksu do świadectwa dojrzałości
b)
po pozycji dotyczącej wzoru nr 75a dodaje się pozycję dotyczącą wzoru nr 75b w brzmieniu:
75b MEN-I/75b czterostronicowy poddruk duplikatu świadectwa dojrzałości i aneksu do świadectwa dojrzałości, o którym mowa w § 24 ust. 4 rozporządzenia
4)
w załączniku nr 3 do rozporządzenia po wzorze nr 75a dodaje się wzór nr 75b określony w załączniku do niniejszego rozporządzenia;
5)
w załączniku nr 8 do rozporządzenia po części I dodaje się część Ia w brzmieniu:

"Ia. Opis zabezpieczeń przed fałszerstwem dokumentów publicznych kategorii drugiej: duplikat świadectwa dojrzałości i aneksu do świadectwa dojrzałości (wzór nr 75b określony w załączniku nr 3).

1. Zabezpieczenia w papierze:

1) papier niewykazujący luminescencji w promieniowaniu ultrafioletowym;

2) papier uczulony na działanie odczynników chemicznych (zabezpieczony chemicznie);

3) znak wodny dwutonowy;

4) włókna zabezpieczające widoczne w świetle widzialnym i jednocześnie wykazujące luminescencję w promieniowaniu ultrafioletowym;

5) włókna zabezpieczające widoczne wyłącznie w świetle dziennym;

6) włókna zabezpieczające widoczne wyłącznie w promieniowaniu ultrafioletowym.

2. Zabezpieczenia w druku:

1) awers - strona zawierająca dane personalne:

a) druk offsetowy,

b) dwukolorowe tło giloszowe wykonane w technice druku irysowego,

c) mikrodruki,

d) element graficzny wykonany farbą aktywną w promieniowaniu ultrafioletowym,

e) element graficzny wykonany farbą antykseryczną;

2) rewers - strony zawierające dane inne niż dane personalne:

a) druk offsetowy,

b) dwukolorowe tło giloszowe wykonane w technice druku irysowego,

c) mikrodruki,

d) element graficzny wykonany farbą aktywną w promieniowaniu ultrafioletowym.

3. Personalizacja dokumentu wykonywana z wykorzystaniem drukarki atramentowej lub innej równoważnej, której środek kryjący będzie zapewniał trwałą integrację z podłożem.

4. Oznaczenie indywidualne wykonane w technice typografii przy zastosowaniu farby specjalnej, aktywnej w promieniowaniu ultrafioletowym, przez producenta blankietów na pierwszej stronie blankietu, w prawej dolnej jego części.

5. Na oznaczenie indywidualne składają się dwie litery i siedem cyfr.

6. Obok oznaczenia indywidualnego, z lewej jego strony, producent blankietu umieszcza skrót nazwy producenta blankietu dokumentu publicznego, według schematu:

1) od czterech do siedmiu liter oznaczających skrót nazwy producenta,

2) cztery cyfry oznaczające rok produkcji blankietu

- przy czym skrót nazwy producenta oraz rok produkcji jest wykonany w technice offsetowej.".

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Nr 75b

1 Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).

Zmiany w prawie

Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - opublikowana

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia opublikowana

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.05.2025
Będzie elektroniczna dokumentacja w zakresie urodzeń i zgonów

Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.

Grażyna J. Leśniak 12.05.2025
Będą zmiany w wydawaniu wiz dla zagranicznych studentów

Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.

kk/pap 10.05.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 09.05.2025
Prezydent Andrzej Duda zawetował ustawę obniżającą składkę zdrowotną dla przedsiębiorców

Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.

Grażyna J. Leśniak 06.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2049

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.
Data aktu: 28/09/2022
Data ogłoszenia: 05/10/2022
Data wejścia w życie: 06/10/2022