Plany postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 maja 2021 r.
w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych 1

Na podstawie art. 86i ust. 7 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2021 r. poz. 623 i 784) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa szczegółową zawartość zakładowego, wojewódzkiego i krajowego planu postępowania awaryjnego.
§  2. 
1. 
Zakładowy plan postępowania awaryjnego dla jednostki organizacyjnej wykonującej działalność zakwalifikowaną do I lub II kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe, zwanej dalej "ustawą", zawiera:
1)
plan główny;
2)
zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;
3)
załączniki funkcjonalne do planu głównego.
2. 
Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1)
dane podstawowe jednostki organizacyjnej:
a)
nazwę, siedzibę, adres i numer telefonu,
b)
numer faksu lub adres e-mail,
c)
rodzaj wykonywanej działalności związanej z narażeniem wraz z kwalifikacją do kategorii zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy,
d)
numer zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem wraz z określeniem komórki organizacyjnej wykonującej bezpośrednio tę działalność,
e)
schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej przedstawiający powiązania między komórkami organizacyjnymi i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne;
2)
imię, nazwisko i dane kontaktowe:
a)
kierownika jednostki organizacyjnej,
b)
kierowników komórek organizacyjnych prowadzących bezpośrednio działalność związaną z narażeniem,
c)
osoby odpowiedzialnej za wewnętrzny nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne,
d)
inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej oraz numer, typ i datę obowiązywania jego uprawnień;
3)
dane kontaktowe:
a)
całodobowej służby awaryjnej, o której mowa w art. 86h ust. 2 pkt 1 ustawy,
b)
organów i służb, które mogą być zaangażowane w likwidację zagrożenia i usuwanie skutków zdarzenia radiacyjnego;
4)
plan jednostki organizacyjnej zawierający:
a)
rozmieszczenie źródeł zagrożenia,
b)
drogi ewakuacji i miejsca zbiórki,
c)
miejsca:
dekontaminacji osób,
przechowywania sprzętu do likwidacji skutków zdarzenia radiacyjnego;
5)
wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86d ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka oraz mapy zagrożeń;
6)
zadania osób i podmiotów biorących udział w likwidacji zagrożenia i usuwaniu skutków zdarzenia radiacyjnego, z potencjalnym uwzględnieniem podmiotów zewnętrznych, przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;
7)
zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;
8)
datę, od której zakładowy plan postępowania awaryjnego obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji;
9)
inne niż wymienione w pkt 1-8 informacje specyficzne dla danej jednostki organizacyjnej.
3. 
Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:
1)
sposób:
a)
monitorowania i identyfikacji zagrożeń,
b)
organizacji całodobowej służby awaryjnej;
2)
tryb:
a)
uruchamiania oraz koordynacji sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,
b)
raportowania i dokumentowania;
3)
kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;
4)
poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy;
5)
inne niż wymienione w pkt 1-4 przedsięwzięcia specyficzne dla danej jednostki organizacyjnej.
4. 
Załącznikami funkcjonalnymi planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:
1)
procedury:
a)
postępowania dla zidentyfikowanych sytuacji awaryjnych wraz z instrukcjami opisującymi sposób realizacji działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia radiacyjnego,
b)
informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego,
c)
zapewnienia pomocy medycznej osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego;
2)
opis:
a)
organizacji łączności na potrzeby realizacji zakładowego planu postępowania awaryjnego, w tym raportowania i trybu wymiany informacji,
b)
systemu monitoringu sytuacji radiacyjnej, w przypadku zdarzenia radiacyjnego, na terenie i poza terenem jednostki organizacyjnej zgodnie z programem monitoringu radiacyjnego środowiska,
c)
działań mających na celu ochronę ludności i pracowników jednostki przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;
3)
mapy i plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie jednostki organizacyjnej oraz stref planowania awaryjnego;
4)
mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy;
5)
założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;
6)
wykaz:
a)
narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym do prognozowania rozwoju sytuacji,
b)
aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie postępowania awaryjnego,
c)
dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;
7)
plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;
8)
treść informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego.
5. 
Zakładowy plan postępowania awaryjnego dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do III lub IV kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, zawiera:
1)
dane podstawowe jednostki organizacyjnej:
a)
nazwę, siedzibę, adres i numer telefonu,
b)
numer faksu lub adres e-mail,
c)
rodzaj wykonywanej działalności związanej z narażeniem wraz z kwalifikacją do kategorii zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy,
d)
numer zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem wraz z określeniem komórki organizacyjnej prowadzącej bezpośrednio tę działalność,
e)
schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej przedstawiający powiązania między komórkami i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne - z wyjątkiem działalności wykonywanej jednoosobowo i osobiście;
2)
imię, nazwisko i dane kontaktowe:
a)
kierownika jednostki organizacyjnej,
b)
osoby odpowiedzialnej za wewnętrzny nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne,
c)
inspektora ochrony radiologicznej jednostki organizacyjnej oraz numer, typ i datę obowiązywania jego uprawnień;
3)
zakres obowiązków członków ekipy awaryjnej oraz ich dane kontaktowe;
4)
dane kontaktowe organów i służb, które mogą być zaangażowane w likwidację zagrożenia i usuwanie skutków zdarzenia radiacyjnego;
5)
wykaz sprzętu awaryjnego;
6)
plan jednostki organizacyjnej zawierający:
a)
rozmieszczenie źródeł promieniowania jonizującego,
b)
drogi ewakuacji i miejsca zbiórki,
c)
miejsca:
dekontaminacji osób - w przypadku jednostek organizacyjnych wykonujących działalność, która może skutkować powstaniem skażeń promieniotwórczych,
przechowywania sprzętu awaryjnego;
7)
listę mogących potencjalnie wystąpić sytuacji awaryjnych oraz procedur postępowania awaryjnego;
8)
procedury postępowania dla zidentyfikowanych na liście, o której mowa w pkt 7, sytuacji awaryjnych wraz z załączonymi do nich instrukcjami opisującymi sposób realizacji działań mających na celu likwidację zagrożenia i usunięcie skutków zdarzenia;
9)
wskazanie kryteriów będących podstawą do uruchomienia planu postępowania awaryjnego;
10)
opis działań mających na celu ochronę ludności i pracowników jednostki organizacyjnej przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;
11)
poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy;
12)
założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego, w tym wyznaczenia poziomów odniesienia dla sytuacji narażenia istniejącego - w przypadku jednostek wykonujących działalność, która może skutkować powstaniem skażeń promieniotwórczych;
13)
plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;
14)
datę, od której zakładowy plan postępowania awaryjnego obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.
§  3. 
1. 
Wojewódzki plan postępowania awaryjnego zawiera:
1)
plan główny;
2)
zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;
3)
załączniki funkcjonalne do planu głównego.
2. 
Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1)
nazwę województwa;
2)
dane kontaktowe Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego:
a)
numer telefonu i adres,
b)
numer faksu lub adres e-mail;
3)
kategorie zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, do których są zakwalifikowane działalności wykonywane na terenie województwa lub oddziaływające na ten teren;
4)
charakterystykę terenów, na których wyznaczono strefy planowania awaryjnego, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, w tym granice tych stref, wykaz miejscowości wraz z liczbą ludności, opis zagospodarowania terenu oraz wykaz infrastruktury mającej znaczenie z punktu widzenia prowadzenia działań interwencyjnych, w szczególności infrastruktury komunikacyjnej i ujęć wody pitnej, a także opis warunków meteorologicznych;
5)
schemat blokowy obrazujący powiązania i zależności wewnętrzne między komórkami organizacyjnymi i osobami zajmującymi stanowiska właściwe w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne w urzędzie wojewódzkim oraz ich relacje z zewnętrznymi podmiotami właściwymi w tym zakresie;
6)
imię, nazwisko oraz dane kontaktowe:
a)
wojewody,
b)
osoby odpowiedzialnej za nadzór nad realizacją zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne;
7)
dane kontaktowe do organów i służb zaangażowanych w realizację planu;
8)
wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie publiczne, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86e ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka i mapy zagrożeń;
9)
zadania podmiotów uczestniczących w reagowaniu na zdarzenia radiacyjne przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;
10)
zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;
11)
datę, od której plan obowiązuje, oraz częstotliwość jego aktualizacji, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.
3. 
Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:
1)
wskazanie sposobu monitorowania i identyfikacji zagrożeń;
2)
tryb:
a)
uruchamiania oraz koordynacji sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,
b)
raportowania i dokumentowania;
3)
kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;
4)
organizację współpracy z podmiotami ratownictwa, pomocy medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej;
5)
poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy.
4. 
Załącznikami funkcjonalnymi do planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:
1)
procedury i instrukcje postępowania dla zidentyfikowanych sytuacji awaryjnych oraz realizacji zadań z zakresu reagowania na zdarzenie radiacyjne, w tym wprowadzania działań interwencyjnych, w szczególności na terenie stref planowania awaryjnego oraz w sytuacji konieczności rozszerzenia działań interwencyjnych poza obszar tych stref;
2)
procedura wydawania preparatów ze stabilnym jodem;
3)
opis:
a)
organizacji:
łączności na potrzeby realizacji wojewódzkiego planu postępowania awaryjnego,
systemu ostrzegania i alarmowania, w tym sposobów powiadamiania ludności o zagrożeniu,
ratownictwa, pomocy medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej,
b)
działań mających na celu ochronę ludności przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;
4)
mapy i plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie stref planowania awaryjnego;
5)
procedura informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego;
6)
mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy, na terenie województwa, z zaznaczeniem miejsc tymczasowego pobytu dla osób ewakuowanych ze stref planowania awaryjnego, miejsc dekontaminacji, dróg ewakuacyjnych, szpitali, istotnych obiektów, w których przebywają większe grupy ludzi, w szczególności szkół, przedszkoli, domów opieki, hoteli, zakładów karnych;
7)
założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;
8)
wykaz:
a)
narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym prognozowania rozwoju sytuacji,
b)
jednostek ochrony zdrowia przygotowanych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego, w szczególności jednostek ochrony zdrowia, o których mowa w art. 86q ust. 1 ustawy,
c)
aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie,
d)
dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;
9)
plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;
10)
treść informacji wyprzedzającej dla ludności na wypadek zdarzenia radiacyjnego;
11)
zakładowe plany postępowania awaryjnego jednostek organizacyjnych wykonujących na terenie województwa działalność zaliczoną do I i II kategorii zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy.
§  4. 
1. 
Krajowy plan postępowania awaryjnego zawiera:
1)
plan główny;
2)
zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego;
3)
załączniki funkcjonalne do planu głównego.
2. 
Plan główny, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera:
1)
dane podstawowe:
a)
kategorie zagrożeń, o których mowa w załączniku nr 5 do ustawy, do których są zakwalifikowane działalności wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub oddziaływające na to terytorium, w szczególności zakwalifikowane do kategorii V zgodnie z załącznikiem nr 5 do ustawy, dla których potencjalne sytuacje awaryjne mogą powodować zagrożenie o zasięgu krajowym,
b)
wykaz i dane kontaktowe organów i służb właściwych w zakresie przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne na poziomie krajowym, z uwzględnieniem osób zajmujących w tych organach i służbach stanowiska właściwe w tym zakresie;
2)
dane kontaktowe:
a)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych i komórki organizacyjnej w urzędzie go obsługującym odpowiedzialnej za realizację zadań z zakresu przygotowania i reagowania na zdarzenia radiacyjne na poziomie krajowym,
b)
organów i służb zaangażowanych w realizację planu;
3)
wykaz i charakterystykę potencjalnych sytuacji awaryjnych mogących powodować zagrożenie publiczne o zasięgu krajowym, oparte na wnioskach z analizy zagrożeń dokonywanej na podstawie art. 86f ust. 2 ustawy, w tym ocenę ryzyka ich wystąpienia, mapy ryzyka i mapy zagrożeń;
4)
zadania podmiotów uczestniczących w reagowaniu na zdarzenia radiacyjne przedstawione w formie siatki bezpieczeństwa;
5)
zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacji zdarzenia radiacyjnego;
6)
datę obowiązywania oraz częstotliwość aktualizacji krajowego planu postępowania awaryjnego, w tym aktualizacji procedur i instrukcji.
3. 
Zespół przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, obejmuje:
1)
sposób:
a)
monitorowania i identyfikacji zagrożeń,
b)
współpracy z krajami sąsiadującymi oraz organizacjami międzynarodowymi;
2)
tryb:
a)
uruchamiania i koordynacji niezbędnych sił i środków uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek zdarzenia radiacyjnego,
b)
raportowania i dokumentowania;
3)
kryteria będące podstawą podjęcia decyzji o uruchomieniu lub zakończeniu działań interwencyjnych;
4)
poziomy odniesienia dla sytuacji zdarzenia radiacyjnego, o których mowa w art. 20 ust. 2-4 i art. 83e ust. 2-4 ustawy.
4. 
Załącznikami funkcjonalnymi do planu głównego, o których mowa w ust. 1 pkt 3, są:
1)
procedury i instrukcje realizacji zadań z zakresu reagowania na zdarzenie radiacyjne, w tym wprowadzenia działań interwencyjnych;
2)
procedura:
a)
wydawania tabletek ze stabilnym jodem,
b)
informowania ludności o zagrożeniu i sposobach postępowania w przypadku zdarzenia radiacyjnego;
3)
opis:
a)
organizacji:
łączności na potrzeby realizacji krajowego planu postępowania awaryjnego,
systemu ostrzegania i alarmowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym sposobów powiadamiania ludności o zagrożeniu,
b)
działań mających na celu ochronę ludności przed promieniowaniem jonizującym, zoptymalizowanych dla poszczególnych scenariuszy awaryjnych;
4)
plany systemu powiadamiania alarmowego i ostrzegania na terenie stref planowania awaryjnego;
5)
mapy stref, o których mowa w art. 86l ust. 1 ustawy, oraz mapy dystansów, o których mowa w art. 86n ust. 1 ustawy;
6)
założenia do strategii zarządzania sytuacją narażenia istniejącego;
7)
wykaz:
a)
narzędzi wykorzystywanych do oceny zagrożenia, w tym prognozowania rozwoju sytuacji radiacyjnej,
b)
jednostek ochrony zdrowia przygotowanych do udzielenia pomocy osobom poszkodowanym w wyniku zdarzenia radiacyjnego, w szczególności jednostek ochrony zdrowia, o których mowa w art. 86q ust. 1 ustawy,
c)
aktów prawnych, umów i porozumień, związanych z realizacją zadań zawartych w planie,
d)
dokumentów powiązanych z planem postępowania awaryjnego;
8)
plan ćwiczeń i szkoleń w zakresie reagowania na zdarzenia radiacyjne, o którym mowa w art. 86i ust. 2 pkt 12 ustawy;
9)
zakładowe i wojewódzkie plany postępowania awaryjnego właściwe dla jednostek organizacyjnych wykonujących działalność zakwalifikowaną do kategorii I zagrożeń, o której mowa w załączniku nr 5 do ustawy, prowadzących działalność na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  5. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę Rady 2013/59/Euratom z dnia 5 grudnia 2013 r. ustanawiającą podstawowe normy bezpieczeństwa w celu ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z narażenia na działanie promieniowania jonizującego oraz uchylającą dyrektywy 89/618/Euratom, 90/641/Euratom, 96/29/Euratom, 97/43/Euratom i 2003/122/Euratom (Dz. Urz. UE L 13 z 17.01.2014, str. 1, Dz. Urz. UE L 72 z 17.03.2016, str. 69, Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2019, str. 128 oraz Dz. Urz. UE L 324 z 13.12.2019, str. 80) oraz dyrektywę Rady 2009/71/Euratom z dnia 25 czerwca 2009 r. ustanawiającą wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych (Dz. Urz. UE L 172 z 02.07.2009, str. 18, Dz. Urz. UE L 260 z 03.10.2009, str. 40 oraz Dz. Urz. UE L 219 z 25.07.2014, str. 42).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie planów postępowania awaryjnego w przypadku zdarzeń radiacyjnych (Dz. U. poz. 169 oraz z 2007 r. poz. 912), które utraciło moc z dniem 23 września 2019 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz ustawy o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. poz. 1593 oraz z 2020 r. poz. 284).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024