Wysokość kar pieniężnych za poważne naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 26 sierpnia 2015 r.
w sprawie wysokości kar pieniężnych za poważne naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa

Na podstawie art. 126 ust. 3 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim (Dz. U. z 2015 r. poz. 222) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Wysokość kar pieniężnych za poważne naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa w przypadku popełnienia poważnego naruszenia co najmniej dwukrotnie i nie więcej niż czterokrotnie w okresie 5 kolejnych lat wynosi:
1)
ośmiokrotność wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia za:
a)
niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz. Urz. UE L 343 z 22.12.2009, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1224/2009",
b) 2
 niedokonanie uprzedniego powiadomienia, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiającego wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (Dz. Urz. UE L 191 z 15.07.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 2016/1139";
2)
dziewięciokrotność wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia za:
a)
niewpisanie danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej,
b)
wpisanie nieprawdziwych danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej,
c)
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu narzędzi połowowych, których używanie jest w danym okresie lub na określonym obszarze zabronione,
d)
przekroczenie kwot połowowych określonych gatunków organizmów morskich wpisanych w specjalnym zezwoleniu połowowym,
e)
prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które nie przekroczyły ustanowionych dla nich wymiarów ochronnych, wprowadzenie ich na pokład statku rybackiego lub dokonywanie przeładunku lub wyładunku takich organizmów morskich, z wyłączeniem organizmów morskich gatunków objętych obowiązkiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 22, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1380/2013",
f)
prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które znajdują się w ustanowionych dla nich okresach ochronnych,
g)
naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim, zwanej dalej "ustawą", polegające na niewprowadzeniu na pokład statku rybackiego lub na wyrzuceniu za burtę statku rybackiego określonych gatunków organizmów morskich wbrew obowiązkowi wprowadzenia i zatrzymania ich na pokładzie statku rybackiego określonemu w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/2013;
3)
dziesięciokrotność wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia za:
a)
nieprzekazywanie podczas wykonywania rybołówstwa komercyjnego informacji, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiającego szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa (Dz. Urz. UE L 112 z 30.04.2011, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 404/2011", za pomocą urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego albo w sposób określony w art. 25 ust. 1 tego rozporządzenia,
b) 3
 nieprzekazanie dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej Głównemu Inspektorowi Rybołówstwa Morskiego albo nieprzekazanie danych z dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej do Centrum Monitorowania Rybołówstwa - w przypadku prowadzenia dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej w postaci elektronicznej,
c) 4
 nieprzekazanie Głównemu Inspektorowi Rybołówstwa Morskiego dokumentu sprzedaży - w przypadku, o którym mowa w art. 90 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1224/2009,
d)
prowadzenie ukierunkowanych połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, dla którego obowiązuje zakaz takich połowów,
e)
prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, którego ogólna kwota połowowa została wyczerpana lub dla którego obowiązuje zakaz połowów;
4)
jedenastokrotność wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia za:
a)
naruszenie, o którym mowa w art. 123 ustawy,
b)
naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. a ustawy,
c)
naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. b ustawy,
d)
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku nieposiadającego przynależności państwowej,
e)
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku rybackiego, którego moc głównego silnika przekracza moc wpisaną w licencji połowowej wydanej na ten statek rybacki,
f)
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego bez urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1224/2009,
g)
utrudnianie inspektorom rybołówstwa morskiego wykonywania czynności kontrolnych lub inspekcji podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań wynikających z przepisów o rybołówstwie morskim,
h)
utrudnianie pracy obserwatorom kontroli, o których mowa w art. 73 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/2009, podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań,
i)
naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. j rozporządzenia Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiającego wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylającego rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz. Urz. UE L 286 z 29.10.2008, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1005/2008",
j)
dokonanie wwozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku połowów nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych lub obrót takimi produktami,
k)
naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. g albo w art. 42 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1005/2008,
l)
niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 1005/2008.
2. 
Wysokość kar pieniężnych za poważne naruszenia przepisów wspólnej polityki rybołówstwa w przypadku popełnienia poważnego naruszenia co najmniej pięciokrotnie w okresie 5 kolejnych lat wynosi:
1)
dwunastokrotność wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia za:
a)
niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/2009,
b) 5
 niedokonanie uprzedniego powiadomienia, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia nr 2016/1139;
2)
trzynastokrotność wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia za:
a)
niewpisanie danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej,
b)
wpisanie nieprawdziwych danych do dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej,
c)
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu narzędzi połowowych, których używanie jest w danym okresie lub na określonym obszarze zabronione,
d)
przekroczenie kwot połowowych określonych gatunków organizmów morskich wpisanych w specjalnym zezwoleniu połowowym,
e)
prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które nie przekroczyły ustanowionych dla nich wymiarów ochronnych, wprowadzenie ich na pokład statku rybackiego lub dokonywanie przeładunku lub wyładunku takich organizmów morskich, z wyłączeniem organizmów morskich gatunków objętych obowiązkiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/2013,
f)
prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunków organizmów morskich, które znajdują się w ustanowionych dla nich okresach ochronnych,
g)
naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 3 lit. a ustawy, polegające na niewprowadzeniu na pokład statku rybackiego lub na wyrzuceniu za burtę statku rybackiego określonych gatunków organizmów morskich wbrew obowiązkowi wprowadzenia i zatrzymania ich na pokładzie statku rybackiego określonemu w art. 15 ust. 1 rozporządzenia nr 1380/2013;
3)
czternastokrotność wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia za:
a)
nieprzekazywanie, podczas wykonywania rybołówstwa komercyjnego, informacji, o których mowa w art. 19 ust. 1 rozporządzenia nr 404/2011, za pomocą urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego albo w sposób określony w art. 25 ust. 1 tego rozporządzenia,
b) 6
 nieprzekazanie dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej Głównemu Inspektorowi Rybołówstwa Morskiego albo nieprzekazanie danych z dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej do Centrum Monitorowania Rybołówstwa - w przypadku prowadzenia dziennika połowowego lub deklaracji przeładunkowej, lub deklaracji wyładunkowej w postaci elektronicznej,
c) 7
 nieprzekazanie Głównemu Inspektorowi Rybołówstwa Morskiego dokumentu sprzedaży - w przypadku, o którym mowa w art. 90 ust. 1 lit. a rozporządzenia nr 1224/2009,
d)
prowadzenie ukierunkowanych połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, dla którego obowiązuje zakaz takich połowów,
e)
prowadzenie połowów w ramach wykonywania rybołówstwa komercyjnego gatunku organizmów morskich, którego ogólna kwota połowowa została wyczerpana lub dla którego obowiązuje zakaz połowów;
4)
piętnastokrotność wartości produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku popełnienia poważnego naruszenia za:
a)
naruszenie, o którym mowa w art. 123 ustawy,
b)
naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. a ustawy,
c)
naruszenie, o którym mowa w art. 124 pkt 1 lit. b ustawy,
d)
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku nieposiadającego przynależności państwowej,
e)
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego przy użyciu statku rybackiego, którego moc głównego silnika przekracza moc wpisaną w licencji połowowej wydanej na ten statek rybacki,
f)
wykonywanie rybołówstwa komercyjnego bez urządzenia umożliwiającego satelitarne monitorowanie lokalizacji statku rybackiego wbrew obowiązkowi, o którym mowa w art. 9 ust. 2 rozporządzenia nr 1224/2009,
g)
utrudnianie inspektorom rybołówstwa morskiego wykonywania czynności kontrolnych lub inspekcji podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań wynikających z przepisów o rybołówstwie morskim,
h)
utrudnianie pracy obserwatorom kontroli, o których mowa w art. 73 ust. 1 rozporządzenia nr 1224/2009, podczas wykonywania ich obowiązków lub zadań,
i)
naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. j rozporządzenia nr 1005/2008,
j)
dokonanie wwozu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej produktów rybołówstwa pozyskanych w wyniku połowów nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych lub obrót takimi produktami,
k)
naruszenie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 lit. g albo w art. 42 ust. 1 lit. c rozporządzenia nr 1005/2008,
l)
niedokonanie powiadomienia, o którym mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 1005/2008.
§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rybołówstwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 września 2014 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1261).
2 § 1 ust. 1 pkt 1 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U.2018.2460) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
3 § 1 ust. 1 pkt 3 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U.2018.2460) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
4 § 1 ust. 1 pkt 3 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U.2018.2460) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
5 § 1 ust. 2 pkt 1 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U.2018.2460) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
6 § 1 ust. 2 pkt 3 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U.2018.2460) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.
7 § 1 ust. 2 pkt 3 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2018 r. (Dz.U.2018.2460) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2019 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024