Przepisy ogólne
Szczegółowe warunki i sposób transportu zwierząt kopytnych
Szczegółowe warunki i sposób transportu innych zwierząt
Maksymalny czas podróży zwierząt kopytnych, częstotliwość i czas trwania obowiązkowych postojów (przerw w podróży)
Sposób postępowania ze zwierzętami, które zachorowały lub padły w czasie transportu
Zasady tworzenia i funkcjonowania punktów etapowych
Przepisy końcowe
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165 i Nr 141, poz. 1359).
2) Rozporządzenie transponuje postanowienia dyrektywy 91/628/EWG z dnia 19 listopada 1991 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i zmieniającej dyrektywy 90/425/EWG oraz 91/496/EWG (Dz. Urz. WE L 109 z 6.5.2000, str. 29, ze zmianą: Dz. Urz. WE L 310 z 28.11.2001, str. 19).
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 29, poz. 320, Nr 123, poz. 1350 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450, Nr 122, poz. 1144 i Nr 165, poz. 1590.
4) Ze zmianą Dz. Urz. UE L 151 z 19.6.2003, str. 21.
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 czerwca 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad i warunków transportu zwierząt (Dz. U. Nr 86, poz. 552), które na podstawie art. 6 ustawy z dnia 6 czerwca 2002 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt (Dz. U. Nr 135, poz. 1141) utraciło moc z dniem 29 września 2003 r.
WIELKOŚĆ POWIERZCHNI ŁADOWNEJ W ŚRODKU TRANSPORTU DLA POSZCZEGÓLNYCH GATUNKÓW I PRZEDZIAŁÓW WIEKOWYCH ZWIERZĄT
Zwierzęta koniowate
| Dorosłe konie | 1,75 m2(0,7 x 2,5 m)*) |
| Młode konie (6-24 miesięcy) (dla podróży do 48 godzin) | 1,2 m2 (0,6 x 2 m) |
| Młode konie (6-24 miesięcy) (dla podróży ponad 48 godzin) | 2,4 m2 (1,2 x 2 m) |
| Kucyki (poniżej 144 cm) | 1 m2 (0,6 x 1,8 m) |
| Źrebięta (0-6 miesięcy) | 1,4 m2 (1 x 1,4 m) |
*) Standardowa szerokość wagonu do wykorzystania to 2,6 do 2,7 m.
Podczas długich podróży źrebiętom i młodym koniom zapewnia się możliwość leżenia.
Te dane liczbowe mogą różnić się maksymalnie o 10 % w odniesieniu do dorosłych koni i kucyków oraz o 20 % w odniesieniu do młodych koni oraz źrebiąt, w zależności nie tylko od masy oraz rozmiarów, ale także od warunków fizycznych, warunków meteorologicznych oraz przewidywanego czasu podróży.
Transport drogowy
| Dorosłe konie | 1,75 m2(0,7 x 2,5 m)*) |
| Młode konie (6-24 miesięcy) (dla podróży do 48 godzin) | 1,2 m2 (0,6 x 2 m) |
| Młode konie (6-24 miesięcy) (dla podróży ponad 48 godzin) | 2,4 m2 (1,2 x 2 m) |
| Kucyki (poniżej 144 cm) | 1 m2 (0,6 x 1,8 m) |
| Źrebięta (0-6 miesięcy) | 1,4 m2 (1 x 1,4 m) |
Podczas długich podróży źrebiętom i młodym koniom zapewnia się możliwość leżenia.
*) Te dane liczbowe mogą różnić się maksymalnie o 10 % w odniesieniu do dorosłych koni i kucyków oraz o 20 % w odniesieniu do młodych koni oraz źrebiąt, w zależności nie tylko od masy oraz rozmiarów, ale także od warunków fizycznych, warunków meteorologicznych oraz przewidywanego czasu podróży.
Transport drogą powietrzną
Gęstość załadunku koni w stosunku do powierzchni
| do 100 kg | 0,42 m2 |
| 100-200 kg | 0,66 m2 |
| 200-300 kg | 0,87 m2 |
| 300-400 kg | 1,04 m2 |
| 400-500 kg | 1,19 m2 |
| 500-600 kg | 1,34 m2 |
| 600-700 kg | 1,51 m2 |
| 700-800 kg | 1,73 m2 |
Transport drogą morską i śródlądową
| Waga żywa w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| 200/300 | 0,90/1,175 |
| 300/400 | 1,175/1,45 |
| 400/500 | 1,45/1,725 |
| 500/600 | 1,725/2 |
| 600/700 | 2/2,25 |
Zwierzęta różnych gatunków bydła
| Kategoria | Przybliżona waga w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| Małe cielęta | 55 | 0,30 do 0,40 |
| Cielęta średnie | 110 | 0,40 do 0,70 |
| Duże cielęta | 200 | 0,70 do 0,95 |
| Średniej wielkości bydło | 325 | 0,95 do 1,30 |
| Duże bydło | 550 | 1,30 do 1,60 |
| Bardzo duże bydło | powyżej 700 | powyżej 1,60 |
Te dane liczbowe mogą różnić się w zależności nie tylko od masy oraz rozmiarów zwierzęcia, ale także od ich warunków fizycznych, warunków meteorologicznych w czasie transportu oraz przewidywanego czasu podróży.
Transport drogowy
| Kategoria | Przybliżona waga w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| Małe cielęta | 50 | 0,30 do 0,40 |
| Cielęta średnie | 110 | 0,40 do 0,70 |
| Duże cielęta | 200 | 0,70 do 0,95 |
| Średniej wielkości bydło | 325 | 0,95 do 1,30 |
| Duże bydło | 550 | 1,30 do 1,60 |
| Bardzo duże bydło | powyżej 700 | powyżej 1,60 |
Te dane liczbowe mogą różnić się w zależności nie tylko od masy oraz rozmiarów zwierzęcia, ale także od ich warunków fizycznych, warunków meteorologicznych oraz przewidywanego czasu podróży.
Transport drogą powietrzną
| Kategoria | Przybliżona waga w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| Cielęta | 50 | 0,23 |
| 70 | 0,28 | |
| Bydło | 300 | 0,84 |
| 500 | 1,27 |
Transport drogą morską i śródlądową
| Waga żywa w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| 200/300 | 0,81/1,0575 |
| 300/400 | 1,0575/1,305 |
| 400/500 | 1,305/1,5525 |
| 500/600 | 1,5525/1,8 |
| 600/700 | 1,8/2,025 |
Zwierzętom w ciąży zapewnia się 10 % więcej przestrzeni.
Owce i kozy
| Kategoria | Waga w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| Ostrzyżone owce | do 55 | od 0,20 do 0,30 |
| powyżej 55 | powyżej 0,30 | |
| Nieostrzyżone owce | do 55 | od 0,30 do 0,40 |
| powyżej 55 | powyżej 0,40 | |
| Owce w zaawansowanej ciąży | do 55 | od 0,40 do 0,50 |
| powyżej 55 | powyżej 0,50 | |
| Kozy | do 35 | od 0,20 do 0,30 |
| od 35 do 55 | od 0,30 do 0,40 | |
| powyżej 55 | od 0,40 do 0,75 | |
| Kozy w zaawansowanej ciąży | do 55 | od 0,40 do 0,50 |
| powyżej 55 | powyżej 0,50 |
Powierzchnia określona w tabeli może różnić się zależnie od rasy, wielkości, kondycji fizycznej oraz długości runa, jak również od warunków meteorologicznych oraz czasu trwania podróży.
Transport drogowy
| Kategoria | Waga w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| Ostrzyżone owce oraz jagnięta o masie 26 kg lub większej |
do 55 powyżej 55 |
od 0,20 do 0,30 powyżej 0,30 |
| Nieostrzyżone owce |
do 55 powyżej 55 |
od 0,30 do 0,40 powyżej 0,40 |
| Owce w zaawansowanej ciąży |
do 55 powyżej 55 |
od 0,40 do 0,50 powyżej 0,50 |
| do 35 | od 0,20 do 0,30 | |
| Kozy | od 35 do 55 | od 0,30 do 0,40 |
| powyżej 55 | od 0,40 do 0,75 | |
| Kozy w zaawansowanej ciąży |
do 55 powyżej 55 |
od 0,40 do 0,50 powyżej 0,50 |
Powierzchnia określona w tabeli może różnić się zależnie od rasy, wielkości, kondycji fizycznej oraz długości runa, jak również od warunków meteorologicznych oraz czasu trwania podróży, np. dla małych jagniąt może być przewidziana powierzchnia poniżej 0,2 m2.
Transport drogą powietrzną
Gęstość załadunku dla owiec i kóz w stosunku do powierzchni:
| Średnia waga w kg | Powierzchnia na owcę/kozę (w m2) |
| 25 | 0,20 |
| 50 | 0,30 |
| 75 | 0,40 |
Transport drogą morską i śródlądową
| Waga żywa w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| 20/30 | 0,24/0,265 |
| 30/40 | 0,265/0,29 |
| 40/50 | 0,29/0,315 |
| 50/60 | 0,315/0,34 |
| 60/70 | 0,34/0,39 |
Świnie
Wszystkie świnie muszą przynajmniej mieć możliwość leżenia oraz stania w ich naturalnej pozycji.
W celu spełnienia tych minimalnych wymagań gęstość załadunku dla świń o wadze około 100 kg nie powinna przekraczać 235 kg/m2.
Rasa, wielkość oraz warunki fizyczne mogą wskazywać, że wymagana minimalna powierzchnia, podana powyżej, powinna zostać powiększona. Maksymalny wzrost o 20 % może także być wymagany w zależności od warunków meteorologicznych oraz czasu trwania podróży.
Transport drogą powietrzną
Gęstość załadunku powinna być względnie wysoka, aby uniemożliwić zranienia przy starcie i lądowaniu oraz przy występowaniu turbulencji, jednakże wszystkie zwierzęta powinny mieć możliwość położenia się. Klimat, całkowity czas podróży oraz godzina przybycia na miejsce powinny być wzięte pod uwagę przy decydowaniu o gęstości załadunku.
| Średnia waga w kg | Powierzchnia w m2/świnię |
| 15 | 0,13 |
| 25 | 0,15 |
| 50 | 0,35 |
| 100 | 0,51 |
Transport drogą morską i śródlądową
| Waga żywa w kg | Powierzchnia w m2/zwierzę |
| 10 lub mniej | 0,20 |
| 20 | 0,28 |
| 45 | 0,37 |
| 70 | 0,60 |
| 100 | 0,85 |
| 140 | 0,95 |
| 180 | 1,10 |
| 270 | 1,50 |
Drób
| Kategoria | Przestrzeń |
| Kurczęta jednodniowe | 21-25 cm2/kurczę |
| Drób ważący mniej niż 1,6 kg | od 180 do 200 cm2/kg |
| Drób ważący 1,6 kg i więcej, ale mniej niż 3 kg | 160 cm2/kg |
| Drób ważący 3 kg i więcej, ale mniej niż 5 kg | 115 cm2/kg |
| Drób ważący 5 kg i więcej | 105 cm2/kg |
Wartości te mogą się różnić w zależności nie tylko od wagi i wielkości ptaków, ale także od ich kondycji fizycznej, warunków meteorologicznych oraz przewidywanego czasu podróży.
|
(1) TRANSPORTUJĄCY (nazwisko, adres, nazwa handlowa) PODPIS TRANSPORTUJĄCEGO (a) |
(2) ŚRODKI TRANSPORTU NR REJESTRACYJNY LUB IDENTYFIKACYJNY (a) |
||||
|
(3) GATUNEK ZWIERZĄT ILOŚĆ MIEJSCE WYSYŁKI MIEJSCE I KRAJ PRZEZNACZENIA (a) |
(4) PLAN PODRÓŻY PRZEWIDYWANY CZAS PODRÓŻY (a) |
||||
|
(5) NUMER(Y) ŚWIADECTW(A) ZDROWIA LUB TOWARZYSZĄCEGO(YCH) DOKUMENTU(ÓW) (a) |
(6) PIECZĘĆ LEKARZA WETERYNARII MIEJSCA WYSYŁKI (b) |
(7) PIECZĘĆ LEKARZA WETERYNARII PUNKTU(ÓW) ETAPOWEGO(YCH) (b) |
|||
|
(8) DATA I GODZINA WYSYŁKI (a) |
(9) NAZWISKO OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA TRANSPORT PODCZAS PODRÓŻY (c) |
(10) PIECZĘĆ WŁAŚCIWEJ WŁADZY PUNKTU WYJŚCIA LUB ZATWIERDZONEGO PUNKTU PRZEKROCZENIA (d) |
|||
|
(11) PLANOWANE PUNKTY ETAPOWE LUB TRANSFEROWE (a) |
(12) FAKTYCZNE PUNKTY ETAPOWE LUB TRANSFEROWE (c oraz e) |
||||
| (13) MIEJSCE I ADRES | (14) DATA I GODZINA | (15) DŁUGOŚĆ POSTOJU | (16) POWÓD | (17) MIEJSCE I ADRES | (18) DATA I GODZINA |
| (i) | |||||
| (ii) | |||||
| (iii) | |||||
| (iv) | |||||
| (v) | |||||
| (vi) | |||||
|
(19) (a) Do wypełnienia przez transportującego przed wysyłką (b) Do wypełnienia przez właściwego lekarza weterynarii (c) Do wypełnienia przez transportującego podczas podróży (d) Do wypełnienia przez właściwe władze punktu wyjścia lub zatwierdzonego punktu przekroczenia (e) Do wypełnienia przez transportującego po podróży |
(20) PODPIS OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA TRANSPORT PODCZAS PODRÓŻY (e) |
(21) Data i godzina przybycia do miejsca przeznaczenia (e) |
|||
|
(22) UWAGI: (b lub e) | |||||
WYMAGANIA, KTÓRE MUSZĄ BYĆ SPEŁNIONE W ŚRODKACH TRANSPORTU DROGOWEGO, PRZEZNACZONEGO DO PRZEWOZU ZWIERZĄT KOPYTNYCH, JEŻELI CZAS PODRÓŻY PRZEKRACZA 8 GODZIN
Ściółka
a) gwarantuje zwierzętom komfort, a jej ilość jest uzależniona od gatunku i ilości transportowanych zwierząt, czasu podróży oraz pogody,
b) zapewnia wystarczające wchłanianie i rozproszanie moczu i kału zwierząt.
Pasza
a) używany do podróży pojazd musi przewozić wystarczającą ilość odpowiedniej paszy, zależną od wymagań pokarmowych przewożonych zwierząt, w czasie danej podróży,
b) w czasie podróży pasze muszą być zabezpieczone przed złą pogodą oraz przed zanieczyszczeniami, takimi jak kurz, paliwo i wydalane gazy spalinowe, a także przed zanieczyszczeniem moczem i kałem zwierząt,
c) w przypadkach kiedy wymagane jest specjalne wyposażenie (koryta, pojemniki lub wszelkie inne odpowiednie przedmioty służące do zadawania paszy) używane do karmienia zwierząt - powinno ono być przewożone w pojeździe, nadawać się do tego celu, zostać oczyszczone przed i po jego użyciu oraz odkażane po każdej podróży,
d) jeżeli do karmienia jest używane opisane powyżej wyposażenie, to musi być ono tak zaprojektowane, aby nie raniło zwierząt, a także musi być wyposażone w uchwyty do przymocowania do pewnych części pojazdu, aby zapobiec jego przewróceniu; w czasie ruchu pojazdu, kiedy wyposażenie to nie jest używane, musi ono być przechowywane w pomieszczeniu pojazdu odseparowanym od zwierząt.
Dostęp
Wentylacja
- planowaną podróż i czas jej trwania,
- budowę używanego pojazdu (zamknięty lub otwarty),
- temperaturę wewnątrz pojazdu i temperaturę zewnętrzną wynikającą ze zmiennych warunków atmosferycznych, które mogą wystąpić podczas planowanej podróży,
- specyficzne potrzeby fizjologiczne różnych gatunków i rodzajów transportowanych zwierząt,
- gęstość załadunku oraz przestrzeń ponad powierzchnią dostępną dla zwierząt.
System musi być także zaprojektowany w taki sposób, że:
- może być używany zawsze, kiedy zwierzęta znajdują się w pojeździe, czy to w czasie postoju, czy też w czasie jego poruszania się,
- zapewnia sprawny obieg czystego powietrza.
W tym celu przewoźnicy muszą zapewnić:
- wymuszony system wentylacyjny lub
- system wentylacyjny, który zapewnia, że w pojeździe może być utrzymywany zakres temperatur od 5 °C do 30 °C, dla wszystkich zwierząt, z tolerancją +5 °C w zależności od temperatury panującej na zewnątrz pojazdu; system ten musi być wyposażony w odpowiednie urządzenia do jego monitorowania.
Możliwość wyboru pomiędzy dwoma tymi systemami nie może naruszać zasady wolnego poruszania się zwierząt.
Przegrody
b) przegrody te muszą być tak skonstruowane, że można ustawiać je w zmiennych pozycjach, umożliwiając tworzenie różnej wielkości przedziałów, w zależności od rodzaju, wielkości i ilości przewożonych zwierząt.
Zaopatrzenie w wodę
b) pojazd musi być wyposażony w umocowane na stałe lub przenośne urządzenia do pojenia zwierząt znajdujących się w pojeździe, odpowiednie dla różnych gatunków zwierząt, np. koryta, miski lub smoczki; urządzenia te muszą być skonstruowane w taki sposób, aby zwierzęta nie raniły się,
c) z zastrzeżeniem lit. a i b, pojazdy transportujące trzodę chlewną, w zależności od swojej pojemności, ilości transportowanych zwierząt i planowanych postojów w czasie podróży, powinny być wyposażone w jeden lub więcej zbiorników wody, o wystarczającej pojemności, tak aby zwierzęta mogły pić wodę w czasie podróży; takie zbiorniki wody muszą być skonstruowane w taki sposób, aby mogły one być opróżniane i czyszczone po każdej podróży oraz być wyposażone w system pozwalający na kontrolę poziomu wody, aby umożliwić jej uzupełnianie w dogodnym momencie w czasie samej podróży; muszą one być dołączone do wyposażenia służącego do picia wody przez zwierzęta znajdujące się w przedziałach i utrzymywane w sprawności, aby trzoda chlewna miała cały czas dostęp do wody; dodatkowo, równolegle z systemem wspomnianym powyżej, może być używany system do zraszania świń w celu ich nawilżania.
WYMAGANIA DLA PUNKTÓW ETAPOWYCH
Środki higieny i sanitarne
a) posiadać odpowiedni sprzęt do czyszczenia i dezynfekcji wszystkich budynków, pomieszczeń, wyposażenia i pojazdów,
b) być zbudowany z materiałów łatwych do czyszczenia i dezynfekcji,
c) być oczyszczony i dezynfekowany przed i po każdym jego użyciu, zgodnie z wymaganiami urzędowego lekarza weterynarii.
2. Osoba odpowiedzialna za punkt etapowy powinna zapewnić czysty sprzęt i odzież ochronną, do użytku wyłącznie przez osoby wchodzące na teren punktu etapowego, oraz sprzęt i wyposażenie do czyszczenia i dezynfekcji tych przedmiotów.
3. Ściółka powinna być usuwana po każdym zabraniu partii zwierząt z pomieszczeń punktu, a po przeprowadzeniu czynności oczyszczania i dezynfekcji, o których mowa w pkt 1 lit. c, powinno się wyłożyć świeżą ściółkę.
4. Punkty etapowe powinny być całkowicie wolne od zwierząt, na okres czasu nie krótszy niż 24 godziny, po ich użytkowaniu przez maksimum 6 dni, po przeprowadzeniu czynności oczyszczania i dezynfekcji, a także przed wprowadzeniem nowej partii zwierząt.
Konstrukcja i wyposażenie
Wszystkie punkty etapowe powinny być wyposażone na stałe w wystarczającą ilość przenośnych lub stałych ramp, skonstruowanych i używanych w sposób, który umożliwi zwierzętom wchodzenie i schodzenie, w czasie wyładunku i załadunku, po pochyłościach nieprzekraczających 20°.
2. Wszystkie pomieszczenia wykorzystywane do przetrzymywania zwierząt w punktach etapowych powinny:
a) posiadać powierzchnię podłogi, która zminimalizuje ryzyko poślizgnięcia się i nie spowoduje zranienia zwierząt,
b) być zadaszone i odpowiednio osłonięte z boków, aby chronić zwierzęta przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi,
c) posiadać odpowiednie pomieszczenia do przetrzymywania, dokonywania przeglądów, jeśli to konieczne również badania, karmienia i pojenia zwierząt oraz przechowywania pasz,
d) biorąc pod uwagę wielkość pomieszczeń dla zwierząt, posiadać odpowiednią wentylację i odprowadzanie ścieków w zależności od gatunków przetrzymywanych zwierząt,
e) posiadać naturalne lub sztuczne oświetlenie o natężeniu pozwalającym na badanie zwierząt w dowolnym czasie; jeśli to niezbędne, powinno być dostępne światło awaryjne,
f) posiadać sprzęt do pętania zwierząt, które należy poddać pętaniu; pętanie powinno być dokonane w taki sposób, aby nie powodowało bólu lub cierpienia zwierząt oraz nie przeszkadzało w karmieniu, pojeniu czy też kładzeniu się zwierząt,
g) w zależności od gatunków zwierząt posiadać wystarczającą przestrzeń do leżenia w tym samym czasie wszystkich zwierząt, jak również łatwy dostęp do punktów karmienia i pojenia,
h) posiadać wystarczającą ilość ściółki; ściółka powinna być trzymana w oddzielnym pomieszczeniu w ilości zależnej od potrzeb każdego gatunku lub kategorii przetrzymywanych zwierząt,
i) być skonstruowane i utrzymywane w sposób uniemożliwiający stykanie się zwierząt z ostrymi lub niebezpiecznymi obiektami czy też uszkodzoną nawierzchnią, co mogłoby spowodować zranienie.
3. Punkty etapowe powinny mieć odpowiednie pomieszczenie do osobnego przetrzymywania zwierząt chorych, zranionych lub wymagających indywidualnego nadzoru.
4. Punkty etapowe powinny mieć odpowiednie pomieszczenia dla wszystkich osób prowadzących interesy i korzystających z pomieszczeń punktów.
5. Punkty etapowe powinny mieć odpowiednie pomieszczenia i urządzenia do przechowywania i usuwania odpadków, jak również przetrzymywania padłych zwierząt, w oczekiwaniu na ich usunięcie i zniszczenie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Czynności
2. Podczas załadunku i wyładunku należy zwrócić uwagę, aby zwierząt nie straszyć, ekscytować lub źle traktować, jak również, aby zwierzęta nie przewracały się. Zwierzęta nie mogą być podnoszone lub ciągnięte za głowę, rogi, uszy, nogi, ogony lub wełnę, nie należy obchodzić się z nimi w sposób, który powoduje niepotrzebny ból czy cierpienie. Jeśli to niezbędne, zwierzęta muszą być prowadzone pojedynczo.
3. Dla poruszania się zwierząt w pomieszczeniach:
a) muszą być ustawiane przenośne przejścia uwzględniające stadne zachowania zwierząt,
b) instrumenty wykorzystywane do kierowania zwierząt mogą być wykorzystywane wyłącznie w tym celu; tak dalece, jak jest to możliwe, należy unikać zastosowania przyrządów, które wykorzystują rażenie prądem; przyrządy takie mogą być użyte w stosunku do dorosłego bydła i trzody chlewnej, które odmawiają poruszania się, pod warunkiem że porażenie nie trwa dłużej niż dwie sekundy z odpowiednimi przerwami oraz że zwierzęta mają wystarczającą ilość przestrzeni z przodu, gdzie mogą się przemieścić; takie rażenia mogą być aplikowane wyłącznie do mięśni zadu,
c) zwierzęta nie mogą być uderzane, jak też nie należy naciskać na szczególnie wrażliwe miejsca ciała; w szczególności ogony zwierząt nie mogą być zgniatane, skręcane lub łamane; nie należy też chwytać za oczodoły; zwierzęta nie mogą być uderzane pięścią lub kopane,
d) osoby obsługujące zwierzęta w punktach etapowych nie mogą być wyposażone lub używać przyrządów do poszturchiwania lub innych ostro zakończonych narzędzi; kije lub inne narzędzia przeznaczone do kierowania zwierząt mogą być użyte, ale pod warunkiem takiego ich przyłożenia do ciała zwierzęcia, które nie spowoduje zranienia lub niepotrzebnego cierpienia.
4. Zwierzęta, które przybywają po podróży przebiegającej w wysokich temperaturach i dużej wilgotności, muszą, tak szybko, jak to jest możliwe, zostać ochłodzone za pomocą odpowiednich środków.
5. Karmienie i pojenie zwierząt musi odbywać się w taki sposób, aby każde zwierzę znajdujące się w punkcie etapowym miało wystarczającą ilość czystej wody oraz odpowiednią ilość paszy, zaspokajającą jego potrzeby podczas przebywania w punkcie, jak też podczas przewidywanego czasu podróży do następnego punktu karmienia. Punkty etapowe nie mogą przyjmować zwierząt o specjalnych potrzebach żywieniowych, jak na przykład młodych cieląt wymagających płynnej karmy, jeśli nie są do tego odpowiednio wyposażone i nie mają odpowiedniego personelu.
6. Kondycja i stan zwierząt powinny być sprawdzane przez członka personelu punktu etapowego bezpośrednio po przybyciu zwierząt do tego punktu oraz przynajmniej co 12 godzin podczas pobytu zwierząt w tym punkcie etapowym.
7. Prowadzący punkt etapowy prowadzi rejestr lub bazę danych zawierające następujące informacje:
a) datę i godzinę zakończenia wyładunku oraz początek przeładunku każdej partii zwierząt,
b) datę i okres trwania usuwania zwierząt z powodów zdrowotnych, przewidzianego w części A pkt 4 niniejszego załącznika,
c) numery świadectw zdrowia dotyczące każdej partii zwierząt,
d) wszelkie niezbędne uwagi dotyczące zdrowia i dobrostanu zwierząt, a w szczególności:
- opis i ilość znalezionych martwych zwierząt w momencie ich wyładunku w punkcie etapowym lub padłych podczas ich pobytu w punkcie,
- opis i ilość zwierząt poważnie zranionych w momencie ich wyładunku w punkcie etapowym lub podczas ich pobytu w punkcie czy też nienadających się do kontynuowania podróży,
- nazwiska i adresy przewoźników i kierowców, a także numery rejestracyjne pojazdów.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2003.185.1809 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Szczegółowe warunki i sposób transportu zwierząt. |
| Data aktu: | 06/10/2003 |
| Data ogłoszenia: | 30/10/2003 |
| Data wejścia w życie: | 07/11/2003, 01/05/2004 |








