Wykonanie niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 1 czerwca 2001 r.
w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o nawozach i nawożeniu.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 26 lipca 2000 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 89, poz. 991) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy zakres badań nawozów oraz wymagania dotyczące opinii, umożliwiających stwierdzenie spełnienia warunków niezbędnych do wydania zezwolenia na wprowadzenie nawozu do obrotu,
2)
jednostki organizacyjne upoważnione do przeprowadzania badań i wydawania opinii, o których mowa w pkt 1, posiadające odpowiedni potencjał badawczy,
3)
szczegółowy zakres dokumentacji dotyczącej nawozów, niezbędnej do przeprowadzenia badań i wydania opinii,
4)
wymagania dotyczące treści instrukcji stosowania i przechowywania nawozów, niezbędnej do bezpiecznego ich stosowania,
5)
dopuszczalne rodzaje zanieczyszczeń nawozów i ich wartości, które nie stanowią zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz dla środowiska.
§  2.
1.
Badania stwierdzające przydatność nawozu do nawożenia roślin i gleb lub rekultywacji gleb, oddziaływania nawozu na zdrowie ludzi i zwierząt oraz na środowisko, spełnienia przez nawóz wymagań jakościowych oraz zawartych w nawozie dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń obejmują:
1)
badania fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne stwierdzające deklarowany w dokumentacji nawozu skład nawozu, jego parametry fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne oraz spełnienie wymogu niezawierania zanieczyszczeń powyżej dopuszczalnych wartości,
2)
badania rolnicze stwierdzające przydatność nawozu do nawożenia roślin i gleb lub rekultywacji gleb, przeprowadzane przez co najmniej jeden sezon wegetacyjny, z zastrzeżeniem ust. 2-4,
3)
badania biologiczne stwierdzające stan sanitarny nawozu organicznego oraz organiczno-mineralnego.
2.
W stosunku do nawozu mineralnego, którego skład oraz parametry fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne są takie same jak nawozu dopuszczonego do obrotu lub nie odbiegają w istotny sposób od składu oraz parametrów fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozu dopuszczonego do obrotu, przeprowadza się tylko badania fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne.
3.
W stosunku do nawozu wapniowego oraz wapniowo-magnezowego przeprowadza się tylko badania fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne.
4.
Jeżeli w wyniku badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozu mineralnego stwierdza się, że nawóz będzie przydatny do nawożenia roślin i gleb lub rekultywacji gleb, to nie obejmuje się go badaniami rolniczymi.
§  3.
1.
Jednostkami organizacyjnymi upoważnionymi do prowadzenia badań, o których mowa w § 2, i wydawania opinii na podstawie przeprowadzonych badań są:
1)
Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa z siedzibą w Puławach w zakresie:
a)
badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozów organicznych, organiczno-mineralnych, wapniowych oraz wapniowo-magnezowych,
b)
badań biologicznych oraz rolniczych nawozu przewidzianego do nawożenia upraw polowych oraz użytków zielonych,
c)
wydawania opinii dotyczącej przydatności nawozu do nawożenia roślin i gleb lub rekultywacji gleb - w stosunku do nawozu przewidzianego do stosowania w uprawach polowych oraz na użytkach zielonych,
d)
wydawania opinii dotyczącej spełniania przez nawóz organiczny, organiczno-mineralny, wapniowy oraz wapniowo-magnezowy wymagań jakościowych oraz wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w tym nawozie,
e)
wydawania opinii o oddziaływaniu nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko,
2)
Instytut Warzywnictwa z siedzibą w Skierniewicach w zakresie:
a)
badań biologicznych oraz rolniczych nawozu przewidzianego do nawożenia upraw warzywnych oraz pod osłonami (szklarnie, inspekty, namioty foliowe),
b)
wydawania opinii dotyczącej przydatności nawozu do nawożenia roślin i gleb - w stosunku do nawozu przewidzianego do stosowania w uprawach roślin warzywnych oraz pod osłonami (szklarnie, inspekty, namioty foliowe),
c)
wydawania opinii o oddziaływaniu nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko,
3)
Instytut Sadownictwa i Kwiaciarstwa z siedzibą w Skierniewicach w zakresie:
a)
badań biologicznych oraz rolniczych nawozu przewidzianego do nawożenia upraw sadowniczych, roślin ozdobnych oraz trawników,
b)
wydawania opinii dotyczącej przydatności nawozu do nawożenia roślin i gleb - w stosunku do nawozu przewidzianego do stosowania w uprawach sadowniczych, uprawach roślin ozdobnych oraz na trawnikach,
c)
wydawania opinii o oddziaływaniu nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko,
4)
Instytut Badawczy Leśnictwa z siedzibą w Warszawie w zakresie:
a)
badań biologicznych oraz rolniczych w stosunku do nawozu przewidzianego do nawożenia lasów,
b)
wydawania opinii dotyczącej przydatności nawozu do nawożenia roślin i gleb w lasach,
c)
wydawania opinii o oddziaływaniu nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko, po prawidłowym jego zastosowaniu w lasach,
5)
Instytut Nawozów Sztucznych z siedzibą w Puławach w zakresie:
a)
badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozów mineralnych,
b)
wydawania opinii dotyczącej spełniania przez nawóz mineralny wymagań jakościowych oraz wymagań dotyczących wartości dopuszczalnych zanieczyszczeń w tym nawozie,
6)
Instytut Medycyny Wsi z siedzibą w Lublinie w zakresie:
a)
badań biologicznych nawozu,
b)
wydawania opinii dotyczącej bezpośredniego oddziaływania nawozu na zdrowie ludzi - w stosunku do nawozów organicznych i organiczno-mineralnych produkowanych na bazie substancji organicznych pochodzących z odpadów komunalnych, przemysłowych oraz kompostów lub nawozów, w których składzie chemicznym występuje substancja dotychczas nieznana lub niestosowana w nawożeniu,
7)
Państwowy Instytut Weterynaryjny z siedzibą w Puławach w zakresie:
a)
badań biologicznych nawozu,
b)
wydawania opinii dotyczącej bezpośredniego oddziaływania nawozu na zdrowie zwierząt - w stosunku do nawozów organicznych oraz organiczno-mineralnych produkowanych na bazie substancji organicznych pochodzących z odpadów komunalnych, przemysłowych oraz kompostów lub nawozów, w których składzie chemicznym występuje substancja dotychczas nieznana lub niestosowana w nawożeniu,
8)
Instytut Ochrony Środowiska z siedzibą w Warszawie w zakresie:
a)
badań biologicznych oraz fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozów organicznych oraz organiczno-mineralnych,
b)
wydawania opinii dotyczącej bezpośredniego oddziaływania nawozu na środowisko - w stosunku do nawozów organicznych oraz organiczno-mineralnych produkowanych na bazie substancji organicznych pochodzących z odpadów komunalnych, przemysłowych oraz kompostów lub nawozów, w których składzie chemicznym występuje substancja dotychczas nieznana lub niestosowana w nawożeniu.
2.
Wydawanie opinii, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. e), pkt 2 lit. c), pkt 3 lit. c) i pkt 4 lit. c), nie dotyczy nawozów organicznych oraz organiczno-mineralnych produkowanych na bazie substancji organicznych pochodzących z odpadów komunalnych, przemysłowych oraz kompostów lub nawozów, w których składzie chemicznym występuje substancja dotychczas nieznana lub niestosowana w nawożeniu.
3.
Badania, o których mowa w ust. 1, mogą wykonywać jednostki akredytowane przez Polskie Centrum Badań i Certyfikacji albo Polskie Centrum Akredytacji, jeżeli zakres tych badań jest objęty akredytacją.
§  4.
1.
Opinie, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4, zawierają:
1)
nazwę, rodzaj, typ, postać nawozu, kod Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) oraz symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług,
2)
zawartość składników nawozowych,
3)
rodzaj i wartości zanieczyszczeń nawozu,
4)
ocenę nawozu stwierdzającą spełnianie przez nawóz wymagań jakościowych oraz wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości zanieczyszczeń w tych nawozach,
5)
ocenę nawozu stwierdzającą przydatność nawozu do zastosowania,
6)
informację o oddziaływaniu nawozu na zdrowie ludzi, zwierząt oraz na środowisko,
7)
informację o możliwości łącznego stosowania nawozu ze środkami ochrony roślin - w stosunku do nawozu przewidzianego do takiego stosowania,
8)
propozycję treści instrukcji stosowania i przechowywania nawozu.
2.
Opinie, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5-8, zawierają:
1)
nazwę, rodzaj, typ, postać nawozu,
2)
uwagi do projektu instrukcji stosowania i przechowywania nawozu,
3)
ocenę nawozu:
a)
z Instytutu Nawozów Sztucznych określającą:
wymagania jakościowe dotyczące nawozu mineralnego oraz potwierdzenie spełnienia przez nawóz mineralny wymagań jakościowych,
wartości zanieczyszczeń nawozu mineralnego oraz potwierdzenie spełnienia przez nawóz mineralny wymagań dotyczących dopuszczalnych wartości tych zanieczyszczeń,
b)
z Instytutu Medycyny Wsi określającą wpływ nawozu na zdrowie ludzi,
c)
z Państwowego Instytutu Weterynaryjnego określającą wpływ nawozu na zdrowie zwierząt,
d)
z Instytutu Ochrony Środowiska określającą wpływ nawozu na środowisko.
§  5.
1.
Na potrzeby badań i opinii, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-4, szczegółowy zakres dokumentacji dotyczącej nawozu zawiera:
1)
dane dotyczące:
a)
rodzaju i nazwy surowców, z jakich nawóz został wyprodukowany,
b)
numeru Polskiej Normy bądź Normy Europejskiej lub deklarację producenta dotyczącą zawartości składników nawozowych, parametrów fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozu oraz zawartych w nim zanieczyszczeń,
2)
projekt instrukcji stosowania i przechowywania nawozu,
3)
badania i opinie, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5-8, wymagane dla nawozu,
4)
informację z Instytutu Ochrony Roślin o możliwości łącznego stosowania nawozu ze środkami ochrony roślin - w stosunku do nawozu przewidzianego do takiego stosowania,
5)
kod Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) oraz symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
2.
Na potrzeby badań i opinii, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 5-8, szczegółowy zakres dokumentacji dotyczącej nawozu zawiera:
1)
z Instytutu Nawozów Sztucznych - dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
2)
z Instytutu Medycyny Wsi i Państwowego Instytutu Weterynaryjnego:
a)
dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
b)
wyniki badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych,
3)
z Instytutu Ochrony Środowiska:
a)
dane, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
b)
wyniki badań fizycznych, fizykochemicznych i chemicznych nawozu mineralnego.
§  6.
Treść instrukcji stosowania i przechowywania nawozu zawiera:
1)
nazwę nawozu,
2)
informację o zakresie, dawce, sposobie i terminach stosowania nawozu oraz sposobie sporządzania cieczy użytkowej dla nawozów stosowanych w postaci płynnej,
3)
informację o sposobie przechowywania nawozu,
4)
pouczenie o koniecznych środkach ostrożności z uwagi na ochronę zdrowia ludzi, zwierząt oraz środowiska.
§  7.
1.
Dopuszczalna wartość zanieczyszczeń w nawozach organicznych oraz organiczno-mineralnych nie może przekraczać:
1)
w przypadku pierwiastków toksycznych:
a)
chromu - 250 mg na kg suchej masy nawozu,
b)
cynku - 1.500 mg na kg suchej masy nawozu,
c)
kadmu - 5 mg na kg suchej masy nawozu,
d)
miedzi - 400 mg na kg suchej masy nawozu,
e)
niklu - 50 mg na kg suchej masy nawozu,
f)
ołowiu - 250 mg na kg suchej masy nawozu,
g)
rtęci - 3 mg na kg suchej masy nawozu,
2)
żywych jaj pasożytów jelitowych Ascaris sp., Trichuris sp., Toxocara sp. - nie więcej niż 10 jaj w kg suchej masy nawozu.
2.
W nawozach, o których mowa w ust. 1, nie może być bakterii z rodzaju Salmonella.
3.
Dopuszczalna wartość zanieczyszczeń w nawozach mineralnych nie może przekraczać:
1)
w nawozach mineralnych, z wyjątkiem nawozów wapniowych oraz wapniowo-magnezowych:
a)
arsenu - 50 mg na kg masy nawozu,
b)
kadmu - 110 mg na kg masy nawozu,
c)
ołowiu - 140 mg na kg masy nawozu,
d)
rtęci - 10 mg na kg masy nawozu,
2)
w nawozach wapniowych:
a)
kadmu - 8 mg na kg czystego składnika tlenku wapnia,
b)
ołowiu - 200 mg na kg czystego składnika tlenku wapnia,
3)
w nawozach wapniowo-magnezowych:
a)
kadmu - 15 mg na kg sumy tlenku wapnia i tlenku magnezu,
b)
ołowiu - 600 mg na kg sumy tlenku wapnia i tlenku magnezu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024