Uposażenie pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 1 marca 1982 r.
w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów.

Na podstawie art. 24 i 31 ust. 2 ustawy z dnia 28 października 1948 r. o zakładach społecznych służby zdrowia i planowej gospodarce w służbie zdrowia (Dz. U. z 1948 r. Nr 55, poz. 434, z 1950 r. Nr 36, poz. 327, z 1951 r. Nr 1, poz. 2 i z 1955 r. Nr 11, poz. 67) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy wstępne.

§  1.
1.
Rozporządzenia stosuje się do zatrudnionych w zakładach społecznych służby zdrowia, w zakładach pomocy społecznej i w zakładach rehabilitacji zawodowej inwalidów:
1)
pracowników medycznych i pozostałych pracowników działalności podstawowej,
2)
pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych,
3)
pracowników gospodarczych i pracowników obsługi.
2.
Rozporządzenia nie stosuje się do:
1)
pracowników transportu sanitarnego i lotniczego innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
2)
pracowników przedsiębiorstw uzdrowiskowych, innych niż wymienieni w ust. 1 pkt 1,
3)
pracowników przedsiębiorstw zaopatrzenia farmaceutycznego i ich placówek,
4)
pracowników gospodarstw pomocniczych,
5)
innych pracowników zakładów wymienionych w ust. 1, otrzymujących wynagrodzenie na podstawie odrębnych przepisów.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o pracownikach działalności podstawowej, rozumie się przez to:
1)
pracowników medycznych z wyższym wykształceniem: lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, magistrów pielęgniarstwa, magistrów analityki medycznej oraz pracowników z innym niż medyczne wyższym wykształceniem, mającym trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia,
2)
średni personel medyczny, a mianowicie:
a)
pracowników medycznych: felczerów, pielęgniarki, położne, techników medycznych (farmaceutycznych, dentystycznych i innych), laborantów medycznych, instruktorów higieny, opiekunki dziecięce, dietetyczki, higienistki, higienistki stomatologiczne, masażystów, pracowników socjalnych, asystentki pielęgniarskie, młodsze pielęgniarki, instruktorów terapii zajęciowej, mających dyplom ukończenia szkoły medycznej, oraz innych pracowników ze średnim wykształceniem niemedycznym, mającym trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia,
b)
innych pracowników działalności podstawowej: kontrolerów sanitarnych, pomoce dentystyczne, dezynfektorów, przyuczonych masażystów, przyuczone pielęgniarki, przyuczone laborantki, przyuczone dietetyczki, preparatorów oraz statystyków medycznych, rejestratorów medycznych i sekretarki medyczne, jeżeli pracownicy ci odbyli odpowiednie przeszkolenie,
3)
niższy personel działalności podstawowej: sanitariuszy szpitalnych, sanitariuszy, salowe, łazienkowych, sterylizatorów, kąpielowych urządzeń zabiegowych, pomoce laboratoryjne, przyuczone rejestratorki medyczne, fasowaczki, gipsiarzy.
2.
Przez określenie "zespół opieki zdrowotnej", zwany dalej "zespołem", rozumie się zakład społeczny służby zdrowia będący samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową, zespalającą wszystkie lub niektóre placówki służby zdrowia działające na określonym obszarze.
3.
Przez określenie "jednostka samodzielna" rozumie się szpital, sanatorium, stację sanitarno-epidemiologiczną, zakład pomocy społecznej i inne zakłady będące samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi i budżetowymi.
4.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej określa inne niż medyczne kwalifikacje mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej zakładów służby zdrowia.

Rozdział  2

Uposażenie zasadnicze.

§  3.
1.
Uposażenie zasadnicze pracowników ustala się według następującej tabeli:
Grupa uposażenia zasadniczego Miesięczna stawka uposażenia zasadniczego w złotych
1 3.200
2 3.600
3 4.000
4 4.400
5 4.800
6 5.200
7 5.600
8 6.000
9 6.400
10 6.800
11 7.200
12 7.600
13 8.000
14 8.400
15 8.800
16 9.200
17 9.600
18 10.000
19 10.500
20 11.000
2.
Uposażenie zasadnicze określone w ust. 1 przysługuje pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy.
3.
W razie zatrudnienia w niższym lub wyższym wymiarze czasu pracy niż wymieniony w ust. 2 uposażenie zasadnicze pracownika oblicza się proporcjonalnie do tygodniowego wymiaru czasu pracy przewidzianego w umowie o pracę.
4.
Stawki godzinowe oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego uposażenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika przez:
1)
178 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 42 godziny,
2)
170 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 40 godzin,
3)
135 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 31,5 godziny,
4)
112 - dla pracowników, których tygodniowy wymiar czasu pracy wynosi 26 godzin i 15 minut.
§  4.
1.
Ustala się:
1)
tabelę stanowisk i zaszeregowania pracowników działalności podstawowej, stanowiącą załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
taryfikator kwalifikacyjny pracowników działalności podstawowej, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników technicznych, ekonomicznych i administracyjnych stanowiącą załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników gospodarczych i pracowników obsługi, stanowiącą załącznik nr 4 do rozporządzenia,
5)
tabelę stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania pracowników medycznych zatrudnionych w wydziałach zdrowia i opieki społecznej w urzędach terenowych organów administracji państwowej, stanowiącą załącznik nr 5 do rozporządzenia.
2.
Pracownicy zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia podlegają zaszeregowaniu na odpowiednie stanowiska określone w załącznikach nr 1, 3, 4 i 5 do rozporządzenia, stosownie do posiadanych przez nich kwalifikacji i zakresu ich obowiązków.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych może uzupełniać tabele stanowisk, kwalifikacji i zaszeregowania, stanowiące załączniki nr 1-5 do rozporządzenia, nowymi stanowiskami.

Rozdział  3

Dodatki do uposażenia.

§  5.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości:
Lp. Pracownicy według posiadanego wykształcenia Dodatek za wysługę lat w złotych miesięcznie
5 lat i więcej 10 lat i więcej 15 lat i więcej 20 lat i więcej
1 Pracownicy z wykształceniem wyższym i średnim 200 400 600 800
2 Pozostali pracownicy 200 300 400 500
2.
Zmiana wysokości dodatku za wysługę lat, wynikająca z podwyższenia wykształcenia lub osiągnięcia określonej liczby lat pracy, następuje od pierwszego dnia najbliższego miesiąca kalendarzowego po powstaniu okoliczności uzasadniających zmianę wysokości dodatku.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych ustala zasady obliczania stażu pracy stanowiącego podstawę do przyznawania dodatku za wysługę lat.
§  6.
1.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2 przysługuje dodatek służbowy w wysokości od 400 do 5.000 zł miesięcznie.
2.
Lekarzom i lekarzom dentystom zatrudnionym w podstawowej opiece zdrowotnej oraz lekarzom w stacjach sanitarno-epidemiologicznych dodatek, o którym mowa w ust. 1, przysługuje w wysokości od 1.000 do 6.000 zł miesięcznie, pod warunkiem zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy. Dodatek może być przyznany pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy, jeżeli jest to jego jedyne zatrudnienie.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych ustali szczegółowe zasady przyznawania dodatku służbowego, o którym mowa w ust. 1 i 2.
§  7.
1.
Pracownikom działalności podstawowej przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości od 200 do 500 zł miesięcznie za pracę w systemie zmianowym.
2.
Położnej zatrudnionej w izbie porodowej (samodzielne stanowisko pracy) przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości od 400 do 1.000 zł miesięcznie.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej ustali szczegółowe zasady przyznawania oraz wysokość dodatków, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  8.
Pracownikom określonym w § 1 ust. 1 przysługuje dodatek w wysokości 20% uposażenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.
§  9.
Pracownikowi medycznemu przysługuje dodatek za posiadanie stopnia naukowego:
1)
doktora - 300 zł miesięcznie,
2)
doktora habilitowanego - 600 zł miesięcznie.
§  10.
1.
Pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy w lotnictwie sanitarnym i sprawującemu opiekę nad chorymi na sanitarnych statkach powietrznych przysługuje dodatek do uposażenia w wysokości 2.500 zł miesięcznie.
2.
W razie zatrudnienia w wymiarze czasu pracy niższym niż wymieniony w ust. 1 dodatek oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Dodatek ten nie ulega zwiększeniu w razie zatrudnienia w wyższym wymiarze czasu pracy niż wymieniony w ust. 1.
§  11.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy dodatki określone w § 5, § 6 ust. 1, § 7 i § 9 przysługują proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy. Dodatki te nie przysługują z tytułu dodatkowego zatrudnienia, z wyjątkiem lekarzy specjalistów, o których mowa w § 12.
§  12.
Jeżeli lekarz będący specjalistą w dziedzinie, w której występuje niedobór kadr medycznych, podejmie dodatkową pracę w innym zakładzie położonym w innej miejscowości, dyrektor (kierownik) zakładu może podwyższyć uposażenie zasadnicze przysługujące za pracę w tym zakładzie, nie więcej jednak niż o 20%.
§  13.
1.
Lekarzowi, o którym mowa w § 12, dojeżdżającemu do pracy oraz pracownikowi medycznemu zatrudnionemu w ambulansie stomatologicznym i rentgenowskim przysługuje ryczałt miesięczny na pokrycie kosztów przejazdów, jeżeli czas potrzebny na przejazd publicznym środkiem lokomocji w jedną stronę wynosi co najmniej pół godziny.
2.
Jeżeli lekarz, o którym mowa w § 12, korzysta w przejazdach z własnego pojazdu samochodowego, ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu może być za zgodą wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) obliczony według zasad określonych w przepisach w sprawie używania pojazdów samochodowych do zaspokajania służbowych potrzeb komunikacyjnych.
§  14.
Brygadzista kierujący pracą co najmniej 3 pracowników i wykonujący ponadto własne zadania otrzymuje dodatek w wysokości 10% uposażenia zasadniczego.
§  15.
1.
Pracownikom gospodarczym i obsługi zatrudnionym na stanowiskach określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia przysługuje premia według zasad określonych w regulaminie premiowania.
2.
Wysokość indywidualnej premii nie może przekroczyć 20% uposażenia zasadniczego.

Rozdział  4

Wynagrodzenie ryczałtowe.

§  16.
1.
Pracownikom medycznym za wykonywanie dodatkowych zadań przysługuje wynagrodzenie ryczałtowe, ustalone proporcjonalnie do czasu potrzebnego na wykonanie określonych zadań lub do liczby wykonanych zadań.
2.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa rodzaje prac wynagradzanych ryczałtowo i zasady ustalania wynagrodzenia za te prace.

Rozdział  5

Dyżury zakładowe, gotowość do pracy oraz praca w pomocy doraźnej.

§  17.
1.
Wynagrodzenie za dyżury zakładowe i gotowość do pracy wypłaca się miesięcznie z dołu.
2.
Wynagrodzenie za dyżury zakładowe uwzględnia się w wynagrodzeniu za czas urlopu wypoczynkowego.
3.
Wynagrodzenia za gotowość do pracy nie wlicza się do wynagrodzenia za czas urlopu wypoczynkowego i innej nieobecności w pracy.
§  18.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa:
1)
wysokość wynagrodzenia za dyżury zakładowe i za gotowość do pracy,
2)
zasady i wysokość wynagrodzenia za pracę w oddziale (dziale) pomocy doraźnej (w pogotowiu ratunkowym).

Rozdział  6

Wymiar uposażenia i awansowanie pracowników.

§  19.
1.
Pracownik może być przeszeregowany w ramach uposażenia przewidzianego dla zajmowanego stanowiska w okresach nie krótszych niż jeden rok i o jedną grupę uposażenia, w terminach przeszeregowania, tj. 1 stycznia lub 22 lipca z mocą od 1 sierpnia.
2.
W wypadkach uzasadnionych stopniem trudności lub zakresem powierzonej pracy albo związanej z nią odpowiedzialności pracownik może być przeszeregowany o dwie grupy uposażenia zasadniczego w ramach uposażenia przewidzianego dla zajmowanego stanowiska, za zgodą jednostki nadrzędnej.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 nie dotyczą zmiany wysokości uposażenia w razie:
1)
awansowania pracownika na wyższe stanowisko,
2)
ustalenia uposażenia po okresie próbnym lub wstępnym.
4.
Pracownik, który uzyskał wyższe kwalifikacje zawodowe, może być przeszeregowany niezależnie od okresów i terminów, o których mowa w ust. 1.
5.
W obrębie stanowisk kierowniczych zaszeregowanie do wyższej grupy uposażenia zasadniczego z tytułu zwiększenia liczby pracowników może nastąpić z zachowaniem terminów przeszeregowania, o których mowa w ust. 1.
§  20.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych może wyrazić zgodę na zaszeregowanie pracowników na stanowisko kierownicze w niektórych komórkach organizacyjnych lub w zakładach według innych kryteriów niż liczba zatrudnionych pracowników.
§  21.
Przyznanie lub podwyższenie wysokości dodatku służbowego nie stanowi przeszkody w przeszeregowaniu pracownika do wyższej grupy uposażenia zasadniczego.
§  22.
Uposażenie zasadnicze, dodatek za wysługę lat, dodatek za stopnie naukowe, dodatek służbowy, wynagrodzenie ryczałtowe, wynagrodzenie za dyżury i prace dodatkowe, premie oraz inne wynagrodzenia wynikające z przepisów rozporządzenia wolne są od podatku od wynagrodzeń i potrąceń na składkę emerytalną.

Rozdział  7

Przepisy szczególne.

§  23.
1.
Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu regulują odrębne przepisy.
2.
Za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie (na dobę) ponad 8 godzin do 12 godzin w warunkach tygodniowej normy wynoszącej 48 godzin przeciętnie na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym (nie dłuższym niż 4 tygodnie) pracownikom, o których mowa w ust. 1, przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki uposażenia zasadniczego.
§  24.
1.
Za długoletnią i nieprzerwaną pracę pracownikom przysługują nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy,
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy,
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy,
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.
2.
Ustalanie okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody jubileuszowej oraz zasady jej obliczania i wypłacania regulują ogólnie obowiązujące przepisy.
§  25.
1.
Pracownikowi przechodzącemu na emeryturę lub rentę inwalidzką przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości 1-miesięcznego wynagrodzenia.
2.
Odprawę przyznaje się pracownikowi, który przed przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką przepracował co najmniej 10 lat w służbie zdrowia.
3.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych może wprowadzić odprawę wyższą od określonej w ust. 1, z tym że odprawa ta nie może przekraczać kwoty 20.000 zł.
§  26.
Ministrowie, którym podlegają zakłady służby zdrowia, mogą w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych zastosować przepisy rozporządzenia w całości lub w części do pracowników tych zakładów.
§  27.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do pracowników medycznych, zatrudnionych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, prowadzonych przez związki zawodowe lub na podstawie udzielonego zezwolenia.
§  28.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych określa kwalifikacje uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji I i II stopnia pracowników medycznych z wyższym wykształceniem, innych niż lekarze, lekarze dentyści i farmaceuci.

Rozdział  8

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  29.
1.
Pracownik zatrudniony w jednostce objętej rozporządzeniem przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, nie mający wymaganych kwalifikacji, może być zatrudniony na dotychczasowym stanowisku (lub stanowisku analogicznym) tylko w tym wypadku, gdy był zatrudniony na tym stanowisku zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami lub był zwolniony od posiadania wymaganych kwalifikacji na podstawie tych przepisów.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie przejścia pracownika do pracy na takie samo lub niższe stanowisko w innej jednostce objętej niniejszym rozporządzeniem w wyniku porozumienia zakładów pracy albo zalecenia jednostki nadrzędnej.
3.
W okresie do dnia 31 grudnia 1982 r. pracownikowi może być przyznane uposażenie zasadnicze odpowiednio według grupy niższej od najniższej ustalonej w tabeli dla danego stanowiska albo w wysokości pośredniej między kwotami ustalonymi dla poszczególnych grup uposażenia zasadniczego, z tym że wynagrodzenie pracownika nie może być niższe od dotychczas otrzymywanego.
§  30.
Pracownicy medyczni zatrudnieni w jednostkach przemysłowej służby zdrowia i w żłobkach przy zakładach pracy, uprawnieni do korzystania z branżowych przywilejów, zachowują dotychczasowe uprawnienia, z tym że w razie zbiegu uprawnień do dodatków za wysługę lat (wynagrodzenia specjalnego za staż pracy) przysługuje dodatek wyższy.
§  31.
Pracownikom zatrudnionym w dniu wejścia w życie rozporządzenia i korzystającym z ulg przy przejazdach państwowymi środkami komunikacyjnymi przysługuje nadal to uprawnienie.
§  32.
Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w rozporządzeniu stosuje się przepisy dotychczasowe ze zmianami wynikającymi z rozporządzenia.
§  33.
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych włączy do płac w terminie do dnia 30 czerwca 1982 r. rekompensaty pieniężne z tytułu podwyższonych cen detalicznych artykułów żywnościowych, opału i energii.
§  34.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do pracowników medycznych zatrudnionych w wydziałach zdrowia i opieki społecznej w urzędach terenowych organów administracji państwowej do czasu objęcia ich zasadami wynagrodzeń pracowników naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej.
§  35.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 27 listopada 1978 r. w sprawie uposażenia pracowników zakładów społecznych służby zdrowia, zakładów pomocy społecznej i zakładów rehabilitacji zawodowej inwalidów (Dz. U. z 1978 r. Nr 28, poz. 120 i z 1981 r. Nr 32, poz. 182).
§  36.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1982 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

TABELA STANOWISK I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ

Lp. Stanowisko pracy (funkcja) Wielkość jednostki według liczby pracowników bądź łóżek Grupa uposażenia zasadniczego
1 2 3 4
1 I. Pracownicy medyczni z wyższym wykształceniem
Dyrektor zespołu, szpitala zespolonego, szpitala klinicznego i jednostki równorzędnej powyżej 1.500 15-20
powyżej 800 14-19
do 800 13-18
2 Zastępca dyrektora zespołu, szpitala zespolonego, szpitala klinicznego i jednostki równorzędnej powyżej 1.500 13-18
powyżej 800 12-17
do 800 11-16
3 Dyrektor (kierownik) jednostki samodzielnej:
a) wojewódzkiej przychodni specjalistycznej,

przemysłowej, stacji krwiodawstwa, stacji

pogotowia ratunkowego

powyżej 200 13-18
powyżej 100 12-17
do 100 11-16
b) pozostałych zakładów służby zdrowia i opieki

społecznej

powyżej 200 12-17
powyżej 100 11-16
do 100 9-15
4 Zastępca dyrektora jednostki samodzielnej - 10-16
5 Naczelny lekarz szpitala powyżej 300*) 13-18
6 Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny - 14-20
7 Państwowy terenowy (portowy) inspektor sanitarny - 12-18
8 Kierownik działu w zespole opieki zdrowotnej i jednostce równorzędnej, kierownik apteki szpitalnej produkującej płyny infuzyjne - 12-17
9 Ordynator oddziału:
a) w zespole, szpitalu klinicznym i szpitalu

zespolonym

powyżej 30*) 12-17
do 30*) 11-16
b) w pozostałych jednostkach powyżej 30*) 11-16
do 30*) 10-15
10 Kierownik:
a) przychodni nie będącej samodzielną jednostką

budżetową lub kierownik grupy poradni

powyżej 50 12-18
do 50 11-17
b) ośrodka zdrowia gminnego, wiejskiego lub

przyzakładowego na wsi

- 11-18
11 Kierownik:
a) komórki organizacyjnej w zespole (jednostce

równorzędnej) nie wymienionej w lp. 8-10 oraz

w stacjach sanitarno-epidemiologicznych

powyżej 20 11-16
do 20 10-15
b) komórki organizacyjnej w innej jednostce

samodzielnej

powyżej 10 10-15
do 10 9-14
12 a) Zastępca ordynatora oddziału powyżej 30*) 11-16
b) Zastępca kierownika innej komórki

organizacyjnej

od 30 do 50 10-15
powyżej 50 11-16
c) Zastępca kierownika apteki szpitalnej

produkującej płyny infuzyjne

powyżej 10 10-15
d) Starszy lekarz poradni w przychodni rejonowej - 11-17
13 Wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego - 11-16
14 W ośrodku zdrowia: gminnym, wiejskim i przyzakładowym na wsi, w poradni ogólnej, pediatrycznej i stomatologicznej przychodni rejonowej, poradni rejonowej przemysłowej służby zdrowia, w dziale pomocy doraźnej: - 11-17
a) starszy asystent
b) asystent - 10-16
c) młodszy asystent - 9-15
15 W stacji sanitarno-epidemiologicznej, w oddziałach szpitalnych urazowochirurgicznych, toksykologicznych, oddziałach i działach anestezjologii, intensywnej opieki oraz w zakresie orzecznictwa lekarskiego: - 10-15
a) starszy asystent, starszy specjalista, starszy

inspektor

b) asystent, specjalista, inspektor - 9-14
c) młodszy asystent - 8-13
16 W komórkach organizacyjnych lecznictwa ambulatoryjnego i stacjonarnego nie wymienionych w lp. 14 i 15 oraz w pozostałych zakładach opieki zdrowotnej i pomocy społecznej: - 9-14
a) starszy asystent
b) asystent - 8-13
c) młodszy asystent - 7-12
17 a) Stażysta - lekarz - 5
b) Stażysta - 3-4
1 II. Średni personel medyczny
Naczelna pielęgniarka zespołu, przełożona szpitala klinicznego powyżej 1.500 10-15
powyżej 800 9-14
do 800 8-13
2 Zastępczyni naczelnej pielęgniarki zespołu, zastępczyni przełożonej szpitala klinicznego powyżej 800 7-13
3 Przełożona pielęgniarek:
a) szpitala specjalistycznego, ogólnego

(wielospecjalistycznego)

powyżej 1.000 8-14
powyżej 500 7-13
do 500 6-12
b) działu w zespole powyżej 800 7-13
c) w pozostałych zakładach - 6-12
4 Zastępczyni przełożonej pielęgniarek powyżej 500 6-12
5 Kierownik domu małych dzieci, żłobka, izby porodowej, prewentorium, wojewódzkiego ośrodka opiekuna społecznego, domu dziennego pobytu - 7-13
6 Oddziałowa pielęgniarek w stacjonarnej opiece zdrowotnej - 6-12
7 Kierownik ośrodka opiekuna społecznego - 6-12
8 Kierownik: pracowni stomatologicznej, zespołu techników medycznych, sekcji szkolenia średniego personelu medycznego w wojewódzkim ośrodku szkolenia kadr medycznych, sekcji statystyki medycznej i dokumentacji chorych, sekcji świadczeń pomocy społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacji zawodowej - 5-12
9 Starszy felczer, felczer, starszy instruktor higieny, uprawniony technik dentystyczny, technik ortopedyczny, inspektor bhp, instruktor do spraw rehabilitacji zawodowej, instruktorka przychodni wojewódzkiej - 7-12
10 Pielęgniarka i położna posiadające specjalizację, starsza pielęgniarka środowiskowa, starsza położna rejonowa, starszy pracownik socjalny - 5-11
11 Starsza pielęgniarka, starsza położna, starszy technik medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny), starszy instruktor oświaty zdrowotnej, starszy laborant, starszy dyspozytor, starsza dietetyczka, starsza opiekunka dziecięca, starsza higienistka, starszy statystyk medyczny, starszy masażysta, instruktor higieny, pielęgniarka środowiskowa, położna rejonowa, pracownik socjalny - 4-10
12 Pielęgniarka, położna, technik medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny), instruktor oświaty zdrowotnej, laborant, dyspozytor, dietetyczka, opiekunka dziecięca, higienistka, statystyk medyczny, masażysta, instruktor terapii zajęciowej, ortoptysta, higienistka stomatologiczna - 6-9
13 Instruktor służb społecznych, sekretarka medyczna, starsza rejestratorka medyczna, opiekun w domu pomocy społecznej - 2-8
14 Asystentka pielęgniarska, młodsza pielęgniarka, młodszy masażysta, preparator, wykwalifikowana pomoc dentystyczna, kontroler sanitarny, dezynfektor - 2-8
15 Przyuczeni: pielęgniarka, masażysta, dietetyczka, laborant, kontroler sanitarny, pomoc dentystyczna, dezynfektor i inni - 2-6
16 Stażysta - 2
1 III. Niższy personel działalności podstawowej - 3-7
Sanitariusz szpitalny, sanitariusz (noszowy), gipsiarz
2 Salowa, kąpielowa, rejestratorka medyczna, fasowaczka, łazienkowa, sterylizator, pomoc laboratoryjna - 2-5
* Dotyczy liczby łóżek

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TARYFIKATOR KWALIFIKACYJNY PRACOWNIKÓW DZIAŁALNOŚCI PODSTAWOWEJ

Lp. Stanowisko pracy Wymagane kwalifikacje zawodowe: wykształcenie, specjalizacja, przeszkolenie Liczba lat pracy
1 2 3 4
1 I. Pracownicy medyczni z wyższym wykształceniem wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia lub specjalizacja II stopnia w innej dziedzinie medycyny 8
Dyrektor zespołu i jednostki równorzędnej
2 Zastępca dyrektora zespołu i jednostki równorzędnej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia lub II stopnia w innej dziedzinie medycyny 8
3 Dyrektor innej jednostki samodzielnej 6
4 Zastępca dyrektora innej jednostki samodzielnej 4
5 Zastępca dyrektora do spraw służb społecznych wyższe medyczne lub inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej 5
6 Państwowy inspektor sanitarny: wyższe medyczne oraz specjalizacja w dziedzinie medycyny:
a) wojewódzki - II stopnia 8
b) terenowy (portowy) - II lub I stopnia 5
7 Kierownik działu wyższe medyczne, farmaceutyczne i specjalizacja II lub I stopnia w dziedzinie medycyny 7
8 Naczelny lekarz szpitala wyższe medyczne i specjalizacja II stopnia w wymaganej dziedzinie medycyny 10
9 Ordynator 7
10 Kierownik przychodni i innej komórki organizacyjnej wyższe medyczne, farmaceutyczne i specjalizacja II lub I stopnia w dziedzinie medycyny lub inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w podstawowej działalności i kwalifikacje dodatkowe uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji II stopnia 5
11 Kierownik ośrodka zdrowia: gminnego, wiejskiego lub przyzakładowego na wsi kwalifikacje jak w lp. 15-17 -
12 Zastępca ordynatora, starszy lekarz w przychodni rejonowej wyższe medyczne i specjalizacja II stopnia w wymaganej dziedzinie medycyny 5
13 Zastępca kierownika komórki organizacyjnej wyższe medyczne, farmaceutyczne i specjalizacja I stopnia w dziedzinie medycyny lub inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej oraz kwalifikacje dodatkowe uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji I stopnia 5
14 Wojewódzki inspektor do spraw orzecznictwa lekarskiego wyższe medyczne i specjalizacja w dziedzinie medycyny II stopnia 8
15 Starszy asystent, starszy specjalista, starszy inspektor wyższe medyczne, farmaceutyczne i specjalizacja II stopnia w dziedzinie medycyny lub inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej oraz kwalifikacje dodatkowe uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji II stopnia 5
16 Asystent, specjalista, inspektor wyższe medyczne, farmaceutyczne i specjalizacja I stopnia w dziedzinie medycyny lub inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w podstawowej działalności oraz kwalifikacje dodatkowe uznane za równorzędne z posiadaniem specjalizacji I stopnia 3
17 Młodszy asystent wyższe medyczne, farmaceutyczne, inne wyższe wykształcenie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej po stażu
18 Stażysta wyższe medyczne, inne wyższe -
1 II. Średni personel medyczny wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe i średnie medyczne 5
Naczelna pielęgniarka zespołu, przełożona szpitala klinicznego
2 Zastępczyni naczelnej pielęgniarki, zastępczyni przełożonej szpitala klinicznego wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe i średnie medyczne 5
średnie medyczne i przeszkolenie specjalistyczne 9
3 Przełożona pielęgniarek, zastępczyni przełożonej pielęgniarek wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe i średnie medyczne 3
średnie medyczne i przeszkolenie specjalistyczne 7
4 Kierownik: domu małych dzieci, żłobka, izby porodowej, prewentorium, wojewódzkiego ośrodka opiekuna społecznego, domu dziennego pobytu wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe i średnie medyczne 3
średnie medyczne 7
5 Oddziałowa pielęgniarek w stacjonarnej opiece zdrowotnej wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe i średnie medyczne 3
średnie medyczne 7
6 Kierownik ośrodka opiekuna społecznego wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe 3
średnie medyczne 7
7 Kierownik: pracowni stomatologicznej, zespołu techników medycznych średnie medyczne 7
Kierownik sekcji szkolenia średniego personelu medycznego w wojewódzkim ośrodku szkolenia kadr medycznych wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe i średnie medyczne 3
średnie medyczne 10
Kierownik sekcji: statystyki medycznej i dokumentacji chorych, świadczeń pomocy społecznej, opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacji zawodowej wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe 3
średnie medyczne 7
8 Starszy felczer, felczer, starszy instruktor higieny, uprawniony technik dentystyczny, technik ortopedyczny, instruktor bhp, instruktor do spraw rehabilitacji zawodowej średnie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie odrębnych przepisów -
9 Instruktor przychodni wojewódzkiej wyższe pielęgniarskie lub inne wyższe i średnie medyczne 7
10 Pielęgniarka i położna posiadające specjalizację średnie medyczne i specjalizacja 4
11 Starsza pielęgniarka, starsza pielęgniarka środowiskowa, starsza położna, starsza położna rejonowa, starszy pracownik socjalny wyższe pielęgniarskie 2
średnie medyczne lub prawo wykonywania zawodu pielęgniarki uzyskane w trybie odrębnych przepisów oraz przeszkolenie specjalistyczne 5
12 Starszy technik medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny), starszy instruktor oświaty zdrowotnej, starszy laborant, starszy dyspozytor, starsza dietetyczka, starsza opiekunka dziecięca, starsza higienistka, starszy statystyk medyczny, starszy masażysta, instruktor higieny, pielęgniarka środowiskowa, położna rejonowa, pracownik socjalny średnie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie odrębnych przepisów oraz przeszkolenie specjalistyczne albo inne średnie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej 5
13 Pielęgniarka, położna, technik medyczny (dentystyczny, farmaceutyczny, apteczny), instruktor oświaty zdrowotnej, laborant, dyspozytor, dietetyczka, opiekunka dziecięca, higienistka, statystyk medyczny, masażysta, instruktor terapii zajęciowej, ortoptysta, higienistka stomatologiczna średnie medyczne lub prawo wykonywania zawodu uzyskane w trybie odrębnych przepisów oraz przeszkolenie specjalistyczne albo inne średnie mające trwałe zastosowanie w działalności podstawowej -
14 Instruktor służb społecznych, sekretarka medyczna, starsza rejestratorka medyczna, opiekun w domu pomocy społecznej średnie ogólnokształcące lub inne wykształcenie uznane za równorzędne -
15 Asystentka pielęgniarska, młodsza pielęgniarka, młodszy masażysta, preparator, wykwalifikowana pomoc dentystyczna, kontroler sanitarny, dezynfektor szkoła asystentek pielęgniarskich, szkoła masażystów lub wykształcenie uznane za równorzędne -
16 Przyuczeni: pielęgniarka, masażysta, dietetyczka, laborant, kontroler sanitarny, pomoc dentystyczna, dezynfektor i inni podstawowe oraz przeszkolenie zawodowe -
17 Stażysta średnie -
1 III. Niższy personel działalności podstawowej podstawowe oraz ukończenie kursu dla sanitariuszy i zdanie egzaminu kwalifikacyjnego -
Sanitariusz szpitalny
2 Sanitariusz (noszowy), gipsiarz, salowa, kąpielowa, rejestratorka medyczna, fasowaczka, łazienkowa, sterylizator, pomoc laboratoryjna podstawowe -

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW TECHNICZNYCH, EKONOMICZNYCH I ADMINISTRACYJNYCH

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje w zakresie Grupa uposażenia zasadniczego
wykształcenia liczby lat pracy
1 2 3 4 5
1 Zastępca dyrektora do spraw technicznych, ekonomicznych, główny księgowy w zespole, jednostce równorzędnej: wyższe 6
średnie 10
powyżej 1.500 pracowników 13-18
powyżej 800 pracowników 12-17
do 800 pracowników 11-16
2 Zastępca dyrektora, główny księgowy w jednostkach innych niż wymienione w lp. 1 i 5: wyższe 6
średnie 10
powyżej 500 pracowników 11-15
do 500 pracowników 10-14
3 Dyrektor domu pomocy społecznej, kierownik profilaktycznego domu zdrowia: wyższe 6
średnie 10
powyżej 300 łóżek 12-17
powyżej 100 łóżek 10-16
do 100 łóżek 9-15
4 Kierownik zakładu sanitarnego wyższe 6 9-15
średnie 10
5 Zastępca dyrektora i główny księgowy domu pomocy społecznej: wyższe 4
średnie 8
powyżej 300 łóżek 11-15
powyżej 100 łóżek 9-14
do 100 łóżek 8-14
6 Kierownik domu małych dzieci, domu pielęgniarek, żłobka, samodzielnej jednostki socjalnej wyższe 4 9-14
średnie 8
7 Kierownik działu, zastępca głównego księgowego w jednostkach wymienionych w lp. 1, 2 i 5 wyższe 4 9-15
średnie 8
8 Starszy specjalista wyższe 8 12-14
Kierownik samodzielnej sekcji wyższe 4 9-14
średnie 7
9 Kierownik sekcji, główny księgowy w jednostkach wymienionych w lp. 6 wyższe 4 8-13
średnie 7
10 Radca prawny wyższe prawnicze - 8-13
11 Specjalista, starszy rewident zakładowy wyższe 4 8-12
średnie 7
12 Starszy inspektor (bezpieczeństwa i higieny pracy i inni), starszy referent, starszy księgowy, rewident, mistrz wyższe 2 6-10
średnie 6
13 Inspektor, instruktor terapii pracą, referent, księgowy wyższe po stażu 5-9
średnie -
14 a) Zakładowy inspektor bezpieczeństwa i higieny

pracy, instruktor racjonalizacji i

wynalazczości

wyższe oraz egzamin kwalifikacyjny 3 7-11
średnie oraz egzamin kwalifikacyjny 8
b) Kapelan szpitalny wyższe teologiczne - 8-12
15 Kierownik zespołu warsztatów wyższe 2 9-12
średnie 8
16 Kierownik: warsztatu (pracowni), składnicy, zaopatrzenia, zespołu magazynów, magazynu, kuchni, stołówki, pralni, szwalni średnie 6 5-11
17 a) Starszy magazynier średnie 1 5-8
b) Magazynier średnie - 4-7
podstawowe 2
18 Starszy bibliotekarz, kierownik świetlicy średnie 5 6-9
19 Kierownik kancelarii, kasjer średnie 3 5-8
20 Bibliotekarz, archiwista, sekretarka średnie ogólne - 4-7
średnie zawodowe po stażu
21 Starsza maszynistka poza halą maszyn średnie - 4-8
podstawowe (300 uderzeń na minutę) 1
22 Maszynistka poza halą maszyn średnie - 3-7
podstawowe (230 uderzeń na minutę) -
23 Telefonistka średnie po stażu 3-7
podstawowe -
24 Stażysta wyższe - 3-4
średnie - 2-3

ZAŁĄCZNIK Nr  4

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW GOSPODARCZYCH I PRACOWNIKÓW OBSŁUGI

Lp. Grupa pracowników, stanowisko Wymagane kwalifikacje zawodowe w zakresie Grupa uposażenia zasadniczego
wykształcenia liczby lat pracy w zawodzie
1 2 3 4 5
1 I. Pracownicy zaplecza technicznego i

gospodarczego

średnie wykształcenie techniczne 4 7-11
Zatrudnieni w komórkach organizacyjnych (w warsztatach, pracowniach, kuchniach, pralniach, ogrodnictwie, kotłowniach centralnego ogrzewania i innych) w zawodzie ślusarza, mechanika, elektromontera, elektromechanika, hydraulika, murarza, stolarza, malarza, kucharza, pracza, ogrodnika i innych
zasadnicza szkoła zawodowa lub tytuł mistrza w zawodzie 6 6-10
zasadnicza szkoła zawodowa lub tytuł robotnika wykwalifikowanego bądź tytuł czeladniczy w zawodzie 3 6-9
zasadnicza szkoła zawodowa - 5-8
- umiejętność wykonywania pracy w zawodzie 3-7
2 Palacze centralnego ogrzewania średnia szkoła zawodowa lub tytuł mistrza w zawodzie 6 miesięcy przy obsłudze urządzeń centralnego ogrzewania 6-10
odpowiednia szkoła zawodowa zasadnicza lub świadectwo czeladnicze w zawodzie bądź świadectwo robotnika wykwalifikowanego w zawodzie 1 rok pracy przy obsłudze urządzeń centralnego ogrzewania 4-8
szkoła podstawowa i kurs palaczy kotłów centralnego ogrzewania*) 1 rok pracy przy obsłudze urządzeń centralnego ogrzewania 3-7
3 Pomocnicy palaczy centralnego ogrzewania - - 2-6
1 II. Pracownicy obsługi - - 4-7
Woźny, szatniarz, powielaczowy, zmywaczka szkła laboratoryjnego, dźwigowy
2 Sprzątaczka, goniec - - 1-5
1 III. Pracownicy zatrudnieni przy pilnowaniu - 1 2-6
Starszy dozorca (starszy strażnik, starszy portier)
2 Dozorca (strażnik), portier - - 1-5
*) W wypadkach szczególnie uzasadnionych dyrektor zakładu za zgodą właściwego terenowo okręgowego inspektoratu gospodarki paliwowo-energetycznej może zwolnić palacza centralnego ogrzewania, posiadającego duże doświadczenie zawodowe oraz dobrze wypełniającego powierzone obowiązki, od wymagań kwalifikacyjnych w zakresie wykształcenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

TABELA STANOWISK, KWALIFIKACJI I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW MEDYCZNYCH ZATRUDNIONYCH W WYDZIAŁACH ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ W URZĘDACH TERENOWYCH ORGANÓW ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje zawodowe w zakresie Grupa uposażenia zasadniczego
wykształcenia liczby lat pracy
1 2 3 4 5
1 Lekarz wojewódzki wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8 16-20
2 Zastępca dyrektora wydziału zdrowia i opieki społecznej wyższe medyczne, specjalizacja z organizacji ochrony zdrowia oraz specjalizacja II lub I stopnia w innej dziedzinie medycyny 8 13-19
3 Kierownik oddziału, inspektor wojewódzki wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja I stopnia w dziedzinie medycyny 5 11-18
4 Starszy inspektor wyższe medyczne, farmaceutyczne, specjalizacja I stopnia w dziedzinie medycyny 5 10-14
5 Inspektor wyższe medyczne, farmaceutyczne 2 8-12
6 Pielęgniarka wojewódzka wyższe pielęgniarskie 3 10-14
inne wyższe i średnie medyczne 5

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024