Organizacje i stowarzyszenia studenckie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI, SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I TECHNIKI
z dnia 10 grudnia 1982 r.
w sprawie organizacji i stowarzyszeń studenckich.

Na podstawie art. 128 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 14, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organizacje i stowarzyszenia studenckie mogą rozpocząć działalność po uzyskaniu zgody na działanie i po rejestracji dokonanej przez właściwy organ.
§  2.
Wniosek o zarejestrowanie organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym składają do Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki założyciele organizacji. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę szkoły wyższej, wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją organizacji,
4)
statut (regulamin, deklarację założycielską) w 3 egzemplarzach,
5)
określenie zasięgu działania organizacji.
§  3.
1.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) wyraża zgodę na działanie i rejestruje organizację studencką o zasięgu ogólnokrajowym lub lokalnym po stwierdzeniu, że statut (regulamin, deklaracja założycielska) jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności z Konstytucją Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, oraz uznaje przewodnią rolę Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w budowie socjalizmu i zasady polityki zagranicznej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Właściwy organ organizacji studenckiej w terminie 2 miesięcy od daty zawiadomienia o dokonaniu wpisu do rejestru zawiadamia Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki o swoim składzie osobowym.
§  4.
Ogniwa oraz oddziały organizacji (stowarzyszeń), o których mowa w art. 123 ust. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 14, poz. 113), zwanej dalej "ustawą", działające na terenie szkoły wyższej, wpisuje do ewidencji tych ogniw oddziałów rektor szkoły wyższej, na której terenie ogniwa te działają.
§  5.
Wniosek o zarejestrowanie organizacji studenckiej (zrzeszenia), o której mowa w art. 123 ust. 2 pkt 2 ustawy, składają rektorowi szkoły wyższej, na której terenie organizacja (zrzeszenie) będzie działać, założyciele organizacji. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją organizacji,
4)
statut (regulamin, deklarację założycielską) organizacji w 3 egzemplarzach.
§  6.
1.
Rektor szkoły wyższej wyraża zgodę na działanie i rejestruje organizację studencką (zrzeszenie), o której mowa w § 5, po stwierdzeniu, że statut (regulamin, deklaracja założycielska) jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności z Konstytucją Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, oraz uznaje przewodnią rolę Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w budowie socjalizmu i zasady polityki zagranicznej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
O rejestracji rektor zawiadamia w ciągu 14 dni od daty wpisu do rejestru pełnomocników członków założycieli, Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego).
3.
Właściwy organ organizacji studenckiej (zrzeszenia) działającej w ramach szkoły wyższej obowiązany jest zawiadomić rektora szkoły wyższej o swoim składzie osobowym w terminie 1 miesiąca od daty otrzymania zawiadomienia o dokonaniu wpisu do rejestru.
§  7.
1.
Wniosek o zarejestrowanie koła naukowego, artystycznego, sportowego, o którym mowa w art. 123 ust. 2 pkt 3 ustawy, składają rektorowi szkoły wyższej, na której terenie koło będzie działać, założyciele koła. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę koła i jego siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją koła naukowego, artystycznego, sportowego,
4)
program, tematykę i zakres działania koła naukowego, artystycznego, sportowego; w razie rejestracji koła naukowego do wniosku o rejestrację należy dołączyć opinię rady wydziału (instytutu), przy którym koło naukowe ma działać.
2.
Rektor szkoły wyższej wyraża zgodę na działanie i rejestruje koło naukowe, artystyczne, sportowe po stwierdzeniu, że program, tematyka i zakres działania tego koła jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
3.
Koło naukowe, artystyczne, sportowe, obejmujące swym działaniem więcej niż jedną szkołę wyższą, rejestruje i wyraża zgodę na jego działanie rektor szkoły wyższej, na której terenie koło będzie miało siedzibę, po porozumieniu z rektorami szkół wyższych, na których terenie to koło będzie działać. Przepisy ust. 1 i § 6 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  8.
W razie odmowy rejestracji przez rektora uczelnianej organizacji studenckiej, koła naukowego, sportowego lub artystycznego, członkom założycielom tej organizacji przysługuje prawo odwołania do właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego).
§  9.
1.
Statut (regulamin) organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym oraz uczelnianej organizacji studenckiej (zrzeszenia) działającej na terenie szkoły wyższej powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
cele i zadania organizacji,
3)
określenie osób, które mogą być członkami organizacji,
4)
władze organizacji, sposób ich powoływania, zakres ich kompetencji oraz czas trwania kadencji,
5)
źródła funduszów organizacji i sposób ustalania składek członkowskich,
6)
zasady członkostwa w organizacji oraz prawa i obowiązki członka,
7)
tryb uchwalania statutu i jego zmian,
8)
warunki i sposób rozwiązywania organizacji na podstawie własnej uchwały władz organizacji oraz przeznaczenie majątku pozostałego w razie rozwiązania organizacji.
2.
Statut (regulamin) może zawierać również inne postanowienia, które potrzebne są do unormowania całokształtu działalności organizacji.
§  10.
1.
Do rejestru organizacji studenckich wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
nazwę organizacji,
2)
nazwiska członków założycieli z podaniem szkoły wyższej, wydziału (instytutu kierunkowego), roku studiów oraz adresu zamieszkania,
3)
nazwiska pełnomocników członków założycieli,
4)
datę rejestracji organizacji,
5)
terytorialny obszar działania organizacji,
6)
siedzibę i adres organizacji,
7)
wzmianki o ogniwach uczelnianych i lokalnych,
8)
wzmianki o likwidacji organizacji,
9)
wzmianki o poprawkach i zmianach w statucie.
2.
Załącznikiem do rejestru jest statut (regulamin, deklaracja założycielska) organizacji.
§  11.
1.
W razie rozwiązania organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym na podstawie własnej uchwały tej organizacji, likwidację przeprowadza komisja likwidacyjna powołana przez władze tej organizacji z udziałem przedstawiciela Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
2.
W razie rozwiązania organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym orzeczeniem sądu wojewódzkiego, likwidację tej organizacji przeprowadza komisja likwidacyjna powołana przez Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
3.
Decyzję o przeznaczeniu majątku likwidowanej organizacji studenckiej, o której mowa w ust. 2, podejmuje Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
§  12.
Do organizacji studenckich, o których mowa w art. 123 ust. 2 ustawy, przepis § 11 stosuje się odpowiednio.
§  13.
1.
Rejestracje organizacji studenckich dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tracą moc prawną.
2.
Ponownej rejestracji organizacji studenckich, działających w dniu wejścia w życie rozporządzenia, dokonuje odpowiedni organ po przedstawieniu przez władze tej organizacji wniosku zawierającego statut organizacji oraz skład władz organizacji.
§  14.
Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z dnia 18 grudnia 1980 r. w sprawie organizacji studenckich (Dz. U. z 1981 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 32, poz. 190).
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024