Organizacje i stowarzyszenia studenckie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI, SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I TECHNIKI
z dnia 10 grudnia 1982 r.
w sprawie organizacji i stowarzyszeń studenckich.

Na podstawie art. 128 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 14, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organizacje i stowarzyszenia studenckie mogą rozpocząć działalność po uzyskaniu zgody na działanie i po rejestracji dokonanej przez właściwy organ.
§  2.
Wniosek o zarejestrowanie organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym składają do Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki założyciele organizacji. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę szkoły wyższej, wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją organizacji,
4)
statut (regulamin, deklarację założycielską) w 3 egzemplarzach,
5)
określenie zasięgu działania organizacji.
§  3.
1.
Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami (kierownikami urzędów centralnych) wyraża zgodę na działanie i rejestruje organizację studencką o zasięgu ogólnokrajowym lub lokalnym po stwierdzeniu, że statut (regulamin, deklaracja założycielska) jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności z Konstytucją Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, oraz uznaje przewodnią rolę Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w budowie socjalizmu i zasady polityki zagranicznej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
Właściwy organ organizacji studenckiej w terminie 2 miesięcy od daty zawiadomienia o dokonaniu wpisu do rejestru zawiadamia Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki o swoim składzie osobowym.
§  4.
Ogniwa oraz oddziały organizacji (stowarzyszeń), o których mowa w art. 123 ust. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy z dnia 4 maja 1982 r. o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 14, poz. 113), zwanej dalej "ustawą", działające na terenie szkoły wyższej, wpisuje do ewidencji tych ogniw oddziałów rektor szkoły wyższej, na której terenie ogniwa te działają.
§  5.
Wniosek o zarejestrowanie organizacji studenckiej (zrzeszenia), o której mowa w art. 123 ust. 2 pkt 2 ustawy, składają rektorowi szkoły wyższej, na której terenie organizacja (zrzeszenie) będzie działać, założyciele organizacji. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją organizacji,
4)
statut (regulamin, deklarację założycielską) organizacji w 3 egzemplarzach.
§  6.
1.
Rektor szkoły wyższej wyraża zgodę na działanie i rejestruje organizację studencką (zrzeszenie), o której mowa w § 5, po stwierdzeniu, że statut (regulamin, deklaracja założycielska) jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, a w szczególności z Konstytucją Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, oraz uznaje przewodnią rolę Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w budowie socjalizmu i zasady polityki zagranicznej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
2.
O rejestracji rektor zawiadamia w ciągu 14 dni od daty wpisu do rejestru pełnomocników członków założycieli, Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego).
3.
Właściwy organ organizacji studenckiej (zrzeszenia) działającej w ramach szkoły wyższej obowiązany jest zawiadomić rektora szkoły wyższej o swoim składzie osobowym w terminie 1 miesiąca od daty otrzymania zawiadomienia o dokonaniu wpisu do rejestru.
§  7.
1.
Wniosek o zarejestrowanie koła naukowego, artystycznego, sportowego, o którym mowa w art. 123 ust. 2 pkt 3 ustawy, składają rektorowi szkoły wyższej, na której terenie koło będzie działać, założyciele koła. Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę koła i jego siedzibę,
2)
imiona i nazwiska założycieli, nazwę wydziału (instytutu kierunkowego), rok studiów i adresy zamieszkania,
3)
imiona i nazwiska osób upoważnionych - spośród studentów założycieli - do dokonywania czynności związanych z rejestracją koła naukowego, artystycznego, sportowego,
4)
program, tematykę i zakres działania koła naukowego, artystycznego, sportowego; w razie rejestracji koła naukowego do wniosku o rejestrację należy dołączyć opinię rady wydziału (instytutu), przy którym koło naukowe ma działać.
2.
Rektor szkoły wyższej wyraża zgodę na działanie i rejestruje koło naukowe, artystyczne, sportowe po stwierdzeniu, że program, tematyka i zakres działania tego koła jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.
3.
Koło naukowe, artystyczne, sportowe, obejmujące swym działaniem więcej niż jedną szkołę wyższą, rejestruje i wyraża zgodę na jego działanie rektor szkoły wyższej, na której terenie koło będzie miało siedzibę, po porozumieniu z rektorami szkół wyższych, na których terenie to koło będzie działać. Przepisy ust. 1 i § 6 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§  8.
W razie odmowy rejestracji przez rektora uczelnianej organizacji studenckiej, koła naukowego, sportowego lub artystycznego, członkom założycielom tej organizacji przysługuje prawo odwołania do właściwego ministra (kierownika urzędu centralnego).
§  9.
1.
Statut (regulamin) organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym oraz uczelnianej organizacji studenckiej (zrzeszenia) działającej na terenie szkoły wyższej powinien zawierać:
1)
nazwę organizacji i jej siedzibę,
2)
cele i zadania organizacji,
3)
określenie osób, które mogą być członkami organizacji,
4)
władze organizacji, sposób ich powoływania, zakres ich kompetencji oraz czas trwania kadencji,
5)
źródła funduszów organizacji i sposób ustalania składek członkowskich,
6)
zasady członkostwa w organizacji oraz prawa i obowiązki członka,
7)
tryb uchwalania statutu i jego zmian,
8)
warunki i sposób rozwiązywania organizacji na podstawie własnej uchwały władz organizacji oraz przeznaczenie majątku pozostałego w razie rozwiązania organizacji.
2.
Statut (regulamin) może zawierać również inne postanowienia, które potrzebne są do unormowania całokształtu działalności organizacji.
§  10.
1.
Do rejestru organizacji studenckich wpisuje się w odrębnych rubrykach:
1)
nazwę organizacji,
2)
nazwiska członków założycieli z podaniem szkoły wyższej, wydziału (instytutu kierunkowego), roku studiów oraz adresu zamieszkania,
3)
nazwiska pełnomocników członków założycieli,
4)
datę rejestracji organizacji,
5)
terytorialny obszar działania organizacji,
6)
siedzibę i adres organizacji,
7)
wzmianki o ogniwach uczelnianych i lokalnych,
8)
wzmianki o likwidacji organizacji,
9)
wzmianki o poprawkach i zmianach w statucie.
2.
Załącznikiem do rejestru jest statut (regulamin, deklaracja założycielska) organizacji.
§  11.
1.
W razie rozwiązania organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym na podstawie własnej uchwały tej organizacji, likwidację przeprowadza komisja likwidacyjna powołana przez władze tej organizacji z udziałem przedstawiciela Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
2.
W razie rozwiązania organizacji studenckiej o zasięgu ogólnokrajowym orzeczeniem sądu wojewódzkiego, likwidację tej organizacji przeprowadza komisja likwidacyjna powołana przez Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
3.
Decyzję o przeznaczeniu majątku likwidowanej organizacji studenckiej, o której mowa w ust. 2, podejmuje Minister Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki.
§  12.
Do organizacji studenckich, o których mowa w art. 123 ust. 2 ustawy, przepis § 11 stosuje się odpowiednio.
§  13.
1.
Rejestracje organizacji studenckich dokonane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia tracą moc prawną.
2.
Ponownej rejestracji organizacji studenckich, działających w dniu wejścia w życie rozporządzenia, dokonuje odpowiedni organ po przedstawieniu przez władze tej organizacji wniosku zawierającego statut organizacji oraz skład władz organizacji.
§  14.
Traci moc rozporządzenie Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki z dnia 18 grudnia 1980 r. w sprawie organizacji studenckich (Dz. U. z 1981 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 32, poz. 190).
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1982.38.255

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacje i stowarzyszenia studenckie.
Data aktu: 10/12/1982
Data ogłoszenia: 11/12/1982
Data wejścia w życie: 11/12/1982