Komisje dyscyplinarne dla nauczycieli i tryb postępowania dyscyplinarnego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 sierpnia 1982 r.
w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego.

Na podstawie art. 85 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczciela (Dz. U. Nr 3, poz. 19), zwanej dalej "ustawą", zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Przepisom rozporządzenia podlegają mianowani nauczyciele, o których mowa w art. 1 pkt 1-5 ustawy.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
szkole bez bliższego określenia - rozumie się przez to szkoły i inne placówki, o których mowa w art. 1 pkt 1-5 ustawy,
2)
właściwych ministrach bez bliższego określenia - rozumie się przez to również właściwe centralne organy związków spółdzielczych, instytucji i organizacji społecznych prowadzących statutową działalność oświatowo-wychowawczą lub kształcenie artystyczne.
§  2.
Do orzekania w sprawach kar dyscyplinarnych za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy, właściwe są komisje dyscyplinarne pierwszej i drugiej instancji.
§  3.
1.
Postępowanie dyscyplinarne za czyn podlegający ukaraniu w postępowaniu karnym lub w sprawach o wykroczenia może być prowadzone równocześnie z tym postępowaniem. Postępowanie to komisja dyscyplinarna może zawiesić do czasu wydania prawomocnego orzeczenia w postępowaniu karnym lub w sprawach o wykroczenia.
2.
Orzeczenie wydane w postępowaniu karnym lub w sprawach o wykroczenia oraz rozwiązanie stosunku pracy po popełnieniu czynu nie stanowią przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowania dyscyplinarnego i wymierzenia kary dyscyplinarnej.
§  4.
Komisje dyscyplinarne orzekają na mocy przekonania opartego na ocenie całokształtu dowodów ujawnionych w toku rozprawy.
§  5.
Postępowanie dyscyplinarne podlega umorzeniu:
1)
w razie śmierci obwinionego,
2)
jeżeli właściwy organ społecznej służby zdrowia stwierdzi chorobę psychiczną obwinionego w chwili popełnienia przewinienia dyscyplinarnego,
3)
jeżeli nastąpiło przedawnienie odpowiedzialności dyscyplinarnej.
§  6.
1.
Rozprawa dyscyplinarna jest jawna dla nauczycieli wymienionych w art. 1 ustawy. Inne osoby mogą być obecne za zgodą składu orzekającego.
2.
Skaład orzekający może wyłączyć jawność rozprawy w całości w części.
3.
Orzeczeń komisji dyscyplinarnej nie podaje się do wiadomości publicznej. W szczególnych wypadkach właściwy minister może zezwolić na odstąpienie od tej zasady, jeżeli przemawia za tym interes społeczny.

Rozdział  2

Skład, tryb powoływania i właściwość komisji dyscyplinarnych.

§  7.
1.
W sprawach dyscyplinarnych orzekają w pierwszej instancji:
1)
komisje dyscyplinarne przy terenowych organach administracji państwowej stopnia wojewódzkiego - dla nauczycieli szkół podległych pośrednio i bezpośrednio tym organom,
2)
komisje dyscyplinarne przy właściwych ministrach - dla nauczycieli szkół podległych tym ministrom i szkół nie podporządkowanych terenowym organom administracji państwowej.
2.
W drugiej instancji orzekają odwoławcze komisje dyscyplinarne przy właściwych ministrach.
§  8.
1.
Członków komisji dyscyplinarnych, w tym również przewodniczącego i zastępców przewodniczącego, powołuje się na okres 3 lat spośród mianowanych nauczycieli zatrudnionych w szkołach.
2.
Na członków komisji dyscyplinarnych mogą być powoływani również nauczyciele zatrudnieni w urzędach organów administracji państwowej lub innych organów nadzorujących szkoły na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych.
3.
Członków komisji dyscyplinarnych powołuje, odwołuje i ustala ich liczbę organ, przy którym ta komisja działa.
4.
Liczba członków komisji dyscyplinarnej powinna być taka, by zapewniała sprawne rozpatrywanie spraw.
§  9.
1.
Przed upływem okresu kadencji członka komisji można odwołać tylko na jego wniosek.
2.
Członek komisji dyscyplinarnej zostaje z mocy prawa zawieszony w obowiązkach, jeżeli przeciwko niemu toczy się postępowanie karne lub dyscyplinarne; gdy postępowanie takie zakończy się prawomocnym orzeczeniem skazującym, traci on mandat.
3.
Członek komisji dyscyplinarnej traci również mandat, gdy w jego zatrudnieniu zajdą zmiany powodujące utratę warunków do powołania na członka komisji.
§  10.
Na członków komisji dyscyplinarnej należy powoływać nauczycieli cieszących się autorytetem, o wysokich walorach moralnych oraz posiadających co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej w szkołach.
§  11.
1.
Właściwość miejscową komisji dyscyplinarnej ustala się według miejsca zatrudnienia obwinionego w chwili wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
2.
Jeżeli w jednej sprawie o uchybienie godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom służbowym odpowiada kilku nauczycieli, dla których właściwe są różne komisje dyscyplinarne, do rozpoznania sprawy dyscyplinarnej wszystkich obwinionych właściwa jest komisja dyscyplinarna wyznaczona przez Ministra Oświaty i Wychowania.
§  12.
1.
Komisje dyscyplinarne orzekają w składach 3-osobowych. Przewodniczącym składu orzekającego jest przewodniczący komisji dyscyplinarnej albo wyznaczony przez niego zastępca.
2.
Do składu orzekającego powinien wchodzić co najmniej jeden nauczyciel tego samego rodzaju szkoły, w której zatrudniony jest obwiniony.
3.
Do składu orzekającego komisji dyscyplinarnej nie mogą być wyznaczeni członkowie, którzy poprzednio brali udział w sprawie w jakimkolwiek charakterze.
§  13.
Przewodniczący komisji kieruje pracą komisji, a w szczególności:
1)
zaznajamia się z każdą sprawą wpływającą do komisji i wyznacza terminy poszczególnych posiedzeń,
2)
ustala składy orzekające oraz wyznacza przewodniczącego składu, jeżeli sam nie przewodniczy składowi,
3)
zapewnia szybki i sprawny przebieg postępowania dyscyplinarnego.

Rozdział  3

Rzecznicy dyscyplinarni i obrońcy.

§  14.
1.
W celu prowadzenia postępowań mających ustalić okoliczności przewinień popełnionych przez nauczycieli organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna, wyznacza rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców.
2.
Do zadań rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców należy w szczególności:
1)
prowadzenie postępowania wyjaśniającego,
2)
składanie wniosków o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego,
3)
uczestnictwo w posiedzeniach komisji dyscyplinarnej,
4)
wnoszenie odwołań od orzeczeń komisji dyscyplinarnych pierwszej instancji.
§  15.
1.
Organ, który powołał rzecznika lub jego zastępcę, może go odwołać w każdym czasie.
2.
Rzecznik dyscyplinarny powinien być wyłączony z udziału w sprawie, jeżeli zachodzą okoliczności określone w § 25 ust. 1.
§  16.
1.
Rzecznik dyscyplinarny jest związany zaleceniami organu, który go powołał.
2.
Rzecznik dyscyplinarny może odstąpić na rozprawie od wniosku o ukaranie lub poszczególnych jego części jedynie wówczas, gdy na rozprawie wyjdą na jaw nowe okoliczności, które zmieniają w sposób istotny, faktyczny lub prawny stan sprawy.
§  17.
1.
W postępowaniu wyjaśniającym i w postępowaniu przed komisją dyscyplinarną obwiniony ma prawo ustanowić obrońcę spośród nauczycieli, emerytowanych nauczycieli lub pracowników administracji państwowej.
2.
Przewodniczący składu orzekającego na wniosek obwinionego lub z własnej inicjatywy może wyznaczyć obrońcę z urzędu spośród osób określonych w ust. 1. Obrońcą nie może być członek komisji, przed którą toczy się sprawa.
3.
Obrońca obowiązany jest zachować w tajemnicy wszystko, o czym się dowie z tytułu wykonywania czynności obrońcy.
4.
Osoba powołana w charakterze obrońcy z urzędu może odmówić podjęcia się obrony tylko z ważnych powodów.

Rozdział  4

Postępowanie wyjaśniające.

§  18.
1.
Organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna, po otrzymaniu wiadomości o naruszeniu przez nauczyciela jego obowiązków służbowych lub uchybieniu godności zawodu nauczyciela, zleca rzecznikowi dyscyplinarnemu przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego.
2.
Jeżeli przeciwko nauczycielowi toczy się postępowanie karne, wszczęcie postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić w ciągu 7 dni od otrzymania przez organ, o którym mowa w ust. 1, wiadomości o toczącym się postępowaniu karnym.
3.
W postępowaniu wyjaśniającym rzecznik dyscyplinarny może przesłuchiwać świadków i biegłych, jak również przeprowadzać wszelkie inne dowody konieczne do całkowitego wyjaśnienia sprawy.
4.
Obwinionemu należy umożliwić złożenie wyjaśnień, a po zakończeniu postępowania - zapoznanie się z treścią zebranych dowodów i złożenie dodatkowych wyjaśnień. Obwiniony ma prawo zgłaszać wnioski o przesłuchanie wskazanych przez niego osób w charakterze świadków oraz zapoznać się z dokumentami związanymi ze sprawą.
5.
Odmowę złożenia wyjaśnień przez nauczyciela ocenia się z uwzględnieniem całokształtu okoliczności sprawy.
6.
Postępowanie wyjaśniające powinno być przeprowadzone w czasie możliwie najkrótszym. O wynikach postępowania należy niezwłocznie zawiadomić organ, który zarządził postępowanie.
§  19.
1.
W zależności od wyników postępowania wyjaśniającego rzecznik dyscyplinarny sporządza wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego i kieruje go wraz z aktami sprawy do komisji dyscyplinarnej albo wydaje postanowienie o umorzeniu postępowania wyjaśniającego.
2.
Wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego powinien zawierać:
1)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe, miejsce pracy i inne dane osobowe obwinionego,
2)
dokładne określenie zarzucanego przewinienia ze wskazaniem sposobu, czasu i miejsca jego popełnienia,
3)
wykaz zawierający imiona i nazwiska oraz adresy świadków, którzy mają być wezwani na rozprawę dyscyplinarną, jak również wyliczenie innych dowodów; do wykazu może być dołączony wniosek o zaniechanie wezwania i odczytanie na rozprawie zeznań świadków przesłuchanych w toku postępowania wyjaśniającego,
4)
proponowaną karę dyscyplinarną,
5)
uzasadnienie oparte na wynikach postępowania wyjaśniającego,
6)
datę i podpis rzecznika dyscyplinarnego.
3.
Odpis postanowienia o umorzeniu postępowania wyjaśniającego przesyła się obwinionemu, organowi, przy którym działa komisja dyscyplinarna, oraz organowi zatrudniającemu obwinionego.

Rozdział  5

Postępowanie dyscyplinarne w pierwszej instancji.

§  20.
1.
Po złożeniu przez rzecznika dyscyplinarnego wniosku o wszczęcie postępowania dyscylinarnego przewodniczący komisji dyscyplinarnej wyznacza skład orzekający komisji.
2.
Skład orzekający rozpatruje wniosek o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego na posiedzeniu niejawnym, które powinno się odbyć nie później niż w ciągu 7 dni od otrzymania wniosku.
3.
Na posiedzeniu niejawnym skład orzekający może wydać postanowienie o:
1)
wszczęciu postępowania dyscyplinarnego i wyznaczeniu terminu rozprawy,
2)
odmowie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego,
3)
przekazaniu sprawy rzecznikowi dyscyplinarnemu w celu uzupełnienia postępowania wyjaśniającego albo
4)
wszczęciu postępowania dyscyplinarnego i równoczesnym jego zawieszeniu, jeżeli zachodzą okoliczności, o których mowa w § 3 ust. 1.
4.
Odpisy wydanych na posiedzeniu niejawnym postanowień doręcza się rzecznikowi dyscyplinarnemu i obwinionemu.
5.
Na postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania dyscyplinarnego przysługuje rzecznikowi dyscyplinarnemu zażalenie do odwoławczej komisji dyscyplinarnej w terminie 7 dni od daty otrzymania postanowienia.
6.
Obwinionemu doręcza się wraz z odpisem postanowienia komisji o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego odpis wniosku rzecznika dyscyplinarnego o wszczęcie postępowania, a organowi, mprzy którym działa komisja, i organowi zatrudniającemu obwinionego - odpis postanowienia komisji.
§  21.
1.
Zażalenie rzecznika dyscyplinarnego na postanowienie odmawiające wszczęcia postępowania dyscyplinarnego rozpoznaje na posiedzeniu niejawnym odwoławcza komisja dyscyplinarna. Posiedzenie to powinno odbyć się nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia zażalenia.
2.
W razie uwzględnienia zażalenia odwoławcza komisja dyscyplinarna wydaje postanowienie o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego i przekazuje akta sprawy przewodniczącemu właściwej komisji dyscyplinarnej. Przepisy § 20 ust. 4 i 6 stosuje się odpowiednio.
3.
Postanowienie odwoławczej komisji dyscyplinarnej utrzymujące w mocy zaskarżone postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania dyscyplinarnego jest ostateczne.
§  22.
1.
Po otrzymaniu postanowienia o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego rzecznik dyscyplinarny i obwiniony mogą zgłaszać do komisji wnioski o dopuszczenie nowych dowodów. Wnioski powinny być uwzględnione, jeżeli okoliczności, których stwierdzeniu mają służyć powołane dowody, mogą mieć istotny wpływ na treść orzeczenia. Komisja dyscyplinarna może zarządzić wezwanie świadków i biegłych oraz przeprowadzić dowody nie wskazane we wnioskach.
2.
Komisja dyscyplinarna obowiązana jest uwzględnić wniosek obwinionego o wezwanie na rozprawę świadka, co do którego rzecznik dyscyplinarny wnosił o odczytanie jego zeznań zamiast wzywania na rozprawę.
3.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, powinny być zgłoszone przed upływem 7 dni od dnia doręczenia postanowienia o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego.
§  23.
1.
O terminie rozprawy przewodniczący komisji dyscyplinarnej zawiadamia na piśmie rzecznika dyscyplinarnego oraz wzywa na rozprawę:
1)
obwinionego,
2)
jego obrońcę,
3)
świadków i biegłych.
2.
Obwinionemu wraz z wezwaniem na rozprawę doręcza się pouczenie o przysługujących mu uprawnieniach i skutkach niestawiennictwa na rozprawę.
3.
Termin rozprawy powinien być tak wyznaczony, aby między doręczeniem obwinionemu wezwania na rozprawę a dniem rozprawy upłynęło co najmniej 14 dni. W razie niezachowania tego terminu na żądanie obwinionego lub jego obrońcy rozprawę odracza się.
4.
Nie usprawiedliwione niestawiennictwo obwinionego na rozprawę, któremu wezwanie doręczono we właściwym terminie, nie stanowi przeszkody do rozpoznania sprawy.
5.
W razie uznania niestawiennictwa obwinionego na rozprawę za usprawiedliwione, rozprawę odracza się, ustalając nowy jej termin.
§  24.
Obwiniony i jego obrońca mogą przeglądać akta sprawy i sporządzać wypisy i notatki. Przewodniczący składu orzekającego może odmówić wglądu do akt w ciągu 3 dni przed terminem rozprawy.
§  25.
1.
Rzecznik dyscyplinarny, obwiniony lub jego obrońca mają prawo zgłoszenia do przewodniczącego komisji dyscyplinarnej wniosku o wyłączenie członka składu orzekającego, jeżeli między obwinionym a członkiem składu orzekającego zachodzą stosunki tego rodzaju, że mogą wzbudzać wątpliwości co do jego bezstronności, albo gdy zachodzą okoliczności wymienione w § 12 ust. 3. Wniosek należy uwzględnić w szczególności:
1)
gdy członek składu orzekającego:
a)
jest lub był małżonkiem obwinionego, jego obrońcy lub rzecznika dyscyplinarnego,
b)
jest krewnym, powinowatym lub przełożonym obwinionego, jego obrońcy lub rzecznika dyscyplinarnego,
c)
był świadkiem czynu, o który toczy się sprawa,
d)
był lub pozostaje z obwinionym w sporze sądowym,
2)
gdy sprawa dotyczy bezpośrednio członka składu orzekającego.
2.
Wniosek o wyłączenie członka składu orzekającego może być zgłoszony do czasu zamknięcia rozprawy dyscyplinarnej.
3.
W razie nierozpoznania lub nieuwzględnienia wniosku przez przewodniczącego, wniosek ponownie zgłoszony przez wnioskodawcę powinien być rozpatrzony przez skład orzekający na rozprawie dyscyplinarnej.
§  26.
1.
Przewodniczący składu orzekającego otwiera, prowadzi i zamyka rozprawę.
2.
Rozprawę dyscyplinarną rozpoczyna odczytanie wniosku o ukaranie, następnie przeprowadza się postępowanie dowodowe, a w szczególności przesłuchuje obwinionego, wezwanych świadków i biegłych oraz w miarę potrzeby odczytuje protokoły przebiegu postępowania wyjaśniającego, jak również inne ważne dla sprawy akta i dokumenty.
3.
Przed przystąpieniem do przesłuchania świadka lub biegłego przewodniczący uprzedza go o odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznanie. Każdego ze świadków przesłuchuje się osobno na sali rozpraw.
4.
Obwiniony, jego obrońca i rzecznik dyscyplinarny mają prawo zadawać pytania świadkom i biegłym oraz wypowiadać się co do każdego zeznania świadka, opinii biegłego lub innego dowodu.
5.
Jeżeli wyjaśnienia obwinionego, który na rozprawie przyznaje się do winy, nie budzą wątpliwości, skład orzekający za zgodą rzecznika dyscyplinarnego i obwinionego może nie przeprowadzać postępowania dowodowego lub przeprowadzić je tylko częściowo.
§  27.
Wzywanie i przesłuchiwanie świadków oraz biegłych na rozprawie odbywa się na zasadach i w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
§  28.
Jeżeli na rozprawie okaże się, że zachodzą istotne braki w materiale dowodowym, których na rozprawie uzupełnić nie można, skład orzekający wydaje postanowienie o uzupełnieniu postępowania przez rzecznika dyscyplinarnego, wskazując kierunek uzupełnienia.
§  29.
Komisja dyscyplinarna może przerwać rozprawę z ważnych powodów na czas nie dłuższy niż 21 dni. Jeżeli po przerwie skład orzekający uległ zmianie albo upłynęło więcej niż 21 dni, rozprawę prowadzi się od początku; za zgodą stron komisja może prowadzić rozprawę w dalszym ciągu.
§  30.
Po zakończeniu postępowania dowodowego przewodniczący składu orzekającego udziela głosu rzecznikowi dyscyplinarnemu oraz obrońcy i obwinionemu, przy czym obwinionemu przysługuje zawsze głos ostatni.
§  31.
1.
Po wysłuchaniu głosów stron skład orzekający przystępuje niezwłocznie do narady nad orzeczeniem.
2.
W czasie narady i głosowania może być obecny tylko protokolant.
§  32.
1.
Orzeczenie zapada zwykłą większością głosów. Przewodniczący składu orzekającego głosuje ostatni.
2.
Przegłosowany członek składu orzekającego ma prawo złożyć na piśmie uzasadnienie zdania odrębnego.
§  33.
Komisja dyscyplinarna wydaje orzeczenie:
1)
o ukaraniu, mocą którego uznaje obwinionego winnym w całości lub w części popełnienia zarzucanego mu czynu i wymierza karę dyscyplinarną,
2)
o uniewinnieniu albo
3)
o umorzeniu postępowania, jeżeli czyn popełniony przez obwinionego nie kwalifikuje się jako przewinienie dyscyplinarne lub gdy zachodzą okoliczności przewidziane w art. 81 ust. 1 ustawy lub w § 5 rozporządzenia albo gdy rzecznik dyscyplinarny odstępuje od wniosku o ukaranie.
§  34.
1.
Przy wymiarze kary bierze się pod uwagę stopień winy, szkodliwość społeczną czynu oraz zachowanie się obwinionego przed popełnieniem przewinienia i po jego popełnieniu.
2.
Jeżeli obwiniony dopuścił się kilku przewinień, wymierza się jedną karę za wszystkie czyny łącznie.
§  35.
1.
Niezwłocznie po zakończeniu głosowania skład orzekający sporządza na piśmie orzeczenie, które powinno zawierać:
1)
nazwę komisji oraz datę rozpoznania sprawy i wydania orzeczenia,
2)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe, tytuły i stopnie naukowe członków składu orzekającego, rzecznika i protokolanta,
3)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe, tytuły i stopnie naukowe, miejsce i datę urodzenia obwinionego oraz imię i nazwisko, stopień naukowy oraz stanowisko służbowe obrońcy,
4)
dokładne określenie czynu zarzucanego obwinionemu przez rzecznika,
5)
sentencję orzeczenia, z tym że sentencja orzeczenia orzekającego winę i wymierzającego karę powinna zawierać określenie czynu udowodnionego obwinionemu ze wskazaniem miejsca i czasu jego popełnienia oraz przepisów ustawy, które zostały naruszone,
6)
pouczenie o trybie i terminie wniesienia odwołania.
2.
Orzeczenie podpisują wszyscy członkowie składu orzekającego.
§  36.
1.
Przewodniczący ogłasza orzeczenie bezpośrednio po jego podpisaniu i przytacza ustnie najważniejsze jego motywy.
2.
W uzasadnionych wypadkach ogłoszenie orzeczenia może być odroczone, jednakże najwyżej do 7 dni, przy czym termin ogłoszenia powinien być podany na rozprawie.
3.
w terminie 3 dni od wydania orzeczenia przewodniczący składu orzekającego sporządza na piśmie uzasadnienie orzeczenia. Uzasadnienie powinno zawierać ustalenie podstawy prawnej i faktycznej orzeczenia przez wskazanie, jakie fakty skład orzekający uznał za udowodnione lub nie udowodnione, na jakich oparł się dowodach i dlaczego nie dał wiary dowodom przeciwnym. Uzasadnienie orzeczenia podpisują przewodniczący składu orzekającego i protokolant.
4.
Orzeczenie komisji dyscyplinarnej doręcza się wraz z uzasadnieniem organowi, przy którym działa komisja, rzecznikowi dyscyplinarnemu, obwinionemu oraz organowi zatrudniającemu obwinionego.
§  37.
1.
Z przebiegu rozprawy sporządza się protokół, który powinien zawierać zwięzłe podanie treści wyjaśnień obwinionego, zeznań świadków i innych wyników postępowania dowodowego oraz przytoczenie wniosków i innych oświadczeń rzecznika dyscyplinarnego i obrońcy, jak również postanowienia składu orzekającego.
2.
Protokół podpisują przewodniczący składu orzekającego i protokolant.
3.
Rzecznik dyscyplinarny, obwiniony lub jego obrońca mogą żądać sprostowania lub uzupełnienia protokołu dopóty, dopóki akta sprawy znajdują się w komisji dyscyplinarnej, która wydała orzeczenie. Przewodniczący składu orzekającego po wysłuchaniu protokolanta może zarządzić sprostowanie lub uzupełnienie protokołu. W razie nieuwzględnienia wniosku żądanie sprostowania lub uzupełnienia rozpatruje skład orzekający na posiedzeniu niejawnym.

Rozdział  6

Postępowanie odwoławcze.

§  38.
1.
Od orzeczenia komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji rzecznikowi dyscyplinarnemu i obwinionemu lub jego obrońcy przysługuje prawo wniesienia odwołania. Wniesienie odwołania zawiesza wykonanie orzeczenia.
2.
Odwołanie wnosi się w dwóch egzemplarzach do komisji dyscyplinarnej, która wydała orzeczenie, w ciągu 14 dni od dnia doręczenia orzeczenia wraz z uzasadnieniem. Przewodniczący komisji dyscyplinarnej przesyła niezwłocznie odwołanie wraz z aktami do odwoławczej komisji dyscyplinarnej, a odpis odwołania - stronie przeciwnej.
3.
Odwołanie może być wycofane do rozpoczęcia rozprawy w postępowaniu odwoławczym.
§  39.
Przewodniczący odwoławczej komisji dyscyplinarnej po stwierdzeniu, że odwołanie zostało wniesione w przepisanym terminie:
1)
wyznacza skład orzekający i kieruje sprawę na posiedzenie niejawne albo wyznacza rozprawę odwoławczą,
2)
rozstrzyga o wezwaniu na rozprawę świadków i biegłych lub dopuszczeniu innych dowodów wskazanych w odwołaniu,
3)
wydaje postanowienie o uzupełnieniu we wskazanym kierunku materiału dowodowego przez rzecznika dyscyplinarnego.
§  40.
1.
Przewodniczący odwoławczej komisji dyscyplinarnej odrzuca odwołanie w razie wniesienia go przez osobę nie uprawnioną lub po upływie terminu przewidzianego w § 38 ust. 2.
2.
Na postanowienie przewodniczącego przysługuje zażalenie do odwoławczej komisji dyscyplinarnej, która rozpoznaje zażalenie na posiedzeniu niejawnym.
§  41.
1.
Strona, która uchybiła terminowi odwołania, może złożyć wniosek o jego przywrócenie.
2.
Wniosek o przywrócenie terminu składa się wraz z odwołaniem za pośrednictwem komisji dyscyplinarnej, która wydała zaskarżone orzeczenie, w ciągu 14 dni od dnia ustania przeszkody. Wniosek ten rozpatruje przewodniczący odwoławczej komisji dyscyplinarnej. Przepis § 40 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3.
W razie przywrócenia terminu stosuje się odpowiednio przepisy § 39.
§  42.
Na posiedzeniu niejawnym odwoławcza komisja dyscyplinarna może postępowanie umorzyć lub zawiesić, jeżeli zachodzą okoliczności określone w § 3 i § 5 rozporządzenia lub w art. 81 ust. 1 ustawy.
§  43.
1.
Rozprawę rozpoczyna ustne sprawozdanie, w którym przewodniczący lub inny członek składu orzekającego wyznaczony jako sprawozdawca przedstawia przebieg dotychczasowego postępowania dyscyplinarnego, treść zaskarżonego orzeczenia, przytoczone w odwołaniu zarzuty oraz okoliczności faktyczne sprawy, jak również informuje strony o dopuszczonych dowodach.
2.
Przed zakończeniem rozprawy przewodniczący składu orzekającego udziela głosu rzecznikowi dyscyplinarnemu, obwinionemu i obrońcy, przy czym pierwszy głos przysługuje stronie, która wniosła odwołanie. Jeżeli odwołanie wniesione zostało przez obie strony, pierwszy głos przysługuje rzecznikowi dyscyplinarnemu.
§  44.
1.
Odwoławcza komisja dyscyplinarna utrzymuje w mocy zaskarżone orzeczenie, uchyla orzeczenie w całości lub w części i wydaje nowe orzeczenie albo przekazuje sprawę komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji do ponownego rozpatrzenia.
2.
Wydane orzeczenia na niekorzyść obwinionego może nastąpić jedynie w razie odwołania wniesionego przez rzecznika dyscyplinarnego.
3.
Odwoławcza komisja dyscyplinarna uchyla lub zmienia orzeczenie na korzyść współobwinionych, choćby nie wnieśli odwołania, jeśli je uchyliła lub zmieniła na korzyść obwinionego, który wniósł odwołanie, a te same względy przemawiają za uchyleniem lub zmianą na korzyść pozostałych współobwinionych.
§  45.
Przepisy o postępowaniu przed komisją dyscyplinarną pierwszej instancji stosuje się odpowiednio.

Rozdział  7

Wykonywanie orzeczeń komisji dyscyplinarnych.

§  46.
Orzeczenie odwoławczej komisji dyscyplinarnej oraz nie zaskarżone w terminie orzeczenie komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji jest prawomocne.
§  47.
Prawomocne orzeczenie komisji dyscyplinarnej podlega wykonaniu przez właściwy organ, z tym że:
1)
orzeczenie o wymierzeniu kary nagany z przeniesieniem do innej szkoły w tej samej lub innej miejscowości wykonuje bezzwłocznie organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna pierwzej instancji, działając w porozumieniu z organem bezpośrednio nadzorującym szkołę, do której nauczyciel zostaje przeniesiony,
2)
rozwiązanie stosunku pracy wynikające z wymierzenia kary zwolnienia z pracy lub wydalenia ze służby nauczycielskiej stwierdza bezzwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia organ uprawniony do mianowania nauczyciela.
§  48.
1.
Kary dyscyplinarne nagany z ostrzeżeniem, nagany z przeniesieniem do innej szkoły w tej samej lub innej miejscowości i zwolnienia z pracy podlegają zatarciu, a odpis orzeczenia o ukaraniu dołączony do akt osobowych nauczyciela ulega zniszczeniu po upływie 3 lat od dnia doręczenia mu pramocnego orzeczenia o ukaraniu, jeżeli w tym okresie nie był on karany dyscyplinarnie lub sądownie.
2.
Decyzję o zatarciu kar, o których mowa w ust. 1, wydaje z urzędu organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna pierwszej instancji, i doręcza ją nauczycielowi oraz organowi zatrudniającemu go.

Rozdział  8

Rewizja nadzwyczajna.

§  49.
1.
Ukarany, jego obrońca, rzecznik dyscyplinarny, a po śmierci ukaranego jego małżonek, krewny lub powinowaty w linii prostej albo rodzeństwo mogą wnieść podanie do właściwego ministra lub naczelnego organu związku zawodowego zrzeszającego nauczycieli o wniesienie rewizji nadzwyczajnej.
2.
Podanie można wnieść tylko raz i tylko do jednego z organów wymienionych w ust. 1. Jeżeli w tej samej sprawie wniesiono kilka podań, należy je przekazać temu z organów, do którego wpłynęło pierwsze z nich, a jeżeli wpłynęły one do obu organów jednocześnie - temu z organów, który pierwszy podjął czynności.
3.
Jeżeli podanie o wniesienie rewizji nadzwyczajnej załatwione zostało odmownie, ponowne podania oparte na tych samych zarzutach pozostawia się bez rozpoznania.
§  50.
1.
Rewizję nadzwyczajną rozpatruje odwoławcza komisja dyscyplinarna.
2.
Niedopuszczalna jest rewizja nadzwyczajna od orzeczenia odwoławczej komisji dyscyplinarnej wydanego w następstwie rewizji nadzwyczajnej.
§  51.
1.
Jeżeli rewizja nadzwyczajna została wniesiona od orzeczenia odwoławczej komisji dyscyplinarnej, sprawę rozpatruje ta komisja w składzie 5-osobowym.
2.
Do postępowania w trybie rewizji nadzwyczajnej stosuje się odpowiednio przepisy o postępowaniu przed odwoławczą komisją dyscyplinarną, z uwzględnieniem przepisów niniejszego rozdziału.

Rozdział  9

Przepisy końcowe.

§  52.
1.
Obsługę komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli zapewniają organy, przy których te komisje działają.
2.
Organ zatrudniający nauczyciela powołanego do pełnienia funkcji w komisji dyscyplinarnej udziela mu - na wniosek przewodniczącego komisji - zwolnienia od pracy na czas niezbędny do pełnienia funkcji w komisji.
3.
Członkom komisji dyscyplinarnych, obwinionemu, którego uwolniono od winy i kary, jego obrońcy oraz świadkom i innym osobom wezwanym przez komisję dyscyplinarną na rozprawę przysługuje równowartość zarobku utraconego w związku z udziałem w rozprawie oraz zwrot kosztów przejazdu.
4.
Wydatki w toku postępowania wyjaśniającego pokrywa organ, który zarządził to postępowanie, a wydatki w postępowaniu przed komisją dyscyplinarną - organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna.
5.
Do kosztów postępowania należą:
1)
wydatki na doręczenie wezwań i innych pism,
2)
należności świadków i biegłych oraz stron, ustalone według zasad obowiązujących w postępowaniu administracyjnym,
3)
koszty, o których mowa w ust. 3, oraz
4)
inne koszty, które organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna, zaliczył do kosztów postępowania bezpośrednio związanych z rozpoznaniem sprawy.
§  53.
Traci moc rozporządzenie Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego z dnia 20 stycznia 1933 r., wydane w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów, o komisjach dyscyplinarnych i postępowaniu dyscyplinarnym przeciwko nauczycielom (Dz. U. Nr 26, poz. 217).
§  54.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024