Wykonywanie obowiązku meldunkowego oraz prowadzenie ewidencji ludności.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH
z dnia 14 listopada 1961 r.
w sprawie wykonywania obowiązku meldunkowego oraz prowadzenia ewidencji ludności.

Na podstawie art. 15 ust. 4 i art. 22 ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. o ewidencji i kontroli ruchu ludności (Dz. U. Nr 33, poz. 164) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
Powołane w rozporządzeniu artykuły bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 14 lipca 1961 r. o ewidencji i kontroli ruchu ludności (Dz. U. Nr 33, poz. 164).
§  2.
Organami ewidencji i kontroli ruchu ludności są właściwe do spraw wewnętrznych organy prezydiów rad narodowych, a w prezydiach rad narodowych, w których nie utworzono organów do spraw wewnętrznych - organy tych prezydiów wykonujące zadania w zakresie spraw wewnętrznych.

Rozdział  2.

Zasady i tryb wykonywania obowiązku meldunkowego.

§  3. 1
1.
Dopełnienie obowiązku meldunkowego polega na dostarczeniu osobie prowadzącej książkę meldunkową wypełnionego i podpisanego zgłoszenia meldunkowego odpowiedniego wzoru oraz na przedłożeniu dowodu osobistego, a w razie jego braku - innego dokumentu stwierdzającego tożsamość.
2.
Osoby przebywające u najemcy lub właściciela lokalu dopełniają obowiązku meldunkowego przez doręczenie zgłoszenia i dokumentów (ust. 1) najemcy lub właścicielowi lokalu, który obowiązany jest zgłoszenie oraz dokumenty dostarczyć osobie prowadzącej książkę meldunkową.
3.
Obowiązek dotyczący najemcy i właściciela lokalu ciąży również na:
1)
kierownikach zakładów i instytucji udzielających poszczególnym osobom mieszkania na stałe lub czasowo w związku z pracą, nauką, leczeniem lub wypoczynkiem bądź też opieką społeczną,
2)
kierownikach hoteli lub innych zakładów przeznaczonych do czasowego wynajmu lokali mieszkalnych lub udzielania noclegów.
4.
Osoba prowadząca książkę meldunkową jest obowiązana przedstawić organowi ewidencji i kontroli ruchu ludności przyjęte zgłoszenie meldunkowe i dokumenty określone w ust. 1 wraz z książką meldunkową.
5.
Dostarczenie dokumentów wymienionych w ust. 1 nie stanowi dopełnienia obowiązku meldunkowego, jeśli osobie podlegającej temu obowiązkowi odmówiono ostateczną decyzją zameldowania w określonym lokalu lub na terenie miejscowości, w której obowiązują szczególne przepisy meldunkowe.
6.
Zgłoszenie pobytu w zakładach przeznaczonych do przyjmowania osób na pobyt czasowy może nastąpić również na podstawie skierowania pisemnego (skierowania na leczenie, karty pobytu) wydanego przez państwowe i spółdzielcze zakłady pracy, instytucje i zakłady naukowe, zakłady opieki zdrowotnej, związki zawodowe lub stowarzyszenia, jeżeli skierowanie to zawiera dane, jakie przewiduje zgłoszenie meldunkowe.
7.
W razie niemożności dopełnienia obowiązku meldunkowego u osoby prowadzącej książkę meldunkową, obowiązku tego należy dopełnić bezpośrednio przed właściwym organem ewidencji i kontroli ruchu ludności. W tym przypadku organ ten obowiązany jest zawiadomić o przyjętym meldunku osobę prowadzącą książkę meldunkową, która wpisuje meldunek do tej książki.
8.
Osoby przebywające w domach, dla których książkę meldunkową prowadzi sołtys, mogą dopełnić obowiązku meldunkowego bezpośrednio przed organem ewidencji i kontroli ruchu ludności. W takim przypadku jednak zgłoszenie meldunkowe powinno być podpisane przez sołtysa, który jednocześnie obowiązany jest dokonać odpowiedniego wpisu w książce meldunkowej. W razie niemożności uzyskania podpisu sołtysa stosuje się przepis ust. 7.
9.
Zameldowanie osoby w jakiejkolwiek miejscowości (art. 2) powinno nastąpić w określonym lokalu mieszkalnym określonego domu. Zameldowanie w określonym lokalu i domu nie dotyczy osób przebywających w namiotach lub innych ruchomych urządzeniach mieszkalnych.
§  3a. 2
Dopełnienie obowiązku meldunkowego, który powstał w związku z urodzeniem dziecka, zgonem osoby lub zmianą nazwiska na skutek zawarcia małżeństwa, następuje przez zarejestrowanie tych faktów we właściwym urzędzie stanu cywilnego bez potrzeby dostarczenia zgłoszenia meldunkowego.
§  4. 3
Można odmówić zameldowania w przypadkach, o których mowa w art. 3 ust. 3, oraz w przypadkach wprowadzenia ograniczeń przepisami opartymi na podstawie art. 21 bądź innymi przepisami jak również w razie braku zgody najemcy (właściciela) lokalu na zameldowanie.
§  5.
1.
Zgłoszenia meldunkowego dokonuje się na formularzach:
1)
"zgłoszenia zamieszkania" (załącznik nr 1) - w przypadku zgłoszenia miejsca zamieszkania;
2)
"zgłoszenia zmiany zamieszkania" (załącznik nr 2) - w przypadku zgłoszenia opuszczenia na stałe miejsca zamieszkania;
3)
"zgłoszenia pobytu czasowego" (załącznik nr 3) - w przypadku zgłoszenia pobytu czasowego;
4)
"zgłoszenia opuszczenia miejsca pobytu czasowego" (załącznik nr 4) - w przypadku zgłoszenia opuszczenia miejsca pobytu czasowego;
5)
"zgłoszenia pobytu czasowego w hotelu" (załącznik nr 5) - w przypadku zgłoszenia pobytu w hotelu lub innym zakładzie określonym w art. 6 ust. 1.
2.
Zmiany nazwiska lub imienia (art. 7) zgłasza się na formularzu zgłoszenia określonym w ust. 1 pkt 1.
3. 4
(skreślony).
4. 5
(skreślony).
§  6. 6
1.
Zameldowanie na pobyt stały następuje po wymeldowaniu z poprzedniego miejsca zamieszkania.
2.
Wymeldowania z pobytu stałego dokonuje organ właściwy ze względu na następne miejsce zamieszkania osoby obowiązanej do dopełnienia obowiązku meldunkowego, po czym niezwłocznie przesyła potwierdzone przez siebie zgłoszenie o wymeldowaniu do organu właściwego ze względu na poprzednie miejsce zamieszkania. Wymeldowania z pobytu czasowego dokonuje organ właściwy ze względu na miejsce tego pobytu.
§  7.
1.
Za miejsce zamieszkania osoby będącej członkiem załogi statku żeglugi śródlądowej, zamieszkującej stale na statku, uważa się miejscowość, w której ma siedzibę przedsiębiorstwo żeglugowe (jego ekspozytura lub oddział) zatrudniające tę osobę.
2.
Za miejsce zamieszkania osoby przebywającej w zakładzie karnym lub poprawczym uważa się, miejscowość, w której położony jest zakład, jeżeli osoba ta nie posiada innego miejsca zamieszkania.
§  8.
W razie gdy osoba zameldowana na pobyt czasowy w rzeczywistości zamieszkuje na stałe w danej miejscowości albo gdy osoba zameldowana na stałe w danej miejscowości w rzeczywistości przebywa tam tylko czasowo - osoby prowadzące książki meldunkowe oraz osoby wymienione w art. 11 ust. 1 i 2 obowiązane są zawiadomić o powyższym organ ewidencji i kontroli ruchu ludności.
§  9.
1.
Czasowa nieobecność w miejscu zamieszkania nie wymaga zgłoszenia zmiany zamieszkania.
2.
Za czasowo nieobecnych w miejscu zamieszkania uważa się w szczególności:
1)
osoby wykonujące zawód przejściowo lub sezonowo poza miejscem zamieszkania,
2)
osoby przebywające w innej miejscowości w celu odbycia leczenia lub dla wypoczynku albo w celu kształcenia się,
3)
osoby przebywające w zakładach karnych i poprawczych,
4)
osoby odbywające zasadniczą służbę wojskową, wojskową służbę okresową i nadterminową, ćwiczenia lub przeszkolenie wojskowe, służbę wojskową w razie mobilizacji i w czasie wojny oraz uczniów szkół oficerskich i słuchaczy akademii wojskowych.
§  10. 7
Uczestnicy wycieczek zbiorowych liczących ponad 10 osób, zorganizowanych przez państwowe lub spółdzielcze zakłady pracy, instytucje, państwowe zakłady naukowe, związki zawodowe bądź stowarzyszenia wyższej użyteczności lub stowarzyszenia, które dopełniły obowiązku rejestracji albo zgłoszenia we właściwym organie administracji państwowej mogą dopełnić obowiązku meldunkowego za pośrednictwem kierownika wycieczki, który przedstawi organowi ewidencji i kontroli ruchu ludności:
1)
listę uczestników wycieczki, sporządzoną według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do rozporządzenia,
2)
zaświadczenie stwierdzające fakt zorganizowania wycieczki pod przewodnictwem danej osoby.

Rozdział  3.

Zasady i sposób prowadzenia książek meldunkowych oraz rejestrów i kartotek mieszkańców.

§  11.
1.
W miastach i osiedlach książki meldunkowe prowadzą administratorzy domów, a w ich braku - właściciele domów.
2.
Książkę meldunkową dla wsi prowadzi sołtys z podziałem na domy znajdujące się we wsi. Jeżeli na terenie wiejskim znajdują się domy składające się z 3 lub więcej mieszkań bądź zakłady wymienione w art. 6 ust. 1 i art. 11 ust. 2 pkt 3 - prowadzi się dla każdego z nich odrębną książkę meldunkową. Książkę meldunkową prowadzi w tych przypadkach administrator, a w jego braku - właściciel domu.
3.
Administrator domu może zlecić prowadzenie książki meldunkowej dozorcy domu.
§  12.
1.
Książki meldunkowe w miastach i osiedlach prowadzi się oddzielnie dla każdego domu z podziałem na lokale znajdujące się w domu i oddzielnie dla każdego zakładu wymienionego w art. 6 ust. 1 i art. 11 ust. 2 pkt 3, chociażby zakład ten stanowił część domu.
2.
Dla domów będących pod wspólnym zarządem i stanowiących zwarty zespół można prowadzić jedną książkę meldunkową z zachowaniem podziału na poszczególne domy i lokale w tych domach.
3.
Wzór książki meldunkowej stanowi załącznik nr 7 do rozporządzenia. W zakładach wymienionych w art. 6 ust. 1 i art. 11 ust. 2 pkt 3 książka meldunkowa może być - za zgodą organu ewidencji i kontroli ruchu ludności - przystosowana do jednoczesnych zapisów dla potrzeb wewnętrznych danego zakładu.
4. 8
Książki meldunkowe w miastach i osiedlach, w których prowadzona jest publiczna gospodarka lokalami, powinny zawierać dane dotyczące powierzchni mieszkalnej poszczególnych lokali, a w razie przeznaczenia budynku do rozbiórki - również odpowiednią adnotację.
5. 9
Osoba prowadząca książkę meldunkową obowiązana jest, przedkładając organowi ewidencji i kontroli ruchu ludności zgłoszenie zameldowania i książkę meldunkową - zawiadomić ten organ o znanych jej okolicznościach faktycznych, które mogą mieć wpływ na zameldowanie.
§  13.
W przypadkach przewidzianych w art. 15 ust. 5 kierownik grupy obowiązany jest przedstawić książkę meldunkową organowi ewidencji i kontroli ruchu ludności w razie zmiany miejsca pobytu grupy, jak też w przypadkach zmiany w składzie grupy.
§  14.
1.
Organ ewidencji i kontroli ruchu ludności z urzędu potwierdza zgłoszenie zamieszkania oraz zgłoszenie zmiany zamieszkania.
2.
W miejscowości, w której wprowadzono szczególne przepisy meldunkowe, organ ewidencji i kontroli ruchu ludności z urzędu potwierdza również zgłoszenie pobytu czasowego trwającego ponad 2 miesiące i opuszczenie miejsca tego pobytu.
3.
Osoby dopełniające obowiązku meldunkowego na pobyt czasowy otrzymują potwierdzenie zgłoszenia na swój wniosek.
4.
Potwierdzenia dopełnienia obowiązku meldunkowego (ust. 1-3) dokonuje się w dowodzie osobistym lub w innym dokumencie stwierdzającym tożsamość albo w odrębnym zaświadczeniu.
§  15.
1.
Organy ewidencji i kontroli ruchu ludności w gromadach, osiedlach, miastach i dzielnicach prowadzą rejestry stałych mieszkańców (osób zameldowanych na pobyt stały, to jest na zamieszkanie).
2.
Rejestr stałych mieszkańców powinien obejmować wszystkie osoby zamieszkałe w mieście, dzielnicy, osiedlu lub gromadzie oraz wszelkie zmiany dotyczące składu mieszkańców oraz innych danych określonych w rejestrze.
3.
Treść danych wpisanych do rejestru mieszkańców powinna być potwierdzona właściwymi dokumentami.
4.
Zapisanie do rejestru mieszkańców jest podstawą do stwierdzenia zamieszkania w danej miejscowości.
§  16.
1.
Rejestr stałych mieszkańców prowadzi się w formie książki lub kartoteki.
2.
Rejestr stałych mieszkańców w miastach i osiedlach prowadzi się według zespołów nieruchomości i ulic, z podziałem na domy i lokale w tych domach.
3.
Rejestr stałych mieszkańców gromady prowadzi się według wsi z podziałem na poszczególne domy oraz jeśli zachodzi potrzeba, na poszczególne lokale w tych domach.
4.
Wzór rejestru mieszkańców prowadzonego w formie książkowej stanowi załącznik nr 8, wzór zaś karty ewidencyjnej rejestru mieszkańców prowadzonego w formie kartoteki stanowi załącznik nr 9.
§  17.
Organy ewidencji i kontroli ruchu ludności prowadzą odrębną ewidencję osób zameldowanych na pobyt czasowy. Ewidencję prowadzi się w formie kartoteki składającej się ze zgłoszeń dotyczących pobytu czasowego z wyodrębnieniem osób podlegających powszechnemu obowiązkowi wojskowemu zameldowanych na pobyt dłuższy niż 2 miesiące.
§  18.
1.
W powiatach i miastach stanowiących powiaty oraz miastach wyłączonych z województw organy ewidencji i kontroli ruchu ludności prowadzą dla obszaru tych powiatów lub miast - kartoteki ewidencyjno-adresowe mieszkańców w układzie alfabetycznym.
2.
Wzór karty ewidencyjno-adresowej stanowi załącznik nr 10.

Rozdział  4.

Zasady i tryb udzielania informacji adresowych.

§  19.
Informacji o adresie osób zamieszkałych w kraju udzielają na podstawie danych o zameldowaniu:
1)
w odniesieniu do obszaru danego powiatu albo miasta wyłączonego z powiatu lub województwa - właściwy dla tego obszaru organ ewidencji i kontroli ruchu ludności, drogą pocztową lub bezpośrednio,
2)
w odniesieniu do całego kraju - Główne Biuro Adresowe drogą pocztową.
§  20.
1.
Ubiegający się o informację adresową powinien:
a)
wypełnić formularz, którego wzór stanowi załącznik nr 11 lub 12,
b)
uiścić opłatę skarbową za informację adresową przez naklejenie znaczków skarbowych na formularzu w miejscu do tego przeznaczonym, w wysokości określonej przepisami o opłacie skarbowej.
2.
Jeżeli udzielenie informacji ma nastąpić drogą pocztową, należy nadto uiścić opłatę na odpowiedź w wysokości porta za list zwykły przez naklejenie znaczków pocztowych na formularzu w miejscu do tego przeznaczonym.
3.
Jednostki budżetowe zwolnione od opłaty skarbowej w sprawach adresowych odciskają w miejscu przeznaczonym na znaczki skarbowe swoją pieczęć.

Rozdział  5.

Przepisy końcowe.

§  21.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 23 maja 1934 r. o meldunkach i księgach ludności (Dz. U. z 1934 r. Nr 54, poz. 489 i z 1948 r. Nr 2, poz. 7),
2)
zarządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 28 marca 1957 r. w sprawie udzielania informacji adresowych przez organy Milicji Obywatelskiej (Monitor Polski Nr 29, poz. 198).
§  22. 10
(skreślony).
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1962 r.
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK Nr 1

ZGŁOSZENIE ZAMIESZKANIA

ZAŁĄCZNIK Nr 2

ZGŁOSZENIE ZMIANY ZAMIESZKANIA

ZAŁĄCZNIK Nr 3

ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO

ZAŁĄCZNIK Nr 4

ZGŁOSZENIE

OPUSZCZENIA MIEJSCA POBYTU CZASOWEGO

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr 5

ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO

w hotelu (domu noclegowym lub innym zakładzie przyjmującym na pobyt czasowy)

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr 6

ZGŁOSZENIE POBYTU CZASOWEGO WYCIECZKI

ZAŁĄCZNIK Nr 7

KSIĄŻKA MELDUNKOWA

ZAŁĄCZNIK Nr 8

Rejestr mieszkańców

ZAŁĄCZNIK Nr 9

ZAŁĄCZNIK Nr 10

KARTA

EWIDENCYJNO-ADRESOWA

grafika

ZAŁĄCZNIK Nr 11

ZAŁĄCZNIK Nr 12

1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1963 r.
2 § 3a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 września 1966 r. (Dz.U.66.40.243) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 września 1966 r.
3 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1963 r.
4 § 5 ust. 3 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 września 1966 r. (Dz.U.66.40.243) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 września 1966 r.
5 § 5 ust. 4 skreślony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 września 1966 r. (Dz.U.66.40.243) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 września 1966 r.
6 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1963 r.
7 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1963 r.
8 § 12 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1963 r.
9 § 12 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lipca 1963 r.
10 § 22 skreślony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 25 czerwca 1963 r. (Dz.U.63.32.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 października 1963 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024