Dodany w 2022 r. art. 42d ust. 11 Karty Nauczyciela zawiera minimalne wymogi w zakresie zatrudnienia pedagogów specjalnych i psychologów. Obowiązek zatrudniania pedagoga specjalnego i psychologa dotyczy przedszkoli, szkół lub zespołów, w których liczba dzieci lub uczniów przekracza 50. W odniesieniu do tych szkół i placówek liczba etatów nauczycieli:

  •      pedagogów specjalnych nie może być niższa niż 25 proc. łącznej liczby etatów nauczycieli;
  •      psychologów nie może być niższa niż 25 proc. łącznej liczby etatów nauczycieli.

W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:

Zatrudnianie nauczycieli specjalistów w szkołach i przedszkolach

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[109,4,2],"dataValuesNormalized":[19,1,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Komentarze i publikacje","Akty prawne"],"colors":["#940C72","#007AC3","#85BC20"],"maxValue":115,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

 

Etat nawet bez umowy o pracę

Resort edukacji wprowadzi zmiany w Karcie Nauczyciela. Jest to jeden z projektów deregulacyjnych - chodzi o złagodzenie przepisów dotyczących zatrudniania specjalistów w szkołach niepublicznych. Obecnie w niepublicznych szkołach i przedszkolach nauczyciele specjaliści (np. psychologowie, logopedzi) mogą być zatrudniani na podstawie innej niż umowa o pracę (np. zlecenie, B2B) - do 4 godzin tygodniowo. Tacy nauczyciele nie są wliczani do minimalnej liczby etatów specjalistów, jaką placówka powinna zapewniać według przepisów (art. 42d Karty Nauczyciela).

 

Resort uznał, że należy takim szkołom pomóc i w większym stopniu umożliwić im niezatrudnianie specjalistów na umowę o pracę - zmiana ma umożliwić zatrudnianie specjalistów na zlecenie lub B2B do 9 godzin tygodniowo (zamiast 4). Dodatkowo - specjalistów  (zatrudnionych nie na etacie) wliczać się będzie do wymaganych standardów kadrowych.

 

Zmiany na jakiś czas lub na stałe

Celem zmian jest ułatwienie zatrudniania specjalistów w szkołach i przedszkolach niepublicznych, aby:

  • zapewnić uczniom lepszy dostęp do pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • pomóc tym placówkom spełnić wymagania kadrowe bez konieczności tworzenia pełnych etatów.