1. Wejście w życie

Zgodnie z przyjętymi przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia założeniami, zmiany dotyczące warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna weszły w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od dnia 1 października 2013 r. (za wyjątkiem przepisów wchodzących w życie z mocą od dnia 1 stycznia 2014 r.). Do postępowań jednak w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie komentowanego zarządzenia stosowane będą przepisy dotychczasowe. Z kolei zmiany w zakresie kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w części dotyczącej ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, wchodzące w życie również z dniem podpisania i znajdują zastosowanie do postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r.

2. Zakres zmian

Komentowane zarządzenie nr 32/2013/DSOZ zmieniające zarządzenie nr 71/2012/DSOZ z dnia 7 listopada 2012 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju ambulatoryjna opieka specjalistyczna zakłada w pierwszej kolejności konieczność wyodrębnienia w zawieranych umowach o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie nefrologii oraz nefrologii dla dzieci stałej kwoty zobowiązania przeznaczanej przez świadczeniodawcę wyłącznie na realizację świadczeń o kodzie 5.05.00.0000064 (monitorowanie chorych zakwalifikowanych do przeszczepu nerki/trzustki/wątroby) oraz o kodzie 5.05.00.0000079 (kwalifikacja do przeszczepienia nerki – badania wstępne). W opinii Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia celem przedmiotowego zabiegu jest zwiększenie zgłaszalności przez poradnie specjalistyczne liczby potencjalnych biorców do ośrodków kwalifikujących do przeszczepu nerki oraz poprawa opieki ambulatoryjnej nad pacjentami z ciężką niewydolnością nerek, którzy zostali już zakwalifikowani do przeszczepu. W tym miejscu podkreślić należy, iż zgodnie z danymi przedstawionymi przez Narodowy Fundusz Zdrowia w roku 2012 kwalifikację do przeszczepienia nerki w trybie ambulatoryjnym przeprowadzono jedynie u 13 pacjentów. Wprowadzona zmiana ma również poprawić standard opieki ambulatoryjnej nad pacjentami z ciężką niewydolnością nerek, którzy zostali zakwalifikowani do przeszczepu, między innymi poprzez wycenę przedmiotowej procedury na poziomie 130 jednostek rozliczeniowych świadczenia (około 1 tys. zł).

Komentowane zarządzenie wskazuje ponadto, iż w odniesieniu do świadczeń w poradniach specjalistycznych, realizowanych w zakresie gastroenterologii, położnictwa i ginekologii, chirurgii ogólnej, chirurgii dziecięcej, proktologii, chirurgii onkologicznej, ortopedii i traumatologii narządu ruchu, ortopedii i traumatologii narządu ruchu dla dzieci, okulistyki, otolaryngologii, chirurgii szczękowo-twarzowej oraz urologii, koniecznym będzie wyodrębnienie kwoty zobowiązania przeznaczonej wyłącznie na realizację grup o charakterze zabiegowym. Powyższe rozwiązanie powinno przyczynić się do znaczącego wzrostu liczby wykonywanych w warunkach ambulatoryjnych procedur zabiegowych. Przypomnieć tutaj należy, iż opisywane wyżej zmiany to naturalna konsekwencja wcześniejszych modyfikacji podejmowanych przez normodawcę a zmierzających do przesunięcia części procedur medycznych wykonywanych w trybie stacjonarnym do ambulatoryjnej opieki specjalistycznej w warunkach gabinetu zabiegowego. Efektem przedmiotowych działań winno być z jednej strony zwiększenie kompleksowości świadczeń udzielanych w poradniach specjalistycznych, z drugiej zaś odciążenie leczenia stacjonarnego i skrócenie kolejek oczekujących na świadczenia z zakresu leczenia szpitalnego. Co istotne, zmiana polegająca na wydzieleniu w umowie oznaczonej kwoty zobowiązania wyłącznie na realizację procedur zabiegowych obowiązywać będzie od dnia 1 stycznia 2014 r. Wskazania wymaga także, iż komentowane zarządzenie dokonuje zwiększenia wyceny punktowej niektórych świadczeń opieki zdrowotnej, w tym cystoskopii (z 15 na 20 pkt) czy biopsji stercza (z 30 na 70 pkt), co przy planowanej jednocześnie modyfikacji wyceny tych samych procedur w leczeniu szpitalnym doprowadzić winno do przesunięcia ciężaru realizacji świadczeń w kierunku lecznictwa ambulatoryjnego.

(…)

Fragment komentarza zamieszczonego w całości w publikacji Serwis Prawo i Zdrowie