W pierwszym kwartale 2015 zdecydowanie największa pula wydatków została przeznaczona na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków, na którą firmy wydały ponad 255 milionów (97 procent całego budżetu). 2 procent nakładów – ponad 5,5 milionów - przeznaczono na promocję usług zdrowotnych.
Budżet przeznaczony na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków był w pierwszym kwartale tego roku nieznacznie mniejszy – o 3 procent, niż w ostatnim kwartale 2014 roku, ale o 4 procent wyższy niż w okresie od stycznia do marca 2014. Najwięcej nakładów pochłonęła promocja środków przeciwko przeziębieniu (90 milionów zł), witamin, środków pobudzających i odpornościowych (49 milionów zł) i środków wspomagające układ trawienny (20 milionów zł).
Pierwszy kwartał 2015 przyniósł nieznaczny wzrost wydatków na promocję usług zdrowotnych – o 3 procent w stosunku do ostatniego kwartału 2014 roku i o 12 procent w stosunku do pierwszego kwartału 2014 roku.
Czytaj: Firmy farmaceutyczne liderami wydatków na reklamę >>>
Firmy z branży farmaceutycznej najchętniej wykorzystywały do promocji swoich usług i produktów telewizję, inwestując w to medium 63 procent swojego budżetu marketingowego – 166 milionów zł (dane z okresu od stycznia do marca 2015). Kampanie reklamowe były emitowane głównie w takich stacjach jak Polsat, TVN, TVP1 i TVP2. Wydatki na telewizję spadły o 12 procent w stosunku do ostatniego kwartału 2014, a w stosunku do okresu styczeń – marzec 2014 - o 2 procent.
19 procent nakładów – ponad 50 milionów złotych – kosztowała sektor reklama radiowa. Ich wysokość wzrosła o 37 procent w stosunku do IV kwartału 2014 roku i o 22 procent w stosunku do I kwartału 2014 roku. Zdecydowanym liderami były radia RMF FM i Radio Zet. Za nimi, ze znacznie mniejszym udziałem, uplasowały się: Jedynka, Trójka i TOK FM. Spory udział notowała także sieć stacji Złote Przeboje.
Wydatki na Internet pochłonęły 7 procent nakładów czyli sumę ponad 17 milionów złotych. Kwota ta jest o 68 procent wyższa niż w okresie od października do grudnia 2014 roku i o 6 procent wyższa w stosunku do pierwszego kwartału 2014 roku. Najczęściej w kampaniach wykorzystywano portale horyzontalne – Onet.pl, Wp.pl i Gazeta.pl.
Reklama w magazynach kosztowała ponad 21 milionów (8 procent całości), a w gazetach ponad 5 milionów (2 procent). W przypadku magazynów pierwszą trójkę tworzą: „Tele Tydzień”, „Przyjaciółka” i „Poradnik Domowy”. Wśród gazet firmy najczęściej wybierają „Fakt” i „Super Express”.
- Firmy z branży farmaceutycznej w swoich działaniach reklamowych wykorzystują przede wszystkim telewizję, której udział utrzymuje się na stabilnym poziomie. Stosunkowo wysoki jest udział stacji radiowych w podziale tortu reklamowego tej kategorii. Jest to w dużej mierze spowodowane dużymi rabatami, jakie otrzymują marketerzy decydując się na to medium. Strategia ta ma jednak skutek uboczny – zmęczenie słuchaczy nadmiarem reklam farmaceutyków, często na dolegliwości, o których Polacy nie mają ochoty słuchać np. odwożąc rano dzieci do szkoły. Drugi wyraźny trend to rosnące znaczenie Internetu, którego potencjał branża dostrzega i coraz lepiej oraz częściej wykorzystuje – podsumowuje Piotr Bieńko, Prezes Codemedia.
Praktyczne informacje na temat marketingu w branży farmaceutycznej zawiera LEX Apteka. W produkcie dostępne są aktualne informacje prawne niezbędne w zarządzaniu apteką, a także możliwość zadawania pytań ekspertom z zakresu prawa farmaceutycznego.
Produkt można bezpłatnie przetestować: www.produkty.lex.pl/apteka