WSA orzekł tak w pierwszych czterech sprawach, w których podmioty lecznicze zdecydowały się na wniesienie skargi na przedmiotowe decyzje.

W związku z protestem lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i niezawieraniem przez nich umów z NFZ, na początku stycznia 2015 roku, niektóre przychodnie i gabinety lekarskie zostały zamknięte. Sytuacja ta skutkowała utrudnionym dostępem pacjentów do dokumentacji medycznej. W związku z tym Rzecznik Praw Pacjenta wszczął 61 postępowań w sprawie stosowania przez te placówki praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.

Niektóre z podmiotów, których działania Rzecznik uznał za naruszające zbiorowe prawa pacjentów, wniosły skargę na decyzję Rzecznika, do sądu administracyjnego. Już w pierwszych czterech sprawach, wyrokiem Wojewódzkiego Sąd Administracyjnego w Warszawie, skargi złożone przed podmioty lecznicze zostały oddalone.

W uzasadnieniach sąd wskazał, iż brak dostępu do dokumentacji medycznej naruszał zbiorowe prawa pacjentów. Podzielił tym samym decyzję Rzecznika Praw Pacjenta stwierdzając, że placówki, które zostały zamknięte w związku z udziałem lekarzy w proteście, nie udostępniały pacjentom dokumentacji medycznej bez zbędnej zwłoki. Sąd wskazał również, że przychodnie w dniach protestu powinny zapewnić pacjentom dostęp do dokumentacji medycznej.