Odpowiedź:
Wzór formularza zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 8 grudnia 2010 r. w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych o odpadach (Dz. U. Nr 249, poz. 1674), które stosuje się do sprawozdań za rok 2016 na mocy 237a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.) - dalej u.o.o.
Uzasadnienie:
Artykuł 76 u.o.o. przewiduje obowiązek sporządzania sprawozdań, o których mowa w art. 73, art. 74a i art. 75 u.o.o., czyli m.in. rocznych sprawozdań o wytwarzanych odpadach i o gospodarowaniu odpadami. Sprawozdania te, zgodnie z art 76 ust. 2 u.o.o., składa się poprzez wprowadzenie do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) przez wypełnienie elektronicznego formularza zamieszczonego na stronie internetowej określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 84 u.o.o. za pośrednictwem indywidualnego konta, o którym mowa w art. 55 ust. 1 u.o.o. Zgodnie jednak z art. 238 ust. 1 u.o.o. BDO tworzy się najpóźniej do dnia 24 stycznia 2018 r., co oznacza, iż ustawa nie przewiduje obowiązku istnienia takiej struktury w chwili obecnej.
Kwestię sposobu składania sprawozdań za rok 2016 reguluje natomiast art. 237a ust. 1 u.o.o., wedle którego podmioty, o których mowa w art. 73 i art. 75 u.o.o., obowiązane są przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy do sporządzania i składania:
1) zbiorczych zestawień danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów - na podstawie art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.), o której mowa w art. 252 u.o.o.,
2) sprawozdań - na podstawie art. 15 ust. 1, art. 30 ust. 1 i art. 38 ust. 3 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 140 z późn. zm.),
3) sprawozdań - na podstawie art. 24 ust. 1, art. 31 ust. 1, art. 40, art. 51 ust. 1, art. 56 ust. 1 i art. 67 ust. 1 u.o.o. oraz wykazu zakładów przetwarzania, o którym mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1688 z późn. zm.),
4) sprawozdań - na podstawie art. 34 ust. 2, art. 35 ust. 1, art. 36 ust. 4, art. 37 ust. 6, art. 41 ust. 3, art. 59 ust. 3 i art. 64 ust. 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 687 z późn. zm.),
- sporządzają i składają je, za rok 2015 i za rok 2016, stosując przepisy dotychczasowe. Przepisy te to zaś rozporządzenie w sprawie zakresu informacji oraz wzorów formularzy służących do sporządzania i przekazywania zbiorczych zestawień danych o odpadach, które stanowiło akt wykonawczy do art. 37 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.). Wzór formularza zbiorczego zestawienia danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
Iwona Kaczorowska-Kossowska, autorka współpracuje z Lex Ochrona Zdrowia
Odpowiedzi udzielono 3.03.2016 r.
W jaki sposób i na jakich formularzach należy aktualnie wysyłać sprawozdanie z odpadów medycznych?
Pytanie pochodzi z publikacji Lex Ochrona ZdrowiaW jaki sposób i na jakich formularzach należy aktualnie wysyłać sprawozdanie z odpadów medycznych?Czy jest obowiązek sprawozdawania drogą elektroniczną?