Dialog, otwartość na przedsiębiorców, przejrzystość działań – to priorytety Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Aby skuteczniej stosować je w codziennej pracy i ułatwić przedsiębiorcom uzyskanie informacji, UOKiK przygotował zasady, którymi będą kierować się pracownicy Urzędu w kontaktach z przedsiębiorcami.
Wyjaśnienia w sprawie reguł kontaktów z przedsiębiorcami oraz wyjaśnienia dotyczące kryteriów i procedury zgłaszania koncentracji – to najnowsze wytyczne przygotowane przez prezesa UOKiK. Ich celem jest zwiększenie przejrzystości Urzędu, a także ułatwienie stronom postępowań kontaktu z pracownikami UOKiK.
Reguły wewnętrzne ułatwią takie kontakty z poszanowaniem przepisów prawa i zasad sprawiedliwości proceduralnej. Podstawową zasadą jest możliwość bezpośredniego kontaktu przedsiębiorcy z Urzędem, tak aby mógł on przedstawić swoje stanowisko.
Urząd zaktualizował także wyjaśnienia dotyczące zgłaszania zamiaru koncentracji. Ich celem jest ułatwienie interpretacji przepisów regulujących procedurę notyfikacji. Dokument uwzględnia zmiany przepisów, które wprowadziła znowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Obecnie trwają prace nad stworzeniem podobnych dokumentów wyjaśniających inne zagadnienia.
Wyjaśnienia i wytyczne prezesa UOKiK dostępne są na stronie Urzędu www.uokik.gov.pl.
We wtorek 27 stycznia 2015 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uruchomił nowy numer infolinii konsumenckiej. Numer 800 889 866 umożliwia każdemu konsumentowi w Polsce dostęp do pomocy prawnej. Prawnicy odpowiadają także na pytania pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Zarówno połączenie, jak i porady są bezpłatne.
Opracowanie: Magdalena Okoniewska
Źródło: www.uokik.gov.pl, stan z dnia 28 stycznia 2015 r.