Postępowanie przeciwko wydawcy Expressu Bydgoskiego i Nowości – Dziennika Toruńskiego – spółce Express Media, zostało wszczęte w sierpniu 2014 roku. Urząd przeanalizował kilkadziesiąt materiałów prasowych publikowanych w dodatkach „Dbaj o zdrowie”, który ukazuje się na łamach obu dzienników.

Postępowanie wykazało, że w dodatkach tych publikowano artykuły sponsorowane dotyczące usług medycznych wykonywanych przez reklamodawców, które nie różniły się wyglądem od materiałów redakcyjnych. W tekstach znajdowały się zwykle opisy problemów zdrowotnych i wypowiedzi specjalistów na temat odpowiednich usług medycznych. Brakowało jednak oznaczeń wskazujących na ich reklamowy charakter.

Czytaj: GIF: nakaz zaprzestania reklamy produktów leczniczych >>>

W rezultacie tych działań czytelnicy mogli potraktować materiały reklamowe jak artykuły przygotowane przez dziennikarzy. Zgodnie z prawem stosowanie w środkach masowego przekazu kryptoreklamy, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w celach reklamowych uznawane jest za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. W opinii Urzędu teksty reklamowe przypominające materiały redakcyjne powinny być oznaczone specjalnym dopiskiem, na przykład artykuł sponsorowany.

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na spółkę Express Media karę w wysokości 12 983 zł. Wydawca zaniechał już stosowania kwestionowanych praktyk dzięki czemu możliwe było złagodzenie sankcji. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca odwołał się do sądu.