W dwóch dziennikach: "Express Bydgoski" i "Nowości – Dziennik Toruński" ukazywały się artykuły sponsorowane dotyczące usług medycznych, które nie były oznaczone jako reklama. Za tę niezgodną z prawem praktykę i wprowadzanie czytelników w błąd prezes UOKiK nałożył na wydawcę gazet karę w wysokości prawie 13 tys. zł.

Postępowanie przeciwko wydawcy "Expressu Bydgoskiego" i "Nowości – Dziennika Toruńskiego" – spółce Express Media, zostało wszczęte w sierpniu 2014 roku. Urząd przeanalizował kilkadziesiąt materiałów prasowych publikowanych w dodatkach „Dbaj o zdrowie”, który ukazuje się na łamach obu dzienników.

Postępowanie wykazało, że w dodatkach tych publikowano artykuły sponsorowane dotyczące usług medycznych wykonywanych przez reklamodawców, które nie różniły się wyglądem od materiałów redakcyjnych. W tekstach znajdowały się zwykle opisy problemów zdrowotnych i wypowiedzi specjalistów na temat odpowiednich usług medycznych. Brakowało jednak oznaczeń wskazujących na ich reklamowy charakter.

W rezultacie tych działań czytelnicy mogli potraktować materiały reklamowe jak artykuły przygotowane przez dziennikarzy. Zgodnie z prawem stosowanie w środkach masowego przekazu kryptoreklamy, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w celach reklamowych uznawane jest za niezgodną z prawem nieuczciwą praktykę rynkową. W opinii Urzędu teksty reklamowe przypominające materiały redakcyjne powinny być oznaczone specjalnym dopiskiem, na przykład - artykuł sponsorowany.

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów Prezes UOKiK nałożył na spółkę Express Media karę w wysokości 12.983 zł. Wydawca zaniechał już stosowania kwestionowanych praktyk dzięki czemu możliwe było złagodzenie sankcji. Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Opracowanie: Magdalena Okoniewska

Źródło: www.uokik.gov.pl, stan z dnia 19 lutego 2015 r.