Sytuacja związana z epidemią Covid-19 rozpowszechniła teleporady i wideoporady oraz zmieniła organizację wizyt osobistych w przychodniach podstawowej opieki zdrowotnej. Od 6 lipca do osób, które skorzystały z porady lekarza pierwszego kontaktu, mogą dzwonić ankieterzy na zlecenie NFZ. Zadając kilka pytań sprawdzą, czy porada faktycznie się odbyła i w jakiej formie została przeprowadzona.
Teleporady-ocena skuteczności w oczach pacjenta
Badanie przeprowadzone będzie w formie telefonicznej ankiety. Rozmowa z ankieterem potrwa zaledwie kilka minut. W tym czasie ankieter zada 12 pytań:
- Czy pacjent korzystał w ostatnich 4 miesiącach ze świadczeń opieki zdrowotnej udzielonych w ramach opieki lekarza podstawowej opieki zdrowotnej?
- Jeśli tak, to czy wyraża zgodę na przeprowadzenie badania, którego przedmiotem jest udzielone świadczenie (porada zdrowotna)?
- Do której kategorii wiekowej należy pacjent, któremu udzielono porady?
- Czym była spowodowana konieczność skorzystania z porady?
- Jaki to był rodzaj porady?
- Czy pacjent miał problem z dodzwonieniem się?
- Czy problem, z którym zwrócił się pacjent do lekarza został rozwiązany?
- Czy lekarz w sposób jasny i zrozumiały udzielił pacjentowi informacji na temat problemu zdrowotnego?
- Czy pacjent otrzymał wszystkie dokumenty potrzebne do wykonania zaleceń lekarza, u którego odbyła się wizyta?
- Czy w sytuacji, gdy teleporada nie rozwiązała w pełni problemu, zaoferowana została pacjentowi możliwość umówienia wizyty osobistej?
- Czy pacjent skorzystał z możliwości umówienia wizyty osobistej, będącej konsekwencją przeprowadzonej teleporady?
- Jaki jest powód nieskorzystania z wizyty osobistej zaoferowanej w wyniku przeprowadzonej teleporady?
Czytaj w LEX: Teleporady - co można w ramach umowy z NFZ >
Badanie obejmie pacjentów, którzy w ostatnich 4 miesiącach skorzystali z porady lekarza pierwszego kontaktu. Ankieterzy przepytają tylko te osoby, które wyrażą taką chęć. Ankieta jest anonimowa. W trakcie rozmowy z ankieterem pacjent nie powinien podawać żadnych informacji o sobie, zwłaszcza danych osobowych, czy np. informacji szczegółowych o skierowaniach i receptach, które dostał. NFZ podkreśla, że to ważne dla bezpieczeństwa, a ankieterzy nie potrzebują tych informacji.
Czytaj w LEX: Teleporady w POZ - jak prawidłowo realizować obowiązek? >
Ankieterzy:
- znają numer telefonu pacjenta
- wiedzą, że w ciągu ostatnich 4 miesięcy korzystał z porady lekarza pierwszego kontaktu
- znają datę takiej porady.
Dane te zostaną wykorzystane wyłącznie do przeprowadzenia badania.
Sprawdź w LEX: Czy teleporady w ramach poradni POZ mogą być udzielane poza poradnią? >