Osiągnięcie sukcesu w zarządzaniu jest proste – trzeba określić cel, wytyczyć drogę, wyznaczyć punkty kontrolne i reagować, gdyby pojawiły się problemy.  Trzeba wiedzieć, jak to zrobić. Potrzebna jest też determinacja by zrealizować założenia.

Nasz szpital startował z bardzo złej pozycji. W roku 2010 nasze zaległości w płatnościach wynosiły 9  miesięcy, wynik finansowy to strata w wysokości 4,4 mln zł.. Przegraliśmy konkurs ofert na usługi szpitalne ogłoszony przez NFZ. Jednak udało nam się przełamać tę złą passę i wychodzimy na prostą. Nie jest jeszcze tak dobrze jak by się chciało, ale jest to dobry początek drogi. Podstawą było stworzenie dobrego zespołu i określenie planu działania. 

Dzięki  podniesieniu efektywności pracy oraz wielu zmianom organizacyjnym udało się osiągnąć zysk. Wiadomo, że jakość kosztuje, więc najpierw musieliśmy zadbać o właściwą kondycję finansową, by można było zainwestować w jakość. W  trakcie tych trzech lat musieliśmy realizować wielomilionowe inwestycje ze środków unijnych i dokonywać zakupów sprzętowych usuwając wieloletnie zaniedbania w tych dziedzinach.

W roku 2011 sami zmniejszyliśmy kolejki do lekarzy specjalistów, sprawozdając do NFZ porady specjalistyczne za najniższe wartości punktowe, dzięki czemu lekarze mogli przyjąć więcej pacjentów. Poprawiliśmy w ten sposób dostępność pacjentów do poradni. Jest to pomysł, który teraz realizuje minister Arłukowicz, na przykład przez obniżane wyceny zabiegów okulistycznych.

Ważne jest też odpowiednie zarządzanie personelem. Trzeba umieć dogadać się z ludźmi, stworzyć zespoły które pomogą w realizacji założonych zadań. W przypadku radzyńskiego szpitala kluczową rolę w zarządzaniu personelem medycznym odgrywa dyrektor ds. medycznych Waldemar Zielnik.

Marek Zawada, dyrektor SP ZOZ w Radzyniu Podlaskim
 

Praktyczne aspekty zastosowania wiedzy teoretycznej w zarządzaniu zawiera opracowanie pod tytułem " Zarządzanie podmiotem leczniczym" autorstwa Jana Galickiego, Marii Danuty Głowackiej i  Ewy Mojs. Książka dostępna jest w księgarni Profinfo.