Redakcja: Jak z perspektywy kilku miesięcy od wejścia w życie ocenia Pan pod względem czytelności ustawę o działalności leczniczej?
Maciej Dercz: Ustawa o działalności leczniczej nie należy do najczytelniejszych i najprecyzyjniejszych aktów prawnych. Jest to dokument mocno rozbudowany, który zawiera wiele nowych, dotychczas nie występujących w obrocie prawnym pojęć i terminów prawnych. Niestety ustawodawca nie uniknął niejasnych i niejednoznacznych sformułowań. Chcąc zachować w tej ustawie pewne regulacje organizacyjno-prawne z uchylonej ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ustawodawca dokonał tego w sposób mało czytelny, co prowadzić może do pewnych trudności interpretacyjnych.

Redakcja: Pracuje Pan nad komentarzem do nowej ustawy, który ukaże się w grudniu, nakładem wydawnictwa Wolters Kluwer Polska. Jakie znaczenie będzie miała ta książka dla osób zarządzających placówkami opieki zdrowotnej i pracowników ochrony zdrowia?
M.D.: Ponieważ, mimo oczywistej potrzeby, wejście w życie od 1.07 br. tej ustawy nie zostało przez Ministerstwo Zdrowia poprzedzone adekwatną do rangi tego aktu prawnego - akcją szkoleniową, ani nie mamy do dyspozycji żadnych oficjalnych ministerialnych materiałów promocyjno-edukacyjnych to nasza publikacja może się okazać jedną z nielicznych pomocy praktyczno-teoretycznych pozwalających na sprawniejsze posługiwanie się tymi przepisami w codziennej praktyce funkcjonowania podmiotów leczniczych. Zakres przedmiotowy i podmiotowy tej ustawy jest bardzo szeroki. Dotyczy ona w zasadzie całej sfery wykonywania świadczeń opieki zdrowotnej. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że ma ona dla systemu ochrony zdrowia charakter ustrojowy. Bez jej poznania i prawidłowego zinterpretowania nie może obejść się nikt kto związany jest z systemem ochrony zdrowia.

Redakcja: Które przepisy (z perspektywy współautora komentarza) zawarte w ustawie mogą być najbardziej kłopotliwe w interpretacji dla pracowników podmiotów leczniczych?
M.D.: Do najbardziej kłopotliwych przepisów zaliczyłbym zwłaszcza te, które maja określić strukturę organizacyjną samego podmiotu leczniczego i jego przedsiębiorstwa oraz zasady dotyczące jego gospodarki finansowej. Nie należą także do łatwych przepisy odnoszące się do kwestii rejestrowych i kontrolno-nadzorczych oraz przepisy regulujące zasady przekształcania spzoz-ów.

Redakcja: Kto obowiązkowo powinien przeczytać nowy komentarz do ustawy?
M.D.: Na pewno wszyscy zajmujący się problematyką ochrony zdrowia bezpośrednio w samych podmiotach wykonujących działalność leczniczą, jak też Ci którzy zajmują się sferą kontrolno-nadzorczą w urzędach administracji samorządowej i rządowej. Przedstawiciele samorządów zawodów medycznych, organizacji pozarządowym oraz studenci i wykładowcy prowadzący zajęcia dydaktyczne z zakresu ochrony zdrowia mogą także odnieść spore korzyści praktyczno-teoretyczne z lektury tej publikacji.

Redakcja: Dziękujemy za rozmowę.
Maciej Dercz - dr nauk prawnych, radca prawny. Koordynator zespołu prawnego w Departamencie Reform Ustrojowych Państwa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (1998-99); przewodniczący zespołu ds. Reform Ustrojowych Państwa Krajowej Rady Radców Prawnych (1998-99). Doradca Ministra Zdrowia oraz przewodniczący Zespołu ds. prywatyzacji publicznej służby zdrowia w MZ (1999-2000). Prowadzi szkolenia dotyczące zagadnień prawa ochrony zdrowia dla Krajowej Rady Radców Prawnych (od 1999). Lider jednego z modułów tematycznych prowadzonego przez Uczelnię Łazarskiego MBA w ochronie zdrowia. Współpracuje z centralnymi i regionalnymi jednostkami administracji publicznej oraz instytucjami naukowymi. Autor i współautor wielu publikacji dotyczących prawnych aspektów ochrony zdrowia (m.in.: Ustawa o zakładach opieki zdrowotnej. Komentarz 2007, 2010; Samorząd terytorialny w systemie ochrony zdrowia 2005, Organizacja ochrony zdrowia w Rzeczypospolitej Polskiej w świetle obowiązującego ustawodawstwa 2001).