Odpowiedź

We wstępie Autorka wskazuje, że art. 36 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654 z późn. zm.) przewiduje ujawnianie imienia i nazwiska wszystkich pracowników oraz osób pozostających w stosunku cywilnoprawnym z podmiotem leczniczym, ale powinność ta dotyczy wyłącznie szpitali. Powołany przepis stanowi dokładnie: "Osoby zatrudnione w szpitalu oraz pozostające w stosunku cywilnoprawnym z podmiotem leczniczym, którego przedsiębiorstwem jest szpital, są obowiązane nosić w widocznym miejscu identyfikator zawierający imię i nazwisko oraz funkcję tej osoby". Można wywodzić z tej regulacji wniosek a contrario, że w innych typach podmiotów leczniczych obowiązku upubliczniania swoich personaliów nie ma. W pytaniu nie zawarto żadnego kontekstu, w którym powstało tego typu pytanie. Zazwyczaj jednak prośba o podanie imienia i nazwiska wiąże się z niezadowoleniem pacjenta z poziomu świadczenia czy obsługi rejestratorskiej. W ocenie Autorki podawanie nazwisk nie jest potrzebne. Jeżeli pacjent zamierza wystąpić ze skargą wszak ma możliwość wskazania stanowiska pracy i godziny co powinno wystarczyć do ustalenia osoby, do której adresowane jest zastrzeżenie. Nadto za ewentualne naruszenia praw pacjenta odpowiedzialność ponosi i tak świadczeniodawca (podmiot). I w zasadzie rzeczą samego świadczeniodawcy będzie ustalenie kto personalnie ponosi odpowiedzialność za naruszenie (ewentualne) praw pacjenta. Podawanie personaliów w innym celu w ogóle nie wchodzi w grę.

Pytanie pochodzi z Serwisu Prawo i Zdrowie