30 listopada br. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej podjęło następujące stanowiska dotyczące projektów rozporządzeń Ministra Zdrowia:
- w sprawie sposobu ustalania minimalnych norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami;
- w sprawie wykazu specjalizacji uprawniających lekarza do samodzielnego wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w medycznym laboratorium diagnostycznym.
W pierwszym przypadku, PNRL zgłasza poniższe uwagi do przedstawionego projektu:
- Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej sprzeciwia się przyjmowaniu kolejnych, niepopartych rzetelną analizą ekonomiczną rozwiązań prawnych, które skutkować będą wzrostem kosztów i zadłużenia po stronie podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami;
- przyjęte w przedmiotowym projekcie rozwiązania prowadzą do znacznego podniesienia norm zatrudnienia pielęgniarek i położnych w ww. podmiotach w stosunku do stanu obecnego, co poważnie pogorszy ich sytuację finansową;
- wbrew stwierdzeniom zawartym w Ocenie Skutków Regulacji, że rozporządzenie to nie będzie miało wpływu na sektor finansów publicznych, w tym samorządu terytorialnego, zwiększenie kosztów zatrudnienia personelu w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą będzie miało znaczący wpływ na finanse podmiotu tworzącego, którym najczęściej są jednostki samorządu terytorialnego (nieuniknioną konsekwencją wejścia w życie projektowanej regulacji będzie wzrost jednostkowych kosztów świadczonych usług i w efekcie zmniejszenie liczby świadczeń opieki zdrowotnej możliwych do zrealizowania przez szpitale oraz ograniczenie ich dostępność dla pacjentów);
- uzasadnienie do projektu rozporządzenia nie zawiera analizy określającej, jak podwyższenie norm zatrudnienia personelu pielęgniarskiego w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami wpłynie na konkurencyjność tych podmiotów na rynku usług zdrowotnych oraz jak ta zmiana wpłynie na realizację kontraktów z NFZ, jakie te podmioty realizują lub będą realizowały w przyszłości;
- regulacja ta budzi wątpliwości, również z punktu widzenia jej wpływu na rynek pracy, ponieważ w wielu regionach już brakuje kadry pielęgniarskiej, a sztywne wprowadzenie norm zatrudnienia może ten niedobór tylko pogłębić;
- proponowany projekt rozporządzenia w żadnym razie nie może być przydatnym i skutecznym narzędziem by (jak wskazano w uzasadnieniu) przeciwdziałać zdarzeniom niepożądanym, wypaleniu zawodowemu pielęgniarek i położnych etc. (do tego celu o wiele skuteczniejsze są: dobra organizacja pracy, dobre warunki pracy, dobre relacje interpersonalne, optymalne dla danej grupy zawodowej wynagrodzenie, permanentne szkolenie pracowników); ponadto obciążanie pielęgniarek, zamiast np. opiekunów pacjenta, wszystkimi czynnościami opiekuńczymi wobec pacjenta dezawuuje ten zawód;
- zatrudnianie nadmiernej liczby personelu, tak samo jak rażące niedoszacowanie w tym zakresie – niesie podobne skutki tj. frustrację i pośpiech, zniechęcenie i niestaranne wykonywanie czynności z zakresu opieki, instrumentalnych działań oraz dokumentowania procesu pielęgnowania.

Prezydium NRL zgłosiło również uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie wykazu specjalizacji uprawniających lekarza do samodzielnego wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w medycznym laboratorium diagnostycznym. Jak wynika z analizy, PNRL wnosi o wykreślenie z treści rozporządzenia zakresu, w jakim lekarze poszczególnych specjalności zostają uprawnieni do wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej, zwracając uwagę, że obowiązujące przepisy prawne, poza nielicznymi wyjątkami, nie określają tego, jakie świadczenia mogą być udzielane przez lekarzy poszczególnych specjalności;

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zaznacza, że powyższa uwaga była również zgłaszana i co gorsza, nieuwzględniona podczas prac legislacyjnych nad obecnie obowiązującym rozporządzeniem (Stanowisko Nr 4/07/P-V z 12 stycznia 2007 r.) oraz nad jego późniejszymi nowelizacjami ( Stanowisko Nr 8/10/P-VI z 12 lutego 2010 r ). Uwaga ta została również podniesiona w Stanowisku Nr 52/11/P-VI z 9 września 2011 r., które dotyczyło projektu rozporządzenia w przedmiotowej sprawie poddanego do konsultacji społecznych w związku ze zmianą upoważnienia ustawowego dokonaną ustawą zmieniającą ustawę o zawodach lekarza i lekarza dentysty, która weszła w życie w dniu 1 lipca 2011 r.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zwraca również uwagę, że w Ocenie Skutków Regulacji opiniowanego obecnie projektu rozporządzenia, projektodawca nie wskazał powodu nieuwzględnienia powyższego postulatu, podając jedynie treść obowiązującego upoważnienia ustawowego zawartego w art. 16 g ust. 3 ustawy z 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

W opinii Prezydium, zarówno poprzednio, jak i obecnie obowiązujący przepis upoważniający do wydania niniejszego rozporządzenia deleguje ministra właściwego do spraw zdrowia jedynie do określenia wykazu specjalizacji uprawniających lekarza do samodzielnego wykonania diagnostyki laboratoryjnej w laboratorium diagnostycznym, a nie konkretnego zakresu, w jakim lekarz zostaje uprawniony do wykonywania określonych czynności diagnostycznych.

Źródło: www.nil.org.pl