Projekt rozporządzenia w sprawie reklamy produktów leczniczych jest już po uzgodnieniach zewnętrznych. Resort Zdrowia ujawnił tekst regulujący warunki i formy reklamy, niezbędne dane, jakie powinna ona zawierać, sposób jej przekazywania oraz kwestie związane z przekazywaniem próbek produktów leczniczych.

W projekcie zmian zaproponowanym przez Resort m.in. określono zasady prowadzenia poszczególnych form reklamy, przeredagowano zapis dotyczący reklamy prowadzonej w aptekach i zakładach opieki zdrowotnej, dodano nowe przepisy określające zakres danych naukowych, analiz i wyników badań pochodzących z dokumentów o charakterze niejawnym.

Ponadto, po konsultacjach, zmianie uległ wzbudzający największe poruszenie w branży art. 15, regulujący spotkania osób uprawnionych z przedstawicielami handlowymi i medycznymi. W nowym brzmieniu ograniczenie spotkań po godzinach pracy dotyczy wyłącznie lekarzy.

W wyniku konsultacji Ministerstwo przystąpiło również do pomysłu Naczelnej Izby Aptekarskiej, która zaproponowała rozszerzenie ostrzeżenia zamieszczanego wraz z reklamą. Według nowego rozporządzenia znaną już treść rozszerzono o sformułowanie „gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu”.

Reklamy, których rozpowszechnianie rozpoczęto przed wejściem w życie rozporządzenia, a które nie będą spełniać jego wymogów, będą rozpowszechniane nie dłużej niż 6 miesięcy od dnia, w którym zaczęły obowiązywać nowe przepisy.

Rozporządzenie zacznie obowiązywać z chwilą jego ogłoszenia. Wyjątkiem będą zapisy mówiące o spotkaniach repów i lekarzy poza godzinami pracy – regulacje zaczną obowiązywać dopiero 1 grudnia tego roku.

źródło: Puls Medycyny, 5 listopada 2008 r.