NIL domaga się od Rzecznika potwierdzenia informacji ws. skarg na leczenie stomatologiczne
\\

Naczelna Rada Lekarska wystosowała do Rzecznika Praw Pacjenta list z prośbą o wyjaśnienia kwestii zażaleń pacjentów na leczenie stomatologiczne wykonywane w ramach NFZ.

Wiceprezes NRL i Przewodnicząca Komisji Stomatologicznej NRL dr Anna Lella, zwróciła się do Rzecznika Praw Pacjenta Krystyny Kozłowskiej z prośbą o dodatkowe wyjaśnienia w sprawie informacji pojawiającej się w mediach na temat liczby zażaleń od pacjentów, dotyczących leczenia stomatologicznego, które w 2012 r. wpłynęły do Biura Rzecznika Praw Pacjenta.

Informacja, w której powoływano się na statystykę Rzecznika Praw Pacjenta mówiła o ponad 3 tys. zażaleń od pacjentów, dotyczących leczenia stomatologicznego wykonywanego w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. Jako najczęściej stawiane zarzuty podano:

- długie kolejki oczekiwania na świadczenie stomatologiczne;

- odmowa przyjęcia w trybie nagłym (ekstrakcja, zabezpieczenie zęba w warunkach bólu);

- nieuzasadnione obciążanie ubezpieczonych pacjentów kosztami realizacji procedury;

- wadliwość wykonania procedury i pojawienie się powikłań;

- pozostawienie w kanale zębowym ciała obcego (np. odłamek wiertła);

- odmowa realizacji świadczenia gwarantowanego;

- zastosowanie złej jakości materiałów stomatologicznych;

- odmowa poprawienia wadliwie udzielonego świadczenia;

- wykonywanie procedur medycznych bez zachowania zasad aseptyki;

- nieetyczne zachowanie lekarza stomatologa.

W związku z powyższym, wiceprezes NRL zwróciła się z prośbą o potwierdzenie, czy dane te rzeczywiście pochodzą z Biura Rzecznika Praw Pacjenta i czy zostały gdzieś oficjalnie opublikowane. Jeśli tak jest, dr Lella domaga się przekazania dodatkowych danych dot. tego zagadnienia; w szczególności sposobu weryfikacji zarzutów oraz informacji, w ilu przypadkach rzeczywiście stwierdzono naruszenie praw pacjenta.

Wiceprezes poprosiła o potraktowanie sprawy jako pilnej, gdyż „podawanie przez media niepełnych informacji, ograniczających się do liczby skarg, bez podania danych na temat ich faktycznej zasadności, nie powinno mieć miejsca, ponieważ tego rodzaju informacja nie oddaje w sposób wyczerpujący istniejącego stanu rzeczy.”

Opracowanie: Agnieszka Sostenes-Brązert

Źródło: www.nil.org.pl, stan z dnia 2 listopada 2012 r.

\
Data publikacji: 2 listopada 2012 r.