– Jeśli z jakichkolwiek powodów pacjent nie będzie mógł się stawić u lekarza, będzie mógł wizytę odwołać. Warto pamiętać, że wystarczy jeden telefon, aby lekarz mógł poświęcić swój czas innemu potrzebującemu – mówi Filip Nowak, dyrektor Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.

Usługa ta uruchomiona zostanie w mazowieckim oddziale NFZ w ramach pilotażu. Testowane rozwiązanie bazuje na danych przekazywanych do Funduszu przez placówki medyczne i nie wymaga z ich strony dodatkowego nakładu pracy. Od pacjenta wymaga jedynie podania numeru telefonu komórkowego przy rejestracji.

Trzymiesięczny pilotaż obejmie cztery specjalności: endokrynologię, kardiologię, onkologię i ortopedię.

Z danych Funduszu wynika, że tylko w I kwartale 2016 roku mazowieccy pacjenci nie stawili się na wizyty u lekarzy specjalistów ponad 8,5 tysiąca razy. Jeśli ten trend się utrzyma, w całym 2016 roku przepadnie 35 tysięcy wizyt.

Mazowiecki oddział NFZ podaje, że najczęściej przepadają wizyty w poradniach onkologicznych. W pierwszych trzech miesiącach 2016 roku u lekarza nie stawiło się 767 chorych, czyli aż 10 procent spośród umówionych na wizytę. Aż 3446 wizyt – na 47.155 umówionych – nie doszło do skutku w przypadku poradni traumatologicznych. To ponad 7 procent wszystkich spotkań umówionych w I kwartale 2016.

Podejście do wizyty u lekarza zmienia się diametralnie, gdy chodzi o poważne schorzenia serca, zarówno u dzieci, jak i dorosłych. W przypadku kardiologicznych zabiegów interwencyjnych i operacji wad wrodzonych serca u najmłodszych, jak też w przypadku wszczepienia zastawek serca czy wideotorakoskopowej ablacji w ciężkim migotaniu przedsionków, odsetek nieodbytych wizyt wyniósł 0 procent.

Źródło: www.nfz.gov.pl