W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości dotyczące między innymi wystawiania recept niezgodnie z przepisami obowiązującymi w okresie kontroli, oznaczania poziomu odpłatności niezgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami czy braku oznaczenia na recepcie poziomu odpłatności, co skutkowało realizacją recepty ze zniżką.
NFZ stwierdził też, że lekarzy ordynowali leki refundowane niezgodnie ze wskazaniami refundacyjnymi. Stwierdzono także wystawianie recept na leki refundowane z błędnie wpisanym nr PESEL pacjenta, wystawianie przez lekarzy recept na własny numer PESEL, na leki służące do zaopatrzenia gabinetu czy wystawienie recept z nieprawidłowymi danymi pacjenta.
Kontrolerzy Funduszu stwierdzili także nieprawidłowości w zakresie prowadzenia dokumentacji medycznej, polegające na braku wpisów dotyczących porad czy wizyt, wywiadu lekarskiego, brak opisu badania przedmiotowego /lub podmiotowego, brak wyników badań diagnostycznych, ilości i dawkowania zaordynowanych leków, wystawionych recept, brak diagnozy, rozpoznania choroby, problemu zdrowotnego, urazu, których lek dotyczy.
Czytaj: Kontrole NFZ stwierdziły nieprawidłowości w ordynacji lekarskiej>>>
Wśród uchybień zanotowano także brak potwierdzenia zasadności ordynacji leków, brak adnotacji o ilości i sposobie dawkowania leków, braki formalne w dokumentacji medycznej (na przykład brak numeracji stron bądź chronologii oraz danych identyfikujących pacjenta, brak autoryzacji poprawek, brak oznaczenia podmiotu leczniczego, daty porady itp.)
Występowały także niezgodności danych podanych na receptach z danymi w dokumentacji medycznej, na przykład recepta wystawiona była w innym dniu niż odbyła się porada, inne było dawkowanie, liczba opakowań leków itp. Zdarzał się także brak dostatecznego udokumentowania zasadności wyboru produktu leczniczego, brak uzasadnienia w dokumentacji medycznej ilości opakowań przepisanych na receptach, brak udokumentowania w karcie informacyjnej z leczenia szpitalnego faktu wystawienia recepty lekarskiej czy też brak dokumentacji medycznej.