Jeśli w eWUŚ informacja wyświetla się na czerwono, co oznacza brak uprawnień do leczenia, a pacjent składa oświadczenie, że jest ubezpieczony, pracownicy wojewódzkich oddziałów NFZ sprawdzają dokument na podstawie danych z baz elektronicznych ZUS i wykazu ubezpieczonych centrali NFZ. Jeśli się okaże, że rejestry nie potwierdzają ubezpieczenia pacjenta, urzędnicy NFZ rozpoczynają postępowanie administracyjne.

W województwie kujawsko-pomorskim fundusz zidentyfikował 3,5 tysiące osób bez prawa do świadczeń zdrowotnych. Część tych osób nie żyje już jednak, a część skorzystało z usługi medycznej za mniej niż 100 zł. Dlatego z 3,5 tys. pacjentów finalnie NFZ rozpoczął windykację wobec 900.

eWUŚ nie jest pozbawiony błędów. NFZ tłumaczy, że otrzymuje błędne dane z ZUS czy MSW, stąd  nieaktualne dane o osobach w systemie.