Statystycznie 75 procent chorych na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc nie wie, że ma POChP i lekceważy objawy, takie jak kaszel czy uczucie duszności. 

- Ze względu na bardzo niski stopień świadomości społeczeństwa na temat tej choroby, kampania Płuca Polski prowadzi działania, które mają na celu upowszechnić informacje na temat POChP. Jednym z nich jest POChP Skaner. Pytania, z którego składa się skaner powstały we współpracy z pulmonologami. Każda odpowiedź ma przypisaną konkretną wagę i na podstawie zsumowania wszystkich odpowiedzi określa stopień ryzyka zachorowania na POChP. Dlatego warto wejść na stronę kampanii www.plucapolski.pl i poświęcić 5 minut na sprawdzenie kondycji swoich płuc – powiedział profesor dr hab. n. med. Adam Antczak, ekspert kampanii Płuca Polski.

Według Światowej Organizacji Zdrowia POChP zajmuje 4. miejsce wśród najczęstszych przyczyn zgonów, a w Polsce z jej powodu rocznie umiera około 17 tysięcy osób. Przewlekła obturacyjna choroba płuc dotyka głównie osoby w średnim i starszym wieku. Oprócz nieustępującej duszności, chorym dokucza także kaszel i konieczność częstszego wykrztuszania wydzieliny. 

W celu diagnozy POChP, osoby podejrzewające u siebie to schorzenie, powinny poddać się prostemu i nieinwazyjnemu pomiarowi oddechu, tzw. spirometrii. Badania zalecane są głównie osobom po 40 roku życia, które są czynnymi lub biernymi palaczami. 

Eksperci podkreślają, iż wczesne rozpoznanie POChP jest warunkiem szybkiego podjęcia terapii, która może spowolnić proces rozwoju choroby. Aby poprawić niekorzystne dane, spowodowane przewlekłą obturacyjną chorobą płuc, należy głównie walczyć z niską świadomością społeczeństwa na temat choroby, dlatego też warto skorzystać z POChP Skanera i sprawdzić czy należymy do grupy ryzyka. 

Celem kampanii Płuca Polski jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat przewlekłej obturacyjnej choroby płuc (POChP) oraz informowanie Polaków o zagrożeniach związanych z zachorowaniem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Polskie Towarzystwo Chorób Płuc, wśród 1000 osób palących i niepalących, tylko 3 procent ankietowanych odpowiedziało, że wie, co oznacza skrót POChP. Dalsze 11 procent przyznało, że słyszało ten skrót, ale nie wie, co oznacza, natomiast 86 procent w ogóle nie miało pojęcia, co się za nim kryje. W związku z tym działania podejmowane w trakcie kampanii skierowane są przede wszystkim do ogółu społeczeństwa, jak i środowiska medycznego oraz opinii publicznej. We wszystkie działania zaangażowali się eksperci medyczni, liderzy opinii oraz sportowcy, którzy zachęcają do wykonywania badań spirometrycznych. Wszelkie aktywności odbywają się pod patronatem Polskiego Towarzystwa Chorób Płuc i Polskiego Towarzystwa Oświaty Zdrowotnej przy wsparciu firmy Boehringer Ingelheim.

Więcej informacji na temat kampanii Płuca Polski na stronie: www.plucapolski.pl



Źródło: Pro Content